• Samasim

    Chefen stör medan man är sjuk

    Hej!

    Jag har en chef som ringer dagen efter jag har sjukanmält mig och frågar om jag är tillbaka på jobbet idag?

    Är det ok? Hon pressar mig när jag är sjuk.

    Jag tycker att det e självklart att man inte är hemme bara en dag om man sjukanmält mig

  • Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk
  • Anonym (Jappe)

    På min arbetsplats inom landstinget är det mer regel än undantag att chefen ringer för att kolla läget. Eller skickar sms.

    Dels för att se hur man mår men även för att se om det behövs smitt screaning på avdelningen eller annat som rör arbetet med patienter i riskgrupp. Vi har många smittor och det är personalen som står för spridningen, inte patienterna!

    Det var samma när jag jobbade på äldreboende. Då ringde chefen dagen efter om man inte själv var snabbare med ett sms.

    De höll vid argumentet att de brydde sig och kunde kräva läkareintug från dag 1 om man var sjukskriven 5 gånger eller mer på ett år. Då fick man ha samtal med chefsgruppen för att ta reda på om det var relaterat till arbetsmiljön till varför man var sjuk oftare än normen.

  • Anonym (Juli)
    Anonym (Jappe) skrev 2021-09-14 16:18:12 följande:

    ...De höll vid argumentet att de brydde sig och kunde kräva läkareintug från dag 1 om man var sjukskriven 5 gånger eller mer på ett år. Då fick man ha samtal med chefsgruppen för att ta reda på om det var relaterat till arbetsmiljön till varför man var sjuk oftare än normen.


    Det sista, samtalet, gäller hos oss också, men det enda vår chef gör är att titta anklagande på den anställda och säga, Du är ofta sjuk. Sen tycker han att han har gjort sin plikt och samtalet slut.
  • Anonym (Falabella)

    Nej, chefen ska verkligen inte ringa dag 1 eller 2 när man är sjuk.

    Då är man ju vanligen feberdäckad eller har varit uppe hela natten med smärta eller kräkningar och behöver sova ikapp, och det är därför man sjukskrev sig till att börja med.

    Jag lämnar besked som "jag är förkyld" eller så, sen är min chef smart nog att räkna ut ungefär när jag är tillbaka och stör mig inte.

    Men på företaget har vi en informell policy att det inte är direkt fel att ringa en kollega om det är något viktigt, men den som är sjuk eller ledig behöver inte svara.

    Svarar man så är det okej att fråga/ be personen om hjälp, helt enkelt.

  • Dexter dot com
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 14:02:39 följande:

    Finns det inget som heter "friskanmälan" på era arbetsplatser? Dvs man är sjuk tills man ringer och talar om att "nu är jag frisk, jag kommer imorgon". Ofta med förbehållet att man ska ringa innan ett visst klockslag.


    Så har jag haft det på alla mina arbetsplatser vilket har fungerat utmärkt. Att chefen messar och frågar hur jag mår av omtanke är ju en sak men jag skulle gå i taket om chefen ringer/messar och pressar mig att tala om när jag är frisk vilket naturligtvis är omöjligt att veta.
  • Anonym (Anonym)

    Har haft en praktikplats där chefen ville att jag skulle ringa varje morgon innan jag började och meddela om jag fortfarande var sjuk och om jag tror jag kommer dagen efter.
    Helt sjukt. På en praktikplats liksom...

    jag märkte att de som var anställda där hade väldigt mycket press på sig.

  • mari123
    Samasim skrev 2021-09-14 08:34:14 följande:

    Hej!

    Jag har en chef som ringer dagen efter jag har sjukanmält mig och frågar om jag är tillbaka på jobbet idag?

    Är det ok? Hon pressar mig när jag är sjuk.

    Jag tycker att det e självklart att man inte är hemme bara en dag om man sjukanmält mig


    Låt mig gissa ...du jobbar inom barnomsorg eller äldrevården?
  • Anonym (Vilken)
    mari123 skrev 2021-09-14 18:27:15 följande:

    Låt mig gissa ...du jobbar inom barnomsorg eller äldrevården?


    Det är det nog inte eftersom de platserna troligen kräver vikarie.
  • Anonym (Peter)
    LadyJane skrev 2021-09-14 09:04:06 följande:
    Det handlar om ömsesidigt ansvarstagande för att tex skaffa vikarier.
    Vad menar du med den meningen?
  • Anonym (Kioskkungen)

    Beror såklart på vad du arbetar med. Städar du toaletterna så kan de nog fixa ersättare, men är du ansvarig för projekt kan det vara annorlunda.

    Men visst känns det lite skitnödigt att ringa och fråga. Bättre att skicka SMS.

  • Anonym (S)

    Det är okej att hon frågar men inte att hon pressar dig att gå tillbaka till jobbet.

    Chefer brukar behöva veta vilka anställda som jobbar och inte. De är ju ansvariga för att verksamheten fungerar. Men är du sjuk så är du. Då ska du bara behöva tala om det och försöka ge så klara besked som du kan om när du är tillbaka. En del sjukdomar får man ju ta en dag i taget medan man i andra fall vet att man blir borta ett par veckor.

  • EpicF
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 08:55:08 följande:

    Varför är det positivt när chefen ringer? Arbetsgivaren är inte din kompis som i välmening ska ringa och fråga hur du mår, när man är sjuk är det sista man vill tänka på sitt jobb, att en chef ringer och hetsar (ja det blir hets oavsett vad man vill kalla det) är oprofessionellt och tyder på en verksamhet i obalans som påverkas kraftigt av att en medarbetare blir sjuk. Dessutom angår det inte chefen vad för typ av sjukdom man sjukanmält sig för, det kan vara en privat fråga. Att då behöva redogöra för "när man kommer tillbaka" är bisarrt.


    För att man har en chef som är mänsklig och visar att denne bryr sig om sina anställda.

    Men att ringa varje dag för att fråga när man kommer tillbaka är inte ok. Men ha en chef som återkoppla några gånger när man är sjukskriven är positivt.
  • EpicF
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 09:15:36 följande:

    Vet inte vad du har för märklig arbetsplats men i normalfallet ska det INTE vara den sjukes ansvar att ordna med vikarie, det är chefens eller avsedd personalansvarigs uppgift och ingen annans. Dessutom en beklaglig syn du har generellt på arbetare som sjukskriver sig där du nästintill tar för givet att folk inte är sjuka på riktigt och därför måste kontrolleras av en chef. Och jo, man är fri att sjukskriva sig "hur man vill" när man är sjuk. Du kanske har en chefsbefattning av något slag själv eftersom det verkar vara en känslig fråga för dig.


    Jag tror inte hon menade att det var en sjukes ansvar att ordna med vikarier, utan faktiskt chefens. Men ömsesidigt ansvarstagande om vikarier handlar om att chefen har rätt att veta hur länge man planerar att vara borta. Det krävs dock inte telefon varje dag för det men kanske varannan, vartredje dag om man är borta länge.
  • EpicF
    Anonym (Juli) skrev 2021-09-14 09:55:37 följande:

    Är det ingen mer än jag som reagerar på att chefen ringer hem till TS på den privata telefonen? Det skulle min chef göra bara om närmsta kollegan dött eller arbetsplatsen brunnit upp, typ. Men jag antar att det bara är olika på olika arbetsplatser? (Förstår också att tex timanställda har kontakt med jobbet på privata luren för planering etc.)


    Nej, det är inget märkligt alls då långt ifrån alla arbetsplatser tillhandahåller jobbtelefon.
  • EpicF
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 10:07:57 följande:

    Vilken telefon menar du att man ska ringa på? Telefonkiosk? Menar du en speciell avsedd jobb-mobil? Det är få yrkesgrupper som har och den ska man inte ta med sig hem.


    Hurvida man inte ska ta med sig en jobbtelefon hem är individuellt. Jag har jobbtelefon som jag självklart tar med hem. Jag har dock extra ansvaratillägg för att svara i den även när jag är ledig.
  • Anonym (jobbigt)

    På 80talet hade jag en chef som alltid ringde hem och kollade om man var hemma när jag hade vab.Hon kollade inte bara mig .På den tiden var det bara fast telefon så jag vågade inte gå ut alls,inte ens till doktorn eller apoteket.Jag var ensamstående så det var jobbigt.

  • Anonym (123)

    Ringa dagen efter man sjukanmält sig? Den chefen verkar ju inte helt normal.
    När vi sjukanmäler oss gör vi det tillsvidare, lite så "vi får se när jag kommer tillbaka". För man har ingen aning om när man är frisk igen. Men det brukar ju bli max en vecka utanför pandemi.

    Jag skulle inte svarat i telefonen ens.

  • Anonym (Självklart, är ett arbetsgivaransvar)
    Vet inte varför allt blir så stort :(

    På ett ställe jag jobbade var det i gruppchefens arbetsbeskrivning att kontakta den som var sjuk inom 3 dagar sen hålla daglig kontakt för att veta när denne kommer åter.

    Så här står det på försäkringskassan. 

    Arbetsgivaren ska:

    Bedöma medarbetarens arbetsförmåga.
    Betala sjuklön till medarbetaren om hen har rätt till det.
    Ta fram en plan för återgång i arbete senast 30 dagar från sjukfallets början.
    Medarbetaren ska:
    Sjukanmäla sig till dig som arbetsgivare dag 1.
    Lämna läkarintyg till dig som arbetsgivare dag 8. Regeringen har tillfälligt slopat kravet från dag 8.

    Om läkarintyg för dig som är arbetsgivare



    Efter bästa förmåga delta i planeringen för återgång i arbete
  • Anonym (Jk)

    Nej det är absolut inte okej. Det ska du inte acceptera om du är sjuk. Det är en sak om hen ringer för att fråga hur det är med dig.

    Skulle min chef ringa och säga ngt sådant så skulle jag rent ut sagt bli förbannad.

    Som chef gör man inte på det sättet.

    Känns det inte bra för dig så ta upp det med facket och förklara hur du känner.

Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk