• Anonym (Fundersam)

Att göra eller inte göra kub?

För och nackdelar?

Har de stämt bra för er som gjort det?

Min bm sa att de är endast sannolikhetsresultat typ så därför vore de intressant å höra hur pass mycket det stämmer

Jag har två barn, väntar nr 3 - har tidigare inte gjort kub.

Är 33år, frisk, normalviktig, inte haft problem med missfall och komplikationer under tidigare graviditeter. (vad de nu spelar för roll men i alla fall)

Anledning till att jag denna gång funderar över det är eftersom jag har två stycken så kanske det vore bra att veta just för deras skull.. Eller ja vet inte. Jag personligen tycker det är jättesvårt därför vill jag gärna höra andras erfarenheter och åsikter.

• Svar på tråden Att göra eller inte göra kub?
  • Anonym (Fundersam)

Jaha så resultatet kan bli dåligt pga ålder, det känns som att det är svårt att tyda dessa kub tester?

Jag har pratat med min sambo en del men han är väl lika velig som jag, det vi känner är att för våra barns skull kan det vara bra att veta samtidigt som att vid ett lite sämre resultat kanske man inte klarar av att göra abort ändå.. Man gör väl kub ganska sent ändå eller va ja ska säga, vecka 10-11 nånting? Jag är i vecka 8+1 och har redan svårt att dölja magen då jag är väldigt svullen.. Men första man gör vid dåliga resultat är ett ytterligare prov va?

• Anotherone
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-06-10 10:01:36 följande:

Jaha så resultatet kan bli dåligt pga ålder, det känns som att det är svårt att tyda dessa kub tester?

Jag har pratat med min sambo en del men han är väl lika velig som jag, det vi känner är att för våra barns skull kan det vara bra att veta samtidigt som att vid ett lite sämre resultat kanske man inte klarar av att göra abort ändå.. Man gör väl kub ganska sent ändå eller va ja ska säga, vecka 10-11 nånting? Jag är i vecka 8+1 och har redan svårt att dölja magen då jag är väldigt svullen.. Men första man gör vid dåliga resultat är ett ytterligare prov va?

Olika regioner har olika gräns för vad som anses vara ett "dåligt" resultat. I Stockholm var gränsen 1: 200 när vi gjorde KUB senast. Vi hamnade på 1:700-1: 800 nånting, jag minns inte exakt.
    Hamnar man under 1:200 går man vidare med betalt nipt.
    Om det är inkonklusivt (som man uttryckte det) dvs det visar att barnet har någon av de trisomier man eftersöker eller det inte går att fastställa så kan det bli aktuellt med moderkaksprov eller fostervattenprov.

Eftersom vi inte hade hög risk valde vi att göra nipt privat. 

Nu är det lätt för mig att säga efteråt att vi hade valt att avsluta vid dåligt resultat men sån var planen. Jag tyckte inte att det var rättvist mot vår äldre son som var 10 år då, att vi som vuxna valde att skaffa ett barn till och sen visade det sig att det barnet var funktionshindrat. Det hade inte blivit bra. ( Även om jag självklart vet att barn som föds med funktionshinder kan ha fullvärdiga liv och må bra, det är inte det frågan handlar om.)
  • Anonym (Vera)

Jag gjorde kub när jag var gravid. Blir jag gravid igen så betalar jag för NIPT istället. Kub är bara ett sannolikhetstest. Även om du får t ex 1/20 000 på trisomi 21, så kan just du vara den där "tjugotusende" som får ett barn med trisomi 21.

• Anotherone
    Anonym (Vera) skrev 2021-06-10 11:19:01 följande:

Jag gjorde kub när jag var gravid. Blir jag gravid igen så betalar jag för NIPT istället. Kub är bara ett sannolikhetstest. Även om du får t ex 1/20 000 på trisomi 21, så kan just du vara den där "tjugotusende" som får ett barn med trisomi 21.

Det vår läkare rekommenderade (och som jag också skulle göra om jag blev gravid igen) var att gå på ultraljudet som görs i samband med KUB men avsäga mig själva beräkningen. För det är av stort värde att se ett normalstort foster som har ett normalt rörelsemönster. Och sen kombinera det med nipt privat.
  • Kexsmula

Jag blev erbjuden NUPP-test med första barnet (var 32) och då behövde man betala för KUB men det hade inte ens kommit till vårt landsting då, men vi valde att göra NUPP-testet och nöja oss med det. Fick ett friskt barn.

Vid andra barnet som jag födde i ett annat landsting när jag precis fyllt 35 när jag skulle föda blev jag erbjuden KUB men dessvärrre var det för sent i graviditeten så de sa att mitt resultat jag fick inte var pålitligt. Men de lugnade mig med att allt såg jättefint ut på ultraljudet och nacken och allt såg jättebra ut. Jag fick göra NIPT om jag ville men då skulle det kosta ett par tusen och både läkare och BM sa att de tyckte det var onödigt så vi sket i det och fick en frisk bebis igen.

Min åsikt är dock att KUB är alldeles onödigt egentligen och att alla landsting borde erbjuda NIPT till de som vill istället.

• Jemp

Testet visar sannolikhet så det är ju inte "fel" för att nån fått 1/2 (dvs 50%) och sen fått ett friskt barn. Så inga garantier men en chans att fånga upp.

Får man en hög risk blir man erbjuden att utreda vidare.

Jag har gjort KUB med båda mina. Ärligt talat var en stor anledning att få ultraljudet och en chans att se/bekräfta att det fanns ett foster.

Vi hade inte landat helt i hur vi hade gjort vid downs. Men:

- även om vi behållt vid downs hade jag velat vara förberedd, inkl att då läst på mer.

- det finns även andra kromosomfel, där barnet inte överlever och då hade jag aldrig velat fullfölja graviditeten.

• Anonym (/)

För mig är det självklart att göra KUB.

• Anonym (Fundersam)

Valde att göra kub. Mitt bästa val hittills.. Inga roliga besked, visade sig att bebis hjärta inte slog.. Hade legat död i magen i 2veckor. Så imorgon blir det en abort på plats :(

Så ledsen men samtidigt så glad att jag inte gick ännu längre innan jag fick veta.. Min kropp har inte visat att något inte stämmer utan jag har varit lika gravid hela tiden :(

Känns oerhört jobbigt att måste göra abort..

Nån annan som fått missfall och kan dela med sig om hur det gått sen. Alltså har det blivit lyckade graviditeter eller är de kört då man en gång fått missfall? Är 33år, tänker är det åldern?

• Aamon
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-07-15 18:47:01 följande:

Valde att göra kub. Mitt bästa val hittills.. Inga roliga besked, visade sig att bebis hjärta inte slog.. Hade legat död i magen i 2veckor. Så imorgon blir det en abort på plats :(

Så ledsen men samtidigt så glad att jag inte gick ännu längre innan jag fick veta.. Min kropp har inte visat att något inte stämmer utan jag har varit lika gravid hela tiden :(

Nån annan som fått missfall och kan dela med sig om hur det gått sen. Alltså har det blivit lyckade graviditeter eller är de kört då man en gång fått missfall? Är 33år, tänker är det åldern?

Jag beklagar TS, har också varit i den situationen. På ultraljud i v14 konstaterades att barnet dött i v8. Håller tummarna för att det ändå går så bra det kan för er imorgon.

Min spontana tanke är att det sannolikt är slumpen. Mitt MA var graviditet nr2, nr1 var ett utomkvedshavandeskap. Graviditet nr3 och 4 blev våra levande barn. Skulle säga att era chanser till en fullgången graviditet nästa gång är goda.

Kram
  • Anonym (Smula)

Jag blev inte erbjuden KUB med första barnet eftersom landstinget jag födde inte gjorde det då. Fick däremot göra NUP, jag var 31 år då och det såg bra ut. Andra barnet var lite hoppsan så jag fattade inte att jag var gravid förrän typ v. 13 (har oregelbunden mens) så även om det andra landstinget erbjöd KUB kom blodproverna kom tyvärr in för sent för att resultatet skulle vara tillförlitligt. Var 35 år då så lite nojig var jag, men på ultraljudet som gjordes inför KUB såg allt toppen ut sa hon och hon sa också att min ålder inte var något problem och att min låga vikt också var en fördel så hon tyckte inte att jag skulle oroa mig ändå. Fick två friska barn/ligister. ;)

• Anonym (Jo)
    Anonym (/) skrev 2021-06-10 11:53:17 följande:
    För mig är det självklart att göra KUB.
    Samma här.
  • Anonym (kub Ja tack!)

jag har heller inte gjort liv med 2 första.. men med 3an tänker jag göra det. definitivt göra abort vid Downs. jag hade aldrig orkat.. har nog med mina två normalstörda barn. skulle inte tycka att det var givande alls med en downie som man blir bunden resten av livet med..

• SweeneyToad
    Anonym (kub Ja tack!) skrev 2021-07-16 19:43:50 följande:
    jag har heller inte gjort liv med 2 första.. men med 3an tänker jag göra det. definitivt göra abort vid Downs. jag hade aldrig orkat.. har nog med mina två normalstörda barn. skulle inte tycka att det var givande alls med en downie som man blir bunden resten av livet med..
    Tänk på hur du uttrycker dig!
  • Anonym (/)

[quote=81250492][quote-nick]Anonym (Fundersam) skrev 2021-07-15 18:47:01 följande:[/quote-nick]

[/quote

Vad ledsamt, beklagar. Jag har fått missfall och efter det blivit gravid igen och fått ett barn. Det är vanligt att få missfall men det är ingenting som folk pratar öppet om, tyvärr. Det gjorde inte jag heller för att det kändes så privat. Oftast beror missfall på kromodomfel och även om missfallsrisken ökar med åldern så är du fortfarande relativt ung så skulle inte tro att det handlar om din ålder.

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-07-15 18:47:01 följande:

Beklagar sorgen! Samtidigt, klokt val att göra kub, vem vet hur lång tid det annars tagit att upptäcka, och att du faktiskt riskerar att bli sjuk om du går med ett avlidet foster i magen för länge.

Du är 33, fortfarande ganska ung. Det kan vara svårt att få reda på den exakta orsaken men många gånger beror mf på att något är fel på fostret. Jag tror däremot inte att din ålder har med det att göra i det här läget. Hade du varit 43 så hade det varit en annan sak. Man är lite lite mer benägen att få fler missfall om man redan haft ett men det betyder inte att det kommer hända fler gånger! Så hämta er från det här och försök igen om ni känner att det är rätt.
Svar på tråden Att göra eller inte göra kub?