• Anonym (hurra)

50 kronor om dagen i nästan en månad

Hurra, den här månaden har vi bara ca 50 kronor att röra oss med per dag, eller alltså totalt 1500 kr. Jippi.

Hör ni sarkasmen?

Pengarna ska alltså räcka till den 20e juli. En vuxen och en 10-åring och en 14-åring. Barnen kommer vara hos deras pappa hela nästa vecka och helgen innan vi får mer pengar.

Tips på billig mat? 14-åringen dras med många korsalleriger och baljväxtallergi, så kött är nödvändigt på en nivå för honom. 

• Svar på tråden 50 kronor om dagen i nästan en månad
  • sextiotalist

Nu till midsommar brukar man sänka priset på färskpotatis kraftigt, inte för den som är allergisk, men för er övriga.
    Kyckling (i form av vingar och lår) brukar säljas billigt och kan användas som bas.

• Egon den stora
    Anonym (Oj) skrev 2021-06-23 09:28:03 följande:

Oj!! Hur känns det att vara fattig? Jag hade velat veta! Att ha så lite pengar kvar när det dessutom är sommar och sol och det finns så mycket kul att göra! Tänk att minsta lila inköp måste ni tänka över! Inte ens en glass till era barn kan ni köpa utan att tänka efter! Det måste ju känns extremt uppgivet? Fy jag hade mått jättedåligt om det var jag

Om du så gärna vill veta så kan du väl testa? Sätt in alla pengar på ett låst konto och spara så att du har 50kr per dag till nästa lön, sen är det ju bara att köra på.
  • Anonym (Oj.)
    Anonym (Oj) skrev 2021-06-23 09:28:03 följande:

Oj!! Hur känns det att vara fattig? Jag hade velat veta! Att ha så lite pengar kvar när det dessutom är sommar och sol och det finns så mycket kul att göra! Tänk att minsta lila inköp måste ni tänka över! Inte ens en glass till era barn kan ni köpa utan att tänka efter! Det måste ju känns extremt uppgivet? Fy jag hade mått jättedåligt om det var jag

Oj!! Hur känns det att vara totalt socialt inkompetent? Tänk att trampa i klaveret så. Fy jag hade mått jättedåligt om det var jag
  • Anonym (Kort datum)
    Anonym (malla) skrev 2021-06-23 11:09:10 följande:
    Nej det är inte superdyrt att äta smörgås med pålägg. Man kan köpa affärens egna toast för ca 25kr och får ca 30 skivor (en skiva kostar alltså mindre än en krona). Jag äter som vuxen 4 skivor om dagen, det blir ca 4kr. Sen pålägg, så finns leverpastej för 10kr, en burk räcker till ca 10mackor, alltså 1kr pålägg för varje macka. 
    Total kostnad för frukost och lunch: 8kr (det kommer hålla sig runt 10kr. Ibland kanske man vill ha en till macka någon gång eller byter pålägg, men då ska det vara ett billigt pålägg.)
    Fast nu handlade det om ungdomar som ska bli mätta, och klara av en dag i skolan eller med kompisar utan att få lågt blodsocker. Det måste ju ändå vara någon näring i maten. 
    En vuxen grabb/tjej som tränar äter 4 toastmackor som tillbehör till den vanliga maten.
  • Anonym (Kort datum)

Nu Brain stormar jag lite och har inte kollat så era allergier inte korsar med mina rätter. Fet mat mättar mer än mager som någon skrev och det är bra.

Kycklingklubbor tycker jag är väldigt bra/billigt protein.
    På vårt Willys har dom ofta erbjudande för 2 kg mellan 20-25 kr.
    Dessa både grillar/steker och kokar vi.
    Funkar att göra kokt "höns" med currysås

En annan bra sak är att göra egen majonnäs 
    3 äggulor
    2 msk senap (glömde den sist men den skar sig inte så funkar utan)
    1 msk vinäger 
    5-7 dl olja
    Den blir ju ganska clean så sen tillsätter du bara vad ni kan äta ex
    strimlad vitkål (som coleslaw)
    sweet chili sås ( som sås )
    riven ost ( som sås )
    citron ( som sås till fisk)

Är det tröttsamt med vanligt ris kan man smaksätta det med antingen buljong, tomat ( inte i ert fall då), citron m.m.

• Räkan77

Där jag bor är det ganska vanligt att barn/ungdomar knackar på hos grannar för att fråga efter pantflaskor. Min ena son fick ihop 400 kr tillsammans med några kompisar för ett par veckor sen. Kan det vara ett alternativ för dina barn? Och att de istället för att köpa godis för pengarna så får de köpa lite godare mat.

• Anonym (i)

Man måste verkligen inte trycka i sig protein som många fått för sig.

Pasta med tomatsås är billigt och bra. Det finns tillräckligt med protein i. Det är en solklar överdrift att vi behöver kött/fisk, sojaprotein eller baljväxter till varje måltid.

Grönsakssoppa med bröd. basera soppan på krossade tomater, ha i buljong, kryddor, vatten, morötter och lök. Baka brödet själv.

Min mamma brukade steka chappati, hon blandade vetemjöl och någon del råg eller bovetemjöl med lite olja och vatten och stekte som pannkakor. 
    Tomatsås med couscous i och trevliga kryddor funkar utmärkt till bröden.

Med lök, morötter, buljong, olja och tomater kommer man långt!

• Anonym (Sita)
    Anonym (Kort datum) skrev 2021-06-23 16:06:55 följande:

Fast nu handlade det om ungdomar som ska bli mätta, och klara av en dag i skolan eller med kompisar utan att få lågt blodsocker. Det måste ju ändå vara någon näring i maten. 

En vuxen grabb/tjej som tränar äter 4 toastmackor som tillbehör till den vanliga maten.

En dag i skolan? Det är sommarlov.
  • BeautifulLiz

Hade mitt ex varit så fattig att mina barn riskerade att gå hungriga så hade jag erbjudit min hjälp.
    Han borde bjuda hem barnen på mat om ni bor hyfsat nära om han inte vill bidra till den andra föräldern. 

• Anonym (f)
    BeautifulLiz skrev 2021-06-25 14:47:45 följande:

Hade mitt ex varit så fattig att mina barn riskerade att gå hungriga så hade jag erbjudit min hjälp.
    Han borde bjuda hem barnen på mat om ni bor hyfsat nära om han inte vill bidra till den andra föräldern. 

Jag håller med dig.

Jag har vid flera tillfällen när mitt ex haft det dåligt ställt pga av att han är kroniskt sjuk, tagit med några matkassar när jag lämnat barnen. Det är liksom inga problem, det är ju mina barn?!
  • neverpreggo
    Anonym (Sita) skrev 2021-06-25 14:41:23 följande:
    En dag i skolan? Det är sommarlov.
    Personen skrev också "med kompisar". Poängen var ändå tydlig, det är inte tillräckligt med mat till växande tonåringar. Även jag kunde äta 7 rostmackor utan problem i ett svep, de är inte direkt mättande. Utan skinka/ost hade jag inte heller rört den :P Hellre satsa på något som de kan stå sig bättre på och behöver ta mindre av.
  • Anonym (Hej)
    BeautifulLiz skrev 2021-06-25 14:47:45 följande:

Ja, för din flesta föräldrar vore det normalt att ta hem sina barn direkt om dom inte ens kan få mat hos den andre föräldern.
  • FuckGoggleAskMe

Satsa på kokkött, högrev etc som ska koka i runt 2 timmar. Billigt och supergott, man får även fin buljong. 

Svar på tråden 50 kronor om dagen i nästan en månad