• Anonym (Förstår inte)

Ingen a-kassa, hur klarar man sig då?

Jag är arbetslös och uppfyller inte kraven för a-kassa då jag inte hunnit jobba så mycket och sammanhängande. Får en ersättning från försäkringskassan på 166 kronor per vardag eftersom jag är med i arbetsförmedlingens program för unga.

Detta fungerar enbart tack vare att jag bor hos mina föräldrar. Men vad skulle hända om jag inte skulle få bo kvar här längre, eller att de kräver att jag betalar mer?

De kommer inte kasta ut mig men tycker att det är konstigt att man som vuxen förväntas klara sig på så lite pengar? Får ju då mellan 3-4000 per månad, räcker inte ens till en hyra om jag skulle bo själv. Hur gör de i min situation som inte får bo hos föräldrarna? Hamnar de på gatan? Räknar man med att föräldrar ska acceptera att barnet bor i princip gratis?

• Svar på tråden Ingen a-kassa, hur klarar man sig då?
  • Tow2Mater
    Glinda från Oz skrev 2021-05-29 12:52:39 följande:
    Det är helt of tonic, ts bor i Sverige. 
    Det var en kommentar när nån sa "Till skillnad mot vad många tror (och anser) så ska man inte kunna leva på enbart bidrag, det är bara en kortsiktig lösning."
  • Glinda från Oz
    Tow2Mater skrev 2021-05-29 16:32:14 följande:

Det var en kommentar när nån sa "Till skillnad mot vad många tror (och anser) så ska man inte kunna leva på enbart bidrag, det är bara en kortsiktig lösning."

Det är väl ingen här som tycker att man ska få mer i bidrag än i lön (så som det är i USA nu)
  • Anonym (Anna)

Jobb finns. Bara ta och sök allt som finns så ska du se att du snart har jobb. Sitt inte här och be om råd, se till att skaffa jobb. Får du inte jobb börjar du plugga, kommer du inte in på de program du sökt så söker du fristående kurser och läser dem.

• Jemp
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-29 18:21:36 följande:

Jobb finns. Bara ta och sök allt som finns så ska du se att du snart har jobb. Sitt inte här och be om råd, se till att skaffa jobb. Får du inte jobb börjar du plugga, kommer du inte in på de program du sökt så söker du fristående kurser och läser dem.

Ts ber inte om råd eller säger att hon inte söker jobb. Det är en ung tjej som inser att hon har det bra att föräldrarna betalar, och reflekterar över hur hon skulle klarat sig annars.

Sen väljer många i tråden över att spy galla och ta förgivet att alla som är arbetslösa är odugliga.
  • Anonym (....)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2021-05-27 21:14:42 följande:

Jag är arbetslös och uppfyller inte kraven för a-kassa då jag inte hunnit jobba så mycket och sammanhängande. Får en ersättning från försäkringskassan på 166 kronor per vardag eftersom jag är med i arbetsförmedlingens program för unga.

Detta fungerar enbart tack vare att jag bor hos mina föräldrar. Men vad skulle hända om jag inte skulle få bo kvar här längre, eller att de kräver att jag betalar mer?

De kommer inte kasta ut mig men tycker att det är konstigt att man som vuxen förväntas klara sig på så lite pengar? Får ju då mellan 3-4000 per månad, räcker inte ens till en hyra om jag skulle bo själv. Hur gör de i min situation som inte får bo hos föräldrarna? Hamnar de på gatan? Räknar man med att föräldrar ska acceptera att barnet bor i princip gratis?

Som tidigare spelmissbrukare kan jag sätta mig in i din situation, jag personligen bodde gratis för att mina föräldrar ville att så gott som alla mina pengar jag fick ut i lön skulle gå att betala till kronofogden, inkasso och alla företag jag var skyldig pengar, håller med om att det är absurt dåligt med 3000 kronor.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Ni har vänt mig, jag har sett ljuset...

Vi inför de omtalade medborgarlönerna!!!!!
    25.000:-/mån rakt i fickan till alla som är medborgare, inga krav, inga konstigheter, det kommer lösa alla problem.

Hålla på så här o tycka att folk ska behöva kliva ur sängen o faktiskt bidra med något i samhället??!!?? Nä, det får vara slut på dessa dumheter nu, fattar inte de där politikerna att folk tycker det är jobbig att arbeta!?!?!

• Anonym ((va?))
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-05-29 22:07:30 följande:

25.000:-/mån rakt i fickan till alla som är medborgare, inga krav, inga konstigheter, det kommer lösa alla problem.

Hålla på så här o tycka att folk ska behöva kliva ur sängen o faktiskt bidra med något i samhället??!!?? Nä, det får vara slut på dessa dumheter nu, fattar inte de där politikerna att folk tycker det är jobbig att arbeta!?!?!

Vad snackar du om?
  • Anonym ((va?))
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-05-29 01:01:35 följande:
    Unga idag förstår inte heller att du kan komma i ett sånt läge att du tvingas ta ett jobb som du inte trivs med under en period, för att få in foten nånstans, för att komma in, för att komma igång.
    Tyvärr är det så att där en ungdom försöker få in foten så står det redan 100 fötter.

Tänk dig detta: Ett företag, typ McDonalds/Espresso House etc., vill ha 3 nya medarbetare i en medelstor/stor stad, säg kring 200.000 pers bor där. Tänk på alla ungdomar som tar studenten där i år. Det är ett jobb som skulle passa dem. Tänk på alla studenter som inte fick jobb förra året. Det skulle också passa dem. Eller studenterna året innan som blev av med jobbet p.g.a. pandemin. Det skulle absolut passa dem med. Och alla dessa som var arbetslösa innan dess! Alla de som tagit universitets examen... Sedan har vi ju också nyanlända som ska ut i arbetslivet. Jävligt många fötter som ska pressas in.
    Anonym ((va?)) skrev 2021-05-30 00:40:06 följande:
    Vad snackar du om?
    Det är ju dit "alla" verkar vilja komma?

Om man inte lyckas skaffa sig ett arbete och en inkomst så ska "nån annan" se till att allt löser sig i alla fall. Man ska ha rätt till en bostad, man ska ha rätt att äta sig mätt varje dag, man ska ha rätt till dittan o dattan... Men ingen kan på något sätt acceptera om det ställs några motkrav?
    Man gnäller om att man kanske tvingas ta ett jobb som man inte trivs med, eller ett jobb i en annan stad? Man vill hellre bara ha ut sin a-kassa eller sjukpenning..

Nä, den generella mentaliteten på befolkningen i detta land står mig upp i halsen.
  • Anonym (Förstår inte)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-05-29 22:07:30 följande:

Kan du snälla sluta kapa min tråd? Inte bara du utan flera. Ni diskuterar inte det jag frågade om. Jag har inte sagt att jag vill ligga hemma och lata mig, tråden handlar egentligen inte ens om mig utan jag ställde en allmän fråga. Hur kan så många totalt sakna läsförståelse?
    Anonym (Förstår inte) skrev 2021-05-30 13:02:54 följande:
    Kan du snälla sluta kapa min tråd? Ni diskuterar inte det jag frågade om.
    Din ursprungsfråga var hur man förväntades klara sin försörjning om man har låg SGI och därmed väldigt låg A-kassa...

Det är ju detta vi diskuterar? Att hela din frågeställning från början är fel, det är ingen som förväntar sig att någon ska klara detta.

Det är inte meningen att man som arbetsför vuxen ska sköta sin försörjning med bidrag, man ska arbeta och tjäna sina egna pengar.
  • Jemp
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-05-30 12:32:46 följande:

Det är ju dit "alla" verkar vilja komma?

Om man inte lyckas skaffa sig ett arbete och en inkomst så ska "nån annan" se till att allt löser sig i alla fall. Man ska ha rätt till en bostad, man ska ha rätt att äta sig mätt varje dag, man ska ha rätt till dittan o dattan... Men ingen kan på något sätt acceptera om det ställs några motkrav?

Man gnäller om att man kanske tvingas ta ett jobb som man inte trivs med, eller ett jobb i en annan stad? Man vill hellre bara ha ut sin a-kassa eller sjukpenning..

Nä, den generella mentaliteten på befolkningen i detta land står mig upp i halsen.

Ingen har sagt nåt om att inte vilja ta vissa jobb?

Men ja, visst är det fullt rimligt att vi ser till att alla har tak över huvudet och kan äta sig mätta!
  • Anonym (F)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2021-05-30 13:02:54 följande:

Kan du snälla sluta kapa min tråd? Inte bara du utan flera. Ni diskuterar inte det jag frågade om. Jag har inte sagt att jag vill ligga hemma och lata mig, tråden handlar egentligen inte ens om mig utan jag ställde en allmän fråga. Hur kan så många totalt sakna läsförståelse?

Vuxna människor jobbar eller studerar, t ex med studielån. Annars är man hänvisad till bo hos kompisar, socialen.
Svar på tråden Ingen a-kassa, hur klarar man sig då?