• Kaga

    Vid vilken ålder brukar barn leka med dockor?)

    Vid vilken ålder leks det mest med dockor?

    Tänker då det verkligen leka med dockor, drar idockvagnarna, bäddar i docksängar, byter dockläder osv.

    Och när brukar det avta? När var era barn ". För gamla" för docklek.

    Jag menar alltså inte barbie och dylika dockor.

  • Svar på tråden Vid vilken ålder brukar barn leka med dockor?)
  • Anonym (A)

    Vid 2,5 var hon en fullfjädrad dockmamma och det höll sen i sig i väldigt många år. Precis som det gjorde för mig. Vi var båda strax över 10 innan det avtog. Då lekandes lite i smyg med dockorna eftersom kompisar växt ifrån det tidigare än så.

  • Anonym (Olika erfarenheter!)

    Vissa barn älskar docklek och andra inte.

    Intresset för min 7åring slog till i 2,5 årsåldern och har ej avtagit.

    Men nu är det också mer mindre dockor och dockskåpsliknande lek.

    Äldre barnet har aldrig lekt med dockor. Hade dessutom en väldigt kort gossedjursperiod, så det är verkligen olika.

  • Tow2Mater

    En tanke - finns det kanske samband mellan dessa lekar och att barnet har mindre syskon eller andra mindre barn de ser foräldrarna ta hand om? Som endabarn har mitt aldrig haft intresset, kanske for att det aldrig ingått i vad vi foraldrar gjort (bortsett från tagit hand om var eget barn då, men det kan ju inte iaktas av barnet på samma sätt)?

  • Anonym (A)

    Den teorin stämmer inte på oss då min dotter är enda barn och jag är en lillasyster själv.

  • Tow2Mater
    Anonym (A) skrev 2021-09-06 14:14:55 följande:

    Den teorin stämmer inte på oss då min dotter är enda barn och jag är en lillasyster själv.


    Hur borjade hennes docklek? Fick hon en docka och fick sen lista ut själv vad hon skulle gora med den? eller visade en forälder eller annan person hur man leker med den?

    Vet annars t ex pojkar kan "leka med dockor" på helt andra sätt, de kan användas som bitleksak till hunden etc ;)
  • Anonym (A)

    Oj, det minns jag ej exakt men jag tror att det började i dockhörnan på förskolan. Likaväl kan vi ha köpt henne en docka men jag har inte instruerat henne hur hon ska leka, det vet jag med säkerhet.

  • annabellelee
    Tow2Mater skrev 2021-09-06 15:26:14 följande:

    Hur borjade hennes docklek? Fick hon en docka och fick sen lista ut själv vad hon skulle gora med den? eller visade en forälder eller annan person hur man leker med den?

    Vet annars t ex pojkar kan "leka med dockor" på helt andra sätt, de kan användas som bitleksak till hunden etc ;)


    Stämmer inte på mina barn heller. Äldsta barnet älskade bebisar, men brydde sig inte om dockor.

    Yngsta barnet älskade dockor från ca 1,5 år, trots att varken vi eller släktingar hade yngre barn. Vi hade inga dockor hemma eftersom äldsta aldrig brytt sig, men hon hittade dockor på öppna förskolan och tog dem i famnen och vägrade släppa. Hon körde runt med dockor i barnvagn och ville inte sluta, stoppade ner dem i sängar och drog upp dem igen.

    Det var inte så att alla andra lekte med dockor där, så jag vet inte var det kom ifrån, men kanske hon studerat barnen på öppna förskolan? Hon hade själv inte börjat förskolan då.
  • fjanten
    Tow2Mater skrev 2021-09-06 15:26:14 följande:

    Hur borjade hennes docklek? Fick hon en docka och fick sen lista ut själv vad hon skulle gora med den? eller visade en forälder eller annan person hur man leker med den?

    Vet annars t ex pojkar kan "leka med dockor" på helt andra sätt, de kan användas som bitleksak till hunden etc ;)


    Jag hade inga yngre syskon och var också en fullfjädrad dockmamma i flera år Min bästis, endabarn, också. Vi hade jättekul!

    Bytte blöjor, matade så de fyllde blöjorna (babyborn), var ute på vagnpromenader o.s.v.

    TS, jag lekte med dockor från ca 2,5 tills jag var kanske 9 år. Min dotter på 4,5 år har lekt mycket med sin docka sedan hon var nästan 3 år
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2021-09-06 14:01:54 följande:

    En tanke - finns det kanske samband mellan dessa lekar och att barnet har mindre syskon eller andra mindre barn de ser foräldrarna ta hand om? Som endabarn har mitt aldrig haft intresset, kanske for att det aldrig ingått i vad vi foraldrar gjort (bortsett från tagit hand om var eget barn då, men det kan ju inte iaktas av barnet på samma sätt)?


    Tror inte det är så starkt samband ATT leka med dockor, däremot ser jag tydligt olika faser i hur dockleken ser ut.

    Dockorna har borstat tänderna, gått till dagmamma, pottränat och ammat beroende på hur barnets omgivning och liv sett ut just då.
  • Anonym (Ingen ålder)

    Inget av mina barn har gillat att leka med dockor. 

    Äldsta barnet fick barbie i julklapp av en släkting flera år i rad och första året packade hon upp den och frågade vad det var meningen att hon skulle göra och kommande år gav hon den till en kompis utan att ens packa upp. 

    Själv lekte jag en hel del med dockor när jag var liten (och barbie,  my little pony, djurfamiljer mm). 

  • syntharen
    Tow2Mater skrev 2021-09-06 14:01:54 följande:

    En tanke - finns det kanske samband mellan dessa lekar och att barnet har mindre syskon eller andra mindre barn de ser foräldrarna ta hand om? Som endabarn har mitt aldrig haft intresset, kanske for att det aldrig ingått i vad vi foraldrar gjort (bortsett från tagit hand om var eget barn då, men det kan ju inte iaktas av barnet på samma sätt)?


    Det är inte så med min dotter. Hon är yngst och leker med dockor sedan 6 månader ca, hon är 2,5 år nu. Hon upptäckte storebrors docka och började leka med den. Då ville ju storebror också ha dockan och så fick vi köpa en egen docka till lillasyster
  • Anonym (från)
    Kaga skrev 2021-09-05 22:11:17 följande:

    Vid vilken ålder leks det mest med dockor?

    Tänker då det verkligen leka med dockor, drar idockvagnarna, bäddar i docksängar, byter dockläder osv.

    Och när brukar det avta? När var era barn ". För gamla" för docklek.

    Jag menar alltså inte barbie och dylika dockor.


    Från ca två års ålder lekte min dotter med dockor, då bebisdocka i vagn etc. Från ca fem-sex var det mer intressant med Barbie, men gärna då Barbie som hade bebisar. 

    Hon är tolv år nu och det händer att hon leker med både dockor och Barbie, fast lite i smyg och inte särskilt ofta längre. Alla dockor är borta från hennes rum men finns i källaren så hon är där och leker när hon känner för lite dock-lek. 

    Hon var liksom dock-inriktad från början. Hon har en storebror som hade dockor men aldrig intresserade sig det minsta, så hennes tillvaro var fylld av bilar och annat, men nog hittade hon den undanslängda dockan ändå. 
  • EliS86

    Dottern är knappt två år och har lekt mer strukturerat med dockor (och gosedjur) sen i somras (ca 18 månader). Hon matar, vaggar, bäddar, klär av (men kan inte klä på) och kör i dockvagn etc.

Svar på tråden Vid vilken ålder brukar barn leka med dockor?)