• Anonym (Preggo)

Hjärtat slå i slutet på vecka 5?

Någon här som haft koll på ÄL och sedan gjort ett tidigt ultraljud i slutet på vecka 5, början på vecka 6? Vad såg ni? Hjärtat? Eller var det för tidigt? Hur stort var embryot.

Undrar eftersom jag bokat tid & kommer vara runt den tiden då.

• Svar på tråden Hjärtat slå i slutet på vecka 5?
  • Anonym (Ingen koll)

Risken är stor att du blir besviken och mer orolig om man inte lyckas se något. Det betyder inte att det är kört men på många ser man inget. Finns till och med flera trådar här där man kan läsa att dom inte ser något ens trots att dom är flera veckor gravida.

• NatMar005

Jag har gjort flertalet vul I v6 och ingen gång kunde vi se ett pickande hjärtan. Vi har ibland kunnat se lite olika mycket men om det varit en för tiden normal graviditet har vi sett förtjockad slemhinna, hinnsäck och gulesäck. Ibland ett litet foster.

Vad som är medicinskt möjligt att att se vågar jag inte svara på utan skriver bara hur det har varit för mig helt enkelt. :) men har förstått att man generellt inte kan se ett pickande hjärtan förrän tidigast i v7, och att man SKA kunna se det i v8.

• EpicF
    Anonym (Ingen koll) skrev 2021-08-17 09:18:27 följande:

Jo det har det. Vad är det med folk? Varför skulle en läkare ljuga om att hon ser ett hjärta picka?

Du/läkaren har förmodligen sett ett hjärta slå men du var inte i v 5+4 då.
  • Anonym (F)
    EpicF skrev 2021-08-17 14:41:06 följande:

Uppenbarligen börjar hjärtat slå i vecka 5+ (För ja denna sida räknar inte hela veckor såsom sjukvården) vilket innebär att det inte bör vara omöjligt att se ett hjärta i 5+4
  • Anonym (Preggo)
    Anonym (F) skrev 2021-08-17 15:30:09 följande:

Uppenbarligen börjar hjärtat slå i vecka 5+ (För ja denna sida räknar inte hela veckor såsom sjukvården) vilket innebär att det inte bör vara omöjligt att se ett hjärta i 5+4

Fast den sidan menar väl 6+? För i vecka 7+ brukar embryo vara 1cm, vilket det står under.
  • Anonym (F)
    Anonym (Preggo) skrev 2021-08-17 16:22:39 följande:

Fast den sidan menar väl 6+? För i vecka 7+ brukar embryo vara 1cm, vilket det står under.

Nej utifrån veckorna innan tolkar jag det inte så

• Anonym (Preggo)
    Anonym (F) skrev 2021-08-17 16:27:47 följande:

Nej utifrån veckorna innan tolkar jag det inte så

?Mensen har uteblivit i 2 veckor & nu vet dom flesta att dom är gravida? de är vecka 6+, :)
  • Anonym (F)
    Anonym (Preggo) skrev 2021-08-17 16:39:10 följande:

?Mensen har uteblivit i 2 veckor & nu vet dom flesta att dom är gravida? de är vecka 6+, :)

Haha. Jag tänkte helt fel?
  • Anonym (Ingen koll)
    EpicF skrev 2021-08-17 14:41:06 följande:

Enligt läkaren såg hon ett pickande hjärta och mätte det till 5+4. Vilket stämmer med allt annat. Och som jag redan skrivit inte blivit framflyttad. Om hon såg fel, om det är möjligt eller inte, ja det får stå för den läkaren men det var så det var. Punkt.
  • Anonym (trötter)
    Anonym (F) skrev 2021-08-17 09:47:32 följande:
    Om du väljer att göra tidigt bör du vara beredd på att de kanske int ser hjärtat slå trots att inget är fel. Så det du riskerar isf är att gå och oroa dig 1-2 veckor innan du kan göra ett nytt ultraljud
    Och varför vill man göra fler ultraljud? 

Ökar risken för vänsterhänthet hos de mer sårbara manliga fostren med rätt många procent och påverkar alltså hjärnan.

"Kieler?s team studied a group of Swedish men born between 1973 and 1978. Nearly 7000 had received ultrasonic scans in the womb, while 170,000 had not. Kieler found that of the men born between 1976 and 1978 who had ultrasonic scans in the womb, 32 per cent more than expected were left-handed. In an average population, around nine per cent of men are left-handed.

The scientists took account of factors such as premature birth, birth weight and maternal age, but admit that they cannot rule out post-natal environmental influences for the effect they found.

The results suggest that some men who genetically would have been expected to be born right-handed had actually grown up to be left-handed. Kieler says this could be due to a disruption of their brain development in the womb: ?It?s commonly known among neuropsychiatrists that right-handed people can become left-handed by slight damage to the brain.?"

www.newscientist.com/article/dn1670-ultrasound-scans-may-disrupt-fetal-brain-development/

elifesciences.org/digests/40541/brain-stimulation-goes-ultrasonic

(men i de testerna såg man i alla fall att effekten verkade vara reversibel)

Jag begriper verkligen inte folk som blir hispiga över att vaccin ger biverkningar för en person av 100 000 och sen utsätter sina foster för extra undersökningar bara "på kul". Skillnad om man väntar tvillingar eller har anledning att förvänta sig barn med ärftliga missbildningar, då är det motiverat.
  • LFF
    Anonym (trötter) skrev 2021-08-17 18:31:32 följande:

Och varför vill man göra fler ultraljud? 

Ökar risken för vänsterhänthet hos de mer sårbara manliga fostren med rätt många procent och påverkar alltså hjärnan."Kieler?s team studied a group of Swedish men born between 1973 and 1978. Nearly 7000 had received ultrasonic scans in the womb, while 170,000 had not. Kieler found that of the men born between 1976 and 1978 who had ultrasonic scans in the womb, 32 per cent more than expected were left-handed. In an average population, around nine per cent of men are left-handed.

The scientists took account of factors such as premature birth, birth weight and maternal age, but admit that they cannot rule out post-natal environmental influences for the effect they found.

The results suggest that some men who genetically would have been expected to be born right-handed had actually grown up to be left-handed. Kieler says this could be due to a disruption of their brain development in the womb: ?It?s commonly known among neuropsychiatrists that right-handed people can become left-handed by slight damage to the brain.?"

www.newscientist.com/article/dn1670-ultrasound-scans-may-disrupt-fetal-brain-development/

elifesciences.org/digests/40541/brain-stimulation-goes-ultrasonic

(men i de testerna såg man i alla fall att effekten verkade vara reversibel)

Jag begriper verkligen inte folk som blir hispiga över att vaccin ger biverkningar för en person av 100 000 och sen utsätter sina foster för extra undersökningar bara "på kul". Skillnad om man väntar tvillingar eller har anledning att förvänta sig barn med ärftliga missbildningar, då är det motiverat.
    Varför är det farligt att bli vänsterhänt?
  • Anonym (Vera)

Jag gjorde VUL i vecka 6 och man såg hjärtat slå. 
    Gjordes efter IVF så tiden var säker. 
    Och grabben är högerhänt. :)

• Anonym (Preggo)
    Anonym (Vera) skrev 2021-08-18 16:44:40 följande:

Jag gjorde VUL i vecka 6 och man såg hjärtat slå. 

Gjordes efter IVF så tiden var säker. 

Och grabben är högerhänt. :)

Var de prick 6+0 eller nån dag mer?:) minns du hur många mm de va?
  • Anonym (C)

Vi såg hjärtat slå i vecka 5+4. Också via IVF så tiden är säker

• Anonym (Preggo)
    Anonym (C) skrev 2021-09-02 19:09:21 följande:

Vi såg hjärtat slå i vecka 5+4. Också via IVF så tiden är säker

Va roligt! Hur många mm var den lille? :)
  • Anonym (C)
    Anonym (Preggo) skrev 2021-09-02 19:16:47 följande:

Va roligt! Hur många mm var den lille? :)

Åh det minns jag inte
Svar på tråden Hjärtat slå i slutet på vecka 5?