• Litenblomma88

Sjukskriven, nekas sjukpenning, sgi

Hej!

Jag är gravid ned tredje barnet och blev sjukskriven av min läkare på mvc pga låsning i höften och foglossning, fått ordinerat övningar och kryckor som avlastning. Jag var föräldrarledig med min minsta dotter när jag blev sjukskriven och min man har tagit föräldraledigt under tiden jag är sjukskriven (4 veckor).

Idag fick jag meddelande av försäkringskassan att dom behöver kompletterande uppgifter av läkaren och om dom inte får det kan det innebära att jag nekas sjukpenning. Min största rädsla är att jag förlorar min sgi? Planen var ju att jag efter dessa 4 veckor skulle återgå till min föräldraledighet. Har i grunden en tills vidare anställning. Är livrädd för att jag förlorar min sgi pga detta, någon mer som varit med om samma?.Eller handlar det hela om att jag inte får ERSÄTTNING för dessa veckor, men behåller min sgi?

Ska ringa på måndag, för givetvis får man såna brev en fredag eftermiddag..

Tacksam för lite svar!

• Svar på tråden Sjukskriven, nekas sjukpenning, sgi
  • Anonym (H)
    Litenblomma88 skrev 2021-07-02 21:37:13 följande:

Så en annan fråga, om jag sökt sjukpenning för 12/6-9/7, har jag rätt att "ta tillbaka den ansökan"?

Med det sagt menar jag om jag hellre vill ta ut semesterdagar (betalda semesterdagar) för att täcka min sgi istället för att riskera bli nekad, får jag lov att göra den ändringen? Eller måste jag fullfölja sjukskrivningen.

Jag har tyvärr inga bra svar. Du måste ringa fk (även om någon annan här svarar så ska du aldrig lite på det utan alltid dubbelkolla).

Jag förstår det rätt att from 9/8 återgår du oficiellt i tjänst och blir avstängd? Har arbetsgivaren redan gjort färdigt dessa dokument? Så du slipper vänta på pengar sedan?

Jag vill råda dig att se till att du får läsa läkarens nya komplettering av ditt intyg. Se till att detta är specifikt och visar på vad du inte kan utföra för arbete. Så att du inte får avslag pga läkarens oförmåga att skriva intyg
  • Litenblomma88
    Anonym (H) skrev 2021-07-02 21:42:10 följande:

Jag har tyvärr inga bra svar. Du måste ringa fk (även om någon annan här svarar så ska du aldrig lite på det utan alltid dubbelkolla).

Jag förstår det rätt att from 9/8 återgår du oficiellt i tjänst och blir avstängd? Har arbetsgivaren redan gjort färdigt dessa dokument? Så du slipper vänta på pengar sedan?

Jag vill råda dig att se till att du får läsa läkarens nya komplettering av ditt intyg. Se till att detta är specifikt och visar på vad du inte kan utföra för arbete. Så att du inte får avslag pga läkarens oförmåga att skriva intyg

Ja alla papper inför avstängning är klara, de ska bara skickas in av mig under nästa vecka så det löser sig på så sätt.

Hur får jag tillgång till läkarens nya intyg?
  • Anonym (H)

Men om du är gravid i vecka 16 måste väl barnet hinna födas innan yngsta barnet är 2,5? Du blev alltså gravid innan det barnet var ett år och 9 månader?

• Anonym (H)
    Litenblomma88 skrev 2021-07-02 21:44:29 följande:

Ja alla papper inför avstängning är klara, de ska bara skickas in av mig under nästa vecka så det löser sig på så sätt.

Hur får jag tillgång till läkarens nya intyg?

Ring vc och kolla. Vid ett första besök (förra gången intyget skrevs) hade du kunnat be om att få se intyget direkt på plats
  • Jemp

Jag har verkligen också för mig att SGI är skyddad fram till ev avslag. Men hittar det inte nu och kan inte svära på det. Vill bara uppmärksamma dig på att det absolut är värt att kolla upp.

• Litenblomma88
    Jemp skrev 2021-07-02 21:50:05 följande:

Jag har verkligen också för mig att SGI är skyddad fram till ev avslag. Men hittar det inte nu och kan inte svära på det. Vill bara uppmärksamma dig på att det absolut är värt att kolla upp.

Tack för input, ska dubbelkolla på måndag!

Så om jag får avslag dagen efter min sjukskrivning går ut så kan jag fortsätta skydda min sgi med föräldrardagar som tänkt? Jag trodde att jag förlorade sgi den dagen läkarintyg skrevs ifall jag blev nekad, alltså att de fyra veckor jag inte får sjukpenning för blir nollad sgi.
  • Anonym (H)
    Litenblomma88 skrev 2021-07-02 21:53:53 följande:

Så om jag får avslag dagen efter min sjukskrivning går ut så kan jag fortsätta skydda min sgi med föräldrardagar som tänkt? Jag trodde att jag förlorade sgi den dagen läkarintyg skrevs ifall jag blev nekad, alltså att de fyra veckor jag inte får sjukpenning för blir nollad sgi.

Nej jag tror att den är skyddad fram till datumet avslaget kommer. Men som sagt, kolla det.
    Jemp skrev 2021-07-02 21:50:05 följande:

Jag hittar ett förlag till ändring av lagen från 2017 som rör just detta. Jag har dock inte luskat i om förlaget gick igenom, men jag tror att det gjorde det utifrån annat jag läst
  • Jemp
    Litenblomma88 skrev 2021-07-02 21:53:53 följande:

OM jag har rätt, så ja. Du får ju dock ingen inkomst den perioden.
  • nernu

De skriver alltid så. Alltså att man kan nekas om de inte får in det de frågar efter. Det behöver inte betyda att de har planer på att neka redan nu. De saknar något helt enkelt.

• Litenblomma88

Tack för alla era svar! Ni hade rätt, sgin är skyddad fram till ett beslut och därefter ska jag fortsätta skydda min sgi som planerat oavsett vad beslutet blir.

• Jemp
    Litenblomma88 skrev 2021-07-05 13:56:26 följande:

Tack för alla era svar! Ni hade rätt, sgin är skyddad fram till ett beslut och därefter ska jag fortsätta skydda min sgi som planerat oavsett vad beslutet blir.

Toppen! Och bra det, nåt annat hade känts orimligt... Tycker iof redan det är rätt orimligt att fk kan neka trots intyg, men det är en annan diskussion.
  • Anonym (H)
    Litenblomma88 skrev 2021-07-05 13:56:26 följande:

Vad bra! Och tack för infon. Alltid bra att veta ifall frågan dyker upp fler gånger.

Stort lycka till med allt! Hoppa sjukskrivningen inte avslås så att du får sjukpenning också
Svar på tråden Sjukskriven, nekas sjukpenning, sgi