• Selmans

    Vad förvånar/stör dig på hos andra föräldrar?

    Alla har vi olika värderingar och alla försöker vi (förhoppningsvis) så gott vi kan att vara en bra förälder. Men då och då ser man en händelse eller överhör ett samtal och blir förvånad över någon annans dåliga kunskapsnivå eller märkliga synsätt.

    Jag är till exempel alltid lika förvånad över föräldrar som:

    - låter sina små barn få 10000 valmöjligheter och sen blir irriterad när barnet inte kan bestämma sig (ses ofta på café när barnet ska välja fika)

    - använder ironi mot barnet vid konfrontation

    - ger barnet ansvaret för förälderns känslor (?jag blir galen när du...?)

    - överanvänder argumentet ?för att jag säger så? istället för att ge barnet en rättvis förklaring. Finns såklart tillfällen så diskussionen måste stängas, men hör handlar det om överanvändning.

    Vad har ni för spaningar? Kanske kan vi hjälpa varandra att identifiera dåliga vanor som vi själva har utan att tänka på det.

  • Svar på tråden Vad förvånar/stör dig på hos andra föräldrar?
  • fjanten
    Holy93 skrev 2021-05-28 19:40:40 följande:

    För mig är bristande rutiner en stor del, ingen som sa åt mig att sova i tid eller såg till att det alltid blev lunch och middag varje dag. För mig fungerade det inte, så för mig är det väldigt viktigt att ha rutiner till framtida barn. Jag räknar alltså inte småfjantiga grejer som att äta lunch 11 eller 13 som ickerutiner utan snarare se till att det blir en lunch och middag överhuvudtaget.


    Fast att inte ordna mat till sina barn är inte samma sak som att ha få/inga rutiner. Det är att negligera sina barn. Helt annat! Mär man pratar om att man inte har rutiner menar man vanligen dessa "fjantiga" saker, som att man inte har fasta läggtider, inte tvinga barnen läsa läxor varje onsdagskväll, inte äta på (mer eller mindre) exakta tidpunkter, inte har särskilda städdagar varje vecka o.s.v. utan tar det lite mer som det kommer. Men märker man att barnet/barnen inte alls sköter det, då inför vettiga föräldrar rutiner.

    Men att helt skita i sina barn - är något annat.
  • Limedryck
    Spucks skrev 2021-05-28 09:28:51 följande:

    Vad är det för fel med det?


    Du undrar på allvar varför det är fel att dricka alkohol framför sina barn? Ja, t.ex. för att det är skrämmande för barnen och även för att omdömet försämras. Dessutom ska alkohol bland barn aldrig normaliseras, då det tyvärr finns många föräldrar som då enklare ursäktar ett okontrollerade drickande.
  • Limedryck
    Anonym (störigt) skrev 2021-05-28 09:31:36 följande:

    Lite motsägelsefullt din punkt 6 och 8. Om de skiljer sig för att inte utsätta barnen för våld så gör de fel enligt tidigare punkt att de skilje sig för barnens skull?

    Och punkt 7 - gäller det även ett glas vin till maten som knappt ger någon påverkan? På vilket sätt skulle det skada barnet eller ens omdöme att ha hand om barnet? Gäller det under hela barnets uppväxt, till 18 eller när det gått ut gymnasiet?`


    Om du läser inlägget ordentligt är det inte särskilt motsägelsefullt. Jag skrev att det i nio fall av tio inte är för barnets skull som vuxna skiljer sig. Misshandelsförhållandena kvalar nog in i den där tionde gången. De flesta som separerar idag gör det inte på grund av fysisk misshandel.

    Ja, jag tycker att det även gäller ett glas vin till maten. Alkohol bland barn bör aldrig normaliseras, då det gör det lättare för föräldrar med alkoholproblem att ursäkta sitt beteende. Dessutom leder alkoholnormen i samhället till en väldig massa problem och jag ser ingen poäng med att normalisera ett alkoholbruk. Barnet lär tyvärr upptäcka att alkohol finns ändå.

    När det gäller säkerhetsaspekten så försämrar även lite alkohol uppmärksamheten och koncentrationen. Du får inte köra bil efter ett glas vin, så att ha ensamt ansvar för ett litet barn efter ett glas vin är nog inte heller en särskilt bra idé.
  • Limedryck
    Anonym (Q) skrev 2021-05-28 10:04:42 följande:

    Menar du dricker alkohol överhuvudtaget eller föräldrar som dricker sig berusade/dricker mycket framför barnen?

    För jag kan tycka att det är stor skillnad på att dricka en öl eller ett glas vin till maten en fredagkväll och att dricka sig berusad framför barnen. Det sistnämnda tycker jag är fel och tycker synd om barn som måste se sina föräldrar berusade/fulla.

    Att dricka en öl/vin till maten skulle jag jämförande att dricka ett glas cola eller saft. Om man nu inte har horribelt alkoholsinne och blir full av minsta lilla. Då bör man avstå även här.


    Jag menar att dricka alkohol överhuvudtaget. Att dricka inför barn normaliserar det beteendet och gör att de vuxna som har problem med att hantera alkohol lättare kan ursäkta sina handlingar. Sedan finns också säkerhetsaspekten. Du får inte köra bil när du druckit alkohol, även om det bara var ett glas vin till maten. Att inte ha försämrat omdöme är en bra egenskap när man ansvarar för yngre barn.
  • Anonym (Z)
    Holy93 skrev 2021-05-28 19:40:40 följande:

    För mig är bristande rutiner en stor del, ingen som sa åt mig att sova i tid eller såg till att det alltid blev lunch och middag varje dag. För mig fungerade det inte, så för mig är det väldigt viktigt att ha rutiner till framtida barn. Jag räknar alltså inte småfjantiga grejer som att äta lunch 11 eller 13 som ickerutiner utan snarare se till att det blir en lunch och middag överhuvudtaget.


    Det du beskriver är bristande omsorg, inte avsaknad av rutiner.
  • Anonym (Z)
    Fjäril kär skrev 2021-05-28 11:32:49 följande:

    Trams? Det är väl bara att gå in och läsa i trådar om just alkohol och barn och se vilka som argumenterar högst.

    Det är ju inte direkt dom som håller en låg konsumtion som fyller sida efter sida med argument för sin alkohol. Snarare dom som ligger på gränsen och vet att de inte alltid dricker så lite som de hävdar..


    Men du kan ju inte från trådar om alkohol på Familjeliv dra slutsatsen att de som ylar mest rakt av speglar typ hela Sveriges befolkning? Jag känner absolut ingen, varken privat eller genom arbetet, som har problem med att stanna efter ett glas (typ 33cl).

    Tvärtom så är det det vanligaste i de flesta sammanhang jag rör mig i, alltså att de flesta tar ett glas och sen är nöjda. Till exempel på aw, firanden eller middagar i jobbsammanhang. Många åker hem efter till familj med fru /man och barn och då vill man inte vara påverkad.
  • Anonym (Rut)
    sextiotalist skrev 2021-05-28 15:15:19 följande:

    Men fortfarande är det inte alla som behöver rutiner för att detta ska uppnås. Vi har inte haft rutiner, sonen har fått göra sin läxa när han velat, han har lagt sig när han varit trött (och alltid vaknat utvilad på morgonen) vi har inte haft några exakta mattider


    Samma här vi har alltid haft tänketu att vi hittar på en regel när problem uppstår. Det har inte behövt än. De går och lägger sig när de är trötta och så länge de inte gnäller när de ska gå upp ser jag inget problem. Samma med mattider skärmtider osv.
  • Anonym (Libli)
    Limedryck skrev 2021-05-29 01:08:52 följande:
    Jag menar att dricka alkohol överhuvudtaget. Att dricka inför barn normaliserar det beteendet och gör att de vuxna som har problem med att hantera alkohol lättare kan ursäkta sina handlingar. Sedan finns också säkerhetsaspekten. Du får inte köra bil när du druckit alkohol, även om det bara var ett glas vin till maten. Att inte ha försämrat omdöme är en bra egenskap när man ansvarar för yngre barn.
    Vad spelar det för roll om man får köra bil eller inte?

    Att dricka vin till maten är att visa att det går att hantera alkohol utan att problem uppstår. Alltså absolut inget problem. Eller en kall öl till grillningen. Samma där.

    Att supa sig full är liksom inte jämförbart.
  • Kexsmula

    Här är en till som vuxit upp utan rutiner och det fungerade jättebra och mina barn har inga särskilda rutiner heller och det funkar jättebra i vår familj.

  • molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-28 15:07:43 följande:
    Jag tror att hon svarade en person som inte såg problem med att låta sitt barn jaga fåglar varsomhelst eftersom hon hävdade att fåglarna nog tycker det är kul.

    Det är ju skillnad på att jaga djur och att leka med ett djur, tex en hund som gillar att lekas med.
    Tack! Det var precis det jag menade. 
Svar på tråden Vad förvånar/stör dig på hos andra föräldrar?