• Anonym (Suck)

En vill ha gemensam ekonomi, en vill ha delad

Jag och min sambo har heeeelt olika idéer om hur ekonomi bör se ut i ett förhållande.

Jag vill ha helt gemensam ekonomi, han vill ha delad.

Han menar att saker bör delas 50/50.

Även när vi gift oss i framtiden.

Jag gillar inte idén alls.

Jag vill leva som en enhet med endast "våra pengar". Inget tjafs om vem som tjänar mest eller vad man väljer att lägga dom på.

Jag känner att det är så awkward att behöva anpassa ett helt liv efter den med lägst inkomst.

Eller att behöva låna av sin livskamrat.

Att det med högst inkomst automatiskt får sista ordet om nya saker till hemmet. Nej tack.

Han tycker det är viktigt att man betalar sånt som är personligt själv. Och han "vill inte betala för att jag ska köpa onödigheter".

Jag känner att vi kommer ligga i två olika klassfack fast bo under samma tak

Hur har ni det som är gifta eller sambo sen många år?

• Svar på tråden En vill ha gemensam ekonomi, en vill ha delad
  • Anonym (Lika barn leka bäst)
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-15 21:35:59 följande:

Vem bestämmer det??? Jag tog av min förmögenhet (egna sparpengar, pengar mina föräldrar sparat åt mig samt ett arv) under åren då jag var hemmamamma. På så sätt kunde jag bidra med ett par tusen, sedan hade vi barnbidraget och (under ett par år) vårdnadsbidraget plus min mans lön. De pengarna gjorde stor skillnad för vår ekonomi då, och som sagt: jag kunde vara hemma. Vad skulle ha varit viktigare att köpa för de pengarna, än några års lugn och ro med familjen, frihet från dagisstress etc.?

Den som äger sparpengarna givetvis. I TS fall sambon, som uppenbarligen redan nu tar av sparat kapital för att kompensera för sin usla inkomst. Men inte vill ta av pengarna mer än nödvändigt, vilket ts verkar sur över. Hans pengar, hans val och inget TS kan kräva.
  • Fab Five Freddy

Mycket enkelt, ni betalar procentuellt lika mycket beroende på inkomst. Mer lika kan det väl inte bli?

Gjorde jag och mitt ex.

Att hon skulle varit med och gjort prioriteringar med mina pengar , nej tack.

..och som tur var hade jag ordentligt med fuckoff-kapital när relationen var slut.

Hon gjorde hela tiden mjuka val som att prioritera sämre roligare jobb, utbildningar etc.

Hade vi haft gemensam ekonomi så hade jag kunnat jobba ihjäl mig.

• Fab Five Freddy

..man kan ju ha gemensamma priokonton också, semester, hus, bil, etc.

Han vill ha lite personligt svängrum. Om du inte tänker ge honom det så tycker jag att särboskap är en bättre lösning.

• Anonym (Suck)
    Fab Five Freddy skrev 2021-05-16 09:03:08 följande:

Mycket enkelt, ni betalar procentuellt lika mycket beroende på inkomst. Mer lika kan det väl inte bli?

Så han som har 5 miljoner + i investeringar som växer kontinuerligt. Det han sagt är vad han planerar att ha som enda inkomst så småningom ska inte räknas?

Det är INTE sparpengar. Vet inte vem som fick alla att tänka sparpengar?? INVESTERINGAR som ger löpande inkomst är vad det är. Han har investerat i Krypto.

Han är väldigt bra på att få pengar att expandera.

Detta är alltså vad han planerar att försörja sig helt på Så småningom.
  • Anonym (K)
    Anonym (Suck) skrev 2021-05-16 17:48:48 följande:

Så han som har 5 miljoner + i investeringar som växer kontinuerligt. Det han sagt är vad han planerar att ha som enda inkomst så småningom ska inte räknas?

Det är INTE sparpengar. Vet inte vem som fick alla att tänka sparpengar?? INVESTERINGAR som ger löpande inkomst är vad det är. Han har investerat i Krypto.

Ni har väldigt låga inkomster. Han lägger 6-7000kr/mån bara på energidryck och cig. Han måste ju ta ut flera tusen i månaden från sina investeringar om han ska betala hälften av boende, mat, försäkringar, sin egen tandvård m.m.

Jag fattar inte, tänker han låta bli att bidra till ert gemensamma liv tills han investeringar är stora nog?
  • Törstiga tuppen

Vill han inte dela sina pengar med dig så kan du inte tvinga honom. Hur mycket tycker du att ni ska använda per månad till hushållet?

• Fab Five Freddy

Spelar ingen roll om han så äger ett oljebolag. Vill du vara beroende av honom? Får ni barn kan ett förhållande snabbt bli kämpigt. Om ni då skulle separera vad ska du leva av då? Vilka val kommer du att göra i din framtid om du inte behöver anstränga dig.

Det är precis sådana här upplägg som gör att kvinnor hamnar i fällan. Ta kommando över ditt eget liv och ekonomi . Man skall välja en relation, inte vara beroende av den andra partens inkomst.

Mitt ex är fortfarande bitter och har dålig ekonomi efter att jag stack.

Men hon har å andra sidan aldrig bytt ned sitt boende eller försökt att tjäna mera pengar.
  • FannyN

Men betala hälften var bara av alla utgifter. Det är ju du som har mast pengar till det dagliga. Hans pengar är ju på nåt sätt hans jobb där han är vd. De skulle jag aldrig räkna in om jag var han. Men jag har redan sagt att jag inte tycker er relation verkar bra. Hur man kan vilja ha något av nån som inte vill ge det övergår mitt förstånd.
  • Gräsroten

Vi är gifta, och har gemensam sedan dag 1. Fattar inte hur vi skulle klara det på något annat sätt?

• Anonym (X)
    Gräsroten skrev 2021-05-19 22:38:35 följande:

Vi är gifta, och har gemensam sedan dag 1. Fattar inte hur vi skulle klara det på något annat sätt?

Vad menar du med att ni inte skulle klara det på annat sätt?
  • Anonym (Lika barn leka bäst)
    Gräsroten skrev 2021-05-19 22:38:35 följande:

Vad är det ni inte skulle klara?
  • Anonym (StåPåEgnaBen!)
    Anonym (Suck) skrev 2021-05-11 21:02:30 följande:

Såhär ser det ut för oss ungifär:

Jag får in ca 8000.kan inte arbeta mer pga av

utmattning mm.

Han får ca 4000. Han kan inte arbeta mer pga diverse hälsoproblem. Han drygar dock ut denna inkomst efter behov genom att ta av sina investerade pengar. Dom ligger just nu på x antal miljoner. Dessa "räknas" dock inte eftersom dom ska fortsätta växa och helst tas så lite det är möjligt av.

Just nu betalar vi exakt 50/50.

Mat äter vi separat för han har så få saker han äter.

Han köper sällan småsaker i stil med kläder. Och inredning är nåt han ser som mitt intresse. Han skulle kunna vara utan allt utom möbler. Inga problem för honom. Så det faller på mig.

Han tar ibland ut lite och köper större saker till sig själv. Datorsaker eller liknande. Han dricker också ca 5-10 energidrycker om dagen och röker nåt paket cigg.

Jag gör inget av det.

Ingen av oss har körkort. Min cykel är trasig men jag har inte haft råd att laga den utan att låna av honom så vi åker ingenstans.

I slutet av månaden får jag ofta låna av honom. Dvs att han tar ut lite år mig också.

Vi har inte köpt ny soffa även fast man i princip sitter på golvet i den. För jag har inte råd att betala halva.

"och han sitter aldrig där ändå".

Troligen för att vår tv är så liten att det inte blir kul att titta på. Man ser knappt. Men jag har inte råd med hälften av en större. Så han sätter sig vid sin dator och kollar på serier och sånt istället.

Tänker bara på hur mycket bättre livet hade kunnat vara tillsammans om han la mer liksom.

Om det här är ert liv tillsammans så förstår jag inte varför ni lever ihop över huvud taget... Han låter inte rolig att leva tillsammans med.

Hans stora fokus i livet verkar vara att bygga upp ett kapital som ska möjliggöra för honom att leva på avkastningen. Det är uppenbarligen viktigast för honom.

Jag personligen tycker att du borde stå på egna ben. Ni har inte barn tillsammans, jag tycker inte att han har något ansvar att försörja dig, och uppenbarligen så vill han inte det. Du skriver att du inte kan jobba pga utmattning mm, jag tycker att du ska ta tag i den biten så att du blir självförsörjande.

Vad är de 4000 kronorrna han får in i månaden, lön eller bidrag?
  • Anonym (StåPåEgnaBen!)
    FannyN skrev 2021-05-17 14:03:20 följande:

Hur man kan vilja ha något av nån som inte vill ge det övergår mitt förstånd.

Detta!! Håller med.
  • Nutid

Jag är gift och vi har gemnensam ekonomi helt. Om jag gjort om hade jag nog inte haft helt gemensam ekonomi. Just nu känns det som om jag inte har några pengar trots att vi har det rätt gott ställt. Allt måste diskuteras och bokföras vilket gör att jag känner det som att det inte finns. 

Om jag hade börjat om hade jag önskat att jag och min sambo/fru hade lagt en % av vår inkomst (typ 60%) som är en gemensam kassa och resten får var och en hitta på själv.

Det känns t.ex. jättefåningt när jag köpt en present till henne att den ska upp och bokföras under kontot "presenter",,, jätte sexigt

• Anonym (K)
    Nutid skrev 2021-05-23 11:59:54 följande:

Jag är gift och vi har gemnensam ekonomi helt. Om jag gjort om hade jag nog inte haft helt gemensam ekonomi. Just nu känns det som om jag inte har några pengar trots att vi har det rätt gott ställt. Allt måste diskuteras och bokföras vilket gör att jag känner det som att det inte finns. 

Om jag hade börjat om hade jag önskat att jag och min sambo/fru hade lagt en % av vår inkomst (typ 60%) som är en gemensam kassa och resten får var och en hitta på själv.

Det känns t.ex. jättefåningt när jag köpt en present till henne att den ska upp och bokföras under kontot "presenter",,, jätte sexigt

Alla beslut behöver väl inte vara för evigt?

Jag hade inte stått ut en dag att ha det som du.
  • Anonym (Ö)

Men varför ska det ens bokföras?? Har ni inga egna fickpengar alls?

Det är okej att ändra upplägget. Vill hon inte så får hon väl dra då.
  • Nutid
    Anonym (Ö) skrev 2021-05-23 21:04:46 följande:
    Men varför ska det ens bokföras?? Har ni inga egna fickpengar alls?

Det är okej att ändra upplägget. Vill hon inte så får hon väl dra då.
    Hej, jo vi har en post (rätt liten) för utgifter för var och en,,,, men det måste ändå bokföras,,, enligt devisen hur vet man annars hur mycket pengar som gått åt.... Det är svårt att ändra på upplägget när man väl har börjat.

När vi träffades hade vi det lite kämpigt ekonomiskt jag hade en halv miljon i lån och levde på studiemedel men ägde en näringsfastighet. Jag var inte orolig för ekonomin eftersom jag visste att det på sikt var bra affär men hon var orolig och tyckte jag borde mig av med fastigheterna. Då och där bestämde vi att ha gemensam ekonomi och bokföra utgifterna noga.

Nu 17 år senare har båda jobb ca 45 kkr/månad och jag sålt en 1/3 av näringsfastigheten vilket gör att vi har 2/3 näringsfastighet kvar samt alla huslån är betalda.

Vi har bägge har ekonomisk känsla men helt olika focus jag tittar i stora drag och tänker inkomst hon vill ha koll på sista öre och att det är viktigt att bokföra alla utgifter.

Jag kan leva med det, när vi träffades hade vi det lite jag säger bara att om jag börjat om så hade gjort anorlunda och haft tre ekonomier. Mitt, ditt och vårt. 
  • Anonym (Katja)

Nu diskuterar vi inte allt utan köper det vi vill utan att prata med varann så länge det inte kostar MÅNGA tusenlappar.Vi vet båda var gränsen ungefär går. Men vi har valt att inte köpa presenter till varandra. Vi låter varann köpa våra egna presenter. Vi unnar varannan det. det tycker jag är sexigt. Missunnsam är osexigt.
  • Skogshuggaren

Sedan vi fick barn har vi gemensam ekonomi, fast vi behåller egna pengar också (lika mycket var fast vi inte tjänar lika mycket). Med de egna pengarna får man göra vad man vill, spendera på sina intressen, spara, slösa bort... Det har fungerat utmärkt i 18 år.

Svar på tråden En vill ha gemensam ekonomi, en vill ha delad