• Inteamanda

Hur startade din förlossning?

Jag väntar nu mitt andra barn, är i 38+3 och är så otålig, haha. Vet att det är så olika för alla hur det drar igång, är nyfiken på hur förlossningen startade för andra? Särskilt kanske för omföderskor.

Jag blev igångsatt med första så har inte varit med om en förlossning som startat på egen hand.

• Svar på tråden Hur startade din förlossning?
  • Anonym (L)

Har bara ett barn, men det började med vattenavgång kl 4 på morgonen på BF, sen svaga värkar i 18 h tills jag blev igångsatt med dropp, då tog det ytterligare 10 timmar. Men ut kom ungen! :) 

Sprang i trappor dagen innan BF för jag var så less på att vara gravid...

• Anonym (Lia)

Mina två förlossningar var väldigt lika. Båda startade med att vattnet gick och 3 timmar senare var de i min famn. Lite chockartat med första men mer förberedd på att det då kunde går fort med andra. De är födda 38+3 och 38+1 :)

Det som jag fick mest men av var första förlossningen och mottagandet när jag ringde till förlossningen och de sa att jag skulle ta en Alvedon och vila, det skulle ta lång tid eftersom jag var förstföderska, men så fel de hade. När jag sen kom in så var jag öppen 8 cm och hon var ute efter ca 40 min.

• Jemp

Min andra förlossning startade med vattenavgång kl 6 på morgonen. Vaknade tidigt, hörde ett "knäpp" typ i ryggen och gick upp just för att en kompis några månader tidigare beskrivit det på precis samma sätt.

Värkarna drog igång 1-2 timmar senare, totalt tog det drygt 5 timmar (från vattenavgång).

Hade haft förvärkar kvällen innan men det hade jag å andra sidan haft i flera veckor. Hon är född v42+0 så igångsättning var planerad samma dag.

Med första barnet blev jag igångsatt v39.

• Anonym (Snittet)

Igångsatt 40+0, Fick stormvärkar och blev stoppad 3 gånger för att sen sättas igång igen. Jag bad om snitt efter 24 h men blev nekad. Efter 58 h från helvetet så blev jag tillslut beviljad akut snitt. Blev ett sövt snitt då min kropp var så slutkörd av allt de hade proppat i mig så bedövningen tog inte.

Det jag vill säga med det här är: var redo med en backup plan kring hur du vill ha det om det inte blir som man först har tänkt.

Stort lycka till :)

• cosinus

1 och 3 startade med vattenavgång utan värkar.
    2 och 4 med värkar och vattnet gick när jag var fullt öppen.

Vet att många som får vattnet taget upplever att värkarna blir mer intensiva när vattnet gått men jag upplever det helt tvärtom. Tycker det varit så mycket mer behagligt att ha värkar utan en massa vatten i magen och lättnaden med nr 2 och 4 när vattnet väl exploderat har varit enorm.

• Fröken W

Åh vad jag blev avis på dig nu känner jag. Skulle så gärna vilja vara gravid och föda barn igen! I slutet av graviditeten var jag dock som du, otålig.

Första barnet startade värkarna på kvällen, bf+7, dottern föddes på natten/tidiga morgonen på bf+9

Andra barnet vattenavgång bf-15, föddes med kejsarsnitt bf-14 pga att hon låg på tvären och pga vattenavgång kunde man inte vända henne.

Heja dig, snart har du din bebis i famnen!

• Anonym (Ett barn)

Jag har ett barn och under graviditeten hade jag varken sammandragningar eller förvärkar. Förlossningen startade tidigt på morgonen bf+8 med ryggont och en känsla att behöva göra nummer 2, det kom och gick med ca 20-30 min mellan, tog väl kanske 2-3 omgångar innan jag började misstänka förlossning haha. Nästan 24 timmar senare kom han äntligen ut!

• MarinaT

Första barnet v40+3 gick vattnet kl03 och värkarna tilltog snabbt därefter han var född kl.11.01

Andra barnet v36+5 gick vattnet kl.03 värkarna blev oregelbundna så det blev igångsättning med dropp dagen efter kl.10 kopplade de på droppet och han var född 11.29.

Tredje barnet på BF började första värken kl.03.30 sedan tilltog det hon var född 05.01

Fjärde barnet förlorade jag i ett dramatisk missfall i v18, han trillade ut utanförvarning framför mig.

Femte barnet imorgon v38+6 väntas igångsättning :) nervöst är det så hoppas på en snabb och smidig förlossning

• Anonym (2 barn)

1:a barnet: slemproppen gick tidig morgon BF+1. Vattnet gick på kvällen och sedan hände ingenting. Var inne på kontroll på förmiddagen därpå där det upptäcktes att barnet låg i säte och det fick bli kejsarsnitt då det tydligen är svårt att föda i säte utan vatten.

2:a barnet: född i v31+1 med kejsarsnitt pga akut havandeskapsförgiftning. Första tecknet på hf kom 14 timmar innan förlossningen.

• mammabitch

1 Vattnet gick mitt i natten, vaknade av det

2.+ 3 Lätta värkar som snabbt tilltog mitt på dagen, Hann båda gångerna avsluta det jag höll på med innan det var dags att åka in.

• Anonym (Sara)

1:an vattenavgång

2:an vattenavgång

3:an slempropp, värkar direkt efter det

• Anonym (Hej)

Hade lite förvärkar två kvällar (typ som lätt mensvärk). Slempropp på bf +3, och natten därpå gick vattnet. Hade sen lite värkar från och till som var helt hanterbara under nästföljande dag. Igångsatt pga lång vattenavgång dagen efter det, då hade jag precis börjat få lite mer egna värkar och behövde bara lite dropp för att putta igång det.

Väntar andra barnet nu. Ni som fött andra, hade ni mer förvärkar innan? Var det svårt att veta när det var igång "på riktigt"? Eftersom mitt vatten gick med ett splash så var det ju rätt tydligt när förlossningen dragit igång.

• Erla

1:a startade med värkar och slempropp på bf-9. Ca 6h senare föddes barnet.

2:a startade med slempropp och sedan värkar på bf+15. Ca 4h senare föddes barnet.

Svar på tråden Hur startade din förlossning?