• Sominget

    Hur mycket lägger ni på julklappar?

    Hej, som frågan lyder, hur mycket pengar lägger ni på julklappar till barnen varje år och när på året handlar ni? Vad är rimlig summa för en 1 åring och en 3 åring (2 vuxna i hushållet med ok löner)?

  • Svar på tråden Hur mycket lägger ni på julklappar?
  • Spucks
    Elin pelin skrev 2021-11-10 22:06:28 följande:
    Fast många har idag många inte hemtelefon, så är det några problem kan de inte ringa mamma/pappa om e inte har en mobil... Sen håller jag med om att det är för tidigt, men många barn i den åldern har regler för när de får ha telefonen (i alla fall de flesta av mina vänners barn och dotterns kompisar)
    Fast då behöver man inget smartphone. Min dotters första mobil var en enkel Nokia, precis av den anledning du skriver (ingen hemtelefon men oftas ensam hemma).
  • Anonym (KG)
    Spucks skrev 2021-11-11 16:06:47 följande:

    Fast då behöver man inget smartphone. Min dotters första mobil var en enkel Nokia, precis av den anledning du skriver (ingen hemtelefon men oftas ensam hemma).


    Kan vi kanske lägga ner den diskussionen? Ditt barn behövde ingen smartphone! Andra föräldrar resonerar på annat sätt och man gör faktiskt som man vill i det läget!
  • Elin pelin

    Tillbaka till diskussionen...

    Mina får för ca 1000kr /var. Sen tillkommer allt från övriga släkten...

  • Anonym (KG)
    KCL skrev 2021-10-26 14:35:33 följande:

    Så små barn behöver inte ha så dyra julklappar. Eller, det behöver ingen. Men 1-3 åringar brukar nöja sig med själva upplevelsen och få något mindre i julklappen.

    Vi har tre barn i åldrarna 8, 11 och snart 16 år. Vi lägger ca. 1000:- per barn. Tyvärr är jag en av de som handlar precis innan jul. Tänker varje år att jag ska vara ute i god tid, men så springer tiden iväg och jag står där en vecka innan och får panik. 


    Får man vara nyfiken och fråga ungefär vad du köper till dina barn? Jag har en tolvåring, en fjortonåring och en sextonåring och vi snackar helt andra summor. Då är jag ändå en av de som handlar julklappar hela året, mest på rea och andra fynd!
  • Anonym (Gusten)

    Nu är vårt barn bara 2 år så det blir 2 julklappar från oss och 1 av 2 är köpt på loppis så kommer undan för runt 100lappen. Känns onödigt att handla mer än man måste när de är så små och knappt förstår vad jul är.

    Men har svårt att se att vi någonsin kommer lägga så mycket pengar som många här inne gör på julklappar. Möjligen när barnet blir äldre och det är elektronikprylar, cyklar och liknande som ska införskaffas men det blir nog snarare undantag.

    Vi har helt ok ekonomi men kasst om utrymme att förvara en miljon pryttlar och gillar inte överkonsumtion.

  • Anonym (Sanna)

    Min snart 2åring får kanske runt 1500 kr av oss föräldrar. Sen massa andra saker av släkten såklart, bla ett leksakskök. Tycker inte en sån liten knodd behöver mer än så.

  • Anonym (B)

    Årets klappar ser ut att landa på 200 kr till barnet på 18-månader och 1400 till barnet på 10 år.

  • Anonym (Dahlia)
    JAG9876 skrev 2022-12-23 23:53:29 följande:

    Här har det spåret ut helt. Vi lägger mellan 5 till 12000 per barn. 


    Varför då?

    Vår tonåring har redan allt han behöver så han önskar sig i princip inget till jul och födelsedag. Vi får kämpa för att lyckas ge honom något och jag köper inte en massa till en unge som inte önskar sig något, då får han ha det till godo istället så handlar vi när han hittar något.

    I jul får han en klassisk flytta-hemifrån-kokbok och en speciell väska som han har önskat sig för att transportera vissa grejer i.

    Och en ny gamingstol, för den gamla är så utsliten så den ramlar i tiotusen småplastbitar på golvet som sprider sig genom huset och gör oss galna, men han själv hade gärna velat fortsätta ha den...

    Det är det hela. 
  • Anonym (Lagom)

    Vår sjuåring får presenter för kanske 1500kr. Två Nintendo-spel som var halva priset. 4 böcker för ca 60kr styck och lite lego. 


    Han få så klart en fel presenter även från far och morföräldrar. 

  • Anonym (Hmm)

    Vet inte om jag är bra på att handla till låga summor eller om andra handlar mycket mer. Har 3 barn varannan vecka som jag i år köpte för 7-800 kr per barn till. Fick ändå vars 2-3 fina paket. Nu får de ju hos sin pappa också samt av min övriga familj som köper till dem. Bara känner barn är så bortskämda idag och det är inte mycket de leker med allt bara några dagar efter jul eller att de hittar en favoritgrej de faktiskt använder.

  • Anonym (Pollie)

    När de var så små köpte vi för kanske 300 kr var. Nu är de 9 och 11 och de får för ca 1000 kr var i år. 4-5 paket var. 


    Vi känner ett barn som får 25-30 paket varje år, bara av föräldrarna. Hon kan inte komma ihåg sen vad hon har fått, för det är så mycket. 

  • Anonym (Pollie)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-12-04 22:16:59 följande:

    Min snart 2åring får kanske runt 1500 kr av oss föräldrar. Sen massa andra saker av släkten såklart, bla ett leksakskök. Tycker inte en sån liten knodd behöver mer än så.


    Vad köper man till en tvååring för så mycket pengar? Undrar nyfiken i en strut. :)
  • Anonym (Bubä)

    Tror vi totalt har lagt ca. 700 kr på julklappar för våra två barn. Nu är de 2 år respektive 2 månader så vi anser att de inte riktigt behöver massa. 

    Den äldre fick det som kostade, lilltjejen på 2 månader fick mer symboliska saker så vi kunde lägga något under granen och en i tomtesäcken. 

    Nu har våra barn en stor släkt och kommer få mer än tillräckligt med julklappar och vi är helt enkelt inte storkonsumenter utan tycker att en eller två julklappar räcker gott och väl; så länge de är genomtänkta. 

  • Anonym (Mamma)

    I den åldern så ska man klara sig under tusenlappen för båda barnen tillsammans.

    Jag köper julklappar året om, när jag ser något som passar. Undviker helst sista minuten-shopping, det blir ofta bara dyrt och stressigt. Jag har ett barn i fsk-åldern och om jag räknar med det som köpts in i förväg så ligger prislappen ungefär vid sexhundra kronor i år. Allt är nyköpta saker, stort som smått, tio julklappar: ett stort doktorsset, två pussel (100 och 500 bitar), ett memoryspel, en större traktor, 24 små miniböcker att läsa vid läggdags, låda med 1000 bitar lego, ett legoset som blir en bil med "pull back action", speciella kritor och en liten dinosaur som växer i vatten. Dyrast var legobitarna (150 kr) och miniböckerna (ca 100 kr om jag minns rätt). Han kommer att få julklappar från sin pappa och andra släktingar också så det blir minst det dubbla innan vi är klara. Jag tycker att det är bra att hålla igen lite, man ska inte ösa presenter över barnen.

  • Anonym (B)

    tror det blev ca 200 kr till 2-åringen och ca 1000 kr till 10-åringen. 
    plus En gemensam sommarleksak för 4000 kr. Men den fick de mest nu för att jag inte vill att de ska få saker hela året utan lära sig att man behöver vänta ibland och att det är bra att längta lite till jul och födelsedagar.

Svar på tråden Hur mycket lägger ni på julklappar?