• Prinse­ssan11
    Fri 7 May 2021 12:38
    1871 visningar
    12 svar
    12
    1871

    Alltid rätt att dra ut tänderna på katter?

    Hur resonerar ni att söva katten varje år för att dra tänder? Är det alltid rätt mot katten att hålla på med detta?

    Eller kan det vara bättre för den att få somna in?

    Slippa stressande vet besök mm?

    Hur tänker ni kring detta?

    Hur skulle nu gjort.

    Beror det bara på hur katten mår i övrigt?

    Eller finns det fall där man bör överväga avlivning?

  • Svar på tråden Alltid rätt att dra ut tänderna på katter?
  • Fri 7 May 2021 13:36
    #1
    -2 +1

    Beror på åldern på katten, är katten över 14 år hade jag avlivat.

  • Fri 7 May 2021 13:42
    #2

    En möjlighet är också att söva katten och dra ut alla tänder på en gång.

    Jag vet inte vad som är det mest rätta. Alla tänder blir sannolikt dåliga tids nog. Vår katt fick somna in men hon hade också cancer som vi opererade en gång men som kom tillbaka utöver tandproblematiken. Vi önskade inte utsätta henne för mer behandling även om det fanns fler behandlingar för att hon var en katt som blev extremt stressad av bilturer och veterinärbesök samt att den kvarvarande behandlingen var radioaktivt jod där man inte fick ha katten i samma hem som småbarn (då blev det omöjligt).

    Man tar som husse eller matte de val man tror är det bästa för sitt djur. Ingen av oss vet egentligen vad som skulle varit bäst.

  • Prinse­ssan11
    Fri 7 May 2021 14:23
    #3

    Tack för bra svar. Man gör det man tror är bäst så är det ju.

  • Fri 7 May 2021 16:29
    #4
    Prinsessan11 skrev 2021-05-07 12:38:48 följande:

    Hur resonerar ni att söva katten varje år för att dra tänder? Är det alltid rätt mot katten att hålla på med detta?

    Eller kan det vara bättre för den att få somna in?

    Slippa stressande vet besök mm?

    Hur tänker ni kring detta?

    Hur skulle nu gjort.

    Beror det bara på hur katten mår i övrigt?

    Eller finns det fall där man bör överväga avlivning?


    Om veterinären bedömer att katten kommer behöva dra ut tänderna regelbundet och troligtvis alla hade jag ( även om det låter drastiskt) låtit dom ta alla på en gång. Vet flera med hundar som haft tandlossning som dragit alla och hunden har sluppit blivit sövd gång på gång samt gått med värk.
  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Fri 7 May 2021 16:35
    #5
    +1

    Tja skulle du vilja dö föratt du behöver gå till tandläkaren och dra ut tänder? Föratt du kan bli stressad? Tycker du själv det låter normalt och realistiskt? Eller är det en enorm överreaktion från dig och möjlighet för dig att bli av med en katt du inte vill ha.

    Men jag hade aldrig avlivat för det.

  • Fri 7 May 2021 16:45
    #6

    Jag hade haft en dialog med veterinär och sövt ett år och sett hur det gått. Hade katten tagit illa vid sig hade jag övervägt att ta fler tänder om detta skulle fungera.

    Är det en gammal katt som kanske inte skulle klara sövning får man ju välja annat.

    Det beror ju väldigt mycket på kattens lidande och ens förmåga att faktiskt ha hand om katten framöver hur man skulle resonerat.

  • Prinse­ssan11
    Sat 24 Jul 2021 10:33
    #7

    Det jag menar är hur mår katten av att åka fram och tillbaka till veterinären och bli sövd titt som tätt.

    Jag vill inte bli av med min katt önskar hon levde lika länge som jag.

    Läs gärna tråden en gång till så kanske du kan se det från allt håll.

    Kan även se det från ditt att du tycker folk avlivar allt för lätt eller hur man skall uttrycka det.

  • Sat 24 Jul 2021 10:37
    #8

    Jag har sökt min katt typ en gång om året för att dra ut tänder. Hon är 7 år gammal så att dra ut mer än nödvändigt per gång känns knappast relevant.

    Oavsett, hon har en "dålig" dag per år tack vare detta. 1 dag av 365. Jag har inte ens tänkt tanken att avliva henne pga det. Jag har garanterat betydligt fler dagar jag mår dåligt per år...

  • Sat 24 Jul 2021 10:40
    #9
    IceKitten skrev 2021-07-24 10:37:58 följande:

    Jag har sökt min katt typ en gång om året för att dra ut tänder. Hon är 7 år gammal så att dra ut mer än nödvändigt per gång känns knappast relevant.

    Oavsett, hon har en "dålig" dag per år tack vare detta. 1 dag av 365. Jag har inte ens tänkt tanken att avliva henne pga det. Jag har garanterat betydligt fler dagar jag mår dåligt per år...


    Sökt skulle vara sövt...
  • Sat 24 Jul 2021 10:50
    #10

    Också en katt som blivit sövd flera ggr för att ta ut tänder. Men det är ju en operation vid ett tillfälle som katten är stressad. Du måste ju ändå gå o vaccinera katten.

    Vore värre om katten ständigt var stressad över nåt.

  • Prinse­ssan11
    Sat 24 Jul 2021 10:54
    #11

    Sant det vore mycket värre

  • Skrutt­igtÄpp­le
    Sat 24 Jul 2021 11:32
    #12

    Beror helt på ålder och livskvalité. Beror tandlossningen på en sjukdom som innebär smärta årets alla dagar så skulle jag överväga vad som skulle vara mest humant. Jag hade troligtvis tagit bort katten om det innebar ett konstant lidande.

    Är katten frisk och kry och smärtfri all annan tid än kring veterinärbesöket och uttag av tand så skulle jag behålla henne/honom.

Svar på tråden Alltid rätt att dra ut tänderna på katter?