• Anonym (TS)

    Hur skydda SGI om man vill göra ingenting ett tag?

    Jag har sparat ihop lite (mycket) pengar och funderar på att vara ledig några månader och göra absolut ingenting och leva på sparpengarna. Har förstått att jag då förlorar min SGI. Vore ju sk*t om jag t.ex. skulle bli sjuk strax efter jag börjar jobba igen...

    Kan jag skriva in mig på Arbetsförmedlingen och ändå bli "lämnad ifred" om jag inte söker a-kassa? Men jag söker ju inte arbete. Kommer Försäkringskassan godkänna det som att jag hade en sysselsättning?

    Efter ledigheten tänkte jag jobba deltid. Om jag inte hittar ett jobb snabbt (väldigt osannolikt för min del), kan jag söka a-kassa på deltid och göra ingenting resten av tiden? Är det okej för dem? För jag tänker då inte söka ersättning för heltid när det inte är det arbetstidsmåttet jag söker arbete för, det vore omoraliskt.

    Någon som har koll? Är det något särskilt jag behöver tänka på?

  • Svar på tråden Hur skydda SGI om man vill göra ingenting ett tag?
  • Glinda från Oz

    Är du inskriven på arbetsförmedlingen men inte plockar ut A- kassa är det ingen som bryr sig. Du kommer få gå på några möten, det kommer frågas om jobb du sökt men inget mer. Skriv ett standard CV och ansökningsprocessen och skicka ut till några företag för säkerhetskull. Se till att det är halvtaskigt skrivet, realistiskt men med lite stavfel här och där och halvdåliga formuleringar. 

  • nnnnnnnn

    Tror att många inte bryr sig eller förstår hur det kan bli om man inte har SGI.
    Sen är de chockade över hur dåligt skyddsnät det är om man inte har SGI, när de får barn eller blir allvarligt sjuka.
    Även de som först röstar för att få minskat skyddsnät för "man får faktiskt skylla sig själv om man inte jobbar" eller "jobb ska löna sig" och "om man tjänar bra har man faktiskt råd att lägga undan till sämre tider" eller liknande.
    Att det sedan gäller dem själva går dem helt förbi, för när något händer så låter det istället: "men jag har ju alltid jobbat" (förutom sista tiden och då sumpade du din SGI...) och "vad har jag nånsin fått för mina skattepengar?"

    Tror det enklaste sättet att behålla SGI är att plugga 50% (som du numera vet) skyddar hela SGI.

    Plugga något som är enkelt för dej tex en förberedande kurs, fastän du gått fördjupningskurser i det ämnet.
    Eller något du jobbat med = kan, fast inte har formell utbildning i.

    Kolla upp, men jag tror inte att du behöver ta CSN om det är en utbildning inom det du arbetar med, men det är att gå på minerad mark, enklast är att ta CSN.

    Annars får du göra som så många andra, ta smällen om den kommer!
    Har du massor med pengar undanstoppade så använd dem...

    Det man brukar jonglera med är:
    * Plugga 50% något som man klarar av med mindre tid och nöja sig med precis godkänt
    * ta ut semester, komp.ledigt osv.
    * räkna med risken tex ha ett 100% fast jobb, men man ska inte börja på tjänsten förrän om x månader. Därför struntar man i att skydda SGI i väntan på det datumet.

  • Anonym (Elin79)

    Du får se de sociala skyddsnäten, dvs SGI, föräldrapenning, A-kassa etc. för de försäkringar som de faktiskt är. Och acceptera att de kommer med vissa villkor.
    Som svarat precis ovan så kan många medvetet ha en kort period med att "göra ingenting" om man tex vet att man tillträder ny tjänst om ett par månader eller såklart om man har sparade pengar.
    Men väljer man det senare, och också som i fallet med "hemmafruar" som du frågar om som inte har någon inkomst alls så faller man utanför och förväntas klara sig själv.

    Det värsta som kan hända är väl om sjukdom eller olycksfall gör så att du blir långtidssjukskriven och/eller får en permanent nedsatt arbetsförmåga. Då finns det olika försäkringar från olika "instanser" som trätt in och ersatt den inkomst som nedsättningen hade gett dig framåt i livet. Men dels baseras de ofta på att man har en anställning och dels så räknas ju den förlorade inkomst på den lön som du haft. Har du inte haft nån lön så finns inget att ersätta. Utan där kan man krasst säga att du valt att stå utanför så då får du lösa det själv.
    Där skulle jag inte vilja hamna! Men det är jag. Andra kanske har kapital eller tänker sig att det löser sig på andra sätt.

  • Anonym (Inger)

    Är min sgi skyddad då?

    Jag går på akassa nu och kommer föda barn när den tar slut, sen studera. Vilken trevlig överraskning isåfall, fick nämligen maxtaket på akassan. Min man hade räknat med att försörja mig under mammaledigheten.

    Ingen vill ju anställa en gravid kvinna idag ändå så är nöjd med akassan.

  • Jemp
    Anonym (TS) skrev 2021-10-10 09:00:07 följande:

    Jag har sparat ihop lite (mycket) pengar och funderar på att vara ledig några månader och göra absolut ingenting och leva på sparpengarna. Har förstått att jag då förlorar min SGI. Vore ju sk*t om jag t.ex. skulle bli sjuk strax efter jag börjar jobba igen...

    Kan jag skriva in mig på Arbetsförmedlingen och ändå bli "lämnad ifred" om jag inte söker a-kassa? Men jag söker ju inte arbete. Kommer Försäkringskassan godkänna det som att jag hade en sysselsättning?

    Efter ledigheten tänkte jag jobba deltid. Om jag inte hittar ett jobb snabbt (väldigt osannolikt för min del), kan jag söka a-kassa på deltid och göra ingenting resten av tiden? Är det okej för dem? För jag tänker då inte söka ersättning för heltid när det inte är det arbetstidsmåttet jag söker arbete för, det vore omoraliskt.

    Någon som har koll? Är det något särskilt jag behöver tänka på?


    Du kommer varken ha rätt till sgi eller a-kassa.
  • Jemp
    Anonym (Inger) skrev 2021-10-10 11:43:41 följande:

    Är min sgi skyddad då?

    Jag går på akassa nu och kommer föda barn när den tar slut, sen studera. Vilken trevlig överraskning isåfall, fick nämligen maxtaket på akassan. Min man hade räknat med att försörja mig under mammaledigheten.

    Ingen vill ju anställa en gravid kvinna idag ändå så är nöjd med akassan.


    Ja, förutsatt att du inte har nåt glapp mellan anställning och akassa.
  • Anonym (Inger)
    Jemp skrev 2021-10-10 12:00:06 följande:

    Ja, förutsatt att du inte har nåt glapp mellan anställning och akassa.


    Tack för svar! :D hade jag absolut ingen aning om!!!!! Nej inget glapp någonstans utan har ett vattentätt cv.

    Wow, blev riktigt glad nu :D
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2021-10-10 09:14:43 följande:

    Hur gör alla hemmafruar/hemmamän då?? :-O


    De har ingen SGI alls...
  • Anonym (....)
    Anonym (HhT) skrev 2021-10-10 09:41:21 följande:

    Ta tjänstledigt !


    Skyddar inte SGI om ts inte studerad då istället
  • EpicF
    Anonym (Inger) skrev 2021-10-10 11:43:41 följande:

    Är min sgi skyddad då?

    Jag går på akassa nu och kommer föda barn när den tar slut, sen studera. Vilken trevlig överraskning isåfall, fick nämligen maxtaket på akassan. Min man hade räknat med att försörja mig under mammaledigheten.

    Ingen vill ju anställa en gravid kvinna idag ändå så är nöjd med akassan.


    Har du jobbat och arbetar upp en sgi innan du blev arbetslös?
  • Anonym (Inger)
    EpicF skrev 2021-10-10 12:25:45 följande:

    Har du jobbat och arbetar upp en sgi innan du blev arbetslös?


    Japp, jobbat 14 år, oavbrutet sen jag gick ut gymnasiet :D senste 6 åren haft minst lön på 39 000/mån som gruvarbetare.
  • Anonym (Arbetsförmedlingen)

    Första dagen efter att du slutar ditt arbete ska du anmäla dig arbetslös på arbetsförmedlingen men inte ansöka om a-kassa. Det är allas rätt att vara inskriven på arbetsförmedlingen om man vill så länge man inte tar ut a-kassa utan att uppfylla kraven för det. Se till att fortsätta vara inskriven på AF även om du tar ett deltidsjobb. Du har rätt att vara inskriven som arbetssökande på deltid.

Svar på tråden Hur skydda SGI om man vill göra ingenting ett tag?