• Selmans

Vad förvånar/stör dig på hos andra föräldrar?

Alla har vi olika värderingar och alla försöker vi (förhoppningsvis) så gott vi kan att vara en bra förälder. Men då och då ser man en händelse eller överhör ett samtal och blir förvånad över någon annans dåliga kunskapsnivå eller märkliga synsätt.

Jag är till exempel alltid lika förvånad över föräldrar som:

- låter sina små barn få 10000 valmöjligheter och sen blir irriterad när barnet inte kan bestämma sig (ses ofta på café när barnet ska välja fika)

- använder ironi mot barnet vid konfrontation

- ger barnet ansvaret för förälderns känslor (?jag blir galen när du...?)

- överanvänder argumentet ?för att jag säger så? istället för att ge barnet en rättvis förklaring. Finns såklart tillfällen så diskussionen måste stängas, men hör handlar det om överanvändning.

Vad har ni för spaningar? Kanske kan vi hjälpa varandra att identifiera dåliga vanor som vi själva har utan att tänka på det.

• Svar på tråden Vad förvånar/stör dig på hos andra föräldrar?
  • caveat emptor

Jag stör mig på inkonsekventa föräldrar. Först säger man nej massvis med gånger för att sedan säga ja. Det föder tjat och leder till onödiga konflikter. Det är också väldigt jobbigt att vara runt och lyssna på. "Då åker vi hem om du inte *valfritt*" hör jag också mycket. Har aldrig sett någon förälder som säger så faktiskt avbryta aktiviteten när barnet trots allt fortsätter.

• nytt eller gammalt

Jag förvånar mig över föräldrar som verkar ointresserade av sina barn som personer och föräldrar som inte sätter sig in i deras intressen/inte stöttar barnet i att utveckla sina intresseområden. 

• Anonym (Chockad)

När du ställde frågan tänkte jag specifikt på två föräldrar, som låter sina barn göra vad de känner för utan att tänka på att de som föräldrar behöver vara ett stöd och hjälpa barnen när de saknar konsekvenstänk.

Dessa två föräldrar jag tänkte på, notera svenskar, lät sin 16-åring gifta sig med en asylsökande och låta honom flytta in.

Deras dotter är 18-19 år nu och väntar sitt tredje barn.

Aldrig blivit mer chockerad över hur en hel familj kan sakna ansvar.

Annars kommer jag faktiskt inte på så mycket.. tror de flesta föräldrar gör sitt bästa men kanske misslyckas eller har barn som det inte funkar på, för barn är ju olika. Och då syftar jag givetvis på hur olika föräldrar väljer att uppfostra, inte genom fysisk misshandel eller verbal (men det känns uppenbart så behöver nog inte förtydliga egentligen) för dessa föräldrar gör ju inte sitt bästa.

• Törstiga tuppen

* Föräldrar som förhandlar med sina barn istället för att tala om vad som gäller.
    * De som frågar sina 4 ungar vad de vill ha för glass, när de redan står längst fram i kön.
    * Föräldrar som låter sina barn jaga duvor.
    * Föräldrar som aldrig tittar upp från mobilen.

• Anonym (N)

Jag stör mig på andra föräldrar som tror sig veta allt om barn bara för att de har fler och äldre barn än mig och ska komma med råd fast jag inte bett om det.

Jag stör mig även på de föräldrar som säger emot mig angående mitt barn, tex om jag säger att mitt barn är trött och personen säger "Jag tycker att hen är ungefär som vanligt och inte verkar särskilt trött". Det är bara jättekonstigt att säga då jag som mamma känner mitt barn och vet när hen är trött till skillnad från någon som träffar mitt barn någon gång ibland.

• Selmans
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-26 09:32:19 följande:

* Föräldrar som förhandlar med sina barn istället för att tala om vad som gäller.

* De som frågar sina 4 ungar vad de vill ha för glass, när de redan står längst fram i kön.

* Föräldrar som låter sina barn jaga duvor.

* Föräldrar som aldrig tittar upp från mobilen.

Åh, jag låter faktiskt mina barn jaga duvor i parken. Har tänkt att de ju bara kan flyga iväg. Kanske ska sluta med det! :)
  • Anonym (Q)

- Talar över huvudet på sitt barn.

- Är inkonsekventa

- Använder mutor som belöning för dåligt beteende. "Följer du med mig hem nu så får du en glass" och funkar inte det så eskalerar mutorna "Följer du med hem så åker vi till McDonalds"

- Som använder surfplattor/mobiler/barnprogram i alla lägen. Speciellt när det gäller riktigt små barn (0-2 år).

- Som röker framför sina barn/röker med barn i vagn bredvid sig.

• Mrs Moneybags

Jag stör mig på föräldrar som söker konflikt med sina barn ständigt och jämt. 

Det är många hot - "då får du inte något lördagsgodis" etc och liknande. 

Det är som att de vill styra sina barn genom att hota dem till underkastelse istället för att eliminera situationerna där barnen beter sig illa. 

En annan sak som stör mig är föräldrar som har fullt ut gräl med en tvååring. Kom igen. Så barnsligt. 

• Anonym (Q)
    Anonym (Chockad) skrev 2021-05-26 09:31:15 följande:

När du ställde frågan tänkte jag specifikt på två föräldrar, som låter sina barn göra vad de känner för utan att tänka på att de som föräldrar behöver vara ett stöd och hjälpa barnen när de saknar konsekvenstänk.

Dessa två föräldrar jag tänkte på, notera svenskar, lät sin 16-åring gifta sig med en asylsökande och låta honom flytta in.

Deras dotter är 18-19 år nu och väntar sitt tredje barn.

Aldrig blivit mer chockerad över hur en hel familj kan sakna ansvar.

Annars kommer jag faktiskt inte på så mycket.. tror de flesta föräldrar gör sitt bästa men kanske misslyckas eller har barn som det inte funkar på, för barn är ju olika. Och då syftar jag givetvis på hur olika föräldrar väljer att uppfostra, inte genom fysisk misshandel eller verbal (men det känns uppenbart så behöver nog inte förtydliga egentligen) för dessa föräldrar gör ju inte sitt bästa.

Hur lyckades hon gifta sig vid 16 års ålder? För vad jag vet så får man inte gifta sig vid så ung ålder. Hur fick hon igenom detta?
  • Anonym (Chockad)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-26 09:51:51 följande:

Hur lyckades hon gifta sig vid 16 års ålder? För vad jag vet så får man inte gifta sig vid så ung ålder. Hur fick hon igenom detta?

Killen är muslim (vilket hon också blev) och de gifte sig alltså islamiskt, inte juridiskt.
Svar på tråden Vad förvånar/stör dig på hos andra föräldrar?