• Anonym (Bilåkande)

Nu när bensinen har höjts…

Blir ni väldigt drabbade utav det?

Är ni i behov av att åka bil eller kan ni istället välja andra alternativ som kollektivtrafik, cykel, samåkning?

Hur långt har ni till arbete/skola? Bor ni på landet eller i stan?

Jag blir inte speciellt drabbad då jag trots nästan 3 mil till jobbet kan ta bussen, vilket jag tjänar nästan en tusenlapp i månaden mot om jag hade åkt bil till jobbet.

Däremot får jag gå eller cykla till och från resecentrum 2 km var dag då när jag ska jobba. Men det är ju absolut värt det.

• Svar på tråden Nu när bensinen har höjts…
  • Anonym (Elbil)
    Anonym (M) skrev 2021-10-27 15:02:16 följande:
    Oh herregud. Inte konstigt att det blir så himla fel när du inte kan skillnader mellan tätort och stad.
    Jag förslår att du går om skolan eftersom du missat så elementära delar.

Jag är förvånad, med din oförmåga att hålla reda på basala begrepp att du ens hittat statistiken. Sen att det blir fel för dig och att du inte kan tolka texten är bara ett bevis på din bristande skolning.
    Jadu M, du får väl skola mig då, om du kan visa källor som stödjer din tes. Det jag kan hitta för grund för att klassa "storstad" det är bara vad man bestämt att definitionen ska vara på EU nivå, men har du nått som påvisar att det är fel, så lägg fram det då.

Enlig EU:s statistiksbyrå, Eurostat, så är definitionen av en storstad en yta som är urbaniserad med minst 50.000personer, sammanhängande. för den som vill fördjupa sig, se nedan.

thttps://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2015/Urbanisering--fran-land-till-stad/

Här ser man också att vi i snart 100år har varit ett folk som övervägande del bott i urbana samhällen, det som kallas urbaniseringen började ske i rasande fart i den sena delen av 1800talet, men det var inte förens tidigt 1900tal som skiftet skedde, där vi från att ha varit ett landsbyggdsfolk, blev ett stadsfolk, och har så varit i snart 100år.

Vill man vara filosofisk så går det ju att diskutera huruvida vi överhuvudtaget har något som kan kallas för storstadsmiljö i det här landet, sett ur ett globalt perspektiv. Men eftersom det blir en definitionsfråga, så tror jag man får i en sådan här diskussion lägga grunderna genom det våra myndigheter bestämt att definitionen ska vara.

Nu väntar jag med spänning på att du motbevisar mig, och inte bara fortsätter med att försöka raljera en massa ordbajs och glåpord där du rackar ner min låga kunskapsnivå.

*Popcorn och brassestol - medans jag väntar med spänning*
  • sextiotalist
    Anonym (Alla drabbas) skrev 2021-10-27 15:36:03 följande:
    Okej. Kul för er. Vi får nån tusenlapp i månaden i högre bensinkostnad och nån tusenlapp säkert på elen. Som låginkomsttagare finns inte den marginalen. Kommer dock nöja oss med att ha värmen på 18, 19 grader i stället för 20 och se om det håller nere priset. Men vi går precis runt varje månad och tål inte mer höjningar nu. Tillslut drabbar det ju våra barn även om man vill att de ska kunna ha sina aktiviteter kvar.
    Frågan var ju om vi drabbades. Och vi klarar av både höjd bensin (eftersom vi inte är beroende av bilen i vardagen) och el (eftersom vi endast har hushållsel och vad jag förstått så är inte vår uppvärmning från el eller olja, utan fjärrvärme). Maten kan vi anpassa oss.
    Jag vet att det finns de som drabbas, ofta de med svag ekonomi, bor i hus och är beroende av bil
  • Anonym (M)
    sextiotalist skrev 2021-10-27 15:57:41 följande:
    Frågan var ju om vi drabbades. Och vi klarar av både höjd bensin (eftersom vi inte är beroende av bilen i vardagen) och el (eftersom vi endast har hushållsel och vad jag förstått så är inte vår uppvärmning från el eller olja, utan fjärrvärme). Maten kan vi anpassa oss.
    Jag vet att det finns de som drabbas, ofta de med svag ekonomi, bor i hus och är beroende av bil
    Hur tror du att din fjärrvärme produceras?

• Anonym (M)
    Anonym (Elbil) skrev 2021-10-27 15:54:23 följande:
    Jadu M, du får väl skola mig då, om du kan visa källor som stödjer din tes. Det jag kan hitta för grund för att klassa "storstad" det är bara vad man bestämt att definitionen ska vara på EU nivå, men har du nått som påvisar att det är fel, så lägg fram det då.

Trams

thttps://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2015/ Urbanisering--fran-land-till-stad/

Mera gallimatias och trams
    Jag bad dig om källor, du har inte kunnat bevisa det än.
    Det du gjorde var att omdefiniera begrepp för att passa dina egna syften men som inte stämmer med sanningen.

Du kan inte be mig om att motbevisa dig utan det är fortfarande upp till dig att bevisa dina egna påståenden.

• sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2021-10-27 16:10:05 följande:
    Hur tror du att din fjärrvärme produceras?
    Förnyelsebar energi, spillvärme från industrin etc, enligt deras hemsida, självklart behövs det el för driften.
  • Anonym (M)
    sextiotalist skrev 2021-10-27 16:17:21 följande:
    Förnyelsebar energi, spillvärme från industrin etc, enligt deras hemsida, självklart behövs det el för driften.
    Vad är etc?

Mest troligt är oljeprodukter inblandade för förbränningen sker med hjälp av att brännbart material transporteras till fjärrvärmeverket.
  • Anonym (M)
    Anonym (Elbil) skrev 2021-10-27 16:28:15 följande:
    Jag har presenterat fakta och lagt grund för mina uttalanden. Det har inte du.
    Nej det har du inte och jag har förklarat varför dina hemsnickrade teorier inte är hållbara.
  • Anonym (Evelina)

Jag bor i Stockholm och tycker det är jättebra att vi har en regering som tar ansvar för klimatet. Om inte bensinen kostar minst 100 kr litern kommer alla människor att dö och det vill ni väl inte? Samma sak med elpriset. Det måste höjas kraftigt så vi förbrukar mindre el för det kostar också på klimatet med all el. 

Jag går oftast till min skola och när jag handlar. Tycker det är så bra med allt ekologiskt som finns att köpa. Mycket nyttigare och bättre för klimatet. 

• Zouxman
    Anonym (Evelina) skrev 2021-10-31 07:28:28 följande:

Jag bor i Stockholm och tycker det är jättebra att vi har en regering som tar ansvar för klimatet. Om inte bensinen kostar minst 100 kr litern kommer alla människor att dö och det vill ni väl inte? Samma sak med elpriset. Det måste höjas kraftigt så vi förbrukar mindre el för det kostar också på klimatet med all el. 

Jag går oftast till min skola och när jag handlar. Tycker det är så bra med allt ekologiskt som finns att köpa. Mycket nyttigare och bättre för klimatet. 

Priset på bränsle har ingen korrelation med miljön, det är bara staten som använder det som svepskäl, priset är redan så högt att de flesta kör endast det de måste. Miljön blir inte bättre för att Kalle betalar 100kr per liter.

Du är privilegad som har möjlighet att gå dit du behöver, men varför köper du ekologiska varor? Det är ju direkt miljöfarligt. Om alla skulle göra så skulle maten inte räcka då det kräver så mycket större oslingsyta. Det varkar råda ett gravt missförstånd kring ekologiska varor, man ska skilja på hälsokost och vad som är bra för miljön.
  • Zouxman

Om man för övrigt tror på miljödebatten och att vi människor påverkar den till den grad som sägs så borde man samtidigt inse att det enda som kan förhindra det som sägs ska hända är just att människan som ras kraftigt minskar till antal på denna planet. Vi behöver typ halvera befolkningen på ???? och hålla det på den nivån.

• Anonym (Bilist)
    Zouxman skrev 2021-10-31 07:59:50 följande:

Om man för övrigt tror på miljödebatten och att vi människor påverkar den till den grad som sägs så borde man samtidigt inse att det enda som kan förhindra det som sägs ska hända är just att människan som ras kraftigt minskar till antal på denna planet. Vi behöver typ halvera befolkningen på ???? och hålla det på den nivån.

Fast i så fall hela nuvarande skattepolitiken som hela tiden byggt på att vi blir fler och fler som betalar skatt.
  • Anonym (M)

Så det är bara storstadsbor som ska ha möjlighet att leva?

Så berätta då hur du tänker bygga lägenheter i Stockholm för resterande Sveriges befolkning att flytta in i`?
    Du behöver bygga några miljoner lägenheter och de behöver vara färdiga NU.
    Ja, för alla ska ju ha dina möjligheter att GÅ till affären, GÅ till jobbet, GÅ till skola så att vi sen kan klappa oss på axeln för att vi "tänker och gör rätt"...

Problemet är att regeringen inte tar ansvar, de gör det som KÄNNS rätt men inte ÄR det. Att utrota ålar är knappast att GÖRA rätt och att ta ANSVAR. Att göra människor arbetslösa pga att företag på lanndsbygden går i konkors är INTE att ta ansvar. Att sänka jorbruksproduktionen pga bränslepriserna är inte heller att ta ansvar. Att lägga plastskatt i Sverige pga att andra länder slänger skit i haven är inte heller att ta ANSVAR.

Så berätta nu hur du per omgående ska bygga 2 miljoner lägenheter och hur du ska betala det.
  • KKarate

Hahah, ja du tycker det och går fortfarande i skolan, säkert på lån som någon annan betalar.
Svar på tråden Nu när bensinen har höjts…