• Isaaa93

Höggravid och ta hand om dottern. Ingen avlastning

Hej!

Är höggravid och ska föda om 4 dagar. Bor just nu hos min mamma då sambon jobbar hela denna vecka natt och kommer inte vara hemma. Så känns säkrare att bo hos min mamma då det är mycket närmare till förlossningen härifrån och har alla i min familj nära här ifall jag skulle få värkar så kan dom skjutsa in mig. Har iaf BF på söndag och har min 2åriga dotter med mig hos min min mamma. Men får ingen avlastning av nån. Ingen hjälper mig med nåt. Jag får gå upp tidigt på morgonen trots jag inte sovit på natten. Sömnen har blivit förstörd för måste gå upp o kissa varje h. hur gjorde ni andra som var höggravida och hade barn? Fick ni hjälp och avlastning?

• Svar på tråden Höggravid och ta hand om dottern. Ingen avlastning
  • Anonym (Men har du frågat???)
    segaages skrev 2021-11-04 11:20:58 följande:

Kommer osökt att tänka på beduinerna i tunisien, där man bor och lever ihop och till och med ammar varandras ungar. Men i sverige kan man inte ens be morsan om avlastning med en tvååring när man är höggravid och något så fult som ?förvänta? sig hjälp.

Problemet är ju att ts inte inte ber om hjälp utan förväntar sig att familjen själva ska förstå att hon behöver mer hjälp och stanna hemma....
  • Anonym (H)

Jag har hjälpt en vän som var gravid, men då var hon singel. Hade aldrig gått in och gjort pappans jobb.

• Anonym (Balle)

Det är ju pappan till barna som ska stå för avlastningen. Att bara räkna med att alla ska ställa upp å hjälpa till är lite ego.

• madame8790

Du har varit gravid i 9 månader och han har inte planerat in någon ledighet öht runt förlossningen??

Jättekonstigt!

Min man ansökte om ledighet 4 månader in i graviditeten, oavsett om jag behövde hjälp eöler ej, bara för att finnas där och stötta mig.

Din man låter inte som om haan kan sätta sig in i din situation och du borde tagit fajten mycket tidigare för allt handlar om planering i livet.

• Anonym (Samma här)
    Anonym (Usch) skrev 2021-11-04 11:02:01 följande:

Vilka deppiga familjer alla verkar ha?

När jag har varit gravid har min mamma ställt upp jättemycket när min man varit på jobbet på dagarna. Inte för att hon måste men det har varit skönt att ha henne nära bara. Det är helt naturligt i vår familj. Inte någon uppoffring.

Läste igenom tråden och tänkte samma, är verkligheten sådan att man får klara sig ensam oavsett??

Är gravid och har barn som är 4 år. Jag avlastas ofta av både min man, mamma, syster osv. Min familj ställer upp och hjälper till med allt de hinner och kan. Sedan jobbar ju de också men den tiden som finns utöver, finns de för mig oavsett graviditet, barn eller annat jag behöver hjälp med.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Samma här) skrev 2021-11-06 14:54:46 följande:

Läste igenom tråden och tänkte samma, är verkligheten sådan att man får klara sig ensam oavsett??

Är gravid och har barn som är 4 år. Jag avlastas ofta av både min man, mamma, syster osv. Min familj ställer upp och hjälper till med allt de hinner och kan. Sedan jobbar ju de också men den tiden som finns utöver, finns de för mig oavsett graviditet, barn eller annat jag behöver hjälp med.

Precis! Jag menar inte att hela familjen ska ta ledigt från jobbigt men i min familj är det självklart att man hjälps åt och stöttar. Det har aldrig varit tal om något annat. Det är så man gör i en familj liksom. Inte så att min man bara går till jobbet och struntar i familjen men man kan väl behöva lite stöttning ändå? Visst hade vi klarat oss på egen hand men är det det som livet handlar om? Att till varje pris klara sig själv? Så vill inte jag leva. När mina barn blir stora och kanske får egna barn kommer jag finnas där på samma sätt som mina föräldrar varit för mig och som jag och mina syskon har funnits för varandra.

Fint att du också har en stöttande familj!
  • Anonym (123)
    segaages skrev 2021-11-04 11:20:58 följande:

Kommer osökt att tänka på beduinerna i tunisien, där man bor och lever ihop och till och med ammar varandras ungar. Men i sverige kan man inte ens be morsan om avlastning med en tvååring när man är höggravid och något så fult som ?förvänta? sig hjälp.

Morsan kanske inte orkar ta hand om en vild tvååring?
    Morsan kanske har tagit hand om egna ungar i 20 år, minst.
    Morsan kanske jobbar för att kunna ha tak över huvudet och mat på bordet.

Nu har jag ingen dotter tack och lov, här ser man ofta hur krävande dagens unga kvinnor är. Ungar ska de ha men att ta hand om dem är visst värre.
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (123) skrev 2021-11-07 10:59:21 följande:

Nu har jag ingen dotter tack och lov, här ser man ofta hur krävande dagens unga kvinnor är. Ungar ska de ha men att ta hand om dem är visst värre.

Bra att du inte har en dotter tänker jag och som det låter i ditt inlägg är du inte heller så hjälpsam eller benägen till stöttning. Jag är tacksam över att få vara mamma till mina barn oavsett kön och finns för de, precis som min familj finns för mig. Tror det är så man blir uppfostrad och ser till att uppfostra sina egna barn.
  • Anonym (123)
    Anonym (Samma här) skrev 2021-11-07 11:33:33 följande:
    Bra att du inte har en dotter tänker jag och som det låter i ditt inlägg är du inte heller så hjälpsam eller benägen till stöttning. Jag är tacksam över att få vara mamma till mina barn oavsett kön och finns för de, precis som min familj finns för mig. Tror det är så man blir uppfostrad och ser till att uppfostra sina egna barn.
    Haha, ja du... jag är också tacksam över mina barn ska du veta.

Och jo, jag hjälper till med mina barnbarn. När jag vill, orkar eller har tid. Min son som är barnbarnens pappa kräver liksom ingenting av mig. Han och hans fru frågar om de behöver hjälp, de vet att krav liksom inte går hem.

Och sen ska du ge f*n i att uttala dig om hur jag blivit uppfostrad eller uppfostrat mina barn. Tydligen gick det bra då jag inte kräver eller har ungar som kräver en massa.
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (123) skrev 2021-11-07 12:07:47 följande:

Haha, ja du... jag är också tacksam över mina barn ska du veta.

Och jo, jag hjälper till med mina barnbarn. När jag vill, orkar eller har tid. Min son som är barnbarnens pappa kräver liksom ingenting av mig. Han och hans fru frågar om de behöver hjälp, de vet att krav liksom inte går hem.

Och sen ska du ge f*n i att uttala dig om hur jag blivit uppfostrad eller uppfostrat mina barn. Tydligen gick det bra då jag inte kräver eller har ungar som kräver en massa.

Gud vad bra det blev för din del då. Jag uttalar mig om vad jag vill, synd att du tar åt dig för jag pratar nämligen om hur jag blivit uppfostrad och hur jag ser på saken. Jag skiter i hur du är eller vad du ger till dina barn. Bara att du skriver att du är tacksam över att inte ha en dotter talar om hur du är. Och nej, jag kräver inget heller, vi finns bara för varandra så som i min värld en familj ska och bör fungera.
  • Anonym (123)
    Anonym (Samma här) skrev 2021-11-07 12:31:39 följande:
    Gud vad bra det blev för din del då. Jag uttalar mig om vad jag vill, synd att du tar åt dig för jag pratar nämligen om hur jag blivit uppfostrad och hur jag ser på saken. Jag skiter i hur du är eller vad du ger till dina barn. Bara att du skriver att du är tacksam över att inte ha en dotter talar om hur du är. Och nej, jag kräver inget heller, vi finns bara för varandra så som i min värld en familj ska och bör fungera.
    Ok, noterat.

Din uppfostran verkar, av det du visar här, hyfsat undermålig.
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (123) skrev 2021-11-07 13:18:34 följande:

Ok, noterat.

Din uppfostran verkar, av det du visar här, hyfsat undermålig.

Hahah ok, ska skriva upp det någonstans
  • Anonym (123)
    Anonym (Samma här) skrev 2021-11-07 14:14:23 följande:
    Hahah ok, ska skriva upp det någonstans
    Behöver du verkligen det? Har du så dåligt minne?
  • segaages
    Anonym (123) skrev 2021-11-07 10:59:21 följande:

slö morsa som inte orkar hjälpa sin höggravida dotter. kan morsan sitta o pilla navel o skrolla på familjeliv kan hon väl lika gärna ge tvååringen en glass och kolla på bamse ihop istället så hennes dotter kan sova nån timme till. ligger väl förhoppningsvis i morsans intresse också att dottern får lite vila innan förlossningen.
  • Anonym (123)
    segaages skrev 2021-11-08 13:31:43 följande:
    slö morsa som inte orkar hjälpa sin höggravida dotter. kan morsan sitta o pilla navel o skrolla på familjeliv kan hon väl lika gärna ge tvååringen en glass och kolla på bamse ihop istället så hennes dotter kan sova nån timme till. ligger väl förhoppningsvis i morsans intresse också att dottern får lite vila innan förlossningen.
    Hur vet du vad hennes mamma pysslar med?
  • segaages
    Anonym (123) skrev 2021-11-08 15:29:17 följande:

Hur vet du vad hennes mamma pysslar med?

det är väl vad din generation gör tänker jag. surar över samhället, bianca ingrosso och unga krävande kvinnor.
  • Anonym (123)
    segaages skrev 2021-11-08 15:43:25 följande:
    det är väl vad din generation gör tänker jag. surar över samhället, bianca ingrosso och unga krävande kvinnor
    Jag kan naturligtvis inte tala för alla, som du tror dig kunna göra.

Jag arbetar heltid, har hund och trädgård att ta vara på.

Varför skulle jag reta mig på Bianca Ingrosso? Det får du gärna förklara för jag har verkligen ingen aning om vad det finns att reta sig på.
  • segaages
    Anonym (123) skrev 2021-11-08 20:28:43 följande:

Jag kan naturligtvis inte tala för alla, som du tror dig kunna göra.

Jag arbetar heltid, har hund och trädgård att ta vara på.

Varför skulle jag reta mig på Bianca Ingrosso? Det får du gärna förklara för jag har verkligen ingen aning om vad det finns att reta sig på.

det är sånt ni gör
  • Anonym (123)
    segaages skrev 2021-11-09 09:02:28 följande:
    det är sånt ni gör
    Uppenbarligen inte.
  • Anonym (Samma här)

Ts, hur har det gått för dig?

Svar på tråden Höggravid och ta hand om dottern. Ingen avlastning