• Anonym (EP)

    Kondylom utan sex?!

    Hej! Långt inlägg. Känner att jag behöver hjälp.. fick problem med hemorojder efter första graviditeten 2015, alltså i perioder blött mycket vid nr2 tillfällen på toalett. Nu gravid igen och samma problem, trodde jag, eftersom det betett sig likt som hemorojder bara att det med tiden började blöda mycket mer, var sjukt o blev större..det visade sig dock hos gyn att det är ?anogenitala vårtor?, frågade varifrån detta kan ha kommit o gyn menade att det kan komma under graviditet med tanke på alla hormoner, han menade också först att man inte kan göra något åt saken för att sen säga att det kan va farligt inför förlossningen, det var språkproblem mellan mig o gyn så jag tog kontakt med förlossningen o det blev även skickat en remiss dit från bvc. Helt plötsligt försvann dock dessa helt av sig själv, så har inte tänkt mycket på de längre före idag på ultraljud när läkaren läste i pappren o undrade hur det är med vårtorna nu, och att det är kondylom. Hade inte ens tänkt att detta är en könssjukdom (för det är omöjligt) innan utan tänkte detta är något som kommer vid graviditeten, som gyn menade.. Nå ja, som sagt jag kan iiiiinte förstå, jag har levt ihop med samma man (som inte har kondylom) i 12 år + han är enda jag haft samlag med i mitt liv. Har inte tagit upp dessa vårtor med honom och efter att han idag fick höra ordet kondylom så är det väldigt spänt här hemma o han är säker på att jag varit otrogen. Hur är detta möjligt och finns det något sätt man kan testa sig? Och kan det va något annat?! Förstår ingenting. Känner mig så maktlös och ledsen nu, jag vet jag inte gjort något men jag förstår mannen också, jag skulle själv inte tro på mig själv.

  • Svar på tråden Kondylom utan sex?!
  • Anonym (Jenny)

    Jag fick veta att jag hade klamydia under min graviditet. Paff blev både jag och min sambo. Men det kan tydligen ligga latent under många års tid innan det bryter ut. Båda fick behandling direkt vi fick veta det. Annars är det risk att barnet får det under förlossningen och det kan bli allvarliga konsekvenser.

    Kanske kondylom också kan ligga latent? Har din sambo också testat sig?

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (EP) skrev 2021-09-07 14:22:01 följande:

    Helt plötsligt försvann dock dessa helt av sig själv, så har inte tänkt mycket på de längre före idag på ultraljud när läkaren läste i pappren o undrade hur det är med vårtorna nu, och att det är kondylom. Hade inte ens tänkt att detta är en könssjukdom (för det är omöjligt) innan utan tänkte detta är något som kommer vid graviditeten, som gyn menade.. Nå ja, som sagt jag kan iiiiinte förstå, jag har levt ihop med samma man (som inte har kondylom) i 12 år + han är enda jag haft samlag med i mitt liv. Har inte tagit upp dessa vårtor med honom och efter att han idag fick höra ordet kondylom så är det väldigt spänt här hemma o han är säker på att jag varit otrogen. Hur är detta möjligt och finns det något sätt man kan testa sig? Och kan det va något annat?! Förstår ingenting. Känner mig så maktlös och ledsen nu, jag vet jag inte gjort något men jag förstår mannen också, jag skulle själv inte tro på mig själv.


    Han är den enda du haft samlag med... DU ja. Man får inte kondylom ur tomma intet. Logiken säger mig att om du inte haft sex med någon annan (vilket du så klart vet själv!) så finns bara en möjlighet... Och det är också orsaken varför din sambo/man är så arg också, anfall är oftast ett bra försvar, men med tanke på vad du vet så är det väldigt genomskinligt.

    Man måste inte ha penetrerande sex för att smittas, Umo berättar att det kan smitta även vid s.k. smeksex. www.umo.se/sex/konssjukdomar/kondylom/

    1177 berättar också att man kan ha kondylom utan symptom, så bara för att han inte har vårtor är det inte säkert att han inte smittat dig vidare. www.1177.se/sjukdomar--besvar/konsorgan/konssjukdomar/kondylom/

    Den här sidan berättar om andra möjliga smittvägar än penetrerande sex, t ex vårtor via händerna (säkert samma som Umo menar i princip): alfresco-offentlig.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/13884/Kondylom%20hos%20barn.pdf?a=false&guest=true

    Läkaren har berättat för dig att du har kondylom, om det hade varit något annat så hade de inte sagt det. Hur gjordes undersökningen? Hur som helst, du har blivit smittad av någon, antagligen din sambo/man om du inte varit med någon annan. Hur han fått det är inte klarlagt.
  • Anonym (EP)
    Anonym (Jenny) skrev 2021-09-07 14:45:06 följande:

    Jag fick veta att jag hade klamydia under min graviditet. Paff blev både jag och min sambo. Men det kan tydligen ligga latent under många års tid innan det bryter ut. Båda fick behandling direkt vi fick veta det. Annars är det risk att barnet får det under förlossningen och det kan bli allvarliga konsekvenser.

    Kanske kondylom också kan ligga latent? Har din sambo också testat sig?


    Det konstiga med detta är att före min ultraljudstid idag så har jag tagit upp detta x-antal gånger med gyn (två besök dit), bvc personal, läkare.. jag fick en salva utskriven som jag var osäker på om jag kunde använda under graviditet, därav mycket kontakt med vårdpersonal gällande detta, jag fick aldrig riktigt svar på VAD detta är och ingen kunde riktigt svara på ang salvan. Därför blev det till slut remiss till förlossningen/läkare där. Men vårtorna försvann som sagt före jag fick den tiden. Så jag blev också så paff igår när hon sa kondylom, ingen har nämt det och jag tycker det isåfall skulle tagits upp tidigare med prov för cellförändringar osv? Samt att få testa sig, så nej ingen av oss har testat oss. Jag har försökt läsa men hittar mest att det inte går att testa sig för det? Läkaren som gjorde ultraljud idag menade också att det inte är farligt eller påverkar förlossningen..?

  • Anonym (H)

    Om inte du har varit otrogen så har han varit det.

  • Anonym (Ta det lugnt)

    Kondylom kan ju ligga latent men jag tror inte det är vad du haft, killar får vårtmedel som man penslar med och så försvinner de, aldrig började de blöda eller så. Kolla med gyn igen och jag tror inte heller man kan göra ngt test för att se om man har det latent i kroppen.. Ingen ide att stressa upp dig eller sambon i onödan.

Svar på tråden Kondylom utan sex?!