• Selmans

    Vad förvånar/stör dig på hos andra föräldrar?

    Alla har vi olika värderingar och alla försöker vi (förhoppningsvis) så gott vi kan att vara en bra förälder. Men då och då ser man en händelse eller överhör ett samtal och blir förvånad över någon annans dåliga kunskapsnivå eller märkliga synsätt.

    Jag är till exempel alltid lika förvånad över föräldrar som:

    - låter sina små barn få 10000 valmöjligheter och sen blir irriterad när barnet inte kan bestämma sig (ses ofta på café när barnet ska välja fika)

    - använder ironi mot barnet vid konfrontation

    - ger barnet ansvaret för förälderns känslor (?jag blir galen när du...?)

    - överanvänder argumentet ?för att jag säger så? istället för att ge barnet en rättvis förklaring. Finns såklart tillfällen så diskussionen måste stängas, men hör handlar det om överanvändning.

    Vad har ni för spaningar? Kanske kan vi hjälpa varandra att identifiera dåliga vanor som vi själva har utan att tänka på det.

  • Svar på tråden Vad förvånar/stör dig på hos andra föräldrar?
  • Anonym (störigt)
    Limedryck skrev 2021-05-28 09:10:49 följande:

    1 Föräldrar som håller på med mobilen när de är ute med sina barn eller alltid är inomhus med barnen placerade framför en skärm.

    2 Föräldrar som har sina barn på förskola och fritids så mycket som möjligt (vilket inkluderar föräldrar som har barn på förskola när de är föräldralediga)

    3 Föräldrar som ständigt ber släktingar att vara barnvakt, för att "få egentid" eller festa. Nu menar jag övernattning hos annan person minst en gång i veckan, utan att det krävs rent praktiskt, eller barnvakt flera gånger i veckan.

    4 Föräldrar som presenterar nya bonusföräldrar flertalet gånger under barnens uppväxt. Värst är de som förväntar sig att barnet ska kalla dessa "pappa" eller "mamma".

    5 Singelföräldrar som tar hem random Tinderdejter när barnen är hemma och ingen annan vuxen är där. Säkerhetstänk någon?

    6 Föräldrar som säger att de skilde sig för barnens skull. Det är i nio fall av tio bullshit. Det är inte fel att skilja sig, men stå för att du valde ditt välmående framför barnets välmående just den gången.

    7 Föräldrar som dricker alkohol inför sina barn eller när de har ensamt ansvar för barn.

    8 Föräldrar som stannar med barn i ett misshandelsförhållande och sedan inte förstår att de bidragit till att utsätta barnet för trauma.

    9 Föräldrar som röker inför sina barn.

    10 Föräldrar som snackar skit om andra inför barnen. Barnen blir typ alltid mobbare.

    11 Föräldrar som inte tar tag i sina mobbarbarns beteeende, utan verkar tro att det är en utvecklingsfas att mobba andra.

    12 Föräldrar som inte har normalt säkerhetstänk och uppsikt över sina barn (t.ex. inte sätter reflexer och cykelhjälmar på sina barn, låter sina barn springa själva över hårt trafikerade vägar i för tidig ålder osv.)

    13 Föräldrar som klär sina barn i hijab. Det finns massor där vi bor och jag tycker synd om de barnen av flera orsaker.

    14 Föräldrar som är helt ointresserade av sina barns vänner, intressen och vardag

    15 Föräldrar som inte låtsas om sina barns övervikt och blir förbannade när t.ex. skolsköterskan kommenterar det.

    16 Föräldrar som delar känsliga bilder och privag informaton om sina barn på sociala medier. T.ex. alla dessa "funkismammor" på Instagram.


    Lite motsägelsefullt din punkt 6 och 8. Om de skiljer sig för att inte utsätta barnen för våld så gör de fel enligt tidigare punkt att de skilje sig för barnens skull?

    Och punkt 7 - gäller det även ett glas vin till maten som knappt ger någon påverkan? På vilket sätt skulle det skada barnet eller ens omdöme att ha hand om barnet? Gäller det under hela barnets uppväxt, till 18 eller när det gått ut gymnasiet?`
  • Anonym (Q)
    Limedryck skrev 2021-05-28 09:10:49 följande:

    ? Föräldrar som dricker alkohol inför sina barn eller när de har ensamt ansvar för barn.


    Menar du dricker alkohol överhuvudtaget eller föräldrar som dricker sig berusade/dricker mycket framför barnen?

    För jag kan tycka att det är stor skillnad på att dricka en öl eller ett glas vin till maten en fredagkväll och att dricka sig berusad framför barnen. Det sistnämnda tycker jag är fel och tycker synd om barn som måste se sina föräldrar berusade/fulla.

    Att dricka en öl/vin till maten skulle jag jämförande att dricka ett glas cola eller saft. Om man nu inte har horribelt alkoholsinne och blir full av minsta lilla. Då bör man avstå även här.
  • Fjäril kär

    Problemet med alkoholfrågan är ju att få faktiskt bokstavligen kan ta bara ett enda glas (typ 33 cl) och stanna där. Alldeles för många sitter och småpimplar betydligt mer än så och inser inte själv att de vid läggdags faktiskt är berusade. "vaddå jag tog ju bara ett glas vin till maten" ... Nä du gjorde ju inte det eftersom alla småskvättar i soffan sen också räknas...

    Folk som har en vettig gräns för alkohol har heller inte behovet att argumentera för sitt vinglas eftersom det inte behövs...

  • LaFontaine
    Fjäril kär skrev 2021-05-28 10:11:45 följande:

    Problemet med alkoholfrågan är ju att få faktiskt bokstavligen kan ta bara ett enda glas (typ 33 cl) och stanna där. Alldeles för många sitter och småpimplar betydligt mer än så och inser inte själv att de vid läggdags faktiskt är berusade. "vaddå jag tog ju bara ett glas vin till maten" ... Nä du gjorde ju inte det eftersom alla småskvättar i soffan sen också räknas...

    Folk som har en vettig gräns för alkohol har heller inte behovet att argumentera för sitt vinglas eftersom det inte behövs...


    Men vad är detta för trams? Hur kan du ha sådan koll på alla människor tänker du?
  • sextiotalist
    Fjäril kär skrev 2021-05-28 10:11:45 följande:

    Problemet med alkoholfrågan är ju att få faktiskt bokstavligen kan ta bara ett enda glas (typ 33 cl) och stanna där. Alldeles för många sitter och småpimplar betydligt mer än så och inser inte själv att de vid läggdags faktiskt är berusade. "vaddå jag tog ju bara ett glas vin till maten" ... Nä du gjorde ju inte det eftersom alla småskvättar i soffan sen också räknas...

    Folk som har en vettig gräns för alkohol har heller inte behovet att argumentera för sitt vinglas eftersom det inte behövs...


    Inget jag känner igen. Men såklart det förekommer. Däremot är det inget som jag är uppvuxen med och inget som jag känner igen från mina kretsar (fast de flesta av oss skaffade barn efter vår festperiod, så man hade ju lärt sig ;) ).
    Ja, de flesta jag känner stannar vid ett eller två glas vin vid maten och småpimplar inte efteråt.
  • Anonym (störigt)
    Fjäril kär skrev 2021-05-28 10:11:45 följande:

    Problemet med alkoholfrågan är ju att få faktiskt bokstavligen kan ta bara ett enda glas (typ 33 cl) och stanna där. Alldeles för många sitter och småpimplar betydligt mer än så och inser inte själv att de vid läggdags faktiskt är berusade. "vaddå jag tog ju bara ett glas vin till maten" ... Nä du gjorde ju inte det eftersom alla småskvättar i soffan sen också räknas...

    Folk som har en vettig gräns för alkohol har heller inte behovet att argumentera för sitt vinglas eftersom det inte behövs...


    Hur menar du att få har förmågan att hantera sitt alkoholintag? Vad har du för belägg för det påståendet? 
  • Anonym (Z)
    Fjäril kär skrev 2021-05-28 10:11:45 följande:

    Problemet med alkoholfrågan är ju att få faktiskt bokstavligen kan ta bara ett enda glas (typ 33 cl) och stanna där. Alldeles för många sitter och småpimplar betydligt mer än så och inser inte själv att de vid läggdags faktiskt är berusade. "vaddå jag tog ju bara ett glas vin till maten" ... Nä du gjorde ju inte det eftersom alla småskvättar i soffan sen också räknas...

    Folk som har en vettig gräns för alkohol har heller inte behovet att argumentera för sitt vinglas eftersom det inte behövs...


    Det du beskriver är ju alkoholintag på gränsen till missbruk, varför tror du att de flesta lirar i den kategorin? Jag säger precis tvärtom, de allra flesta människor kan ta ett enda glas och sedan stanna där. I alla fall de människor jag umgås med både privat och i mitt arbete.
  • Miooo

    Föräldrar som aldrig ändrar sig oavsett hur bra argument barnet framför i sin sak.

    Föräldrar som tror alla barn fungerar precis som sina egna.

    Föräldrar som låter sina barn mata fåglar på uteserveringar

  • Fjäril kär
    LaFontaine skrev 2021-05-28 10:29:55 följande:

    Men vad är detta för trams? Hur kan du ha sådan koll på alla människor tänker du?


    Trams? Det är väl bara att gå in och läsa i trådar om just alkohol och barn och se vilka som argumenterar högst.

    Det är ju inte direkt dom som håller en låg konsumtion som fyller sida efter sida med argument för sin alkohol. Snarare dom som ligger på gränsen och vet att de inte alltid dricker så lite som de hävdar..
  • Miooo
    molly50 skrev 2021-05-27 08:26:06 följande:

    Det jag tycker är respektlöst är att du låter dina barn jaga djur bara för att du tror att djuren uppskattar det och ser det som en lek.

    Självklart kan barn lära sig hur olika djur ska behandlas.

    Men jag tycker att man ska lära sina barn att behandla alla djur med respekt. T ex att inga djur ska jagas. Oavsett djurart.


    Men det där beror ju helt på var man är. Klart det är ok att skrämma fåglar på uteserveringen eller i köksträdgården. Där är det helt förkastligt att mata fåglar men helt ok att jaga dem.

    Helt förkastligt att jaga fåglar i skärgården under häckning osv. Barn är smarta nog att skilja på olika situationer

    Att det skulle vara fel att tex jaga en hund som tycker det är roligt att leka tafatt förstår jag verkligen inte varför, hur tänker du där?

    Jag kan nog sammanfatta med att jag har svårt för principfasta föräldrar som inte kan anpassa sig till olika situationer
Svar på tråden Vad förvånar/stör dig på hos andra föräldrar?