Separation med bibehållen vänskap
Hej,
Har tyvärr med stor sorg insett att vårt äktenskap kommit till en punkt där det inte längre fungerar. Eller, rättare sagt, vardagslivet kring barnen osv fungerar ypperligt, vi har trevligt tillsammans, delar samma intressen, i mångt och mycket liknande syn på livet och på vad som är viktigt och kommer bra överens med varandras släktingar. Det som inte finns dock är passion och energin mellan man och kvinna, vilket jag saknar oerhört.
Alltså inte sexet i sig som är problemet, vi har sex men det är helt och hållet "ställa-upp-sex", finns ingen passion från fruns sida, ingen vilja att varken få ha det skönt själv eller att göra det skönt för mig. Det finns noll flörtig ton oss emellan, varje försök att få till en lite subtil konversation skjuts ner direkt.
Inte för att jag är dålig på det eller för att jag är oattraktiv utan för att frun helt enkelt inte vill. Hon vill bli sedd som person men inte som kvinna, jag vill se henne som båda delarna, jag vill ha en relation med en kvinna, inte med en affärspartner.
För mig påminner vår relation om att dansa med någon där båda hela tiden kämpar om att vara den som för, det blir inte en angenäm och trevlig upplevelse för någon part, bara en ständig kamp.
Min syn på relationer är att mannen för och kvinnan följer, jag vet att vissa tycker annorlunda och det är helt OK, men för mig behöver det vara så för att jag ska trivas i relationen.
Det jag tänker är att vi behöver gå skilda vägar där vi kan träffa nya partners men samtidigt hålla en nära kontakt kring barnen (5 & 7 år).
Jag ser tex inga problem med att åka på semester tillsammans, göra utflykter tillsammans, samarbeta kring deras skolgång och olika behov mm.
Frågan är hur tar jag upp detta på bästa sätt för att möjliggöra för en fortsatt god relation även efter separationen? Min önskan är att vi behåller det bra som vi har, dvs samarbete kring barnen och en djup vänskap, men avslutar det som inte fungerar, dvs den romantiska kärleksrelationen.
Är det ens möjligt?
Jag ser framför mig att vi bor separat men nära varandra och träffar barnen ofta, även att vi kan träffas som vänner då och då tillsammans med barnen, och att vi har gemensamma födelsedagar osv.
Någon som har erfarenhet av ett sånt upplägg?
Hur tar man upp frågan utan att det leder till en "mig mot dig"-situation för att hon känner sig sviken eller övergiven?
Det sista jag vill är att hon tar den lätta utvägen och vänder allt till att det är jag som överger henne och barnen och splittrar familjen av rent egoistiska skäl, eller något liknande.
Hon är heller inte nöjd i relationen med just den biten, det märks ju såklart, men hon anstränger sig hårt vad gäller andra bitar, vilket gör det svårare.