• Anonym (Förstår inte)

    Ingen a-kassa, hur klarar man sig då?

    Jag är arbetslös och uppfyller inte kraven för a-kassa då jag inte hunnit jobba så mycket och sammanhängande. Får en ersättning från försäkringskassan på 166 kronor per vardag eftersom jag är med i arbetsförmedlingens program för unga.

    Detta fungerar enbart tack vare att jag bor hos mina föräldrar. Men vad skulle hända om jag inte skulle få bo kvar här längre, eller att de kräver att jag betalar mer?

    De kommer inte kasta ut mig men tycker att det är konstigt att man som vuxen förväntas klara sig på så lite pengar? Får ju då mellan 3-4000 per månad, räcker inte ens till en hyra om jag skulle bo själv. Hur gör de i min situation som inte får bo hos föräldrarna? Hamnar de på gatan? Räknar man med att föräldrar ska acceptera att barnet bor i princip gratis?

  • Svar på tråden Ingen a-kassa, hur klarar man sig då?
  • Anonym (Ge dig katten på det....)

    Hej!
    Har du bett någon granska dina CV och ditt brev? Mkt handlar om hur man säljer sig. 
    Min bror har varit arbetslös länge, tills jag tog över och hjälpte han med att både söka jobb, hålla koll och hur man säljer sig själv i brevet.
    Så här års är det allra enklast, inför sommaren.
    Varför inte testa hemtjänsten? Sök upp chefer direkt, vänta inte på arbetsförmedlingen. Mejla hotell direkt och efterhör om de behöver diskare, housekeeper etc.
    Det behövs alltid folk i vården. Man får inte vara, rädd, kräsen eller kreativ. 
    Eller sök jobb i en annan stad där de ordnar boende till dig under sommaren.
    Jag lovar att det går!

  • Anonym (En kvinna bara)

    Tips till alla arbetslösa, sök till callcenter. Visst, ingen super lön men bättre än ingen. Har jobbat på två olika callcenter i två olika städer, ena var startlönen på 18500 kr, andra 23000 plus ob . Tex om man jobbar i skift plus helger får man lätt ut 31000 kr (före skatt då). Visst, ingen super lön men jag klarade mig bra då och hade pengar över efter hyra och kunde spara :)

  • Anonym (tobbe)

    Det är ganska lätt nuförtiden att ramla ur systemet och bli bostadslös. Vid din ålder brukar det ordna sig för det finns alltid någon kompis eller släkting man kan slagga hos. Men i dom flesta fall har folk vettiga föräldrar som inte slänger ut sina barn om dom inte har någonstans att bo. Men tyvärr har skyddsnäten blivit mycket sämre. Ta personer med psykiska problem. Dom kan lätt hamna på gatan. Och högern vill ju dessutom göra det svårare för personer att få försörjningsstöd. Samtidigt som dom gjort så att många sjuka utförsäkras. Lyssnade på p1 dokumentär och senaste avsnittet handlade om uteliggare och det var en pensionär som jobbat hela livet inom försvaret, Nu när han blev pensionär så blev han utan bostad på grund av skilsmässa och kunde inte få ett boende. Så alla som tror att det bara är missbrukare som blir uteliggare så är det inte så längre.

    Med det sagt en ung frisk kille från normala förhållanden brukar klara sig. Det kan vara svårt att få jobb. Det är svårare nu än det var förr och ofta behövs kontakter. Men det kommer nog ordna sig. Nu verkar det som om du ska plugga och behöver bara lite extra cash över sommaren. Då finns det sätt att tjäna pengar på nätet. Kolla in internetnomader dom brukar ha tips. Det är människor som tjänar pengar på nätet för att kunna resa runt. Har sett en del tjänar pengar som språklärare. Såg en amerikansk tjej som på något sätt tjänade pengar som mäklare över nätet. Sen går det att tjäna pengar på att träna AI fast det är inte så mycket men det är enkelt. Det är bara att sitta och tex klicka vilka bilder som det är ett gatlyse på.

    När jag var i din ålder då var det slutet av 90 talet och det började bli dåligt med jobb. Men det var samma då man kunde få alfa-kassa. Som var fickpengar. Men för mig var det inget problem för jag hade bara några dagar efter studenten sen var det 10 mån militärtjänst. Efter det hade jag tur och fick jobb och sen pluggade jag och det rullade på. Så det ordnar sig alltid. Men har man vettiga föräldrar då får man bo hemma tills det ordnar sig, En sak du dock ska tänka på är att direkt när du får ett arbete så går du med i a-kassan och facket. Även om det bara är ett sommarjobb. För dom räknar både tiden du har varit med. Sen räknas all tid du jobbar. Man kan även fortsätta vara med i facket när man studerar som studerande medlem. Då kan man få visst stöd från facket. Tex kan man ansöka om bidrag till kurslitteratur. 

  • Anonym (Förstår inte)
    Anonym (Ge dig katten på det....) skrev 2021-05-27 22:00:49 följande:

    Hej!

    Har du bett någon granska dina CV och ditt brev? Mkt handlar om hur man säljer sig. 

    Min bror har varit arbetslös länge, tills jag tog över och hjälpte han med att både söka jobb, hålla koll och hur man säljer sig själv i brevet.

    Så här års är det allra enklast, inför sommaren.

    Varför inte testa hemtjänsten? Sök upp chefer direkt, vänta inte på arbetsförmedlingen. Mejla hotell direkt och efterhör om de behöver diskare, housekeeper etc.

    Det behövs alltid folk i vården. Man får inte vara, rädd, kräsen eller kreativ. 

    Eller sök jobb i en annan stad där de ordnar boende till dig under sommaren.

    Jag lovar att det går!


    Ja jag har haft en jobbcoach som hjälpt till med det där med cv och så. Det ser bra ut, och iom mitt volontära arbete blir det inte helt tomt heller senaste tiden, men som sagt väldigt många man konkurrerar med.

    Jag har sökt till hemtjänst, gruppboende och alla sånna jobb där det sägs att det behövs folk (även callcenter som en föreslog), har inte hört något av detta. Med tanke på alla uppenbart olämpliga personer man läser om som jobbar inom omsorg vet jag inte riktigt vad de går efter men antagligen erfarenhet? Vårdutbildning kanske.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (En kvinna bara) skrev 2021-05-27 22:08:20 följande:

    Tips till alla arbetslösa, sök till callcenter. Visst, ingen super lön men bättre än ingen. Har jobbat på två olika callcenter i två olika städer, ena var startlönen på 18500 kr, andra 23000 plus ob . Tex om man jobbar i skift plus helger får man lätt ut 31000 kr (före skatt då). Visst, ingen super lön men jag klarade mig bra då och hade pengar över efter hyra och kunde spara :)


    Dock glömde du lite andra negativa saker. Som att man ofta får ta skit av kunder som vrålar i luren. Att allt man gör klockas så är någon på toa för länge då kan teamleadern börja jaga dom. Och att samtalen går på tid. Är man inte snabb då blir det gnäll. Och det kan vara ganska kass schemaläggning. Sen duger jobbet och du verkar ha tjänat bra på det andra jobbet om du fick ut 31000:- det beror dock på vilket callcenter. Men man ska vara medveten om att man ska klara att ta skit och hot. Och klara att folk pressar hela tiden om tider och annat.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2021-05-27 22:36:52 följande:
    Ja jag har haft en jobbcoach som hjälpt till med det där med cv och så. Det ser bra ut, och iom mitt volontära arbete blir det inte helt tomt heller senaste tiden, men som sagt väldigt många man konkurrerar med.

    Jag har sökt till hemtjänst, gruppboende och alla sånna jobb där det sägs att det behövs folk (även callcenter som en föreslog), har inte hört något av detta. Med tanke på alla uppenbart olämpliga personer man läser om som jobbar inom omsorg vet jag inte riktigt vad de går efter men antagligen erfarenhet? Vårdutbildning kanske.
    Försök att få en praktik. Vet att många tycker sånt är skit. Men det kan faktiskt fungera. Det var så med mitt första riktiga jobb. Jag fick en praktikplats som tekniker på ett massabruk. Jag jobbade bra så när dom skulle nyanställa då visste dom vem dom skulle ta. För det handlar väldigt mycket om kontakter nu. Folk anställer gärna folk som dom känner. Sen är du beredd att flytta då finns det massor av jobb norrut. 
  • Anonym (En kvinna bara)
    Anonym (tobbe) skrev 2021-05-27 22:40:05 följande:

    Dock glömde du lite andra negativa saker. Som att man ofta får ta skit av kunder som vrålar i luren. Att allt man gör klockas så är någon på toa för länge då kan teamleadern börja jaga dom. Och att samtalen går på tid. Är man inte snabb då blir det gnäll. Och det kan vara ganska kass schemaläggning. Sen duger jobbet och du verkar ha tjänat bra på det andra jobbet om du fick ut 31000:- det beror dock på vilket callcenter. Men man ska vara medveten om att man ska klara att ta skit och hot. Och klara att folk pressar hela tiden om tider och annat.


    Det har du absolut rätt i, delvis. Beror jätte mycket på vem man jobbar för.

    Vi tar tex första callcentret jag jobbade för. Den dåliga ingångslönen på 18500 kr. Där var de ingen press (även om jag tex hade 5 olika klienter ) , vi behövde inte ta skit och fick varna kunden 2 gånger , lugnade hen sig inte så var de ok att lägga på. Hade kul på jobbet, sköna kollegor och team leaders som inte krävde "för mkt" . Lönen käbdes dock inte bra, så ville prova på ett annat.

    Sökte och fick då jobbet på "det bättre stället" trodde jag ... visst, fick ut mellan 23000-31000 kr i månaden MEN... där fick man inte ens varna elaka idiot kunder och sedan lägga på?! Asså dom tyckte man skulle säga till kunder som kallade en hora,idiot osv "jag förstår att du känner såhär och beklagar de som hännt" osv.. sjukt.. så ja även om man tjänade bra för de yrket var de inte värt de, det tar en på krafterna..

    Men som tillfälligt jobb kan man ju klara sig på tex mindre betalt callcenter och söka nya jobb medans man jobbar.
  • Anonym (En kvinna bara)
    Anonym (En kvinna bara) skrev 2021-05-27 22:52:04 följande:

    Det har du absolut rätt i, delvis. Beror jätte mycket på vem man jobbar för.

    Vi tar tex första callcentret jag jobbade för. Den dåliga ingångslönen på 18500 kr. Där var de ingen press (även om jag tex hade 5 olika klienter ) , vi behövde inte ta skit och fick varna kunden 2 gånger , lugnade hen sig inte så var de ok att lägga på. Hade kul på jobbet, sköna kollegor och team leaders som inte krävde "för mkt" . Lönen käbdes dock inte bra, så ville prova på ett annat.

    Sökte och fick då jobbet på "det bättre stället" trodde jag ... visst, fick ut mellan 23000-31000 kr i månaden MEN... där fick man inte ens varna elaka idiot kunder och sedan lägga på?! Asså dom tyckte man skulle säga till kunder som kallade en hora,idiot osv "jag förstår att du känner såhär och beklagar de som hännt" osv.. sjukt.. så ja även om man tjänade bra för de yrket var de inte värt de, det tar en på krafterna..

    Men som tillfälligt jobb kan man ju klara sig på tex mindre betalt callcenter och söka nya jobb medans man jobbar.


    Och det med pauser, på det mindre betalda hade vi 45 min rast man fick ta under dagen som man ville plus 1 timmes lunch.

    På det andra där de va bättre betalt hade vi bara lunch på 30 min plus max 5 min paus per timme. Var dock aldrig någon teamleader som sa något om det ibland råkade bli 10 minuter istället. Beror nog på vart man jobbar.
  • Anonym (C)
    Anonym (Ge dig katten på det....) skrev 2021-05-27 22:00:49 följande:
    Varför inte testa hemtjänsten? Sök upp chefer direkt, vänta inte på arbetsförmedlingen.

    Det behövs alltid folk i vården.
    Det här gör mig så himla irriterad.
    Vill du bli vårdad av random från gatan som kanske inte är direkt olämplig men som definitivt inte klarar av sitt jobb utan bara är där för att hen måste ha en lön?
    Knappast. Det leder  snarare till än mer ramaskrin i pressen, än fler IVO-anmälningar osv.

    Hur många fler äldre anser du ska bli vanvårdade? För det är det som sker om man kastar in allt och alla.

    Vården och äldreomsorgen behöver folk, skriker efter folk. Men det måste vara kvalificerade människor som är lämpliga för sitt jobb.

    Det har varit alltför mycket skriverier om vanvård och med din inställning så blir det än mer. Inse att vårdjobb är ett kvalificerat arbete som kräver otroligt mycket av arbetstagaren.

    Cheferna i vården och äldreomsorgen är livrädda för IVO-anmälningar. Därför är man idag mer selektiv i vem man anställer. Så det är inte alls enkelt att få jobb i vården utan det ställs KRAV.
    Tack och lov. Eller hur?
    För som sagt: Vill du bli vårdad av random från gatan som kanske inte är direkt olämplig men som definitivt inte klarar av sitt jobb utan bara är där för att hen måste ha en lön?

    Som personal drabbas jag genom att jag blir beordrad övertid, får jämka semestrar osv. Mitt hopp står till att människor faktiskt FATTAR att man inte slänger in vem som helst i vården. Att folk FATTAR att det kräver en massa andra saker för att komma tillrätta med de strukturella fel som finns i vården. Att folk FATTAR att det i slutänden kommer att betyda skattehöjningar. För höjer man lönerna kraftigt, rensar upp i ledningen och åtgärdar strukturella fel så betyder det skattehöjningar.
    Du får vad du betalar för. Din åldriga mamma får det du betalar för.

    Chefer och personal går inte längre med på de krav du har - att få slänga in random billig personal utan att bry dig.
  • Tow2Mater
    Anonym (tobbe) skrev 2021-05-27 22:40:05 följande:
    Dock glömde du lite andra negativa saker. Som att man ofta får ta skit av kunder som vrålar i luren. Att allt man gör klockas så är någon på toa för länge då kan teamleadern börja jaga dom. Och att samtalen går på tid. Är man inte snabb då blir det gnäll. Och det kan vara ganska kass schemaläggning. Sen duger jobbet och du verkar ha tjänat bra på det andra jobbet om du fick ut 31000:- det beror dock på vilket callcenter. Men man ska vara medveten om att man ska klara att ta skit och hot. Och klara att folk pressar hela tiden om tider och annat.
    De som får bo hos föräldrarna kanske då inte tar dessa tillfälliga jobb, men nu undrar ju TS hur de i hennes situation gör som INTE får bo hos föräldrarna. Man söker alla jobb, och mer därtill genom att uppsöka företag, och sen tar man det jobb man får utan att vara kräsen under tiden man fortsätter söka annat. Ungdomen har blivit så kräsen idag. På min tid var det reklamutdelning, tidningsutdelning kl 4 på morgonen och dammsugeförsäljning.
Svar på tråden Ingen a-kassa, hur klarar man sig då?