• Anonym (Test)

Graviditetstest och urin - hjälp!

Hej hej!

Det är ju bäst att använda morgonurin när man ska ta ett graviditetstest, men om man inte har tillgång till testet förrän senare på dan, kan man kissa i en  burk eller nåt på morgonen och spara till när man har fått testet? I så fall hur ska man förvara det under tiden? I kylen eller funkar det i rumstemperatur? Hur länge kan kisset stå innan det är "för gammalt"?

Jag beställde test som skulle ha kommit idag och jag tänkte testa imorgon, men sen blev leveransen försenad, så jag får det inte förrän imorgon, och med min tur blir det väl på eftermiddagen snarare än förmiddagen, men jag har varit så inställd på att testa imorgon så jag vill liksom inte vänta en dag till!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-01 10:24
    Med tanke på de svar jag fått tänker jag testa med färskt kiss när jag väl fått testet, men nu har jag googlat runt lite till och ser att man ska undvika att kissa på några timmar innan man testar, och att man ska undvika att dricka "en massa" innan eftersom det späder ut urinen, och även att man helst ska undvika att dricka någonting alls på ett tag innan man testar, så nu undrar jag om nån vet:

- hur många timmar bör man vänta sen man senast kissade?

- hur mycket är "en massa" dryck?, och

- hur långt innan ska man inte dricka nånting?

Tack igen fina människor som hjälper mig!

• Svar på tråden Graviditetstest och urin - hjälp!
  • Anonym (Det går)
    Anonym (Test) skrev 2021-05-31 23:09:00 följande:

Tack! Nä, jag vet inte varför det inte skulle gå..? Vad betyder 3+?

När man är gravid så visar clearblue digital olika svar beroende på hur hög hcg man har/hur långt gången man är. 1-2 veckor, 2-3 veckor och 3+ veckor. Så jag sparade mitt urin för att se så graviditeten/hcg fortsätter "normalt".
  • Anonym (Det går)
    Anonym (Test) skrev 2021-05-31 23:11:19 följande:

Haha en dag är ju en evighet... och jag har redan hållit mig en hel vecka efter bim, så om det funkar lika bra med sparad morgonurin så vill jag köra på det. Men självklart inte om det ger missvisande test, fast ingen av er som säger att jag ska vänta har ju hittills förklarat varför det inte skulle funka?

Oj men är det en vecka sedan BIM så ska det inte spela någon roll när du tar testet. Det visar positivt oavsett om du är gravid.. Så ta ett när testet kommer (eller spara urin om du hellre vill det).
  • Anonym (Test)
    Anonym (Det går) skrev 2021-05-31 23:24:59 följande:
    När man är gravid så visar clearblue digital olika svar beroende på hur hög hcg man har/hur långt gången man är. 1-2 veckor, 2-3 veckor och 3+ veckor. Så jag sparade mitt urin för att se så graviditeten/hcg fortsätter "normalt".
    Aha! Tack för förklaringen :)
    Anonym (Det går) skrev 2021-05-31 23:26:22 följande:
    Oj men är det en vecka sedan BIM så ska det inte spela någon roll när du tar testet. Det visar positivt oavsett om du är gravid.. Så ta ett när testet kommer (eller spara urin om du hellre vill det).
    Att det visar positivt oavsett om jag är gravid hoppas jag förståss inte ;) Skämt åsido, du menar alltså att jag lika gärna kan använda eftermiddagsurin, för det kommer ändå att ge utslag om jag är gravid?
  • Anonym (Det går)
    Anonym (Test) skrev 2021-06-01 00:14:11 följande:

Aha! Tack för förklaringen :)Att det visar positivt oavsett om jag är gravid hoppas jag förståss inte ;) Skämt åsido, du menar alltså att jag lika gärna kan använda eftermiddagsurin, för det kommer ändå att ge utslag om jag är gravid?

Haha! Det var mer att det visar positivt oavsett (tid), om du nu är gravid. Man går efter morgonurin när det är tidigt men är du en vecka efter BIM så är hcg tillräckligt högt för att kunna visa positivt med eftermiddagsurin också.
  • Anonym (Test)
    Anonym (Det går) skrev 2021-06-01 00:18:01 följande:
    Haha! Det var mer att det visar positivt oavsett (tid), om du nu är gravid. 
    Haha ah då fattar jag :)

Men vad bra då behöver jag inte hålla på o klydda med det! Tack så jättemycket för hjälpen!
  • Aliona
    Anonym (Test) skrev 2021-05-31 22:53:29 följande:

Fast... det är ju precis det jag säger: att jag ju behöver använda morgonurin, och det är därför jag undrar om man kan spara kisset från morgonen till eftermiddagen? Eller menar du att det är stor risk att det visar negativt om jag använder morgonurin som sparats till eftermiddagen?

Ja det är det jag menar - att det är risk att det blir fel om du har sparat urinet istället för att använda färskt.
  • Aliona
    Anonym (Test) skrev 2021-05-31 23:07:08 följande:

Varför inte? Känner du till nåt som kan ge missvisande resultat om man gör så, eller varför skulle du inte göra det? Imorgon är jag en vecka förbi bim, det var därför jag hade lovat mig själv att jag skulle "få lov" att testa då... 

Jag ändrar mig också nu när du säger att du är så långt förbi bim!
  • EpicF
    Anonym (Test) skrev 2021-05-31 23:11:19 följande:

Haha en dag är ju en evighet... och jag har redan hållit mig en hel vecka efter bim, så om det funkar lika bra med sparad morgonurin så vill jag köra på det. Men självklart inte om det ger missvisande test, fast ingen av er som säger att jag ska vänta har ju hittills förklarat varför det inte skulle funka?

Det kan bli ett felaktigt resultat. Det går inte att svara på. Men klart det går.
  • EpicF
    Anonym (Test) skrev 2021-06-01 00:14:11 följande:

Aha! Tack för förklaringen :)Att det visar positivt oavsett om jag är gravid hoppas jag förståss inte ;) Skämt åsido, du menar alltså att jag lika gärna kan använda eftermiddagsurin, för det kommer ändå att ge utslag om jag är gravid?

Kissa inte på minst 4h före tid tar testet. Är du gravid så visar det positivt oavsett när du testar.
  • Anonym (Test)
    Aliona skrev 2021-06-01 06:00:31 följande:
    Ja det är det jag menar - att det är risk att det blir fel om du har sparat urinet istället för att använda färskt.
    Aliona skrev 2021-06-01 06:05:22 följande:
    Jag ändrar mig också nu när du säger att du är så långt förbi bim!
    Ok, tack! :)

• Anonym (Test)
    EpicF skrev 2021-06-01 07:21:59 följande:
    Det kan bli ett felaktigt resultat. Det går inte att svara på. Men klart det går.
    EpicF skrev 2021-06-01 07:23:47 följande:
    Kissa inte på minst 4h före tid tar testet. Är du gravid så visar det positivt oavsett när du testar.
    Ok, tack för svar! :)

• Anonym (Test)
    Ok, har googlat runt lite till och ser att man ska undvika att kissa på några timmar innan man testar, och att man ska undvika att dricka "en massa" innan eftersom det späder ut urinen, och även att man helst ska undvika att dricka någonting alls på ett tag innan man testar, så nu undrar jag om nån vet:

Tack igen fina människor som hjälper mig! Haha jag är så spänd nu 
  • Holy93
    Anonym (Test) skrev 2021-06-01 10:21:55 följande:

Ok, har googlat runt lite till och ser att man ska undvika att kissa på några timmar innan man testar, och att man ska undvika att dricka "en massa" innan eftersom det späder ut urinen, och även att man helst ska undvika att dricka någonting alls på ett tag innan man testar, så nu undrar jag om nån vet:

Tack igen fina människor som hjälper mig! Haha jag är så spänd nu 

Försök vänta ca fyra timmar, drick ett glas vatten om du är törstig under den tiden. Jag kissade nog ca två-tre timmar innan jag bestämde mig för att åka och köpa ett test och det visade positivt ändå, hade druckit en kopp kaffe under den tiden :)
  • Anonym (Test)
    Holy93 skrev 2021-06-01 10:28:07 följande:
    Försök vänta ca fyra timmar, drick ett glas vatten om du är törstig under den tiden. Jag kissade nog ca två-tre timmar innan jag bestämde mig för att åka och köpa ett test och det visade positivt ändå, hade druckit en kopp kaffe under den tiden :)
    Ok, tack; jag hade precis hällt i mig en halvlitersmugg med te när jag insåg det här, men om jag inte dricker mer nu, och inte testar förrän i eftermiddag borde det ju funka ändå då :)

Och grattis till plusset!!!
  • Anonym (Test)

Nu har jag testat, och det blev negativt :( Känner mig så jävla less nu. Jag var så säker på att det skulle bli ett + nu, eftersom jag har typ alla symtom man kan ha och dessutom att mensen fortfarande inte kommit en vecka efter bim. Jag mår konstant illa, är förstoppad och gasig, har en massa mensliknande molande osv, och har haft det så i nästan två veckor nu. Hittills har jag ju bara varit glad åt det för jag har tänkt att det är gravsymtom men nu känns det ju bara för jävla jobbigt :(

• Anonym (Sofia)
    Anonym (Test) skrev 2021-06-01 15:35:55 följande:

Nu har jag testat, och det blev negativt :( Känner mig så jävla less nu. Jag var så säker på att det skulle bli ett + nu, eftersom jag har typ alla symtom man kan ha och dessutom att mensen fortfarande inte kommit en vecka efter bim. Jag mår konstant illa, är förstoppad och gasig, har en massa mensliknande molande osv, och har haft det så i nästan två veckor nu. Hittills har jag ju bara varit glad åt det för jag har tänkt att det är gravsymtom men nu känns det ju bara för jävla jobbigt :(

Fan också :( din bebis är på väg. Den är inte redo riktigt än men den kommer. Det finns en plan hur fruktansvärt och menlöst allt än känns. Jag lider verkligen med dig, trösten är att allt kommer att bli precis som det är tänkt <3
  • Anonym (Test)
    Anonym (Sofia) skrev 2021-06-02 20:55:11 följande:
    Fan också :( din bebis är på väg. Den är inte redo riktigt än men den kommer. Det finns en plan hur fruktansvärt och menlöst allt än känns. Jag lider verkligen med dig, trösten är att allt kommer att bli precis som det är tänkt <3
    Tack för pepp, så fint sagt  Hjärta Jag hoppas att du har rätt...
  • anonym2005

Jag har alltid testat på eftermiddagen och fått korrekta svar, tror morgonurin mest är en rekommendation

Svar på tråden Graviditetstest och urin - hjälp!