• JhonR

    Gastric sleeve i byggyrke

    Hej jag går i tankarna på att göra en gastric sleeve.

    Ville höra om det är någon har som gjort det och som jobbar i ett fysiskt krävande jobb som tex snickare, murare, betongare, ställningsbyggare eller något liknande.

    Hur har det fungerat för er i så fall. Var ni tvungna att vara sjukskrivna längre än 4v för att läka innan ni kunde börja jobba igen. Har ni haft några smärtor i samband med tunga lyft etc.

    Förlorade ni mycket muskler och styrka oxå?

    Sjukvården kommer bara med generella svar men det är rätt stor skillnad på om du är murare eller webbdesigner eller busschaufför.

    Hoppas någon har något att berätta iaf.

    Mvh

  • Svar på tråden Gastric sleeve i byggyrke
  • freja231

    Detta kanske inte riktigt är svaret du söker, men i och med att du inte fått några andra svar ännu så kan jag lika bra puffa tråden, tänker jag. :)

    Jag har inte gjort gastric sleeve men jag jobbade med en person som gjorde det. Vi jobbade inte inom bygg men i restaurangbranschen, och detta var utomlands där facket inte var så starkt, så det var 12-13h om dagen som gällde, man stod hela tiden på fötterna, få pauser och definitivt fysiskt krävande. Dessutom innebar det en hel del lyft av kartonger in i frysen och liknande.

    Jobbet rent fysiskt var inte problemet för henne. Hon hade lite otur med sin operation (det var ett tag sedan). Det blev lite svårt för henne att "hålla sig" när hon behövde gå på toaletten, och det blev ju framförallt socialt jobbigt för henne. Men jag känner ett par andra som gjort sådana operationer och som inte alls haft det problemet, så jag tror inte att du ska låta just den delen avskräcka dig. 

    Jag vill minnas att hon inte var sjukskriven sådär värst länge. Exakt antal veckor kommer jag tyvärr inte ihåg. 

    Jag hoppas du får mer relevanta svar från folk med erfarenhet. Lycka till! 

  • Magical
    JhonR skrev 2021-07-23 10:49:57 följande:

    Hej jag går i tankarna på att göra en gastric sleeve.

    Ville höra om det är någon har som gjort det och som jobbar i ett fysiskt krävande jobb som tex snickare, murare, betongare, ställningsbyggare eller något liknande.

    Hur har det fungerat för er i så fall. Var ni tvungna att vara sjukskrivna längre än 4v för att läka innan ni kunde börja jobba igen. Har ni haft några smärtor i samband med tunga lyft etc.

    Förlorade ni mycket muskler och styrka oxå?

    Sjukvården kommer bara med generella svar men det är rätt stor skillnad på om du är murare eller webbdesigner eller busschaufför.

    Hoppas någon har något att berätta iaf.

    Mvh


    Jag har ingen aning men blev nyfiken: Blir man alltså sjukskriven för något sådant? Jag tänker att man kanske behöver ta ledigt/ta ut semester, för det är ingen sjukdom, man är ju inte sjuk, och det är något man väljer att göra frivilligt. Eller? 
Svar på tråden Gastric sleeve i byggyrke