Ny bebis, ovaccinerad omgivning?
Jag är så kluven och kört fast i tankarna.
Har en släkting som inte vill vaccinera sig. Jag respekterar allas val i frågan, vi har inte vacccintvång, och vaccinerade mig själv inte för svininfluensa inden pandemin, den hann ebba ut innan jag kom till skott.
Skälet är nog mest att personen inte vill känna sig grupptryckt in i ett beslut som rör medicin/läkemedel/vaccin. Det är ingen generell antivaxxer utan jag vet att personen är för väldigt mycket vaccin. Men hetsen kring detta och att ta detta vaccin nu, helst i förrgår, annars förtjänar du inte din plats i samhället-diskussionerna har fått personen att inte vilja och det har blivit som en låsning i diskussionerna kring det, så att jag inte orkar ställa fler frågor.
Nu väntar jag barn och jag känner mig osäker på hur jag ska bete mig i framtiden. Barnet kommer ju ha sitt skydd genom att jag är vaccinerad. Ett tag. Men sen? Jag vill gärna att min släkting och mitt barn ska kunna umgås men jag vill inte att mitt barn ska bli sjukt om min släkting skulle smitta det. Samtidigt vet jag ju att även vaccinerade kan smitta, så barnet riskerar ju smitta så länge det självt inte har ett skydd. Men jag oroar mig ändå. Kanske i onödan. Som sagt är jag rätt fastkörd i funderingar.
Jag tycker väldigt mycket om min släkting och vill ha en god relation, och jag vill göra allt jag kan för att mitt barn inte ska få sjukdomar, såklart. Vill inte tvinga någon att vaccinera sig heller, för vad gjorde jag om personen vore en av dem som faktiskt fick en biverkning som inte var liten, liksom.
Så ja, funderar mest tror jag om någon annan sitter i samma sits och hur era tankar går. Undanber mig idiotförklaringar av olika slag, lagt denna tråd i känsliga rummet för att den är väldigt känslosam för mig.