• Anonym (Anna)

Pendla till london?

Hej

Min kille har fått jobb i london

Jag har saker i Sverige jag inte kan släppa och måste åka tillbaka helst 2 ggr i månaden men iaf minst 1.

Kommer bo nära flygplatsen i london men är 2 timmar från flygplatsen i Sverige.

Nån som gjort nåt liknande?

Kommer behöva åka tillbaka minst en gång i månaden i 3 år

• Svar på tråden Pendla till london?
  • Anonym (V)
    Jemp skrev 2021-07-07 15:40:59 följande:

Ett tydligt problem är ju klimatet...

Tråden är i -> Känsliga rummet -> Ekonomi.

Du kan starta en tråd om Klimatångest om du vill diskutera klimatet.
  • Anonym (T)

Jag hoppas innerligt att du inte ska lämna dina barn i Sverige för en ny karl.

• Anonym (***)
    Anonym (Si) skrev 2021-07-07 15:44:45 följande:
    Oj! Så lång tid. Jag åkte en del från Sturup-London eller Kastrup-London för typ 20 år sedan och minns det som att det bara tog en dryg timme, men det gör kanske så stor skillnad att flyga från söder jämfört med Stockholm.
    Tar två timmar från Sturup till London. 
  • Anonym (X)

Så här i pandemitider har ju en hel del ändrats, och många fler vägar att söta saker på distans öppnats upp.

Kanske går din grej också att höra på distans så du inte behöver flyga till Sverige så ofta?

• Jemp
    Anonym (V) skrev 2021-07-07 15:46:50 följande:

Tråden är i -> Känsliga rummet -> Ekonomi.

Du kan starta en tråd om Klimatångest om du vill diskutera klimatet.

Tja, klimatet påverkar ju givetvis även ekonomin. Det är inte en separat intressefråga utan grundläggande överlevnad.

Men framförallt vänder jag mig emot uttalandet att det inte är några problem- att göra av med upp till 24 gånger utsläppsbudgeten per person enbart på dessa resor varje år.
  • tystlängtan

Själv jobbar jag (i icke-Coronatider) främst i USA, åker dit ca en gång i månaden. Åka mellan London och Sverige en gång i månaden låter inte speciellt jobbigt (i icke-Coronatider då).

• Anonym (V)
    Jemp skrev 2021-07-07 16:01:20 följande:

Tja, klimatet påverkar ju givetvis även ekonomin. Det är inte en separat intressefråga utan grundläggande överlevnad.

Men framförallt vänder jag mig emot uttalandet att det inte är några problem- att göra av med upp till 24 gånger utsläppsbudgeten per person enbart på dessa resor varje år.

OT
  • Anonym (Fly)
    Jemp skrev 2021-07-07 15:40:59 följande:
    Ett tydligt problem är ju klimatet...
    Ett större problem är att vi har alltid ett klimat, och det är inget problem med klimatet! Det är bättre att flyga än att åka häst och vagn, eller än att vara hjärndöd!
  • Lurkis

Om man vill få det att fungera så funkar det. Har goda vänner där en är Britt & en svensk. Pendlingen mellan länderna har de gjort i sisodär 6 år nu, utan krusiduller. Om du ska åka tillbaka 1-2 ggr i månaden så är de väl uthärdligt att åka tåg alternativt köra de 4-8 timmar det handlar om när du ska tillbaka till den hemort sedermera London. Som andra tidigare nämnt är det väl högst en vanesak.

• Anonym (Anna)
    FtS70 skrev 2021-07-07 17:00:38 följande:

Jag har gjort det utan problem, det är en vanesak.

Tack för ett bra svar, till skillnad från andra som ställer dumma frågor tillbaka :)
  • Anonym (Anna)
    Anonym (X) skrev 2021-07-07 15:54:27 följande:

Så här i pandemitider har ju en hel del ändrats, och många fler vägar att söta saker på distans öppnats upp.

Kanske går din grej också att höra på distans så du inte behöver flyga till Sverige så ofta?

Behöver vara på plats då det är ett invecklat system dessvärre, men det ska nog gå bra. Sambon behöver jobba i London varje dag och jag jobbar från distans men behöver vara tillbaka som sagt 1-2 ggr i månaden så det är det jag funderar på om det funkar i längden men antar att det är som de flesta säger att man bara får vänja sig.

Tycker det ändå verkar som den smidigaste lösningen att jag flyttar med.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (T) skrev 2021-07-07 15:49:25 följande:

Jag hoppas innerligt att du inte ska lämna dina barn i Sverige för en ny karl.

Kommer ej kommentera detta, det står ingenstans i texten om barn eller någon som ens går att läsa mellan raderna? Jag har inga barn ville du veta något mer?

Märkligaste kommentaren till en tråd om pendling, jag vet att detta är familjeliv men man får vara medlem ytan att ha barn?
  • Tow2Mater

Som tidigare sagts kolla om det i er situation ar möjligt att du flyttar med pga Brexit.

Sen att pendla så sällan är ju knappast ett problem, att pendla inom landet kan ju t o m ta längre tid. Innan Covid var jag tvungen att vara med på en dags möte i månaden, och det betydde att flyga dit på eftermiddagen dagen innan och hem dagen efter, eller om jag hade tur gick det ett sent flyg hem samma kväll. Det är normalt inga problem.

• Tow2Mater
    Anonym (Anna) skrev 2021-07-08 10:57:20 följande:
    Kommer ej kommentera detta, det står ingenstans i texten om barn eller någon som ens går att läsa mellan raderna? Jag har inga barn ville du veta något mer?

Märkligaste kommentaren till en tråd om pendling, jag vet att detta är familjeliv men man får vara medlem ytan att ha barn?
    Det har varit tidigare trådar om någon som vill flytta eller pendla till London pga en ny pojkvän och lämna sina barn i Sverige, tror det är det personen relaterar till.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Anna) skrev 2021-07-08 10:57:20 följande:

Tror nog det var ett missförstånd bara då det fanns en liknande tråd från en dålig mamma som vile överge sitt barn för att kunna flytta med sin kärlek utomlands. Till just London. Så det var nog bara det. Eftersom det inte är du så behöver du inte ta illa upp. Finns säkert goda lösningar till din frågeställning då du inte har barn. 
  • Olympia

Kolla först upp om du får bo i London utan visum pga brexit.
    Ta också reda på om du måste sitta i karantän när du återvänder till London efter att ha varit i Sverige.

Svar på tråden Pendla till london?