• Sommarsuperhärligt

    Inför att köpa en katt

    Hej funderar på att skaffa en katt men först behöver några saker klargöras. 

    1. Kan man gå ut på promenad med en katt? Hur länge i så fall 

    2. Kan en katt simma?

    3. River den golv, möbler, väggar och människor??´Hur ofta i så fall/ hur undviker man det

    4. Hur mycket kostar det ungefär/ månad att ha en katt (mat, veterinärbesök, osv) 

    5. Är det enkelt att sälja sin katt sen när man vill det?

    6. Vad är bättre inomhus eller utomhus katt?

    7. Hur mycket egen tid behöver man lägga ner på katten? (Rengöra den osv/      vad är det man bör göra för en katt egentligen förutom att leka med den?)

    8. Ni som har en katt har ni ångrat ni någonsin ångrat att ni köpt den, i så fall varför? 

    9. Hur lång tid tar det innan en kattunge blir vuxen? Och säg att den får ungar som man senare inte vill ha när de växer men ingen köper de, vad gör man?
  • Svar på tråden Inför att köpa en katt
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Djurvårdare) skrev 2021-07-12 15:42:07 följande:
    Nej, det är inte det minsta självklart pga alla anledningar jag precis nämnde ovan. Nu har du fallit offer för bekräftelsebias och jag tänker inte ta en diskussion med någon som inte kan bemöta sakliga argument för att de "inte tycker det".
    Men, du kanske vill kika på mitt inlägg #79 istället? :)
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2021-07-12 15:47:00 följande:
    Jo det är självklart att djur med starka instinkter mår bäst av att vara där de får utlopp för sina instinkter. 
    Och att använda sig av leksak, och simulera jakt, för att efter jakten, ge katten mat skulle inte kunna funka för att kunna ge katten utlopp för sina instinkter?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Djurvårdare)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-07-12 15:50:04 följande:

    Men, du kanske vill kika på mitt inlägg #79 istället? :)


    Jag missade det helt, sorry! :) Jag använder Cattia klumpbildande kattsand. Detta för att min hane som gick bort i våras var väldigt petig med sand. Vår andra hane på två år bryr sig inte men vi fortsätter helt enkelt att köpa Cattia av vana. Tyvärr dammar det en del (även om det är förhållandevis lite jämfört med andra märken) och är inte toppen för miljön då klumpbildande sand generellt inte är det. Det absolut bästa i mitt tycke är vanliga eldningspellets. Dessa blir till spån när katten kissar på dem så det är enkelt att städa, trädoften täcker odörer väldigt väl, det är billigt och inte en lika stor belastning för miljön som klumpbildande och kristaller. Tyvärr vägrade min hane att befatta sig med det, då gick han hellre och satte sig i badkaret. :)

    Jag gav Bozita våtfoder när han var kattunge men då han växte och skulle visa sig bli väldigt stor gick jag över till Mjau våtfoder av ekonomiska skäl. Egentligen är det i stort sätt samma produkt, tillverkad av samma företag, men Bozita marknadsför sig som ett litet lyxigare foder som säljs i djuraffärer medan Mjau säljs i dagligvaruhandeln och jag jobbade på Djurmagazinet på den tiden.

    Ursäkta om jag har råkat mansplaina - jag tycker bara att det här är så roligt att prata om! Skulle kunna hålla på i timmar, hehe.
  • Jemp
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-07-11 10:41:11 följande:

    Hej funderar på att skaffa en katt men först behöver några saker klargöras. 1. Kan man gå ut på promenad med en katt? Hur länge i så fall 2. Kan en katt simma?3. River den golv, möbler, väggar och människor??´Hur ofta i så fall/ hur undviker man det4. Hur mycket kostar det ungefär/ månad att ha en katt (mat, veterinärbesök, osv) 5. Är det enkelt att sälja sin katt sen när man vill det?6. Vad är bättre inomhus eller utomhus katt?7. Hur mycket egen tid behöver man lägga ner på katten? (Rengöra den osv/      vad är det man bör göra för en katt egentligen förutom att leka med den?)8. Ni som har en katt har ni ångrat ni någonsin ångrat att ni köpt den, i så fall varför? 9. Hur lång tid tar det innan en kattunge blir vuxen? Och säg att den får ungar som man senare inte vill ha när de växer men ingen köper de, vad gör man?


    1. Ja. Så länge man själv och katten vill. De flesta strosar mer runt än att gå regelrätta promenader som en hund, men undantag finns.

    2. Kan, men brukar inte.

    3. Ja, det kan den göra. Klippa klorna och ge tillåtna klösbrädor. Men man bör vara beredd/någolunda ok med sönderklöst soffa om man skaffar katt.

    4. Beror lite på men ca 500/mån i löpande kostnader. Sen veterinär alltifrån 400- flera tiotusentals kronor i veterinärkostnader.

    5. "När" man vill? En huskatt är inte så lättsåld, lättare med raskatt. Givetvis kan det inträffa saker som gör att det bästa är att omplacera, men man bör vara inställd på att ha katten i drygt 15 år.

    6. Innekatt. Med aktivering.

    7. Beror på ras och temperament. Mata och rensa lådan tar inte många minuter per dag, sen krävs aktivering/lek och ev pälsvård. Utöver det mer passiv skötsel som att ge sällskap som kräver att du inte är borta för mycket, men som inte gör att du behöver ägna all uppmärksamhet åt katten.

    8. Inte egentligen, men visst finns det tillfällen som är mindre roliga. Vid sjukdomar som både är tråkiga, kostar mycket och tar tid. När katten har sönder något eller kissar på fel ställe. När det kör ihop sig med kattvakt så man kanske måste stanna hemma från en resa.

    9. Man ser till att katten inte får en chans att föröka sig. Kastrera. Det är också olagligt att låta en katt föröka sig okontrollerat.

    En hona blir könsmogen runt ca 5 mån, en hane kan vara ännu tidigare. De är däremot inte riktigt vuxna då än.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Djurvårdare) skrev 2021-07-12 16:43:31 följande:
    Jag missade det helt, sorry! :) Jag använder Cattia klumpbildande kattsand. Detta för att min hane som gick bort i våras var väldigt petig med sand. Vår andra hane på två år bryr sig inte men vi fortsätter helt enkelt att köpa Cattia av vana. Tyvärr dammar det en del (även om det är förhållandevis lite jämfört med andra märken) och är inte toppen för miljön då klumpbildande sand generellt inte är det. Det absolut bästa i mitt tycke är vanliga eldningspellets. Dessa blir till spån när katten kissar på dem så det är enkelt att städa, trädoften täcker odörer väldigt väl, det är billigt och inte en lika stor belastning för miljön som klumpbildande och kristaller. Tyvärr vägrade min hane att befatta sig med det, då gick han hellre och satte sig i badkaret. :)

    Jag gav Bozita våtfoder när han var kattunge men då han växte och skulle visa sig bli väldigt stor gick jag över till Mjau våtfoder av ekonomiska skäl. Egentligen är det i stort sätt samma produkt, tillverkad av samma företag, men Bozita marknadsför sig som ett litet lyxigare foder som säljs i djuraffärer medan Mjau säljs i dagligvaruhandeln och jag jobbade på Djurmagazinet på den tiden.

    Ursäkta om jag har råkat mansplaina - jag tycker bara att det här är så roligt att prata om! Skulle kunna hålla på i timmar, hehe.
    Ingen fara :) Med tanke på att jag inte har nåt emot att lägga en del på katt per månad (har inte skaffat någon ny just nu pga småbarnsår) så vill jag gärna veta vad som är bra att satsa på sen. Tack så mycket för tipsen!
  • Jemp
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-07-11 14:53:56 följande:

    Tack för utförliga svar uppskattat!

    Jag vet inte om jag kommer trötta. Jag är en icke strukturerad person så jag var lite osäker. Jag menar att det kanske är bättre att jag tar ansvar för mig själv så att jag kan ta för en annan. Men jag är en ensam student och vill ha lite sällskap... 

    Vad är dyrast för katten?

    Men om man gör så att katten inte kan få ungar så är det ju lite orättvist den har väl rätt till det. Jag visste inte att man kan göra det. 

    Vad har ni för ras? Hur länge har ni haft den?

    Varför blir katter trötta? Det är ok för mig att bära om den inte är super duper tung men det den ju inte. Hur långt går ni med den? Om jag vill springa (brukar springa ibland) kan den springa med mig? 

    Kan man lämna den ensam någon timma i huset eller några dagar eller veckor om man ska resa t.ex. ???

    Om man ska åka tåg med den så måste man åka på djuravdelningen är inte det typ lite obekvämt med hundar som skäller där?? 


    Går mest på tomten eller ett par hundra meter. Nej, man brukar inte kunna springa med den. Klart att den kan fysiskt, men dels är de snarare sprinters än så uthålliga i snabbt tempo, dels brukar de inte gå att styra på det sättet.

    Ensamma några timmar ja, inte flera dagar. Enligt lag ska de ha tillsyn minst två gånger om dagen. Alla regler hittar du på jordbruksverket.se föreskrifter om hållande av hund och katt.

    Olika katter är olika trygga. Vår ena hade nog varit helt okej med tågresa (de flesta är), den andra blir väldigt stressad och rädd så vi undviker att ta med henne och har istället kattvakt hemma.

    Nej, det är inte orättvist mot katten att inte få ungar. Det är ansvarsfullt. Låter man katten få ungar är det dels en hälsorisk för katten, dels ett stort ansvar där du är ansvarig för uppfödande, hitta hem, stötta de nya ägarna, återbetalning vid dolda fel osv. Dessutom bör all avel vara välplanerad med hälsotestade föräldrar mm.
  • Anonym (Djurvårdare)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-07-12 17:00:37 följande:

    Ingen fara :) Med tanke på att jag inte har nåt emot att lägga en del på katt per månad (har inte skaffat någon ny just nu pga småbarnsår) så vill jag gärna veta vad som är bra att satsa på sen. Tack så mycket för tipsen!


    Kul att kunna stå till tjänst! :)
  • mari123

    Katt ute eller inne är en evig fråga. Min katt är innekatt och har 78 kvm plus en balkong som sitt revir. Hon är liten i formatet och jag tror det räcker för henne. ALDRIG går hon och krafsar på ytterdörren eller noterar att jag går ut. Det enda utrymme hon är nyfiken på är klädkammaren dit jag stänger dörren oftast. 

    Vad gäller om katter kan simma så tror jag det faktiskt. Är säkert en instinkt precis som det är för hundar!?

  • Jemp
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-07-12 08:18:57 följande:

    Vilken slags sand använder du till katter? Nåt särskilt märke eller särskild sort, som kristaller, klumpande...? Vilket foder hade du? Märke osv.


    Tar chansen att svara här också.

    Jag använder everclean sand. Bästa jag provat. Försökte nyligen byta till ecocane som är mer miljövänligt. Tillräckligt bra i mitt tycke, men ena katten började efter ett tag kissa fel så blev tvungen att byta tillbaka.

    Vi ger både torrfoder och blötmat samt iblanföd färskfoder (rått, fryst, färdigsammansatt foder). Mjau blötmat och acana torrfoder, som innehåller mycket kött. Katten är ett rovdjur men många billiga kattfoder innehåller tyvärr mest vegetabilier. Blötmat (eller färskt) är bäst eftersom katten då får i sig ordentligt med vätska. De är dåliga på att dricka tillräckligt med vatten annars (ökendjur och därmed dålig törstreflex) och får ofta problem med njurarna. Självklart ska de alltid ha tillgång till rent dricksvatten ändå!
  • Anonym (Ärlighet)
    Jemp skrev 2021-07-12 17:29:33 följande:
    Tar chansen att svara här också.

    Jag använder everclean sand. Bästa jag provat. Försökte nyligen byta till ecocane som är mer miljövänligt. Tillräckligt bra i mitt tycke, men ena katten började efter ett tag kissa fel så blev tvungen att byta tillbaka.

    Vi ger både torrfoder och blötmat samt iblanföd färskfoder (rått, fryst, färdigsammansatt foder). Mjau blötmat och acana torrfoder, som innehåller mycket kött. Katten är ett rovdjur men många billiga kattfoder innehåller tyvärr mest vegetabilier. Blötmat (eller färskt) är bäst eftersom katten då får i sig ordentligt med vätska. De är dåliga på att dricka tillräckligt med vatten annars (ökendjur och därmed dålig törstreflex) och får ofta problem med njurarna. Självklart ska de alltid ha tillgång till rent dricksvatten ändå!
    Ok, tack så mycket! :D Everclean har vi testat förut, den var helt ok. Jag skulle till o med kunna tänka mig att testa barf eller liknande, iaf färska råvaror. Katter mår bra av sånt.
  • Anonym (Djurvårdare)

    Katter mår absolut bäst på färskt foder så det uppmanar jag verkligen till! Anledningen till att jag inte gav färskt (annat än rå nöt, rå äggula och rått renkött vid speciella tillfällen) var att jag tyvärr varken hade plats eller råd. Annars är Mjau och Bozita våtfoder utmärkta alternativ då katter skall ha 100% animaliskt protein och få i sig ca 80% av sitt dagliga vätskeintag från maten. Torrfoder, speciellt Royal Canin och dylika märken, är rena skräpmaten. Dels för att torrfoder mer ofta än sällan är utdrygade med vegetabilier, och då allt som oftast spannmål som ingen katt i världen mår bra av då det innehåller på tok för mycket kolhydrater. Dels för att katter, som sagt, har dålig törstreflex. Inte sällan innehåller billigare märken också socker, vilket är direkt skadligt för en katt, men det tillsätts för att få upp mängden energi i fodret. Det märks direkt på en katt om den får torrfoder som huvudkost då deras päls oftast är i bedrövligt skick, fet och glanslös. Vill man ge torrt så går det fint att komplettera med frystorkat foder. Då får katten också tugga, vilket är bra för tänderna.

  • Jemp
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-07-12 18:16:04 följande:

    Ok, tack så mycket! :D Everclean har vi testat förut, den var helt ok. Jag skulle till o med kunna tänka mig att testa barf eller liknande, iaf färska råvaror. Katter mår bra av sånt.


    Ja, är man tillräckligt påläst är barf bra! Viktigt att se till att katten får i sig rätt saker bara.

    Jag är lite lat och kör färdigblandat färskfoder därför :) yngsta har verkligen uppskattat råa ben som tillägg dock.
Svar på tråden Inför att köpa en katt