• Noslrac

Nytt jobb - när okej att skaffa barn?

Hej! När anses det okej att bli gravid när man fått ett nytt jobb? Hur länge bör man jobba innan? Förstår att det finns olika åsikter kring detta så vill gärna höra hur olika människor tänker. Vi vill nämligen skaffa barn snart men jag har precis fått en ny anställning och oroar mig jätte mycket över att berätta tidigt i den nya anställningen liksom. Så hur tänker ni?

• Svar på tråden Nytt jobb - när okej att skaffa barn?
  • Anonym (J)
    Noslrac skrev 2021-05-30 19:05:55 följande:

Vill du utveckla?

Känns lagom bara.
  • Anonym (vänta inte)

När jag bytte jobb bestämde vi oss att vänta tills jag jobbat där ett år innan vi börja försöka skaffa barn. När ett år hade gått så slutade vi skydda oss. Nu har det gått två år och jag är varken gravid eller har barn. Vill inte skrämma dig. Men det kan gå fort eller gå långsamt att få barn. Om ni är redo och ni har barnlängtan så finns det ingen anledning att vänta. Finns viktigare saker än jobbet i livet. Det finns även gott om tid att visa vad du går för innan ni får barn och efter föräldraledighet. 

• Noslrac
    Anonym (vänta inte) skrev 2021-05-30 21:54:04 följande:

När jag bytte jobb bestämde vi oss att vänta tills jag jobbat där ett år innan vi börja försöka skaffa barn. När ett år hade gått så slutade vi skydda oss. Nu har det gått två år och jag är varken gravid eller har barn. Vill inte skrämma dig. Men det kan gå fort eller gå långsamt att få barn. Om ni är redo och ni har barnlängtan så finns det ingen anledning att vänta. Finns viktigare saker än jobbet i livet. Det finns även gott om tid att visa vad du går för innan ni får barn och efter föräldraledighet. 

Åh va tråkigt att höra! Hoppas verkligen det löser sig för dig/er och tack för att du dela med dig samt gav råd. Det är ett värdefullt perspektiv att ha med sig!
  • Anonym (Nina)

När du vill.Jag personligen hade väntat lite,men det är din egen vilja som styr.Alla blir inte ens gravida direkt.

• Anonym (Rekryterare)
    Anonym (L) skrev 2021-05-30 20:08:26 följande:

Jag fick jobb när jag var höggravid. Och självklart visste dom att jag inte skulle vara tillbaka om någon månad. Och nu har jag arbetat i cirka 3 månader 80% och är gravid igen, och sjukskriven. Och om situationen ser ut som den gör sommaren igenom så kommer jag inte komma tillbaka förens efter nästa föräldraledighet.

Självklart har detta varit något jag tyckt varit jobbigt gentemot jobbet, då jag vill visa att jag faktiskt gillar mitt jobb och kollegorna där. Och fick bekräftat av chefen att de är så glada för min rekrytering (inte för att jag är sjukskriven och f-ledig förstås) för de gillar verkligen mig som person och vad jag gör för jobbet när jag är där. Och de är glada för min nya graviditet genuint! Och ser en långvarig anställning!

Så är man tjej och "gravidåldern" inne så är det inte konstigt att man blir gravid. Det borde en arbetsgivare förstå. Jag hoppas att din nya arbetsgivare har anställt dig för dig och ser en långvarig anställning :)

Så med detta vill jag säga. Vänta inte med att bli gravid, livet är viktigare än jobbet!

Så på ett par år har du jobbat 80% i tre månader, och de är "genuint glada"?
    De kanske säger det, men det är nog väldigt låg sanningshalt i det.

Vad ska man ha en anställd till som i stort sett aldrig jobbar?
  • Anonym (L)
    Anonym (Rekryterare) skrev 2021-05-31 15:53:46 följande:

Så på ett par år har du jobbat 80% i tre månader, och de är "genuint glada"?

De kanske säger det, men det är nog väldigt låg sanningshalt i det.

Vad ska man ha en anställd till som i stort sett aldrig jobbar?

Just i mitt fall så är det brist på utbildade och de sliter om oss. Så när de väl hittat någon som de tycker om så gör vad de kan för att faktiskt få personen att gilla arbetsplatsen och vilja stanna. Så ja, känner absolut geniun glädje över detta från arbetsgivarens håll. För både jag och arbetsgivare vet att jag trivs och kommer stanna där efter f-ledigt.

Men självklart är det avgörande vilket jobb du har och hur utbytbar du är :)
  • Anonym (Mimmie)
    Anonym (L) skrev 2021-05-31 19:42:51 följande:

Just i mitt fall så är det brist på utbildade och de sliter om oss. Så när de väl hittat någon som de tycker om så gör vad de kan för att faktiskt få personen att gilla arbetsplatsen och vilja stanna. Så ja, känner absolut geniun glädje över detta från arbetsgivarens håll. För både jag och arbetsgivare vet att jag trivs och kommer stanna där efter f-ledigt.

Men självklart är det avgörande vilket jobb du har och hur utbytbar du är :)

Vad arbetar du med? Jag vill också ha ett sånt jobb
  • Anonym (L)
    Anonym (Mimmie) skrev 2021-06-01 14:31:05 följande:

Vad arbetar du med? Jag vill också ha ett sånt jobb

Jobbar som tandhygienist :)
  • Anonym (anonym)
    Noslrac skrev 2021-05-30 15:49:24 följande:
    Nytt jobb - när okej att skaffa barn?

Hej! När anses det okej att bli gravid när man fått ett nytt jobb? Hur länge bör man jobba innan? Förstår att det finns olika åsikter kring detta så vill gärna höra hur olika människor tänker. Vi vill nämligen skaffa barn snart men jag har precis fått en ny anställning och oroar mig jätte mycket över att berätta tidigt i den nya anställningen liksom. Så hur tänker ni?

Är ju helt irrelevant egentligen när man väljer att skaffa barn, för arbetsgivaren kommer ju oavsett få sätta igång en rekryteringsprocess för att hitta en vikarie om du blir gravid om 1, 2 eller 3 år eller direkt. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (anonym) skrev 2025-04-02 15:18:41 följande:
    Är ju helt irrelevant egentligen när man väljer att skaffa barn, för arbetsgivaren kommer ju oavsett få sätta igång en rekryteringsprocess för att hitta en vikarie om du blir gravid om 1, 2 eller 3 år eller direkt. 
    Nej, så är det inte. Om någon blir gravid idag behöver de kanske söka efter en vikarie, men om tre år så vet man inte hur det ser ut på arbetsplatsen. Då kanske vissa arbetsuppgifter har försvunnit och man har inget behov av en vikarie, andra kan ta över. 
  • Anonym (Ägget)

TS, skaffa barn när du vill. Ha i åtanke att det kan ta lång tid att bli gravid. Men känner du att ni inte har så bråttom med barn så jobba några månader först. Tänkte och resonerade likadant själv men såhär med facit i handen hade jag valt att INTE vänta så länge utan starta bebisverkstan tidigare.

• Anonym (E)
    Anonym (Ägget) skrev 2025-04-02 15:41:04 följande:

TS, skaffa barn när du vill. Ha i åtanke att det kan ta lång tid att bli gravid. Men känner du att ni inte har så bråttom med barn så jobba några månader först. Tänkte och resonerade likadant själv men såhär med facit i handen hade jag valt att INTE vänta så länge utan starta bebisverkstan tidigare.

Om TS fortfarande jobbar kvar så har hon varit där i 4 år nu...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (xxx) skrev 2025-04-02 15:30:08 följande:
    Nej, så är det inte. Om någon blir gravid idag behöver de kanske söka efter en vikarie, men om tre år så vet man inte hur det ser ut på arbetsplatsen. Då kanske vissa arbetsuppgifter har försvunnit och man har inget behov av en vikarie, andra kan ta över. 
    Visst kan det vara så men som arbetsgivare får man vara beredd att sådant händer - tidigt eller sent i en anställning,  såvida du inte tycker det är rimligt att 1) en arbetstagare som kanske försökt få barn under lång tid ska avbryta detta pga att en anställning är ny och kanske missar chansen att någonsin få barn, detta kan vi aldrig veta! (och de flesta som inte känner att de kan vänta något år är troligtvis inte unga utan närmar sig slutet av sina chanser att få barn) 2) att en arbetstagare som blir oplanerat gravid ska göra abort för att det är lite obekvämt för arbetsgivaren att hitta en vikarie under något år. Nej, som arbetsgivare får man räkna med att arbetstagare kan vi gravida och ingen ska behöva ha dåligt samvete för att man sätter en önskan om barn framför att det blir lite omständigheter för en arbetsgivare att hitta en ersättare medan man är föräldraledig. 
  • Noslrac

Update! Jag valde att följa mitt hjärta och blev gravid 3 månader in på jobbet, det mottogs väl av nära kollegor och chef. Mina andra kollegor såg inte så imponerade ut men det gjorde mig inget! Nu är min dotter strax över 2.5 år och vi försöker bli gravida med barn nummer 2, 1.5 år in på mitt andra nya jobb ;)

• Anonym (Rekryterare)
    Noslrac skrev 2025-04-21 05:26:26 följande:

Update! Jag valde att följa mitt hjärta och blev gravid 3 månader in på jobbet, det mottogs väl av nära kollegor och chef. Mina andra kollegor såg inte så imponerade ut men det gjorde mig inget! Nu är min dotter strax över 2.5 år och vi försöker bli gravida med barn nummer 2, 1.5 år in på mitt andra nya jobb ;)

Tur att man inte anställde dig!
  • Anonym (Lily96)
    Anonym (Rekryterare) skrev 2025-04-23 16:15:33 följande:

Hej Anonym (Rekryterare)
    Jag blir genuint ledsen och oroad över ditt resonemang och sätt att uttrycka dig på.

Hur kan du som rekryterare (och antagligen del av verksamhetens HR-enhet) inte se människan, de mänskliga resurserna?

Vi alla är människor och har ett privatliv. Vissa saker i livet kan man inte styra. Du har ingen aning om vilken bakgrund och historik individen har, hur länge någon kämpat för att lyckas bli gravid eller vilka förutsättningar individen du rekryterar har. Att anställa en person med rätt motivation och kompetens (oavsett planer på graviditet eller ej) är SÅ mycket mer värdefullt för verksamheten än en person med bristande motivation och kompetens.

Att inte rekrytera en person pga graviditet är diskriminering utifrån diskrimineringsgrunderna och därmed olagligt i Sverige. Hoppas din arbetsgivare kompetensutvecklar dig snarast.

PS. Jag arbetar också som rekryterare. DS

Önskar dig en fin dag! 

• Noslrac
    Anonym (Rekryterare) skrev 2025-04-23 16:15:33 följande:
    Vad menar du? Jag blev ju anställd, men valde däremot att säga upp mig på grund av dåliga arbetsförhållanden 😉
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Lily96) skrev 2025-04-23 16:44:07 följande:

Hej Anonym (Rekryterare), 
    Jag blir genuint ledsen och oroad över ditt resonemang och sätt att uttrycka dig på.

Hur kan du som rekryterare (och antagligen del av verksamhetens HR-enhet) inte se människan, de mänskliga resurserna?

Vi alla är människor och har ett privatliv. Vissa saker i livet kan man inte styra. Du har ingen aning om vilken bakgrund och historik individen har, hur länge någon kämpat för att lyckas bli gravid eller vilka förutsättningar individen du rekryterar har. Att anställa en person med rätt motivation och kompetens (oavsett planer på graviditet eller ej) är SÅ mycket mer värdefullt för verksamheten än en person med bristande motivation och kompetens.

Att inte rekrytera en person pga graviditet är diskriminering utifrån diskrimineringsgrunderna och därmed olagligt i Sverige. Hoppas din arbetsgivare kompetensutvecklar dig snarast.

PS. Jag arbetar också som rekryterare. DS

Önskar dig en fin dag! 

Så bra skrivet! 
Svar på tråden Nytt jobb - när okej att skaffa barn?