• Anonym (Sara)

Arbetsgivare som tillåter arbete hemifrån

Hej,

Sedan mars 2020 har jag jobbat hemifrån (mellanchef i teknikbransch) och jag älskar det. Så mycket effektivare, lättare med work/life balance och lättare med möten med personal i olika delar av landet.

Nu har min arbetsgivare gått ut med att vi ska återgå till kontoret 100% efter sommaren och jag kan bara inte tänka mig det.

3 små barn och lång pendling (Stockholm) gör att jag vill se mig om efter ny arbetsgivare. Har ni några tips på arbetsgivare i Stockholmsområdet som tillåter arbete hemifrån 2-3 dagar i veckan?

Tack!

//Sara

• Svar på tråden Arbetsgivare som tillåter arbete hemifrån
  • Anonym (Kvinna36)
    Anonym (B) skrev 2021-05-22 12:04:43 följande:

Rekommendationen för hemmaarbete har inte tagits bort än. Så det var väldigt konstigt 

Ja, jag reagerade också på det.
  • Anonym (Kvinna36)
    Bastardised skrev 2021-05-21 23:58:39 följande:

Jo du har rätt i en sak, jag har försakat ganska mycket för att uppnå det jag anser vara en riktigt god levnadsstandard, det är ett aktivt val utan ångerrätt vilket kan kännas rätt bittert ibland då jag har missat mycket som rör familjeliv.

Vi har väldigt olika bild av verkligheten, jag i mitt yrke har kontakter i flera av våra riktigt stora företag och gemensamt yttrar de en seghet i beslutsfattandet i dessa tider iom att folk inte är omedelbart kontaktbara rent personligt samt för de dokument och dylikt som behöver avhandlas raskt, visst kan det finnas tjänster som kan avhandlas i hemmets trygga vrå men de är betydligt färre till antalet än de flesta intalar sig. Sekretess har flera även sett som ett problem då folk jobbar hemma.

En rekryterare på ett framåt företag letar inte efter pjamasfolk som värnar sin "frihet" främst, det är den bittra och kalla verkligheten. 

Jag har exempelvis väldigt tydliga deadlines och det skulle bli uppenbart väldigt snabbt om jag inte skötte mitt jobb, oavsett var jag befann mig.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Sara) skrev 2021-05-21 22:17:47 följande:
    Hej,
    Sedan mars 2020 har jag jobbat hemifrån (mellanchef i teknikbransch) och jag älskar det. Så mycket effektivare, lättare med work/life balance och lättare med möten med personal i olika delar av landet.
    Nu har min arbetsgivare gått ut med att vi ska återgå till kontoret 100% efter sommaren och jag kan bara inte tänka mig det.
    3 små barn och lång pendling (Stockholm) gör att jag vill se mig om efter ny arbetsgivare. Har ni några tips på arbetsgivare i Stockholmsområdet som tillåter arbete hemifrån 2-3 dagar i veckan?

Tack!
    //Sara
    sverigesradio.se/artikel/7670808

Företagsledare: Så förändras arbetsplatsen efter pandemin
  • Dethärärmittnamn
    Jemp skrev 2021-05-22 11:57:45 följande:

Men du försöker bara med översitteri mot dem som har en annan definition av god levnadsstandard än du?

Hur kan ni efter ett år inte ha hittat nra rutiner för beslutsfattande och kontaktvägar?

Fast nu tycker jag lite som synd om den här personen. På riktigt.

Det är klart att om man försakat andra saker för att ha en ruggigt fin levnadsstandard så måste man ge upp andra delar av livet.

Då betyder jobbet också mycket mer och det är där man blir social med mera människor.

Klassiskt.
  • AnnaSthlm

TS, det låter som att ditt företag misslyckats med att få till nya arbetssätt och ledarskap på distans. Så de minskar antalet variabler genom att tvinga alla att iaf närvara fysiskt.

En oförmåga att anpassa sig är ett varningstecken i sig, alldeles oavsett.

• fornminne
    Bastardised skrev 2021-05-21 23:09:27 följande:
    Vad vet du om detta egentligen, är ärligt talat nyfiken då jag har jobbat i mer än 25-år i samarbete med stora företag runt om i världen och ingenstans har jag sett den pjamasromantik som plötsligt har uppstått här i Sverige, företrädelsevis hos trötta kvinnor. 

Nu gör du dig bara löjlig. Du vet lika bra som alla andra här att det finns både fördelar och nackdelar med att jobba hemifrån, detsamma med att inte göra det. Dessutom lär det komma fler pandemier i framtiden, så det är bara att bita i det sura äpplet och inse att hemjobb kanske blir det nya normala i framtiden, i yrken där det funkar. Ts kräver inget av sin chef, hon funderar bara på att byta arbetsgivare till någon som passar henne bättre. Varför provocerar det dig så att du måste svara nedlåtande?
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Trivs inte hemma) skrev 2021-05-22 09:38:18 följande:
    Vill först bara säga att jag förstår er som vill jobba hemma och trivs med det. Vill bara delge er att vi alla inte är sådana personer. Jag trivs verkligen inte att jobba hemifrån och jag har under denna pandemi blivit otroligt deprimerad att inte få träffa mina kollegor på kontoret. Digitala möten har verkligen inte hjälpt för mig och kan inte ersätta att få prata med personen öga mot öga. Jag har nu bytt jobb till ett där man måste vara på kontoret åtminstone 3-4 dagar i veckan och min depression har blivit så mycket bättre att få träffa mina kollegor och prata med dom.

Nyckeln är flexibilitet. Tyvärr får vi kanske räkna med att jobba hemifrån när nya pandemier dyker upp, för detta lär inte vara sista gången. Men nej, det passar självklart inte alla. Jag och maken jobbade delvis hemifrån redan innan pandemin och trivs med det. Det är också lättare att kombinera med familjeliv. Men ingen av oss skulle vilja vara hemma på heltid. En kompis har också ett skrivbordsjobb och skulle teoretiskt kunna jobba hemifrån helt och hållet, har periodvis tvingats till det nu under pandemin. Hon avskyr det, vill träffa arbetskamrater. Så hon känner som du. Vissa på hennes företag har presterat bättre nu under pandemin, av att inte behöva åka till jobbet. Andra har i stället presterat sämre. Alla är olika. En annan vän vill jobba hemifrån men har ont om plats. Flexibla arbetsplatser är framtiden. Det betyder både större möjligheter att jobba hemifrån, och förståelse för att det inte funkar för alla.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (B) skrev 2021-05-22 12:04:43 följande:
    Rekommendationen för hemmaarbete har inte tagits bort än. Så det var väldigt konstigt 

Håller med. Framför allt låter det konstigt att chefen plötsligt kräver 100 procents närvaro, när det inte har behövts tidigare? De jag känner har snarare fått tigga sig tillbaka till kontoret, då de inte presterar lika bra hemma, av olika skäl. Plus att allt inte kan skötas hemifrån på ett säkert eller bra sätt.
  • Anonym (IT)

Jag jobbar inom IT (söder om Stockholm) och på mitt jobb kommer vi som jobbar inom en stor del av IT förväntas jobba hemifrån ca tre dagar i veckan. Vårt aktivitetsbaserade kontor byggs nu om ännu mer för att mest användas för mötesdagar, mob-programmering, ta hand om nya och då i synnerhet nyutbildade m.m. Det kommer att finnas vanliga platser men dem får man boka via app. Och vi är folk från två byggnader som slås ihop till en. Så alla kommer inte kunna sitta på plats. Sen kommer vi alltid köra möten helt eller delvis online eftersom vi har kollegor i t.ex. Östeuropa och Indien.

Personligen är jag tveksam till hur bra det blir men tiden får utvisa. I och med pandemin har jag i alla fall fått till ett bra kontor hemma.

De mest tidsödande mötena är när några sitter i ett mötesrum och kämpar med tekniken för att kunna kommunicera med folk på andra stället och dit längtar jag inte.

• Anonym (Sök runt)
    Bastardised skrev 2021-05-21 23:58:39 följande:

Jo du har rätt i en sak, jag har försakat ganska mycket för att uppnå det jag anser vara en riktigt god levnadsstandard, det är ett aktivt val utan ångerrätt vilket kan kännas rätt bittert ibland då jag har missat mycket som rör familjeliv.

Vi har väldigt olika bild av verkligheten, jag i mitt yrke har kontakter i flera av våra riktigt stora företag och gemensamt yttrar de en seghet i beslutsfattandet i dessa tider iom att folk inte är omedelbart kontaktbara rent personligt samt för de dokument och dylikt som behöver avhandlas raskt, visst kan det finnas tjänster som kan avhandlas i hemmets trygga vrå men de är betydligt färre till antalet än de flesta intalar sig. Sekretess har flera även sett som ett problem då folk jobbar hemma.

En rekryterare på ett framåt företag letar inte efter pjamasfolk som värnar sin "frihet" främst, det är den bittra och kalla verkligheten. 

Din verklighet känns extremt bakåtsträvande enligt mig. Jag har som sagt även innan Coronan jobbat mycket hemifrån, senaste 10 åren ca 50% skulle jag tro. 

Vi är också beroende av snabba beslut och avstämningar och det har snarare underlättats av Coronan då det är enklare att snabbt boka in ett teamsmöte på 15-30 minuter för att snabbt stämma av saker än att försöka hitta ledigt mötesrum alt. gå runt på kontoret för att försöka fånga folk fysiskt på sin plats mellan mötena (och då också lyckas samla ihop fler än 3 personer på det sättet är i princip omöjligt). 

Det enda riktiga problemet jag hittat är när det behövs underskrifter och dokument ska skickas runt till folk som inte är på plats. Mot vissa kunder finns digitala underskrifter men andra har att det måste vara fysiskt eller bara är ok på projekt som är under t.ex. en miljon kr. I övrigt så tycker jag att beslutsfattande ofta har snabbats upp tack vare det digitala. 
  • Anonym (Moa)

Företaget jag jobbar på har flaggat för att vi ska räkna med att jobba hemifrån 2021 ut.
    Det är i och för sig ett stort teknik-företag med kontor i många länder.

Vi har jobbat hemifrån sedan 11/3 2020.

Allt hemma-arbete har ej varit dåligt för produktionen.
    För mig har det varit hemmande ibland när man vill diskutera olika lösningar och rita tillsammans på en stor whiteboard.

Vi har provat digitala whiteboards, men det fungerar inte så bra.

Annars tycker jag det har fungerat mycket bra jobbmässigt att jobba hemifrån. Får nästan mer gjort.

Företaget jag jobbar för är seriöst och vill att löntagarna ska må bra (eftersom det även lönar sig för företaget), så det är redan sagt att vi kommer kunna få jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan efter pandemin.

Det finns nog gott om dessa företag som förstår att denna flexibilitet lönar sig i längden.

Byt jobb!

• Jemp
    Dethärärmittnamn skrev 2021-05-22 12:32:09 följande:

Fast nu tycker jag lite som synd om den här personen. På riktigt.

Det är klart att om man försakat andra saker för att ha en ruggigt fin levnadsstandard så måste man ge upp andra delar av livet.

Då betyder jobbet också mycket mer och det är där man blir social med mera människor.

Klassiskt.

Fast det är väldigt fult att hävda att de som prioriterar annorlunda inte sköter sitt jobb.

Tycker inte ett dugg synd om personen. Möjligtvis hens barn.
  • Anonym (Sök runt)
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-22 20:31:37 följande:

Företaget jag jobbar på har flaggat för att vi ska räkna med att jobba hemifrån 2021 ut.

Det är i och för sig ett stort teknik-företag med kontor i många länder.

Vi har jobbat hemifrån sedan 11/3 2020.

Allt hemma-arbete har ej varit dåligt för produktionen.

För mig har det varit hemmande ibland när man vill diskutera olika lösningar och rita tillsammans på en stor whiteboard.

Vi har provat digitala whiteboards, men det fungerar inte så bra.

Annars tycker jag det har fungerat mycket bra jobbmässigt att jobba hemifrån. Får nästan mer gjort.

Företaget jag jobbar för är seriöst och vill att löntagarna ska må bra (eftersom det även lönar sig för företaget), så det är redan sagt att vi kommer kunna få jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan efter pandemin.

Det finns nog gott om dessa företag som förstår att denna flexibilitet lönar sig i längden.

Byt jobb!

Ja en viss typ av work shops tycker jag inte går att genomföra på ett bra sätt digitalt. Oftast kan man byta till en annan ws-metod, men vid några tillfällen känner jag verkligen att man saknat den gemensamma handskrivna whiteboarden.
  • mari123

Har inte en susning men jag tänker att "Hemjobbare" gör sitt jobb kanske BÄTTRE än den som sitter på kontoret? Man kan jobba när som helst och kanske glömmer man tiden rentav? 

• Tow2Mater
    mari123 skrev 2021-05-23 01:52:07 följande:

Har inte en susning men jag tänker att "Hemjobbare" gör sitt jobb kanske BÄTTRE än den som sitter på kontoret? Man kan jobba när som helst och kanske glömmer man tiden rentav? 

Man jobbar tidiga morgnar för att hinna förberda och ta hand om det akuta som andra hemjobbare som jobbade sent dagen innan behöver, ska vara tillgänglig hela normala arbetstiden då chefer vill ha saker, möten etc, sen jobbar man sena eftermiddagar/kvällar för att hinna allt och ta hand om det som uppkommit under dagens möten. MEN man slipper prata skit med annat folk på kontoret som man ändå inte jobbar ihop med, slipper restid och kan förhoppningsvis emellanåt ta hand om akuta personliga saker som ta in bilen till oljebyte, handla bröd och mjölk, få en mammogram gjord och ta barnet för att få en nodvändig spruta. Men det är ett konstant jonglerande.

Själv har jag bättre fungerande internetuppkoppling hemma än på kontoret (vilket nu flyttat for tredje gången inom några år) det är alltid nåt problem med uppkoppling och uppdateringar där, så för mig har det under lång tid funkat bättre att jobba hemifrån. Men jag jobbar mera, för samma lön. Nu under covid har fler börjat göra samma sak, så det resulterar i att ännu mera jobb förväntas tas om hand under samma tid.
  • Anonym (D)

Vårt företag har gått ut med att man generellt kommer tillåta 1 dag hemarbete i veckan, men med möjlighet att anpassa individuellt. 

Eftersom min chef sitter i Tyskland och är helt OK med att jag jobbar hemma så r'äknar jag med att kunna anpassa min vecka efter vad jag tycker passar bäst just den veckan.

I snitt blir det nog ca 2 dagar på kontoret, 1-2 dagar hemma och 1-2 dagar hos kunder. För rapportskrivning och virtuella kundmöten är jag mer effektiv hemma, men fördelen på kontoret är att man får bättre koll på vad som händer på andra avdelningar och lättare kan ta hand om korta, enklare frågor. Dessutom är det trevligt att träffa kollgorna. 

• Anonym (Z)

Vet inte vad du har för inriktning /kompetens men jag jobbar på ett halvstort kontor mitt i centrala Stockholm och redan före pandemin var det uppe en diskussion om roterande kontorsplatser, alltså att man inte har en egen plats, och att man arbetar en del av arbetstiden hemma eller hos kund.

Vissa möten passar inte för det digitala formatet och kontoret har därför många och stora rum där man kan sitta i grupp och arbeta.

Under pandemin har vi blivit riktigt duktiga på digitala möten vilket är en stor fördel då vi har kollegor över hela världen. Hos oss är hemarbete här för att stanna och jag tror knappast att vi är unika. Sök nytt jobb!

Svar på tråden Arbetsgivare som tillåter arbete hemifrån