• ErkeE911

Blir av med vårt barn

Jag och min sambo har i flera år försökt att skaffa barn, och nu är hon gravid i v.37. Vi har soc efter oss, som i sin tur tvingar oss att bo på ett utredningshem, om vi vägrar göra som de säger så hotar de med att ta vårt ofödda barn ifrån oss (LVU). Vi är nu rädda, då vi inte vet vart vi ska vända oss.

Det finns fler som säger att boendet Brogården, utanför Uppsala är ett dåligt boende, de letar efter mer fel en att vara till stöd för de blivande föräldrarna.

Hamnar man där så blir man inspärrad där med tillsyn, vi har inga barn idag (ofödd) ändå vill de tvinga oss att bo där, fast det att vi inte vill det, för vägrar vi så blir vi av med barnet, bor vi där så blir vi av med barnet.

Det var en annan som vägrade och tog hjälp av en jurist, juristen sa då att soc inte kunde tvinga de att bo i ett utredninghem.

Hur ska man gå till väga, ska man bo där mot sin vilja för att inte bli av med sitt barn, är det verkligen rätt?

• Svar på tråden Blir av med vårt barn
  • elsi
    nernu skrev 2021-10-06 08:44:29 följande:
    Det är inga problem alls för kommunen som tar emot anmälan att ringa upp den kommun som gjort annälab och fråga vidare. Under förhandsbedömningen får man ta in mer information från anmälaren utan att det bryter mot någon lag. Socialtjänsten har däremot sekretess mot dig som gjort anmälan. Den enda informationen du har rätt till är att veta om utredning inletts eller inte. Så det kan vara så att det har hänt mer än du fått veta.
    Nja, detta är ju vad som faktiskt hänt. Jag arbetar inom sjukvård och har patienter från hela länet. Då har jag ju sett att socialtjänsten i nya kommunen inte fått kännedom om anmälan från tidigare kommunen. Och handläggare i konnumen de flyttat från har tom sagt att de inte överrapporterar anmälningar automatiskt. Kan det vara handläggarens beslut i enskilda fall eller ska det ske automatiskt? Och har detta ändrats på sistone, för de fall jag tänker på skedde för kanske 2-3 år sedan. 

Om det är som du säger så är det oerhört glädjande och gör mitt arbete med utsatta barn så mycket rimligare. 
  • EliS86
    Embla twopointoh skrev 2021-10-05 14:11:19 följande:

Det där är dumheter, det finns gott om exempel som lyfts fram i media att andra insatser inte ens övervägts i vissa fall. Det kanske inte tillhör vanligheten, men man kan inte heller fastslå att socialtjänsten alltid följer sina egna riktlinjer.

Dumheter att kalla det dumheter. Precis som i alla yrken kommer det finnas undantag som gör regeln. Allt inom socialtjänst och hälso- och sjukvård som är värt att granskas får uppmärksamhet i media men det handlar om enstaka procent i proportion till det dagliga arbetet med att utreda och erbjuda stödinsatser. Jag jobbar själv med utveckling av socialtjänsten så vill påstå att jag har rätt goda belägg för det jag skriver.
  • Gryntroll
    ErkeE911 skrev 2021-10-05 13:24:23 följande:

Jag och min sambo har i flera år försökt att skaffa barn, och nu är hon gravid i v.37. Vi har soc efter oss, som i sin tur tvingar oss att bo på ett utredningshem, om vi vägrar göra som de säger så hotar de med att ta vårt ofödda barn ifrån oss (LVU). Vi är nu rädda, då vi inte vet vart vi ska vända oss.

Det finns fler som säger att boendet Brogården, utanför Uppsala är ett dåligt boende, de letar efter mer fel en att vara till stöd för de blivande föräldrarna.

Hamnar man där så blir man inspärrad där med tillsyn, vi har inga barn idag (ofödd) ändå vill de tvinga oss att bo där, fast det att vi inte vill det, för vägrar vi så blir vi av med barnet, bor vi där så blir vi av med barnet.

Det var en annan som vägrade och tog hjälp av en jurist, juristen sa då att soc inte kunde tvinga de att bo i ett utredninghem.

Hur ska man gå till väga, ska man bo där mot sin vilja för att inte bli av med sitt barn, är det verkligen rätt?

Som svar på dina sista frågor - hur man ska gå till väga beror nog till stor det på varför ni anses behöva bo på utredningshem och vad bakgrunden är till att Soc är involverade i era liv. 

• Spucks

Visst kan du vägrar att bo där, men som du ju själv vet kommer det troligen leda till att ert barn tas ifrån er. Det finns ju en anledning till socialens åtgärder, att det finns ett risk för att barnet ska få illa. Om ni nu inte vill samarbeta ser inte bra ut för er.
  • Fiona M

Av vilken anledning "har ni soc efter er"?
    Kan ni innan barnet föds visa att oron är obefogad?

• nernu
    elsi skrev 2021-10-06 09:00:21 följande:

Nja, detta är ju vad som faktiskt hänt. Jag arbetar inom sjukvård och har patienter från hela länet. Då har jag ju sett att socialtjänsten i nya kommunen inte fått kännedom om anmälan från tidigare kommunen. Och handläggare i konnumen de flyttat från har tom sagt att de inte överrapporterar anmälningar automatiskt. Kan det vara handläggarens beslut i enskilda fall eller ska det ske automatiskt? Och har detta ändrats på sistone, för de fall jag tänker på skedde för kanske 2-3 år sedan. 

Om det är som du säger så är det oerhört glädjande och gör mitt arbete med utsatta barn så mycket rimligare. 

Det görs ju inte automatiskt utan bara om det finns oro. Men som jag sa så är den kommunen som startat en utredning skyldig att slutföra den. Så om de kommer fram till att inget behöver göras får ju inte den nya kommunen reda på det. Det är det här jag menar med att du inte får veta allt som socialtjänsten gör för de får inte berätta det för dig.
  • trollhona

Ni har "soc efter er" ? Socialtjänsten är en insats, inte en polismyndighet. Det är ju uppenbarligen mer bakom än du återger för det är extremt kostsamt och ovanligt att man ens får placering på en sådan verksamhet, ännu mindre vanligt när barnet inte ens är fött. Så antingen har ni missbruk, diagnoser eller både och.

Det ni bör göra är att samarbeta, låt dem ge er möjligheten till att bli de bästa föräldrar ni kan vara, annars kommer de sannolikt omhänderta barnet oavsett vad. Man "hotar" inte med LVU, det är en sista insats när inga andra insatser fungerar, så ni har nog haft kontakt med socialtjänsten i ett eller flera tidigare ärenden. Deras jobb är att hjälpa, inte vara "efter er"
  • trollhona
    elsi skrev 2021-10-05 16:14:48 följande:
    Nej, det gör de inte. Det råder tyvärr sekretess mellan socialtjänsten i olika kommuner, så familjer kan undkomma soc genom att flytta och därmed kan barn fortsätta att fara illa tills någon in den nya staden uppmärksammar det och anmäler på nytt. 

Så var det förr (och det var många som gjorde exakt så) det regelverket ändrades 2014 så nu kan kommunen samarbeta över kommungränser.

En påbörjad anmälan måste avslutas av kommunen oavsett vart i landet man flyttar. Så alternativet är att flytta utomlands.

• elsi
    trollhona skrev 2021-10-06 22:07:22 följande:

Så var det förr (och det var många som gjorde exakt så) det regelverket ändrades 2014 så nu kan kommunen samarbeta över kommungränser.

En påbörjad anmälan måste avslutas av kommunen oavsett vart i landet man flyttar. Så alternativet är att flytta utomlands.

Skönt att höra, det gläder mig oerhört att det ändrats. De ärenden jag råkat ut för hände efter 2014 men det kanske var en eftersläpning i att tillämpa nytt regelverk. 
  • Olympia

Det vore intressant att få veta varför ts och hans sambo har kontakt med soc.

• Phalaenopsis

Jadu, det är en rävsax. Åker man till utredninghemmet kan de leta länge och förstora upp små fel. Åker man inte ""samarbetar" man inte och det kan läggas en till last i utredningen. Och så var det med den frivilligheten, förresten.

Att flytta till en annan kommun kan möjligen ge fördelen av att få en annan socialsekreterare. På gott och ont så är bedömningen ofta starkt färgad av den enskilda socialsekreteraren. Rättssäkerheten är usel, men om man får en ny socialsekreterare så kan det hjälpa. Om hon inte läst (och tror på) mycket färgade åsikter från den tidigare utredaren, vill säga.

Tyvärr är det absolut vanligaste och bästa rådet att stryka dem medhårs. Du har mindre risk att fara illa ifall socialsekreteraren uppfattar dig som trevlig och samarbetsvillig. Få dem att tycka om dig, helt enkelt. Inte så lätt om man är dömd på förhand, vilket vissa är.
    Att spela in varje samtal och ha en bra jurist kan hjälpa ifall det går till rättegång. Men de som socialtjänsten fått ögonen på har ofta inte råd att ta hjälp av en bra jurist. Ganska ofta finns det en anledning till att socialtjänsten granskar just dig, även om du är/skulle bli en bra förälder. Hur ser det ut i ert fall? Ofta är det att man är ung, ensamstående kvinna, diagnoser, nuvarande/tidigare missbruk, vårdnadstvist etc.

Med det sagt så är det också många barn som inte blir omhändertagna som borde blivit det. Och många som fått god hjälp. Och många som fått felaktig "hjälp" och sedan klagar man på föräldrarna när resultatet uteblir. Det slår åt alla håll, helt enkelt.

• Anonym (Svar)

Hej! Vi ska också bli placera där och jag har panik!

Svar på tråden Blir av med vårt barn