• Anonym (Osjuk)

Alternativ till sjukhusets förlossningskläder?

Har någon bra tips på alternativ ni använt till sjukhusets förlossningskläder?

Jag vill helg enkelt helst inte ha deras kläder av skälen :

1. Jag är inte sjuk och det är inte känslan jag vill ha under en förlossning.

2. Jag har varit inne för operation tidigare på sjukhus och fått de kläderna och de var extremt obekväma, det var allt det jag inte vill ha som grund för en födsel.

Jag vill helst enkelt inte skapa den kopplingen till sjukvård.

Ni som haft med egna kläder som varit bra - vad hade ni?

• Svar på tråden Alternativ till sjukhusets förlossningskläder?
  • Anonym (Tvätt)

Du sköter tvätten själv också? Fostervatten, blod, avföring osv?

• Anonym (X)

Jag hade egna kläder, linne (med knäppning, för amning sen) och mjuk kjol som gick att dra av.

Blev inte erbjuden sjukhuskläder såvitt jag kommer ihåg.

• Anonym (Nja)

Jag skulle rekommendera deras kläder eftersom det är en hygienfråga.

• BuoBä

Jag hade mina egna kläder - en t-shirt och mjukisbyxor - tills det var dags att krysta. Då fick jag på mig en sjukhusskjorta i jersey.

Man är inte direkt fräsch som en nyponros i det läget, så att någon annan hade ansvaret för att tvätta den där skjortan efteråt kändes enbart som en fördel... Sockorna hann jag inte få av och de var bara att slänga.

• Anonym (Osjuk)
    Anonym (Tvätt) skrev 2021-09-12 16:10:41 följande:

Du sköter tvätten själv också? Fostervatten, blod, avföring osv?

Ja självklart. Är inte rädd för mina egna kroppsvätskor.
    Anonym (Nja) skrev 2021-09-12 16:14:45 följande:

Enligt vad de säger på förlossningen får man ha egna kläder med sig om man är mer bekväm i dem.
  • Jemp

Har haft anvisad klädsel (och inte riktigt upplevt nåt alternativ) på förlossningen. Sen på bb amningsbh, kofta och mjukisbyxor.

• Anonym (Osjuk)
    BuoBä skrev 2021-09-12 16:17:12 följande:

Jag hade mina egna kläder - en t-shirt och mjukisbyxor - tills det var dags att krysta. Då fick jag på mig en sjukhusskjorta i jersey.

Man är inte direkt fräsch som en nyponros i det läget, så att någon annan hade ansvaret för att tvätta den där skjortan efteråt kändes enbart som en fördel... Sockorna hann jag inte få av och de var bara att slänga.

Jag förstår det. Jag tycker bara att sjukhus och kläder där - för mig - är förknippade med sjukdom och vård och problem. Så därför känns det som något jag helst undviker om jag nu kan det.
  • Anonym (Osjuk)
    Jemp skrev 2021-09-12 16:19:35 följande:

Har haft anvisad klädsel (och inte riktigt upplevt nåt alternativ) på förlossningen. Sen på bb amningsbh, kofta och mjukisbyxor.

Jag har förstått att man nu får ha de kläder man själv vill, så länge såklart det går för personal att undersöka en vid behov då.

För mig är det en ren avslappningskänsla, att ha något jag själv valt i en situation där myclet annat kan hamna utanför min kontroll.
  • Tomelilla15

Jag sa att jag ville ha egna kläder vilket gick bra. Mot slutet har man ju inget på sig på nederkroppen men min egen överdel hade jag kvar på mig hela tiden.

• BuoBä
    Anonym (Osjuk) skrev 2021-09-12 16:20:42 följande:

Jag förstår det. Jag tycker bara att sjukhus och kläder där - för mig - är förknippade med sjukdom och vård och problem. Så därför känns det som något jag helst undviker om jag nu kan det.

Välj i så fall något som sitter löst, gärna med öppning framtill så att du kan få upp barnet på bröstet när det är ute.
  • Drottningen1970
    Anonym (Nja) skrev 2021-09-12 16:14:45 följande:

Du tänker att sjukhuskläderna är renare än de egna?
  • Anonym (Inte sjuk)

Förstår din känsla. Gick i likadana funderingar. Så fort man är på sjukhus blir man behandlad som en sjuk person som inte kan ta hand om sig själv (är min erfarenhet). Kanske särskilt i de kläderna.

Jag hade med stora, lös nattskjortor med knappar fram. Men bytte ändå om till sjukhusklänningen, vet inte riktigt varför, tänkte inte på det då utan bara gjorde. Kändes bekvämt, den var mjuk och skön. Mitt tips är just knappar fram så personalen kan hjälpa att knäppa upp för att bebisen snabbt ska få hud mot hud. Sök på nattskjorta. Stannade aldrig på bb men levde i mina två nattskjortor första veckorna efter förlossningen. Amningen blev så smidig och inget satt åt.

Minns inte heller att min sjukhusklänning blev särskilt smutsig, detta trots att min bebis bajsade på mitt bröst direkt haha, men det skiljer säkert från fall till fall hur tur man har med det.

• Anonym (Inte sjuk)
    Anonym (Inte sjuk) skrev 2021-09-12 16:45:56 följande:

Förstår din känsla. Gick i likadana funderingar. Så fort man är på sjukhus blir man behandlad som en sjuk person som inte kan ta hand om sig själv (är min erfarenhet). Kanske särskilt i de kläderna.

Jag hade med stora, lös nattskjortor med knappar fram. Men bytte ändå om till sjukhusklänningen, vet inte riktigt varför, tänkte inte på det då utan bara gjorde. Kändes bekvämt, den var mjuk och skön. Mitt tips är just knappar fram så personalen kan hjälpa att knäppa upp för att bebisen snabbt ska få hud mot hud. Sök på nattskjorta. Stannade aldrig på bb men levde i mina två nattskjortor första veckorna efter förlossningen. Amningen blev så smidig och inget satt åt.

Minns inte heller att min sjukhusklänning blev särskilt smutsig, detta trots att min bebis bajsade på mitt bröst direkt haha, men det skiljer säkert från fall till fall hur tur man har med det.

Juste, nån timme efter förlossningen, när alla undersökningar var klara, bytte jag om till en söt, stretchig amningsklänning som var bekväm och snygg. Då hade min man hud mot hud tid :)
  • Anonym (mjukisar)

Jag hade mjukisbyxor och t-shirt när vi kom in, bytte till sjukhuskläder när jag badat. Med barn 2 hann jag väl ha dem i säkert 15 min innan bebisen kom ut. Då var det sent på kvällen så behöll den på över natten men bytte tillbaka till mjukisbyxor dagen därpå. Bebisen hade jag i sjal så det behövdes inget mer på överkroppen.
    Med barn 1 förlorade jag så mycket blod att jag bara har vaga minnen av de första dagarna så har ärligt talat ingen aning om vad jag hade på mig, och med tanke på hur jag mådde så VAR jag ju faktiskt sjuk. Det var gränsfall till att jag skulle få en blodtransfusion.

• Anonym (Osjuk)
    Anonym (Inte sjuk) skrev 2021-09-12 16:45:56 följande:

Jag har bara hemska minnen av sjukhuskläderna från sist. Sjuk-känsla, de satt verkligen allt annat än behagligt och jag kände mig ?inlagd? på ett annat vis. Så därför vill jag helst undvika dem.

Tack för söktips!
  • Kexsmula

Jag använde sjukhusets kläder under hela min vistelse med första, födde med ks och operationen gick inte bra och jag blödde så mycket och hade så ont att jag inte ville byta till mina egna kläder. Under min andra förlossning (också ks) hade jag sjukhusets kläder under operationen och bytte till t-shirt och bekväma mysbyxor efter att ha duschat efteråt. Kände mig mycket bekvämare och fräschare efter mitt andra snitt än första.

• Anonym (G)

Förslag kanske kan vara en morgonrock med dragkedja.

Finns modeller som kanske går ner till knäna. Tänker att det är ett smidigt plagg som fyller samma funktion sin sjukhusrocken

• Anotherone

Jag tog med ett par av min mans skjortor. Han är större än jag men som gravid satt de perfekt. En känsla av hemma samtidigt som man ju kan öppna fram. 

Svar på tråden Alternativ till sjukhusets förlossningskläder?