• Anonym (Ts)

Fördomar om människor från Mellanöstern?

Jag undrar vad folk här har för fördomar om folk från Mellanöstern? Inte åsikter utan fördomar.

Gör det möjligt att vara anonym också, vet inte hur hårda moderatorerna är men hoppas folk kan uttrycka sig vettigt även om det är negativa fördomar så slipper hela tråden bli borttagen.

• Svar på tråden Fördomar om människor från Mellanöstern?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Kväll) skrev 2022-05-04 09:39:40 följande:
    Är det något du har ätit?
    Jag har ätit mängder kebab både i Sverige och i mången andra länder. Även om det heter lite olika, och är lite olika stil. Men ungefär samma smaker. 
  • Anonym (Jag vet inte)
    Anonym (Malin) skrev 2022-05-06 22:27:37 följande:
    Jag har ätit mängder kebab både i Sverige och i mången andra länder. Även om det heter lite olika, och är lite olika stil. Men ungefär samma smaker. 
    Ingen skillnad alls när det kommer till smak?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Jag vet inte) skrev 2022-05-07 00:10:07 följande:
    Ingen skillnad alls när det kommer till smak?
    Jo, faktiskt den Italienska som oftast män från Balkanområdet gör smakar bäst faktiskt. Kanske för att Italiensk mat alltid håller hög klass även när det är "billig gatuköksmat" motsvarar det svensk dyrkost. 
  • Anonym (Jag vet inte)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-25 19:46:09 följande:
    Fördomar om människor från Mellanöstern?

Jag undrar vad folk här har för fördomar om folk från Mellanöstern? 

Har du fått höra många olika saker har det hänt ibland att du har hållit med?
    Anonym (Malin) skrev 2022-05-06 22:27:37 följande:

Smakade alla lika gott?
  • fornminne

Många har olika erfarenheter, men generellt ser man ett tydligt mönster i tråden, när det gäller erfarenheter av Mena-folk.

Ju mer utbildade och sekulariserade, ju mer välfungerande. Ju mindre utbildade, ju mer religiösa osv, desto fler kulturkrockar och större avstånd till västerländska samhällen. Det är min erfarenhet också.

Jag har sällan problem med högutbildade och sekulariserade personer från Mena. Ibland mindre problem än med svenskar. När det gäller mer religiösa, dåligt utbildade, med klantänkande osv - det är något HELT annat.

• Anonym (tvillingmamma)
    fornminne skrev 2022-07-11 14:01:12 följande:

Många har olika erfarenheter, men generellt ser man ett tydligt mönster i tråden, när det gäller erfarenheter av Mena-folk.

Ju mer utbildade och sekulariserade, ju mer välfungerande. Ju mindre utbildade, ju mer religiösa osv, desto fler kulturkrockar och större avstånd till västerländska samhällen. Det är min erfarenhet också.

Jag har sällan problem med högutbildade och sekulariserade personer från Mena. Ibland mindre problem än med svenskar. När det gäller mer religiösa, dåligt utbildade, med klantänkande osv - det är något HELT annat.

Fast det är ju inte så konstigt. Högutbildade och sekulariserade invandrare från Mellanöstern, är ju inte så olika oss. Det kan fortfarande finnas kulturella skillnader, men det behöver inte vara negativt. Och de flesta är mer liberala och västorienterade än sina landsmän, eller folk från andra delar av Mellanöstern.

Ju större skillnader, desto svårare att mötas / fler konflikter.
  • Anonym (olika)

Har en fördom om att de har dålig smak när det gäller inredning: plastigt, mycket guld och billigt (eller dyrt för den delen) blingbling. 

• Anonym (Jag vet inte)
    Anonym (olika) skrev 2022-07-11 15:02:42 följande:

inredning: mycket guld  blingbling. 

Guldsoffa? har du sett det?
  • Kockobello

Bling bling och fräsig bil men bor i en skrubb.

Äter pistachnötter.

• Anonym (Jag vet inte)
    Kockobello skrev 2022-07-14 13:53:43 följande:

Äter pistachnötter.

Bra goda  nötter  
  • Anonym (Kväll)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-07-11 14:07:19 följande:
    Fast det är ju inte så konstigt. Högutbildade och sekulariserade invandrare från Mellanöstern,
    Känner du några eller är det genom arbetet
  • Anonym (Kväll)
    Anonym (Pia) skrev 2021-07-25 21:50:53 följande:

.Gästvänliga.

Tycker du att kvinnorna är gästvänliga?
Svar på tråden Fördomar om människor från Mellanöstern?