Anonym (Fundersam) skrev 2021-06-10 10:01:36 följande:
Jaha så resultatet kan bli dåligt pga ålder, det känns som att det är svårt att tyda dessa kub tester?
Jag har pratat med min sambo en del men han är väl lika velig som jag, det vi känner är att för våra barns skull kan det vara bra att veta samtidigt som att vid ett lite sämre resultat kanske man inte klarar av att göra abort ändå.. Man gör väl kub ganska sent ändå eller va ja ska säga, vecka 10-11 nånting? Jag är i vecka 8+1 och har redan svårt att dölja magen då jag är väldigt svullen.. Men första man gör vid dåliga resultat är ett ytterligare prov va?
Olika regioner har olika gräns för vad som anses vara ett "dåligt" resultat. I Stockholm var gränsen 1: 200 när vi gjorde KUB senast. Vi hamnade på 1:700-1: 800 nånting, jag minns inte exakt.
Hamnar man under 1:200 går man vidare med betalt nipt.
Om det är inkonklusivt (som man uttryckte det) dvs det visar att barnet har någon av de trisomier man eftersöker eller det inte går att fastställa så kan det bli aktuellt med moderkaksprov eller fostervattenprov.
Eftersom vi inte hade hög risk valde vi att göra nipt privat.
Nu är det lätt för mig att säga efteråt att vi hade valt att avsluta vid dåligt resultat men sån var planen. Jag tyckte inte att det var rättvist mot vår äldre son som var 10 år då, att vi som vuxna valde att skaffa ett barn till och sen visade det sig att det barnet var funktionshindrat. Det hade inte blivit bra. ( Även om jag självklart vet att barn som föds med funktionshinder kan ha fullvärdiga liv och må bra, det är inte det frågan handlar om.)