• Anonym (Kaffedraken)

    Ni som blivit lämnade och gått vidare

    För tre månader sen lämnade min sambo mig efter 8 år, vi har ett barn på 4,5. Jag har mått så fruktansvärt dåligt. Hamnade efter någon månad i en depression och har med nöd och näppe tagit mig igenom dagarna. Nu mår jag något lite bättre men känner fortfarande stor hopplöshet. Jag ser ingen framtid. Jag känner mig dessutom väldigt misslyckad att jag inte lyckades få förhållandet att fungera. Han har inte varit lätt att ha att göra med. Han har i perioder knappt tagit något ansvar för vår son, det har visat sig att han har adhd, något vi inte visste om de 6 första åren. Men jag tar ändå på mig mycket i och med att jag visste hur svår han var. Jag har älskat honom och sörjer enormt mycket både honom och familjen. 

    Ni som blivit lämnade och har lyckats gå vidare och mår bra idag, snälla berätta. Jag behöver höra att det är möjligt för just nu känns det som att jag aldrig kommer att må bra igen. 

  • Svar på tråden Ni som blivit lämnade och gått vidare
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag var tillsammans med en kille i några år. Han har adhd, autism och Aspbergers. Inte lätt att leva med! Vi har ett barn tillsammans.

    Till en början var förhållandet underbart. Han visade respekt och att han älskade mig. Svårt att visa känslor men jag fick ändå den bekräftelsen som behövdes. I början kunde jag aldrig ana hans diagnoser. Sen blev jag gravid och förhållandet dig sakta. Det var hans känslor som försvann men det var jag som tog steget att lämna. Trots att jag älskade honom så var det inte värt det. Han kunde inte samarbeta. Allt jag sa gjorde han tvärt emot. Alla förslag, önskningar jag hade ville han inte. Allt fysiskt skulle vara på när han ville, vilket var typ aldrig. Ville jag ge en spontan puss tyckte han de var onödigt. Bögigt att visa känslor ju..

    Han visade ungefär 5% intresse av vårat barn. Tog inget ansvar hemma för jag var ju mammaledig och inte behövde man städa eller tvätta, nånsin. Och gjorde jag det blev han irriterad för man kunde ju lämna disken från middagen framme tills imorrn.

    Anyway!!! Nu lever jag själv med vårat barn. Fy faaaaan vad livet är bra! Inget och ingen att irritera sig på. Ingen kärlek att bli besviken på. Visst är det jobbigt att inse att sin stora kärlek inte älskar en längre. Men för mig blev det bara bättre.

    Känner mig just nu tillfreds med livet. Ingen längtan efter en partner heller.

    Det kommer bli bättre! Jag själv känner att mitt barn är det enda som betyder något nu och hennes kärlek räcker.

    Försök hitta på saker att göra som du mår bra av och fokusera på erat barn. Tyvärr är man ju fast med barnets pappa för resten av livet så det är svårt att bara glömma men tiden läker alla sår??

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack, så skönt att läsa. Starkt av dig att lämna. Det var mer än vad jag klarade av . I perioder har vi haft det väldigt bra och han är verkligen en fantastisk person. Vi har haft mycket kul tillsammans, vi är båda väldigt sociala och tycker om att upptäcka nya saker. Men det sista året blev han mer och mer avig och rent ut sagt elak mot mig. Vissa saker han har gjort är rätt sanslösa. Samtidigt som han i teorin är en väldigt mogen och generös person. Ja du hör... jag får inte ihop det och egentligen är det dags för mig att bara släppa det. Jag har tyvärr varit väldigt kär i honom och önskat att det skulle kunna fungera. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi hade också en bra relation, i perioder. Älskade tex när vi umgicks med vänner och hans familj. Och att göra saker tillsammans. Det var en fin vänskap. Men att leva med människan. Nej. Jag kände nånstans att jag förlorade mig själv. Mådde skit. Fick ångestattacker under graviditeten och istället för att finnas där för mig tog han allt personligt och varje dag i flera månader var den första frågan på morgonen: är du sur eller? Tro fan man blev sur då.

    Kärlek ska inte vara komplicerat. Jag lever hellre själv med än med en man som stoppar mina drömmar. Det var det han gjorde. Allt jag ville, skulle han inte göra för det hade han gjort i tidigare förhållande och de var Inge bra.

    Jag vet inte hur ditt ex fungerar med sin adhd men mitt ex med sina diagnoser är väldigt egoistisk. I början verkade han bry sig så mkt om mig och mina tankar och åsikter. Men när han slutade vara kär slutade hans respekt. Hur jag kände var inte värt nåt.

    Och vill du hitta kärlek igen så kommer du det. Det tar ett tag att sörja. Jag sörjer ibland mitt förhållande och kan sakna dom fina stunderna. Vi gjorde slut i mars. Men så tänker jag på det dåliga och så känns det bra igen.

    Sen blir ju allting jobbare då man har barn ihop. Man sörjer att familjen sprack. Och blir det så att barnen bor en vecka hos mamma och en vecka hos pappa så sörjer man att man bara får träffa sitt barn halva uppväxten. Usch. Det är nog det värsta tycker jag..

  • Anonym (Kaffedraken)
    Norrländskan123 skrev 2021-08-24 23:43:22 följande:

    Vi hade också en bra relation, i perioder. Älskade tex när vi umgicks med vänner och hans familj. Och att göra saker tillsammans. Det var en fin vänskap. Men att leva med människan. Nej. Jag kände nånstans att jag förlorade mig själv. Mådde skit. Fick ångestattacker under graviditeten och istället för att finnas där för mig tog han allt personligt och varje dag i flera månader var den första frågan på morgonen: är du sur eller? Tro fan man blev sur då.

    Kärlek ska inte vara komplicerat. Jag lever hellre själv med än med en man som stoppar mina drömmar. Det var det han gjorde. Allt jag ville, skulle han inte göra för det hade han gjort i tidigare förhållande och de var Inge bra.

    Jag vet inte hur ditt ex fungerar med sin adhd men mitt ex med sina diagnoser är väldigt egoistisk. I början verkade han bry sig så mkt om mig och mina tankar och åsikter. Men när han slutade vara kär slutade hans respekt. Hur jag kände var inte värt nåt.

    Och vill du hitta kärlek igen så kommer du det. Det tar ett tag att sörja. Jag sörjer ibland mitt förhållande och kan sakna dom fina stunderna. Vi gjorde slut i mars. Men så tänker jag på det dåliga och så känns det bra igen.

    Sen blir ju allting jobbare då man har barn ihop. Man sörjer att familjen sprack. Och blir det så att barnen bor en vecka hos mamma och en vecka hos pappa så sörjer man att man bara får träffa sitt barn halva uppväxten. Usch. Det är nog det värsta tycker jag..


    Kunde varit mitt förhållande du beskrev ovan. Också lämnat men mycket på grund av att jag redan kände mig övergiven. Var så otroligt kär men så otroligt olycklig på samma gång. Tappade bort mig själv på vägen men hittade styrkan när dottern föddes. Vill inte att hon ska ha en kvinnlig förebild som låter sig bli överkörd och åsidosatt hemma, då kommer hon välja samma typ av ?man? när hon blir stor. Lever ensam nu och försöker hantera ilskan mot honom som jag tryckt ner i så många år för att desperat försöka vara den person han ville ha. Så himla klar med det! Lever också hellre själv alla dagar resten av livet än i en dålig relation igen!
Svar på tråden Ni som blivit lämnade och gått vidare