• Anonym (Stressad och orolig)

    Herpes och ny partner

    Jag behöver era ärliga men också stöttande råd.

    Jag har herpes 1 och dessvärre i underlivet. Jag har haft det ca 4 år och får milda skov 1-2 gånger per år. Men nu till det jobbigaste med sjukdomen - hur man berättar för en ny partner?

    Jag har under dessa år haft förhållande och är inte så van/bekväm vid att berätta för en ny partner, som jag dessutom bryr mig om och kan se något seriöst med. Det är ju inte direkt ett samtalsämne man gärna tar upp direkt med en ny person? Så oron här för att han ska bli arg/äcklad/rädd är stor. Vi har haft skyddat sex två gånger, vilket jag såklart mår dåligt över i efterhand, och känner nu att jag verkligen måste berätta. Men HUR? Ska jag be om ursäkt för att jag inte sa något från första början? Fokusera på hur vanligt det faktiskt är? Jag har ingen aning hur jag ska göra utan känner just nu bara ånger över att jag inte sa något innan vi hade sex, oavsett om det var skyddat.

    Uppskattar alla era råd, tips, hur ni hade känt om ni var han och egna erfarenheter! Tack!

  • Svar på tråden Herpes och ny partner
  • Anonym (Anne J)
    Anonym (Typ 2 har jag) skrev 2021-08-25 00:16:14 följande:

    Beställ varje månad i annat fall oavsett om du har skov eller ej

    . Är det konstaterat att du har herpes så det står i din journal?


    Ja det står i min journal
  • Anonym (Anne J)
    Anonym (Typ 2 har jag) skrev 2021-08-25 02:24:20 följande:

    Men, du har lika gärna kunnat haft det redan.

    Du har alltså kunnat berätta att du fått ditt första skov och vet nu att du har herpes utan att någon kan påstå att det kommer från det tillfället. Nu misstänker du det ändå men de flesta har ingen aning om när de fått det. Jag vet vem jag var tillsammans med när mitt bröt ut men inte om det var från honom eller 25 år tidigare...

    Oavsett, jag hamnade på sjukhus första gången med Meningit. En ovanlig risk tydligen. Klart jag skulle få det...


    Nej jag är övertygad om att han smittade mig
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Anne J) skrev 2021-08-25 23:10:58 följande:
    Nej jag är övertygad om att han smittade mig
    Det kan du inte veta. Det enda som är säkert är att du fått ett första utbrott av herpes. Herpes kommer inte enbart efter en sexuell relation. Man kan ju haft det i åratal. Att utbrottet kom i samband med honom betyder inte att du var frisk innan. Nu misstänker du det (pga synliga munsår) men kan aldrig vara säker. 
    Mitt utbrott kom under ett förhållande men jag kan inte veta om det kom från honom eller jag blivit smittad av mina föräldrar under spädbarnstiden och det bröt ut just då. 
    Det har även kunnat kommit från någon annan relation mellan 15 och 52 års ålder. 
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Anne J) skrev 2021-08-25 01:41:48 följande:

    Som tur var så blev min dåvarande sambo inte smittad. Kunde inte berätta att jag varit med en annan man.


    Det kan du inte heller veta. Det enda du vet är att det inte brutit ut. Det går inte att testa sig annat än med ryggvätskeprov som jag gjorde. I övrigt så topsar man  befintliga blåsor. 
  • Anonym (we)
    Anonym (Typ 2 har jag) skrev 2021-08-25 23:25:25 följande:
    Det kan du inte heller veta. Det enda du vet är att det inte brutit ut. Det går inte att testa sig annat än med ryggvätskeprov som jag gjorde. I övrigt så topsar man  befintliga blåsor. 
    Det går att testa via blodprov, men det är något man får tjata sig till via vårdcentralen eller annan lämplig inrättning som hanterar gynekologi.

    Oftast år man tjata rejält då de är ovilliga att göra testet sett till kostanden och att man inte har allvarliga problem med det. Väldigt få, får blåsor som är hemska och andra problem, men de som får blåsor får reda på det direkt. Andra som får väldigt lindriga symptom, knappt märkbara får inte ens göra testet, vilket är trist, då man går kanske går ovetandes och smittar andra med sjukdomen (som det faktiskt är). 

    Vill man minska spridningen av herpes, både HSV1 och HSV2 så är det bara att börja testa folk på rutin. Man kan aldrig veta när man blivit smittad, eller om man blivit det, eller av vem. Är ju ett enkelt blodprov där man tittar efter antikroppar, så borde kunna göras med snabbtest likt Corona-testerna vi ser idag.
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (we) skrev 2021-08-26 09:45:58 följande:

    Det går att testa via blodprov, men det är något man får tjata sig till via vårdcentralen eller annan lämplig inrättning som hanterar gynekologi.

    Oftast år man tjata rejält då de är ovilliga att göra testet sett till kostanden och att man inte har allvarliga problem med det. Väldigt få, får blåsor som är hemska och andra problem, men de som får blåsor får reda på det direkt. Andra som får väldigt lindriga symptom, knappt märkbara får inte ens göra testet, vilket är trist, då man går kanske går ovetandes och smittar andra med sjukdomen (som det faktiskt är). 

    Vill man minska spridningen av herpes, både HSV1 och HSV2 så är det bara att börja testa folk på rutin. Man kan aldrig veta när man blivit smittad, eller om man blivit det, eller av vem. Är ju ett enkelt blodprov där man tittar efter antikroppar, så borde kunna göras med snabbtest likt Corona-testerna vi ser idag.


    Ja det är märkligt att de vägrar. Märkligt oxå att vissa får långtidsbehandling och andra inte. Jag tycker smittorisken borde vara stor nog för att inte tala om smärtan man har under skov.
  • Anonym (Anne J)
    Anonym (we) skrev 2021-08-26 09:45:58 följande:

    Det går att testa via blodprov, men det är något man får tjata sig till via vårdcentralen eller annan lämplig inrättning som hanterar gynekologi.

    Oftast år man tjata rejält då de är ovilliga att göra testet sett till kostanden och att man inte har allvarliga problem med det. Väldigt få, får blåsor som är hemska och andra problem, men de som får blåsor får reda på det direkt. Andra som får väldigt lindriga symptom, knappt märkbara får inte ens göra testet, vilket är trist, då man går kanske går ovetandes och smittar andra med sjukdomen (som det faktiskt är). 

    Vill man minska spridningen av herpes, både HSV1 och HSV2 så är det bara att börja testa folk på rutin. Man kan aldrig veta när man blivit smittad, eller om man blivit det, eller av vem. Är ju ett enkelt blodprov där man tittar efter antikroppar, så borde kunna göras med snabbtest likt Corona-testerna vi ser idag.


    Nej jag behövde inte tjata mig till ett prov det var aldrig tal om nåt annat. Jag åkte in till akuten en lör fm. Var så dålig. Fick veta att jag har herpes 1 . Så det behövs inte alltid ryggmärgs prov för att få veta om man har herpes.
  • Anonym (Anne J)

    Ja precis dom topsade på mina befintliga blåsor fick veta svaret en stund efter

  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Anne J) skrev 2021-08-26 15:53:36 följande:

    Nej jag behövde inte tjata mig till ett prov det var aldrig tal om nåt annat. Jag åkte in till akuten en lör fm. Var så dålig. Fick veta att jag har herpes 1 . Så det behövs inte alltid ryggmärgs prov för att få veta om man har herpes.


    Nej men du var så pass dåligt att du åkte på akuten så det var inte så konstigt. Övriga som "bara" har blåsor får svårt att tjata till sig annan än att bli topsad. Jag behövde inte be om ryggvätskeprov. De trodde jag hade en stroke. Några blåsor hade jag inte så det var inte därför jag blev testad. Jag hade hjärnhinneinflammation. Svaret att det var orsakat av herpesvirus kom veckan efter.
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Anne J) skrev 2021-08-26 15:53:36 följande:

    Nej jag behövde inte tjata mig till ett prov det var aldrig tal om nåt annat. Jag åkte in till akuten en lör fm. Var så dålig. Fick veta att jag har herpes 1 . Så det behövs inte alltid ryggmärgs prov för att få veta om man har herpes.


    Nej men du var så pass dåligt att du åkte på akuten så det var inte så konstigt. Övriga som "bara" har blåsor får svårt att tjata till sig annan än att bli topsad. Jag behövde inte be om ryggvätskeprov. De trodde jag hade en stroke. Några blåsor hade jag inte så det var inte därför jag blev testad. Jag hade däremot

    hjärnhinneinflammation. Svaret att det var orsakat av herpesvirus kom veckan efter.
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Anne J) skrev 2021-08-26 15:57:18 följande:

    Ja precis dom topsade på mina befintliga blåsor fick veta svaret en stund efter


    Ja det är ju bra så. De borde ta blodprov istället så man slipper vänta på blåsor.
Svar på tråden Herpes och ny partner