• Anonym (Ledsen)

Ny bebis, ovaccinerad omgivning?

Jag är så kluven och kört fast i tankarna.

Har en släkting som inte vill vaccinera sig. Jag respekterar allas val i frågan, vi har inte vacccintvång, och vaccinerade mig själv inte för svininfluensa inden pandemin, den hann ebba ut innan jag kom till skott.

Skälet är nog mest att personen inte vill känna sig grupptryckt in i ett beslut som rör medicin/läkemedel/vaccin. Det är ingen generell antivaxxer utan jag vet att personen är för väldigt mycket vaccin. Men hetsen kring detta och att ta detta vaccin nu, helst i förrgår, annars förtjänar du inte din plats i samhället-diskussionerna har fått personen att inte vilja och det har blivit som en låsning i diskussionerna kring det, så att jag inte orkar ställa fler frågor.

Nu väntar jag barn och jag känner mig osäker på hur jag ska bete mig i framtiden. Barnet kommer ju ha sitt skydd genom att jag är vaccinerad. Ett tag. Men sen? Jag vill gärna att min släkting och mitt barn ska kunna umgås men jag vill inte att mitt barn ska bli sjukt om min släkting skulle smitta det. Samtidigt vet jag ju att även vaccinerade kan smitta, så barnet riskerar ju smitta så länge det självt inte har ett skydd. Men jag oroar mig ändå. Kanske i onödan. Som sagt är jag rätt fastkörd i funderingar.

Jag tycker väldigt mycket om min släkting och vill ha en god relation, och jag vill göra allt jag kan för att mitt barn inte ska få sjukdomar, såklart. Vill inte tvinga någon att vaccinera sig heller, för vad gjorde jag om personen vore en av dem som faktiskt fick en biverkning som inte var liten, liksom.

Så ja, funderar mest tror jag om någon annan sitter i samma sits och hur era tankar går. Undanber mig idiotförklaringar av olika slag, lagt denna tråd i känsliga rummet för att den är väldigt känslosam för mig.

• Svar på tråden Ny bebis, ovaccinerad omgivning?
  • Anonym (S)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 17:59:58 följande:
    Jodå, personen är väldigt noga med att göra vad den kan för att inte sprida smitta, i allt utom just att vaccinera sig. Det är därför jag tror det bara blivit en låsning att inte ta det steget just nu av något skäl.

Och ja, jag håller ju med det du skriver. Vi har många barn i släkten och att hindra alla dem från att träffa bebis känns jättekonstigt. Tror mycket kokar ned i att jag skulle önska att min släkting själv ville vaccinera sig, egentligen.
    Då är det ju inga problem att träffas utomhus eller att hen tar ett snabbtest innan ni träffas.
  • Anonym (Ledsen)
    LadyJane skrev 2021-09-09 18:01:33 följande:

Det är en icke-fråga.

Den som inte är vaccinerad har gjort sitt val och får ta de konsekvenser det för med sig.

Så länge som personen är ovaccinerad kommer de bara att få träffas utomhus med minst 2 meters avstånd.

Även det en icke-fråga.

Alla regler och rekommendationer som varit under pandemin har gäller personer som inte bor tillsammans. Håll avstånd från dem du inte bor med osv.

Men självklart vaccinerar du väl barnen så fort det går?

Har inga barn sen förr. Det lär dröja innan barn under 12 vaccineras är min gissning, så det är också en ickefråga nu.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (S) skrev 2021-09-09 18:01:36 följande:

Då är det ju inga problem att träffas utomhus eller att hen tar ett snabbtest innan ni träffas.

Nej att ses utomhus är inga problem. Får försöka föra snabbtest på tal med, är rädd att det kommer också bara öka på spänningarna kring detta med krav, covidbevis och liknande som jag tror lett till hela låsningen kring just det här vaccinet. Har aldrig hört samma tankar kring alla andra vaccin som personen ser som logiska och självklara att ta. Så jag själv är lite ställd just över situationen som sådan med.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 17:44:55 följande:
    Det känns ju praktiskt omöjligt i en del fall dock - menar du att syskon bara skulle få träffa sina nya syskon utomhus och på avstånd? Nu är der inte frågan här men det blir ju omöjligt när man drar det till en sån spets.
    Nej det menar jag inte. Jag pratar självklart om utomstående, eftersom det var det som var aktuellt. Däremot om nån i hushållet är sjuk ska den så gott det går isoleras från de andra.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-09-09 18:48:32 följande:

Nej det menar jag inte. Jag pratar självklart om utomstående, eftersom det var det som var aktuellt. Däremot om nån i hushållet är sjuk ska den så gott det går isoleras från de andra.

Förstår. Men det medför ju att tex småkusiner inte får klappa sin kusin till de är vaccinerade? Eller andra barn? Var drar man gränsen?
  • LadyJane
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 18:03:42 följande:
    Har inga barn sen förr. Det lär dröja innan barn under 12 vaccineras är min gissning, så det är också en ickefråga nu.
    Det är på gång, så nej det lär inte dröja.
  • LadyJane
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 18:07:09 följande:
    Nej att ses utomhus är inga problem. Får försöka föra snabbtest på tal med, är rädd att det kommer också bara öka på spänningarna kring detta med krav, covidbevis och liknande som jag tror lett till hela låsningen kring just det här vaccinet. Har aldrig hört samma tankar kring alla andra vaccin som personen ser som logiska och självklara att ta. Så jag själv är lite ställd just över situationen som sådan med.
    Det som har betydelse är din hälsa, inte vad personen tycker att samhället ställer som krav. Personen har åsikter du inte behöver ta hänsyn till om du inte vill.
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 19:09:45 följande:
    Förstår. Men det medför ju att tex småkusiner inte får klappa sin kusin till de är vaccinerade? Eller andra barn? Var drar man gränsen?
    Eftersom barn driver smittan så är svaret självklart anser jag. Barn går ofta i omsorg och är riktigt utsatta för smitta.
    Barn brukar inte bli allvarligt sjuka men det händer att de blir det.

Det blir som att cykla utan hjälm ellr åka bil utan bilbälte. Risken att skadas allvarlig är inte stor men OM det händer och man inte använder hjälm eller bälte så är det oförlåtligt eftersom det är så himla onödigt.

• Anonym (Ledsen)
    LadyJane skrev 2021-09-09 19:35:22 följande:

Det är på gång, så nej det lär inte dröja.

För spädbarn jo, det har man väl ändå inte ens börjat diskutera ännu? Allt jag sett är barn över 12 och redan det diskuteras ju i Sverige.
    LadyJane skrev 2021-09-09 19:40:17 följande:

Det som har betydelse är din hälsa, inte vad personen tycker att samhället ställer som krav. Personen har åsikter du inte behöver ta hänsyn till om du inte vill.Eftersom barn driver smittan så är svaret självklart anser jag. Barn går ofta i omsorg och är riktigt utsatta för smitta.

Det blir som att cykla utan hjälm ellr åka bil utan bilbälte. Risken att skadas allvarlig är inte stor men OM det händer och man inte använder hjälm eller bälte så är det oförlåtligt eftersom det är så himla onödigt.

Ok, så du menar alltså att barn och deras kusiner som kanske är 2-3 år inte ska kunna träffas nära på 10 år om man nu landar i vaccination av barn 12 och uppåt men drar gränsen där? Det känns så väldigt hårt i sådana fall som utfall av pandemin.
  • LadyJane
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 19:58:16 följande:
    För spädbarn jo, det har man väl ändå inte ens börjat diskutera ännu? Allt jag sett är barn över 12 och redan det diskuteras ju i Sverige.

Ok, så du menar alltså att barn och deras kusiner som kanske är 2-3 år inte ska kunna träffas nära på 10 år om man nu landar i vaccination av barn 12 och uppåt men drar gränsen där? Det känns så väldigt hårt i sådana fall som utfall av pandemin.
    Men skärp dig, det kommer inte ta 10 år, snarare några månader.

Är du en antivaxer med dold agenda?
  • Anonym (Ledsen)
    LadyJane skrev 2021-09-09 20:36:38 följande:

Men skärp dig, det kommer inte ta 10 år, snarare några månader.

Är du en antivaxer med dold agenda?

Men skärp dig själv? Var hittar du någon information om att barn 0-5 kommer vaccineras i Sverige? Eller barn under 12 öht? Har inte hittat något om barn under 12 år som diskuteras nu. Så var?

Och NEJ jag är inte nån antivaxxer och har ingen dold jäkla agenda. Jag är en nervös förstagångsförälder som inte vill tappa min släkting heller. Jag är ledsen över hela himla situationen just nu.
  • Anonym (Framtid)

Hur gravid är du? För är det typ ett halvår innan barnet föds kan det hinna hända en hel del. Kanske ändrar sig släktingen och går och vaccinerar sig. Kanske har viruset muterat och är inte värre än en förkylning. Kanske har det muterat åt andra hållet så nuvarande vaccin inte har någon effekt och vi sitter i "lockdown" igen allihop. Den som lever får se, och det är ingen större idé att bli osams redan nu för något som kanske aldrig blir en grej...

• LadyJane
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 20:45:11 följande:
    Men skärp dig själv? Var hittar du någon information om att barn 0-5 kommer vaccineras i Sverige? Eller barn under 12 öht? Har inte hittat något om barn under 12 år som diskuteras nu. Så var?

Och NEJ jag är inte nån antivaxxer och har ingen dold jäkla agenda. Jag är en nervös förstagångsförälder som inte vill tappa min släkting heller. Jag är ledsen över hela himla situationen just nu.
    Antivaxxer brukar göra så här. Först spela på osäkerhet och sen PANG något som ska göra vaccin omöjligt.
    Så ja, skärpning på sådan argumentation, det är inte ok.OM du inte är antivaxxer.

Så du tror på fullt allvar att barn inte kommer att vaccineras när det konstaterats gång efter annan att de är drivande av smittan?
    Har du läst något om vaccinationsordningen, priortitetsgrupper osv?

Man diskuterar att vaccinera barn och har redan startats i andra länder, delvis i Sverige. Du borde känna till det.

• Anonym (Enkelt)
    Helt rätt uppfattat. De som är utanför hushållet så klart, känns som en rätt självklar gräns.
  • Anonym (Enkelt)
    Det som har betydelse är din hälsa, inte vad personen tycker att samhället ställer som krav. Personen har åsikter du inte behöver ta hänsyn till om du inte vill.
    Eftersom barn driver smittan så är svaret självklart anser jag. Barn går ofta i omsorg och är riktigt utsatta för smitta.

Precis. Och för att tillägga, det är inte bara den nysmittade personen som drabbas utan hen kan föra smittan vidare i princip hur långt som helst.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 19:58:16 följande:

Det som har betydelse är din hälsa, inte vad personen tycker att samhället ställer som krav. Personen har åsikter du inte behöver ta hänsyn till om du inte vill.Eftersom barn driver smittan så är svaret självklart anser jag. Barn går ofta i omsorg och är riktigt utsatta för smitta.

Nu kommer pandemin knappast pågå i tio års tid och det får kännas precis hur hårt det vill. Kan slå vad om att det fortfarande känns bättre än att stå på en begravning man hade kunnat förebygga.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 20:45:11 följande:

Om du tappar din släkting för att hen inte vill vaccinera sig för att skydda sig själv och andra, t ex en nyfödd bebis, så ligger det på hen och ingen annan. Vänd på det istället, jäkligt lågt att förvänta sig att få träffa en nyfödd bebis när man riskerar att smitta antingen den eller dess föräldrar med en sjukdom som för vissa (även unga "friska") kan ha dödlig utgång eller långtidssymptom.
  • FuckGoggleAskMe
    När du får barn får du ändra dina prioriteringar, ditt barn ska vara prio 1. Ditt barn kommer inte att lida av att inte bli klappad av släktingar och för småkusinerna och andra släktingar kommer det också att vara en bagatell att avhålla sig från fysisk kontakt. Det är mest småbarnsföräldrar som tycker att det är så gulligt om små släktingar tar på varandra, och tror att alla vuxna släktingar absolut måste hålla bebisarna. 
    För ditt barns skull får ovaccinerade barn och vuxna hålla sig på avstånd. Kanske du lider av det, men inte ditt barn och inte dina släktingar. 
  • Anonym (Ledsen)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-09-09 22:49:48 följande:

När du får barn får du ändra dina prioriteringar, ditt barn ska vara prio 1. Ditt barn kommer inte att lida av att inte bli klappad av släktingar och för småkusinerna och andra släktingar kommer det också att vara en bagatell att avhålla sig från fysisk kontakt. Det är mest småbarnsföräldrar som tycker att det är så gulligt om små släktingar tar på varandra, och tror att alla vuxna släktingar absolut måste hålla bebisarna. 

För ditt barns skull får ovaccinerade barn och vuxna hålla sig på avstånd. Kanske du lider av det, men inte ditt barn och inte dina släktingar. 

Fast vadå. Ovaccinerade barn kan ju vara alla barn det kommer träffa under ett bra tag. Menar ni att barnet inte ska få umgås med andra barn under den ålder vaccin tillåts från i Sverige då? Man har ju sett ökad mängd luftvägsvirus nu hos barn, möjligen för att de inte exponerats för virus som normalt så nu kommer en chock. Så att undanhålla kontakt kanske inte kunkar optimalt i längden heller.

Sen tänker jag inte låta barnet åka runt som en trofe och fotas med allt och alla bara för att, det hade jag inte gjort oavsett vad. Men hur blir det annars när barnet ska skolas in på förskola med andra barn, då kan man ju inte säga att den inte får röra andra barnheller. Om forskarna har rätt lär ju coronaviruset vara kvar hos oss på obestämd framtid.

Jag tycker frågan är svår, inte bara att låsa in barnet från kontakt med andra, det känns inte som att prioritera det heller.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-09-09 23:29:45 följande:
    Fast vadå. Ovaccinerade barn kan ju vara alla barn det kommer träffa under ett bra tag. Menar ni att barnet inte ska få umgås med andra barn under den ålder vaccin tillåts från i Sverige då? Man har ju sett ökad mängd luftvägsvirus nu hos barn, möjligen för att de inte exponerats för virus som normalt så nu kommer en chock. Så att undanhålla kontakt kanske inte kunkar optimalt i längden heller.

Sen tänker jag inte låta barnet åka runt som en trofe och fotas med allt och alla bara för att, det hade jag inte gjort oavsett vad. Men hur blir det annars när barnet ska skolas in på förskola med andra barn, då kan man ju inte säga att den inte får röra andra barnheller. Om forskarna har rätt lär ju coronaviruset vara kvar hos oss på obestämd framtid.

Jag tycker frågan är svår, inte bara att låsa in barnet från kontakt med andra, det känns inte som att prioritera det heller.
    Nu pratade jag om ett nyfött spädbarn. De har typ noll immunförsvar och ska varken träffa de som är förkylda eller är ovaccinerade mot COVID19. När barnet blir äldre får du göra en annan riskbedömning.
  • Anonym (Vaccinerad)

TS.

Jag är vaccinerad men jag lät mina ovaccinerade syskon träffa mitt barn. Mitt krav ; du ska inte ha minsta symptom och du ska sprita händerna.

Jag jobbar som tandsköterska och under tiden som jag har vart borta så har 3 tandläkare haft covid och 7 sköterskor har även testat positivt. Och alla är vaccinerade!

Så det är som du säger, vaccinerad kan smitta, även om man som vaccinerad kanske inte har lika lätt till att bli sjuka (rätta mig om jag har fel)

Den 29/9 är det sagt att alla restriktioner ska släppas och man vet aldrig vem man sitter bredvid på en resturang exemplevis och kan man vistas ute bland folk på så sätt, då är jag helt ok med att en som valt att inte vaccinerat sig, få träffa mitt barn.

Sen så behöver du ju inte låta folk, vaccinerad som ovaccinerad, hålla i din bebis oavsett. Det kan ju trotts allt vara klokt om du ändå känner dig kluven i fråga. Man kan ju sitta en liten bit bort och inte rätt inpå.

Och se upp för RS! Många har insjuknat i det
Svar på tråden Ny bebis, ovaccinerad omgivning?