• Annapannaanna

    Julklappar

    Hej

    Hur gör ni med julklappar till era barns kusiner?

    Jag har en son (ensambarn) och han har 3 st kusiner.

    Vi köper alltid julklappar till varandras barn men hur gör man med summan? tex säg att vi säger att man skall köpa för 200kr per barn.

    då kommer jag lägga 3*200kr= 600kr totalt  (min syster har 3 barn)
    och min syster kommer då lägga 1*200kr = 200kr (jag har 1 barn)

    Är det så man skall tänka eller tänker man på annat sätt?
  • Svar på tråden Julklappar
  • Orangebeans

    Ja, det är så det blir om man ska ge varje barn presenter för en specifik summa. Det går inte att komma ifrån. ?Livet är inte rättvist? så att säga.

    Vi har ingen särskild summa att ge för utan det är upp till var och en att bestämma för hur mycket man ger barnen.

  • elsi
    Annapannaanna skrev 2021-10-19 13:26:24 följande:
    Hej

    Hur gör ni med julklappar till era barns kusiner?

    Jag har en son (ensambarn) och han har 3 st kusiner.

    Vi köper alltid julklappar till varandras barn men hur gör man med summan? tex säg att vi säger att man skall köpa för 200kr per barn.

    då kommer jag lägga 3*200kr= 600kr totalt  (min syster har 3 barn)
    och min syster kommer då lägga 1*200kr = 200kr (jag har 1 barn)

    Är det så man skall tänka eller tänker man på annat sätt?
    Jag skulle nog tänka att varje barn är en individ och får för en någorlunda likvärdig summa. Jag skulle inte tänka att ditt barn skulle få för 600 kr bara för att de tre kusinerna får för totalt 600 kr. Jag skulle alltså inte tänka utifrån vad du och din syster lägger ut, utan vad det blir för mottagaren, alltså barnen. 

    Om det blir väldigt många kusiner eller om man har ont om pengar så kanske man får justera summan per barn lite eller kanske tom avveckla hela julklappandet mellan kusiner. 
  • Fjäril kär

    Nu finns det inga kusiner till mina barn men andra barnrelationer i släkten och här ges det efter ålder/behov/intresse/möjligheter. Vilket gör att summan varierar mellan barnen. Det gör det hela enklare för alla inblandade. Ibland är 200 kr i kontanter bättre julklapp än något dyrare som kanske inte ens uppskattas. Så tänker vi. Så paket blandas friskt med rena pengar och alla är nöjda.

  • Jemp

    Ja, jag tänker också att det måste fördelas per barn.

    Sen får ju varje släkt såklart landa i om man behöver sätta en summa. Vi gör det inte till barnen, men landar nog ungefär lika tror jag.

  • Medborgare

    Ni ger till varandras barn, inte till varandra. Därför blir det ju mer för dig men mindre för din syster. Men å andra sidan så köper din syster antagligen julklappar för mer pengar till sina barn än du gör till ditt enda barn. 

    Om du tycker att det är för mycket pengar att lägga på kusinerna så prata med din syster om att sänka beloppet. 

  • Kusinen

    Jag ger julklappartillmina syskonbarn. Vi har inga överenskomna summor utan ger vad vi vill, så har ingen sådan jämförelse. Men villman att det ska bli helt lika ekonomiskt tänker jag att det är rimligt att tänka att varje barn byter julklapp med varandra och utgå från det (sen kan ju barnen i praktiken gå samman till en klapp, men pengamässigt då).

    Men sen finns det ju en massa andra saker att ta hänsyn till än att det blir exakt ekonomiskt lika. Ärdet ena syskonet deltidsarbetande undersköterska och ensamstående med 4 barn och det andra syskonet högavlönad sammanbiende med ett barn så kanske denhögavlönade kan vara ok medom det inte b,ir helt ekonomiskt lika?

  • Kusinen
    Kusinen skrev 2021-10-20 06:52:11 följande:

    Jag ger julklappartillmina syskonbarn. Vi har inga överenskomna summor utan ger vad vi vill, så har ingen sådan jämförelse. Men villman att det ska bli helt lika ekonomiskt tänker jag att det är rimligt att tänka att varje barn byter julklapp med varandra och utgå från det (sen kan ju barnen i praktiken gå samman till en klapp, men pengamässigt då).

    Men sen finns det ju en massa andra saker att ta hänsyn till än att det blir exakt ekonomiskt lika. Ärdet ena syskonet deltidsarbetande undersköterska och ensamstående med 4 barn och det andra syskonet högavlönad sammanbiende med ett barn så kanske denhögavlönade kan vara ok medom det inte b,ir helt ekonomiskt lika?


    Dvs, man kan tänka att det är barnen som ger julklapp till varandra för en viss summa, och då blir det som jag beskrev.

    Man kan också tänka att det är föräldern som ger en gåva fören summa till respektive barn och då blir det som det beskrevs i ts. Båda aätten är väl egentligen korrekta att tänka.
  • Spucks
    Annapannaanna skrev 2021-10-19 13:26:24 följande:
    Hej

    Hur gör ni med julklappar till era barns kusiner?

    Jag har en son (ensambarn) och han har 3 st kusiner.

    Vi köper alltid julklappar till varandras barn men hur gör man med summan? tex säg att vi säger att man skall köpa för 200kr per barn.

    då kommer jag lägga 3*200kr= 600kr totalt  (min syster har 3 barn)
    och min syster kommer då lägga 1*200kr = 200kr (jag har 1 barn)

    Är det så man skall tänka eller tänker man på annat sätt?
    Jag förstå inte din fråga. Om ni bestämma att ni köpa för en viss belopp åt varje barn, då köper ni för en viss belopp åt varje barn. Vad är det som är så komplicerad med det?
  • sextiotalist
    Annapannaanna skrev 2021-10-19 13:26:24 följande:
    Hej

    Hur gör ni med julklappar till era barns kusiner?

    Jag har en son (ensambarn) och han har 3 st kusiner.

    Vi köper alltid julklappar till varandras barn men hur gör man med summan? tex säg att vi säger att man skall köpa för 200kr per barn.

    då kommer jag lägga 3*200kr= 600kr totalt  (min syster har 3 barn)
    och min syster kommer då lägga 1*200kr = 200kr (jag har 1 barn)

    Är det så man skall tänka eller tänker man på annat sätt?
    Har aldrig förstått detta med belopp, mer än att man kan komma överens om ett ungefärligt tak, för att det inte ska rusa iväg för mycket och att förväntningarna är på en rimlig nivå.
    Vi köper åt mina syskonbarn. Till min systers båda, eftersom jag är gudmor till den ena, så känns det mer rätt att båda får något. Men kostnaden för dessa har fått styras av vad vi har råd med. 
    På sambons sida har vi inte den traditionen (tack och lov för det, de är många).
    När vi hade det tufft, så lade mina syskon mer krut på julklapparna till sonen, men nu när de är vuxna alla. Så har det blivit mer personliga saker, som är genomtänkta
  • nernu

    Tänker du att de syskonen ska få billigare julklappar för att de råkar ha syskon då? Är det rättvisare?

  • MinaBernt

    Mitt äldsta syskonbarn är 20 och mitt äldsta är 3. Jag har under dessa 17 år, inte kunnat veta om eller hur många barn jag skulle få.

    Jag har köpt julklappar och födelsedagspresenter till mina syskonbarn ändå, för att jag älskar dem och för att de är min familj. Inte för att jag ska få tillbaka när jag själv får barn.

  • Elin pelin

    Jag och min syster ger för ett förutbestämt belopp, för min syster skenar iväg annars. Ibland ger hon för mer till mina barn just för att hon hävdar att jag har två och hon tre så det blir "orättvist" att jag lägger mer pengar. Jag ser det som att barnen får julklapp av vår familj och bryr mig inte om huruvida jag då får lägga mer än min syster.

    På min mans sida finns en kusin och där lägger vi efter behov. Ett år önskade sig min dotter en specifik sak som svägerskan hade hemma i gott skick, då fick min dotter deras gamla. Båda sätten fungerar bra!

  • nnnnnnnn

    Om ni har väldigt olika förutsättningar för att ge den summa ni tidigare kommit överens om så får ni omförhandla!
    Det är ju bara att bestämma att ni köper för tex 50 kr per barn eller 100 kr per barn. Eller får du säga att du tycker det är orättvist och att hon borde ge dej och din eventuella partner något eller bidra med mer till julbordet eller hur ni nu gör...
    Men tänk då på att det kan vara så att en familj med 3 barn har haft 3 gånger så lång tid med låga inkomster pga graviditet och föräldraledighet, har 3 ggr så mycket utgifter för barnen vad gäller det mesta tex mat, hobbies osv. Har säkert 3 ggr mer VAB (=lägre inkomster), har 3 ggr fler barnkalas där det ska bjudas in klasskamrater, måste ge 3 ggr fler presenter då barnen går på fler barnkalas osv. Listan på sådant som ger dem mer utgifter och lägre inkomster kan göras lång.
    Så om ni i grunden har ungefär samma månadslöner, så kommer det kännas otroligt snålt att du kräver att de ska lägga 600 kr enbart för att ni lägger 600 kr, trots att de har väldigt mycket mer utgifter/mindre inkomster som orsakas av barnen...

  • Anonvm
    Annapannaanna skrev 2021-10-19 13:26:24 följande:
    Är det så man skall tänka eller tänker man på annat sätt?
    Självklart är det så man tänker, vad är det ens för fråga?

    Vad skulle alternativen vara? Att ditt barn fick en julklapp för 600:- av din syster? Att du köpte julklappar till din systers barn för 67

    Herregud.
  • Törstiga tuppen

    Det normala är väl att man köper julklappar för att glädja någon annan, inte för att det ska gå på ett ut. Skit i julklappar överhuvudtaget om du ser det som en affärstransaktion. Vem vet, dina barn kanske får en julklapp av någon som inte ens har barn. Kompenserar du då den personen för att den inte ska gå back?

  • Themis

    Det är ju så det blir om man ska vara millimeterrättvis.

    Men om kusinerna är nära i ålder kanske du kan köpa ett spel till dem gemensamt något år, eller någon uteleksak som de kan använda ihop?
    Krithinkar, fotbollar, såpbubblemaskin?

    Man måste inte få bara individuella presenter om det finns många givare.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
Svar på tråden Julklappar