Bastardised skrev 2021-05-21 23:58:39 följande:
Jo du har rätt i en sak, jag har försakat ganska mycket för att uppnå det jag anser vara en riktigt god levnadsstandard, det är ett aktivt val utan ångerrätt vilket kan kännas rätt bittert ibland då jag har missat mycket som rör familjeliv.
Vi har väldigt olika bild av verkligheten, jag i mitt yrke har kontakter i flera av våra riktigt stora företag och gemensamt yttrar de en seghet i beslutsfattandet i dessa tider iom att folk inte är omedelbart kontaktbara rent personligt samt för de dokument och dylikt som behöver avhandlas raskt, visst kan det finnas tjänster som kan avhandlas i hemmets trygga vrå men de är betydligt färre till antalet än de flesta intalar sig. Sekretess har flera även sett som ett problem då folk jobbar hemma.
En rekryterare på ett framåt företag letar inte efter pjamasfolk som värnar sin "frihet" främst, det är den bittra och kalla verkligheten.
Din verklighet känns extremt bakåtsträvande enligt mig. Jag har som sagt även innan Coronan jobbat mycket hemifrån, senaste 10 åren ca 50% skulle jag tro.
Vi är också beroende av snabba beslut och avstämningar och det har snarare underlättats av Coronan då det är enklare att snabbt boka in ett teamsmöte på 15-30 minuter för att snabbt stämma av saker än att försöka hitta ledigt mötesrum alt. gå runt på kontoret för att försöka fånga folk fysiskt på sin plats mellan mötena (och då också lyckas samla ihop fler än 3 personer på det sättet är i princip omöjligt).
Det enda riktiga problemet jag hittat är när det behövs underskrifter och dokument ska skickas runt till folk som inte är på plats. Mot vissa kunder finns digitala underskrifter men andra har att det måste vara fysiskt eller bara är ok på projekt som är under t.ex. en miljon kr. I övrigt så tycker jag att beslutsfattande ofta har snabbats upp tack vare det digitala.