• Anonym (Popcornsnacks)

Hur stor risk att han är pappan?

Hej!

Jag och min pojkvän har haft ett öppet förhållande och det har funkar bra. Vi kör nu oskyddat men med pullout game och har kommit fram till att vi är redo men även kan vänta (därav upplägget). Vi har också "stängt" förhållandet nyligen. Dock har jag nu en liten oro efter att vi hade sex flera ggr runt ÄL att ett tidigare ligg skulle kunna vara pappan om det är så att jag är gravid. Det är för tidigt att testa så jag vore otroligt tacksam om ni kunde bidra med lite kunskap för min sinnesros skull tills dess.

Ser alltså ut såhär:
    29:e juni engångsligg (skyddat med kondom), hade även mens då.
    6:e -17:e flera oskyddade ligg (pullout) med min kille och även runt ÄL som jag tippar skedde 15:e juli.

Finns det någon risk att engångskillen skulle kunna vara pappan om jag blir gravid denna ÄL? Jag förstår att den är liten - men hur befogad är min oro?

Supertacksam för svar så att jag kan ställa in mig på vad som väntar... Kille nr 1 är ingen jag vill dela ett barn med så finns risken vill jag stålsätta mig för ett tufft beslut. Jag har även försökt hitta info om noninvasive faderskapstestning i fosterstadiet (via blodprov) - finns det någon med erfarenhet kring det tar jag tacksamt emot.

• Svar på tråden Hur stor risk att han är pappan?
  • EpicF
    Anonym (Suck) skrev 2021-07-18 20:56:50 följande:

Du fattar fortfarande ingenting.... Det handlar inte om ts. Du påstår att man inte kan bli gravid om man har sex när man har mens och du har fel.Som sagt, man skäms över svensk sjukvård....

Vet du vad mens är? Ved du vad ägglossning är? Vet du vad som krävs för att man ska bli gravid?

Det har inget att göra med svensk sjukvård. Det är allmänbildning att känna till dessa sakerna som vuxen.
  • Anonym (Suck)
    EpicF skrev 2021-07-18 21:18:09 följande:
    Vet du vad mens är? Ved du vad ägglossning är? Vet du vad som krävs för att man ska bli gravid?

Det har inget att göra med svensk sjukvård. Det är allmänbildning att känna till dessa sakerna som vuxen.
    Jag vet tydligen väldigt mycket mer än dig åtminstone, och det är skrämmande med tanke på att du påstår att du jobbar inom vården.
  • EpicF
    Anonym (Suck) skrev 2021-07-18 21:38:37 följande:

Jag vet tydligen väldigt mycket mer än dig åtminstone, och det är skrämmande med tanke på att du påstår att du jobbar inom vården.

Nu jobbar inte jag inom gynekologi. Men det jag kan är basic kunskap, något alla bör kunna. Du kan det inte. Du bör läsa på vad mens och ägglossning är samt vad som krävs för att bli gravid. Inlägg 20 förklarade relativt bra och lättläst.
  • Anonym (XXX)

Jag skulle säga, att risken att engångskillen är pappan är mindre än en procent. Men inte obefintlig. Risken är dock så pytteliten, att en abort enligt mig inte är försvarbar av de skälet. Det är ett liv det handlar om. 

Men JA det går att ta blodprov, hitta fosterceller där ganska tidigt, DNA-analysera dem och jämföra med din killes DNA-profil. Detta är dock dyrt och inget som den vanliga sjukvården gör. Du får ringa till privata labb och mödravårdscentraler (sådana som även erbjuder ta-reda-på-könet-ultraljud). 

Om inte, tycker jag att ni ska låta samhället göra faderskapsbestämning - vilket är gratis för er - så snart barnet är fött. Så att inte detta ligger kvar som en oro och en skugga under åren som kommer. Du har ju i alla fall fördelen att du kan prata med din kille om detta. För en kvinna som varit otillåtet otrogen, och måste gå och bära på en sådan här oro, är det mycket värre. 

Sedan förstår jag inte hur du tänkte när du hoppade i säng med den här andra killen, fast du redan var i babyfabriken.... har man inga problem så skaffar man sig, eller..?

• Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2021-07-18 20:12:53 följande:
    Om du tror att man kan bli gravid vid mens så vet du inte ens hur barn blir till....
    I normalfallet kan man inte det nej, men det HAR hänt. Spermierna kan ju leva några dagar i kvinnans kropp, och cyklerna kan råka ur lag så att ägglossningen kommer mycket snart efter mensen, i stället för 14 dagar efter mensens första dag som är det vanligaste. Det kan också ibland komma en "mellanblödning" som uppfattas som mens mensen men egentligen inte är det. 
  • Anonym (Jodå)
    EpicF skrev 2021-07-18 07:54:09 följande:
    Inte när man har mens.

Om menscykeln är kort kan man visst bli gravid vid mens!

Ägglossningen sker normalt 14 dagar FÖRE mens. Det är follikelfasen som brukar variera och lutalfasen är oftast mer konstant.

Låt säga att du har en cykel på 23 dagar och mens i 6 dagar

23-14= 9
    Ägglossning dag 9
    Mens i 6 dagar och har sex sista mensdagen. Alltså tre dagar före ägglossningen. Sperimer kan leva i upp till fem dagar och invänta ägget. Så visst kan det vara möjligt.

• Anonym (Jodå)

Åter on topic

Har du stenkoll på din ägglossning och dessutom hade kondom så är det extremt osannolikt. Men! Jaga tycker absolut att det ska tas ett dna-test. Bara för att få det ur värden och slippa funderingar längre fram. För allas skull.

• EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-19 10:06:14 följande:

I normalfallet kan man inte det nej, men det HAR hänt. Spermierna kan ju leva några dagar i kvinnans kropp, och cyklerna kan råka ur lag så att ägglossningen kommer mycket snart efter mensen, i stället för 14 dagar efter mensens första dag som är det vanligaste. Det kan också ibland komma en "mellanblödning" som uppfattas som mens mensen men egentligen inte är det. 

Då är man i slutet av mensperioden, dvs oftast i te har mens och har en kort cykel. Och man använder då inte konodom, vilket ts gjorde.

Mellanblödningar är dock inte mens och kommer ofta oregelbunden.
  • Xenia
    Anonym (Popcornsnacks) skrev 2021-07-17 21:51:33 följande:

Hej!

Jag och min pojkvän har haft ett öppet förhållande och det har funkar bra. Vi kör nu oskyddat men med pullout game och har kommit fram till att vi är redo men även kan vänta (därav upplägget). Vi har också "stängt" förhållandet nyligen. Dock har jag nu en liten oro efter att vi hade sex flera ggr runt ÄL att ett tidigare ligg skulle kunna vara pappan om det är så att jag är gravid. Det är för tidigt att testa så jag vore otroligt tacksam om ni kunde bidra med lite kunskap för min sinnesros skull tills dess.

Ser alltså ut såhär:
    29:e juni engångsligg (skyddat med kondom), hade även mens då.
    6:e -17:e flera oskyddade ligg (pullout) med min kille och även runt ÄL som jag tippar skedde 15:e juli.

Andra har svarat på hur stor risken är att det är engångsligget. Tydligen mycket liten.

Men om ni funderar på barn, varför har ni samtidigt ett öppet förhållande? Åtminstone du borde göra ett uppehåll med engångsliggen tills vidare. Annars kan ni ju aldrig veta vems barnet är (eller så får ni göra en utredning efter barnet är fött).
  • Anonym (Orolig typ också)
    Anonym (Jodå) skrev 2021-07-19 10:12:28 följande:

Om menscykeln är kort kan man visst bli gravid vid mens!

Ägglossningen sker normalt 14 dagar FÖRE mens. Det är follikelfasen som brukar variera och lutalfasen är oftast mer konstant.

Låt säga att du har en cykel på 23 dagar och mens i 6 dagar

23-14= 9

Ägglossning dag 9

Mens i 6 dagar och har sex sista mensdagen. Alltså tre dagar före ägglossningen. Sperimer kan leva i upp till fem dagar och invänta ägget. Så visst kan det vara möjligt.

Sex dar levde spermier när jag blev gravid och usla förhållanden då vi hade badat varmt bad just innan. Jag hade dessutom lång mens typ 5-6 dar och kort cykel. Så jag är rätt säker på att man aldrig ska vara helt säker.
  • Anonym (Kim)

Nej inte är du gravid med extragrabben som dessutom hade kondom. Bra det!

Om du är gravid nu så är pojkvännen den skyldige. Då är det också bevis på att avbrutet samlag inte ska betraktas som en preventivmetod.

Är det verkligen ett genomtänkt beslut att skaffa barn just nu?

Svar på tråden Hur stor risk att han är pappan?