• Anonym (123)

Så trött, får kämpa för min rätt att hålla mig frisk inför förlossningen

Hej!

Jag måste bara få skriva av mig lite. Har kejsarsnitt om ca 1,5 vecka. Vill därför sista tiden hålla barnen hemma från förskolan för att undvika att vi, barnen eller vi som föräldrar blir sjuka inför förlossningen. Blir barnen sjuka=maken måste vara hemma med dem och kan ej följa med till förlossningen. Blir maken i värsta fall sjuk i corona blir det samma utgång=jag får åka själv till förlossningen.

Jag vill verkligen inte vara ensam där på sjuhuset under kejsarsnittet, men får ingen förståelse för detta av maken. Han håller inte med om att barnen nu ska vara hemma denna korta sista tid, utan bråkar med mig varje dag om det. Jag blir rent utsagt ledsen då man hör att många i samförstånd isolerar sig inför förlossningen för att partnern ska kunna vara med, men även säkert för att skydda den gravida kvinnan från smitta. Ingen av detta anser tydligen min man vara viktigt och det gör mig så ledsen. Han tycker att vi ska köra på som vanligt och det oroar mig mycket, då jag verkligen inte vill bli smittad den korta tid av graviditeten som nu är kvar.

Hade varit så skönt att känna att ens man var mån om en och ville skydda sin gravida fru, men icke. Det gör mig så ledsen och framförallt orolig att bli smittad.

Hur har ni andra gravida gjort inför förlossningen? Har er partner samtyckt om.ni tex isolerat er sista 2 veckorna?

• Svar på tråden Så trött, får kämpa för min rätt att hålla mig frisk inför förlossningen
  • mari123

Jag har fött två 4kg+barn vaginalt och om mina barns pappa var närvarande eller i andra delen av stan var ointressant. Det var jag som levde igenom smärtan. MEN det är klart att när man ska "föda" planerat så är det ju fint om pappan kan vara där och .....stötta! buhu buhu att måsta föda smärtfritt helt ensam....... (

• Anonym (Q)
    mari123 skrev 2021-05-07 19:39:05 följande:

Jag har fött två 4kg+barn vaginalt och om mina barns pappa var närvarande eller i andra delen av stan var ointressant. Det var jag som levde igenom smärtan. MEN det är klart att när man ska "föda" planerat så är det ju fint om pappan kan vara där och .....stötta! buhu buhu att måsta föda smärtfritt helt ensam....... (

Vad är det med alla bitterfittor som måste trycka ner andra såfort de får chansen?

Kan man inte föra fram sitt argument utan att förlöjliga Ts och hennes känslor? Säger absolut inte att man måste hålla med men att sitta och vara rentav otrevlig känns bara löjligt.

Jag tycker det är rätt självklart att man vill ha med sin partner under förlossningen, hur den än går till. Vare sig den gör ont eller inte. Att få stöttning och sällskap av någon som man förhoppningsvis älskar gör verkligen en jobbig situation enklare. Vare sig det är kejsarsnitt eller vaginalt. Jag förstår inte varför du har behovet av att vara otrevlig och förminskade av Ts (samt andra som valt eller blivit tvungna att föda genom kejsarsnitt). Vad är det i ditt liv som gör att du är så bitter?

Skärpning.
  • EpicF

Vad är det med dig? I varenda tråd beter du dig som en barnunge. Vad får du ut av det?
  • mari123
    EpicF skrev 2021-05-07 20:56:22 följande:
    Vad är det med dig? I varenda tråd beter du dig som en barnunge. Vad får du ut av det?
    Kanske är jag en "barnunge" men jag har så svårt att se vad en partner kan hjälpa till med när man ligger och ska föda! Jag är inte typen som kysser min man eldigt när barnet är fött (som i filmer). Alla är vi olika.
  • LaFontaine

Jag hade också kunnat föda andra barnet ensam. Inte särskilt ont och det gick fort.

Fast sen trodde vi att sonen skulle dö precis efter förlossning och en stund senare drabbades jag av en större blödning som, efter att de lyckats få stopp på den efter en god stund, lämnade mig svårt skakande och kräkande i flera timmar.

Jag är oerhört tacksam att min sambo var med, när min sons kropp var blå och alldeles slapp, och en hel armé av sjukvårdspersonal invaderade rummet. Att han gång på gång viskade i mitt öra att det skulle gå bra.Jag är oerhört glad att han var med och höll mig i handen, när blodet forsade mellan mina ben. Och att han var med över natten, när jag inte kunde ta hand om sonen själv eftersom jag skakade nåt alldeles överjävligt.

Du är en översittare. Jag antar att du själv inte förstår att skämmas, men du är pinsam!
  • Anonym (Q)
    mari123 skrev 2021-05-08 06:42:56 följande:

Kanske är jag en "barnunge" men jag har så svårt att se vad en partner kan hjälpa till med när man ligger och ska föda! Jag är inte typen som kysser min man eldigt när barnet är fött (som i filmer). Alla är vi olika.

Du säger att vi alla är olika men kan inte se att någon vill ha sin partner där? Frågan är varför du måste bete dig som ett arsel gentemot Ts bara för att du har en annan inställning gällande barnafödande och att ha sin partner där?
  • Anonym (Tjoho)

Du. Är. Pinsam. 
  • EpicF

Ens partner är där för att stött. Något säger mig att du varken har partner eller barn
  • Anonym (XXX)
    Man känner sig tryggare när han är med. Om du inte känner dig tryggare när din man är med, så beklagar jag. Du kanske skulle byta man?

Och som jag har skrivit flera gånger nu - det FINNS kulturer där barnafadern inte är med vid förlossningen, så det är ingen OMÖJLIGHET, men då brukar i stället kvinnans mamma och/eller någon syster eller annan kvinnlig släktning vara med.

Att kvinnan föder ensam med bara vilt främmande vårdpersonal, förekommer i princip ingenstans längre. I Sverige har vi ju inte heller systemet med en barnmorska alternativt läkare som följer hela graviditeten, och sedan åker in till sjukhuset och sköter förlossningen också när det är dags - detta kan man få i Tyskland som en passus. (De kallas "Beleg-Arzt" respektive "Beleg-Hebamme") DET skulle vara en annan sak, då skulle man ju redan känna sig trygg med vederbörande (om inte, så skulle man ha bytt tidigare). 

Det var - pratar nu Sverige - nog bara c:a tre  decennier, från det att kvinnor började föda på sjukhus överhuvudtaget, tills pappan fick börja vara med. Förlossningen skulle skötas så professionellt och "hygieniskt" som möjligt, och de nyfödda fick också ligga i en separat barnsal. Typ från slutet av 1930-talet till runt 1970. Numera tycker vi att det är viktigt att hela den lilla nyblivna familjen får vara tillsammans från start. 
  • molly50
    Ja,vi är alla olika. Men du kan ändå inte förstå och respektera att andras tänker annorlunda än dig?
    Man vill ha sin man med som stöd och trygghet.
    Och även pappan blir ju förälder och måste få knyta an till sitt barn.
    Och saker kan ju hända under en förlossning som gör att man behöver ha honom där.
    Och i det här läget,med pandemin,så kan det ju vara bra att pappan är där så att personalen kan minska på patientkontakten,ur smittskyddssynpunkt.
    Det finns olika anledningar till att man vill ha pappan med.
    Och att du inte håller med om det får stå för dig.
    Men respektera att andra inte delar din åsikt och sluta vara så nedlåtande mot de som inte tänker som dig.
  • Anonym (Lova)
    Haha hög igenkänningsfaktor på detta. Jag var bara så glad att jag överlevt förlossningen och att smärtan var över, struntade fullständigt vilka som var med i rummet eller inte. 
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2021-05-09 13:26:54 följande:
    Ja,vi är alla olika. Men du kan ändå inte förstå och respektera att andras tänker annorlunda än dig?
    Man vill ha sin man med som stöd och trygghet.
    Och även pappan blir ju förälder och måste få knyta an till sitt barn.
    Och saker kan ju hända under en förlossning som gör att man behöver ha honom där.
    Och i det här läget,med pandemin,så kan det ju vara bra att pappan är där så att personalen kan minska på patientkontakten,ur smittskyddssynpunkt.
    Det finns olika anledningar till att man vill ha pappan med.
    Och att du inte håller med om det får stå för dig.
    Men respektera att andra inte delar din åsikt och sluta vara så nedlåtande mot de som inte tänker som dig.
    Bra skrivet
Svar på tråden Så trött, får kämpa för min rätt att hålla mig frisk inför förlossningen