• McIris

Har aldrig straffat mina barn eller haft särskilda regler. Hur har ni gjort?

Har tre barn 10 år, 12 år och 14 år. Vi har aldrig straffat våra barn, gett konsekvenser som straff eller haft specifika regler. Vi har 3 väldigt fina, välfungerande, självständiga och omtänksamma barn.

Många föräldrar kör med straff/ konsekvenser, regler, metoder etc och tänker att det är det enda/ bästa sättet att få välfungerande barn.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Har aldrig straffat mina barn eller haft särskilda regler. Hur har ni gjort?
  • Jemp
    McIris skrev 2021-06-15 09:26:30 följande:

Precis! Jag skrev även att inga specifika regler. Några undrade hur det är möjligt. Då menar jag städregler, man alltid vissa saker, aldrig vissa saker etc. Vi har haft dialog kring saker som sker och vad som gäller är relativt beroende på situation. Och vi hjälps även åt med vad som funkar och inte. Har tex alltid kunnat ha ett godisskåp utan att barnen tar, vi har pratat om vad som är rimligt att äta och varför. De är vana att samarbeta. Vi har en tydlig regel, så länge det inte är superviktigt, att inga mobiler vid bordet.

Konsekvenser är såklart oundvikligt, men då menar jag de naturliga konsekvenser som kommer med att saker blir tokiga. Saker går sönder, andra blir ledsna, man har inte råd att köpa igen etc. Inga pålagda straff/ konsekvenser.

Barnen har aldrig någonsin haft svårt att följa regler i skolan eller på aktiviteter. Snarare tvärtom, alltid fått tillbaka hur otroligt välfungerande och socialt kompetenta de är.

Självklart handlar det också om deras grundpersoner och att de tex inte har svårigheter. Det är olika såklart. Men inte sällan stöter jag på välfungerande och oerhört trevliga barn där hela familjen lever efter mycket regler. Min äldsta dotters kompis sa häromdagen att vad chill jag var som lät dem äta och spela spel på dotterns rum. Hon måste alltid äta vid matbordet. Vi äter vid matbordet 8 ggr av 10 därför att alla vill det, men självklart kan man ta andra beslut ibland. Bara ett ex.

Då har ni både regler och konsekvenser alltså. Låter fullt normalt.
  • Mandel

Har en tonåring som inte varit några som helst problem med någonsin. Väldigt mjuk och följsam och det har räckt med en blick för att han ska förstå att något är fel.

Hans lillebror däremot - också tonåring.. Den du!
    Inget biter på honom och inget bekommer honom. Absolut inte så att han är elak eller våldsam mot någon utan han är snäll, men otroligt tramsig och störig vilket blir påfrestande för omgivningen...
    Honom har jag varit mer rakt och tydlig mot.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Spucks
    McIris skrev 2021-06-13 09:44:27 följande:

Har tre barn 10 år, 12 år och 14 år. Vi har aldrig straffat våra barn, gett konsekvenser som straff eller haft specifika regler. Vi har 3 väldigt fina, välfungerande, självständiga och omtänksamma barn.

Många föräldrar kör med straff/ konsekvenser, regler, metoder etc och tänker att det är det enda/ bästa sättet att få välfungerande barn.

Hur har ni gjort?

När jag läste din inlägg var min första tanke att du inte alls är intresserad av hur andra gör, utan att du vill känna dig "speciellt" och som en bättre förälder. Resten av dina kommentarer bekräfter den uppfattningen.

Jag tror inte en sekund på det du skriver - att ni inte har/haft några regler och/eller konsekvenser och att dina barn samtidigt är fina, välfungerande (vad exakt menas med det?) och omtänksam. Jag tror hellre att du har en väldig egen defintion av "regel" och "konsekvens", vilken innebär att alla era regler/konsekvesner inte klassas som sådana av dig, till skillnad från sånt andra gör annorlunda som du.

• AndreaBD
    McIris skrev 2021-06-13 09:44:27 följande:

Hur har ni gjort?

Naturliga konsekvenser. Jag har inte straffat, men jag det kunde finnas konsekvenser. Man har då resonerat med barnen, typ om hen inte sköter sig i vissa situationer, då kan man inte gå till sånt. Det är just inte straff utan konsekvenser som måste finnas, för att...... nja... i alla fall en del barn behöver regler att hålla sig till och konsekvenser om de inte gör det. 

Om man har barn som inte trotsar speciellt och som har insikt, som man kan prata med, så kan det fungera att bara prata med dem, får de att inse. MEN... jag tror att det ofta finns något ändå som dessa föräldrar inte tänker på. Om du pratar med ditt barn och får barnet att inse att de inte bör göra si eller så, så finns det kanske ändå ett element av "om du inte gör som vi säger så är vi besvikna". Det behöver inte vara emotionell utpressning, framför allt inte medveten sån, men någonstans har det ju en effekt på barn ändå. Och det menar jag inte som kritik alls, jag menar bara, man kanske inte kan undvika att styra barnet på något sätt. Om man inte gör det på ett direkt sätt så blir det kanske mer indirekt. 
  • Anfield12

Det låter inte särskilt trovärdigt att ni inte har en enda regel eller att era barns beteende aldrig haft konsekvenser. Faktiskt.

• sextiotalist
    Anfield12 skrev 2021-06-16 15:04:00 följande:

Det låter inte särskilt trovärdigt att ni inte har en enda regel eller att era barns beteende aldrig haft konsekvenser. Faktiskt.

Jag är rätt säker på att ts och jag avser regler, sådant som gäller oavsett. Jag tror att ts och jag agerar mer med förhållningssätt. 
    Vi har haft få regler, men inte uttalat. Det har varit självklart att man kollar efter att det man tar i kylskåpet är OK att ta. Att man lämnar snyggt efter sig på toaletten, att man tar hänsyn till varandra, att man hjälps åt.
    När jag tänker regler, så ser jag mer bestämda saker som gäller jämnt. Endast äta vid köksbordet, speciella tider när man får se på TV, måste bädda sängen, fasta tider att komma hem etc etc
  • Anfield12
    sextiotalist skrev 2021-06-16 15:11:19 följande:

Jag är rätt säker på att ts och jag avser regler, sådant som gäller oavsett. Jag tror att ts och jag agerar mer med förhållningssätt. 

Vi har haft få regler, men inte uttalat. Det har varit självklart att man kollar efter att det man tar i kylskåpet är OK att ta. Att man lämnar snyggt efter sig på toaletten, att man tar hänsyn till varandra, att man hjälps åt.

När jag tänker regler, så ser jag mer bestämda saker som gäller jämnt. Endast äta vid köksbordet, speciella tider när man får se på TV, måste bädda sängen, fasta tider att komma hem etc etc

Det blir ju ganska knöligt för andra att förhålla sig till det TS (eller du) skriver om ni använder egna definitioner av vedertagna ord, men det förstår ni säkert. :) Ha en fin kväll.
  • Kusinen
    AndreaBD skrev 2021-06-16 14:56:56 följande:

Naturliga konsekvenser. Jag har inte straffat, men jag det kunde finnas konsekvenser. Man har då resonerat med barnen, typ om hen inte sköter sig i vissa situationer, då kan man inte gå till sånt. Det är just inte straff utan konsekvenser som måste finnas, för att...... nja... i alla fall en del barn behöver regler att hålla sig till och konsekvenser om de inte gör det. 

Om man har barn som inte trotsar speciellt och som har insikt, som man kan prata med, så kan det fungera att bara prata med dem, får de att inse. MEN... jag tror att det ofta finns något ändå som dessa föräldrar inte tänker på. Om du pratar med ditt barn och får barnet att inse att de inte bör göra si eller så, så finns det kanske ändå ett element av "om du inte gör som vi säger så är vi besvikna". Det behöver inte vara emotionell utpressning, framför allt inte medveten sån, men någonstans har det ju en effekt på barn ändå. Och det menar jag inte som kritik alls, jag menar bara, man kanske inte kan undvika att styra barnet på något sätt. Om man inte gör det på ett direkt sätt så blir det kanske mer indirekt. 

Ja på ett eller annat sätt visar ju föräldrarna vad som är ok beteende och vad som inte är det. Sen om man gör det genom att ha familjeråd där famljen gemensamt bestämmer fasta regler som ska gälla eller genom att med sitt beteende visa vad som är ok och inte är ju olika från familj tilll familj. Men barnen lär sig ju att läsa av sina föräldrar så reglerna är nog ungefär liika tydliga för barnen oavsett vilken metod man väljer.

Och är reglerna otydliga för barnen (så att de inte följer dem) så lär de vuxna ändra på sitt sätt för att förtydliga reglerna. Om ts barn börjar länsa godisskåpen och inte lyssnar fast ts berättar vad som är lagom att äta lär nog ts ändra sitt förhållningssätt, tex förtydliga regeln genom att uttalat bestämma hur mycket det är ok att ta. Men barnen har redan nu förstått vad som är ok enligt föräldrarna så en snävare/tydligare regel behövs inte.
  • sextiotalist
    Anfield12 skrev 2021-06-16 17:02:58 följande:
    Det blir ju ganska knöligt för andra att förhålla sig till det TS (eller du) skriver om ni använder egna definitioner av vedertagna ord, men det förstår ni säkert. :) Ha en fin kväll.
    Är det så knöligt, jag tyckte kusinen beskrev det rätt bra. En del behöver fasta regler, tydligt uttalat. För andra är det mer ett att man signalerar på olika sätt.
    Vi kan t.ex ta detta med godis. För oss har det inte varit några problem. Inte heller att det tas ur kylskåpet utan att kolla att det är OK (det kan finnas olika anledningar varför man inte gör det). Det är inte uttalat, på så vis att man får en skarp tillsägelse eller ett straff, men om det skulle skett, då berättar man att konsekvensen är att man inte kan laga den rätten man hade tänkt sig, att det inte finns mjölk/pålägg till frukosten och om det upprepas, så får man göra det till en regel. Eller godiset då, vi har kunnat ha godis/snacks liggande, har inte ens behövt lyfta det, men om det visade sig att man tog från detta, då hade man behövt att ta ställning.
    Andra regler som verkar vara vanligt, läggdags, vi har inte haft någon regel för läggtid, av den enkla anledningen att sonen lade sig när han var trött, eller vi såg att han var trött och sa det till honom, men om det var 19:00 eller 21:00 var inte det som var viktig, så länge sonen fick den sömnen han behövde.
    Vi har alltid haft en överenskommelse att man meddelar om man är sen, vilket vi alla har gjort. Har det missats, så OK, men skulle det upprepats, då kunde det blivit en regel.
  • MallaL
    sextiotalist skrev 2021-06-17 11:00:08 följande:

Vi har alltid haft en överenskommelse att man meddelar om man är sen, vilket vi alla har gjort. Har det missats, så OK, men skulle det upprepats, då kunde det blivit en regel.

Jamen det är ju redan en regel, att man meddelar om man är sen?

Det ni kallar överenskommelse eller signalering kallar andra regler.

Man slåss inte, svär inte, tackar för maten etc.
  • sextiotalist
    MallaL skrev 2021-06-17 11:17:54 följande:
    Jamen det är ju redan en regel, att man meddelar om man är sen?

Det ni kallar överenskommelse eller signalering kallar andra regler.

Man slåss inte, svär inte, tackar för maten etc.
    För mig är regel något som måste följas och ofta villkorat. Överenskommelse är något man kommer överens om för varje gång. 
    Vi tackar för maten men om någon inte gör det, så händer ingenting, ingen blir sur eller så, ingen påminnelse. Men alla vet att ett tack för maten är väldigt uppskattat. 
    Här hemma får vi svära, aldrig varit förbud mot detta. Slåss har nog inte ens varit aktuellt. Tror faktiskt inte att sonen slagit mig någon gång efter det han varit stor nog att förstå. Och när han var liten och var fysisk, då lyfte jag undan honom och såg till att han blev lugn.
    Vi behöver inte sitta vid matbordet (numera äter vi nog alla måltider vid vardagsrumsbordet när vi är helt själva), vi har inte haft skärmtider, läxorna är ju en överenskommelse med skolan, som vi självklart stöttat. Vi har förklarat att folk blir glada om man hälsar på dom, men inte haft det som regel.
    Det finns massor av saker jag skulle rabbla upp. 
    Men vi har inte behövt det, eftersom sonen har anammat detta endast genom hur vi gör.
  • Friger

Hela livet består av regler. Några fåtal är nedskrivna. Alla andra är sådana du måste lära dig för att fungera i samhället.

Det är få förundrade att vara förprogrammerade med den kunskapen från födseln som TS barn.

• Spucks
    sextiotalist skrev 2021-06-17 11:00:08 följande:
    Är det så knöligt, jag tyckte kusinen beskrev det rätt bra. En del behöver fasta regler, tydligt uttalat. För andra är det mer ett att man signalerar på olika sätt.
    "Anfield12" skrev inte att det är knölig med att olika barn behöver olika förhållningssätt. Utan vad hen syftade på er uppenbarligen din (och TS) definition av regler, vilken låter ungefär såhär "Alla regler vi har, är inte regler, dem kaller vi något annat. Alla regler andra har, som vi inte har är regler." med slutsatsen (inte direkt uttalat, men ändå uppenbar underligande mening) "Jag/Vi är är mycket duktigare föräldrar, för jag/vi klarar att uppfostrar våra barn till perfekta drömmedborgare utan att använda mig/oss av regler."
  • sextiotalist
    Spucks skrev 2021-06-17 12:54:11 följande:
    "Anfield12" skrev inte att det är knölig med att olika barn behöver olika förhållningssätt. Utan vad hen syftade på er uppenbarligen din (och TS) definition av regler, vilken låter ungefär såhär "Alla regler vi har, är inte regler, dem kaller vi något annat. Alla regler andra har, som vi inte har är regler." med slutsatsen (inte direkt uttalat, men ändå uppenbar underligande mening) "Jag/Vi är är mycket duktigare föräldrar, för jag/vi klarar att uppfostrar våra barn till perfekta drömmedborgare utan att använda mig/oss av regler."
    Men än en gång. Vi har haft regler, där det behövts där vi behövt styra upp, men inte för att få vardagen att fungera för oss. 
    En regel vi har haft är t.ex att sambons barn skulle höra av sig till respektive förälder när de kom utanför sina tider (överenskommet mellan föräldrarna), dvs varken sambon eller hans ex har velat haft svängdörrar. En annan, att om man inte skulle komma hem till middagen, så hör man av sig.
    Vi har också haft en regel, när sonen var liten, inga kompisar hemma när vi ska äta middag (och efter det), om inget annat är överenskommet innan (då även med kompisens föräldrar). 
    Men vi har inte behövt regler för att hälsa, var man äter, när man gör läxor, passa tider. När man ska duscha, för sådant har kommit naturligt. 
  • Kusinen

Som sagt blir det förvirrande när folk menar olika saker med begrepp. Jag tänler ju spontant när nån säger att de inte har några regler alls att de menar att barnen får bestämma helt själva medan andra uppenbarligen menar något annat.

Det man väl ändå kan utläsa är att ts har riktlinjer för barnen kring vad som är ok beteende och inte och att barnen vet på ett ungefär (eller förmodligen väldigt bra) vad föräldrarna förväntar sig av dem. Sen om man väljer att kalla de riktlinjerna för regler eller inte är väl inte så viktigt. Men jag blev i alla fall förvirrad av ts trådstart eftersom jag tänker att en del av föräldrarollen (enligt mig) är att stötta barnen in i samhället ochbland annat och visa och förklara både uttalade och outtalade regler som finns i samhället, bland annat genom att ha en del av dessa regler i hemmet. Sen är baen olika lyhörda, en del barn läser av reglerna utan att de sägs högt medan andra barn behöver få reglerna tydligt förklarade. Men regelerna är ju ändå de samma tänker jag.

• Anfield12

Exakt så var det jag menade. Skönt att någon förstod. <3
  • AndreaBD
    Haha. Det stämmer förstås. Kan dock hända att det inte alltid är menat så. Kanske är det som TS säger att hen verkligen undrar om det är olika. 
  • Räkan77

Jag tänker att vuxna har olika förhållningssätt till hur de lever sina liv vilket de även överför på sina barn. Vissa vuxna är i mitt tycke väldigt strikta, alltid äta vid matbordet, alltid städa upp hela köket direkt efter maten, städar alltid lördag fm och så vidare. Då överför man ju naturligt de reglerna på sina barn.

I vår familj är vi vuxna lite för ostrukturerade och då överför vi ju det på våra barn. Hos oss finns ingen strikt regel att man alltid ställer in sin tallrik i diskmaskinen av den enkla anledningen att vi vuxna inte klarar av att hålla den.

Barn blir på gott och ont präglade av hur föräldrarna lever sina liv.

• sextiotalist
    Räkan77 skrev 2021-06-17 15:03:04 följande:

Jag tänker att vuxna har olika förhållningssätt till hur de lever sina liv vilket de även överför på sina barn. Vissa vuxna är i mitt tycke väldigt strikta, alltid äta vid matbordet, alltid städa upp hela köket direkt efter maten, städar alltid lördag fm och så vidare. Då överför man ju naturligt de reglerna på sina barn.

I vår familj är vi vuxna lite för ostrukturerade och då överför vi ju det på våra barn. Hos oss finns ingen strikt regel att man alltid ställer in sin tallrik i diskmaskinen av den enkla anledningen att vi vuxna inte klarar av att hålla den.

Barn blir på gott och ont präglade av hur föräldrarna lever sina liv.

Ungefär som hos oss
Svar på tråden Har aldrig straffat mina barn eller haft särskilda regler. Hur har ni gjort?