• Anonym (F77)

    Sömn är viktigt

    Jag behöver höra era åsikter i en fråga. Vi har en dotter som är fem år, de senaste åren sover hon tillsammans med mamma i dubbelsängen och jag (pappa) i ett angränsade rum. Det går jättebra, dottern sover hela natten och till typ 09.00 om hon får. Min sambo MÅSTE dock varje kväll efter att dottern har nattats sitta i soffan och titta på netflix, jag går och lägger mig så fort jag får chansen. Problemet är att väldigt ofta så somnar sambon på soffan, vilket gör att dottern vaknar till, oftast vid 01.30, och märker att mamma saknas i sängen. Dottern blir ledsen och börjar ropa efter mamma, jag vaknar med ett ryck och springer in till dottern och tröstar, väcker sambon och går och lägger mig igen. Då är jag oftast uppe i varv och har svårt att somna om, häromnatten låg jag vaken mellan 01.30 och 05.00. Jag är helt slut i flera dagar efter en sån natt. Det förstör jättemycket för mig, både på jobbet och privat om man ska träna eller göra något annat.
    Dagen efter en sån natt pratar jag med sambon och säger att det vore bra om hon inte somnar på soffan för det förstör väldigt mycket. Jag får till svar att hon somnar på soffan hur mycket hon vill, om dottern vaknar så är de lika mycket mitt ansvar som hennes att vakna och trösta. Jag ber henne att inte somna inatt igen och jag får till svar att det ska inte ske ikväll. 01.30 vaknar dottern och sambon ligger och sover på soffan. Jag blir tokig! Vad kan jag göra?
  • Svar på tråden Sömn är viktigt
  • KCL

    Det låter ju som att det är er 5 årings sömn som är problemet. Lär henne att sova i en egen säng och se till att hon lägger sig innan 21. Du har ju lika mkt skyldigheter som din sambo att se till att nätterna blir bra. 

  • Anonym (F77)

    Det konstigaste tycker jag är att: det sista jag säger till henne innan jag går in till mig är, Snälla somna inte på soffan ikväll. Jag får till svar att, Nej, jag kommer inte somna på soffan. Du behöver inte vara orolig. Och lik förbannat somnar hon på soffan och hela cirkusen drar igång 01.30. Om hon istället säger: Inatt vill jag sova på soffan. Då vet jag det och kan sova med dottern i stora sängen istället. Sen kan man diskutera om varför man måste ha ett netflix maraton tills ögonen går i kors istället för att nöja sig med ett avsnitt och sen gå och lägga sig i skaplig tid.

  • Anonym (Ebba)

    Skyldighet att se till att partnerns sömn blir bra... knappast när vederbörande väljer netflix framför att sova. Och sen vill ha sovmorgon till 08?
    Går du och tösen upp vid 7 så får sambon väl tåla att också bli väckt då. Eller om du sover med tösen och mamman i det andra rummet så får väl hon fortsätta att sova där?
    Det är ändå en vuxen person.
    Sen har man ett gemensamt ansvar med väldigt små barn, men det är en annan sak. Då kan det finnas ett eller max två block med sammanhängande sömn pga barnet vaknar och behöver tröst eller amning under de första sex månaderna kanske. Och då får man turas om. Men här är det en femåring.

    Samsovning kan ni fortsätta med, jag är inget fan av att lägga barn i egna rum bara för att. Vi har en fyraåring som har eget rum och egen säng men hen sover helst med oss och då är det så. Hen kommer inte göra det när hen är 13, det är jag helt övertygad om.

  • BuoBä
    Anonym (F77) skrev 2021-11-04 10:49:28 följande:

    Det konstigaste tycker jag är att: det sista jag säger till henne innan jag går in till mig är, Snälla somna inte på soffan ikväll. Jag får till svar att, Nej, jag kommer inte somna på soffan. Du behöver inte vara orolig. Och lik förbannat somnar hon på soffan och hela cirkusen drar igång 01.30. Om hon istället säger: Inatt vill jag sova på soffan. Då vet jag det och kan sova med dottern i stora sängen istället. Sen kan man diskutera om varför man måste ha ett netflix maraton tills ögonen går i kors istället för att nöja sig med ett avsnitt och sen gå och lägga sig i skaplig tid.


    Men strunta i vad hon säger, och gå och lägg dig med dottern oavsett, om det är det som funkar och gör att du får sova. Då har du löst ditt problem, och hon får lösa sitt.
  • Anonym (F77)

    Jo, men ska man ens behöva ha den här typen av problem i en vuxens liv? Det finns fler liknande knasigheter som jag inte ens orkar tänka på.

  • BuoBä
    Anonym (F77) skrev 2021-11-05 08:25:35 följande:

    Jo, men ska man ens behöva ha den här typen av problem i en vuxens liv? Det finns fler liknande knasigheter som jag inte ens orkar tänka på.


    Nej, det låter lite tonåringsaktigt. Men om du förklarat vilka problem det orsakar för dig och hon inte vill ändra på sig, så får du fokusera på att lösa situationen för dig. Och eventuellt ta tag i den där separationen om du inte står ut.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (F77) skrev 2021-11-05 08:25:35 följande:

    Jo, men ska man ens behöva ha den här typen av problem i en vuxens liv? Det finns fler liknande knasigheter som jag inte ens orkar tänka på.


    Det bästa för dig om du lever med en person som inte lyssnar till vad som är viktigt för dig, inte vill ha någon dialog och inte är villig att kompromissa är att lämna. Om inte kärleken är så pass stark att du vill jobba på saken. För hennes del vore det kanske rimligt med lite rådgivning eller terapi om hon ska kunna bryta mönstret och inte bete sig på samma sätt i framtida relationer. Men det är inte ditt ansvar, den vägen ska du bara gå om du kan tro på att ni kan lösa det och fortsätta ert liv tillsammans.
  • Anonym (S)
    Anonym (F77) skrev 2021-11-05 08:25:35 följande:

    Jo, men ska man ens behöva ha den här typen av problem i en vuxens liv? Det finns fler liknande knasigheter som jag inte ens orkar tänka på.


    Nej, och det är därför det antagligen är bäst om ni går skilda vägar. Din tjej vill inte vara vuxen, hon tar inte ens sitt föräldraansvar, och inte för sig själv heller. Hon mår kanske inte bra men hon verkar inte heller vilja ändra på sig. Man kan iaf ge familjeterapi som förslag men utöver det känns det ganska kört.
  • Anonym (F77)

    Ja, vi går skilda vägar nu. Tror det i grund och botten handlar om psykisk ohälsa så det är svårt att göra nåt.

  • Jemp
    Anonym (F77) skrev 2021-11-05 08:25:35 följande:

    Jo, men ska man ens behöva ha den här typen av problem i en vuxens liv? Det finns fler liknande knasigheter som jag inte ens orkar tänka på.


    Typen av problem att ens (soon to be) ex lägger sig i när man sover? Nä.
    Anonym (F77) skrev 2021-11-04 10:49:28 följande:

    Det konstigaste tycker jag är att: det sista jag säger till henne innan jag går in till mig är, Snälla somna inte på soffan ikväll. Jag får till svar att, Nej, jag kommer inte somna på soffan. Du behöver inte vara orolig. Och lik förbannat somnar hon på soffan och hela cirkusen drar igång 01.30. Om hon istället säger: Inatt vill jag sova på soffan. Då vet jag det och kan sova med dottern i stora sängen istället. Sen kan man diskutera om varför man måste ha ett netflix maraton tills ögonen går i kors istället för att nöja sig med ett avsnitt och sen gå och lägga sig i skaplig tid.


    Nog för att man kan anstränga sig för att inte somna på soffan men oftast är man inte helt medveten om det. Du borde ju ha lärt dig. Hon har ju presenterat en lösning som låter som att den skulle funka för alla: du sover med dottern.
  • Jemp
    Anonym (Ebba) skrev 2021-11-05 10:18:51 följande:

    Det bästa för dig om du lever med en person som inte lyssnar till vad som är viktigt för dig, inte vill ha någon dialog och inte är villig att kompromissa är att lämna. Om inte kärleken är så pass stark att du vill jobba på saken. För hennes del vore det kanske rimligt med lite rådgivning eller terapi om hon ska kunna bryta mönstret och inte bete sig på samma sätt i framtida relationer. Men det är inte ditt ansvar, den vägen ska du bara gå om du kan tro på att ni kan lösa det och fortsätta ert liv tillsammans.


    Anonym (S) skrev 2021-11-05 11:27:52 följande:

    Nej, och det är därför det antagligen är bäst om ni går skilda vägar. Din tjej vill inte vara vuxen, hon tar inte ens sitt föräldraansvar, och inte för sig själv heller. Hon mår kanske inte bra men hon verkar inte heller vilja ändra på sig. Man kan iaf ge familjeterapi som förslag men utöver det känns det ganska kört.


    Va? Så man behöver terapi och tar inte sitt ansvar som förälder för att man somnar på soffan?

    Om man är mamma då. Som pappa är det helt okej att sova i ett annat rum och starta gräl med mamman för att man vill slippa vara förälder nattetid.
  • Anonym (F77)

    1. Hon vill sova med dottern. Det är mysigt på morgonen att de kan ligga och dra sig tillsammans.
    2. Hon säger att hon inte ska somna på soffan så jag kan lugnt sova i det andra rummet.

    Om hon sa att: I natt får du sova med dottern för jag vill sova på soffan. Fine, då vet jag det. Om hon säger att hon inte kommer somna på soffan men ändå gör det. Det är DET som är problemet. Speciellt när det händer 1-2 ggr i veckan.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (F77) skrev 2021-11-05 14:30:23 följande:

    1. Hon vill sova med dottern. Det är mysigt på morgonen att de kan ligga och dra sig tillsammans.

    2. Hon säger att hon inte ska somna på soffan så jag kan lugnt sova i det andra rummet.

    Om hon sa att: I natt får du sova med dottern för jag vill sova på soffan. Fine, då vet jag det. Om hon säger att hon inte kommer somna på soffan men ändå gör det. Det är DET som är problemet. Speciellt när det händer 1-2 ggr i veckan.


    Så gå och lägg dig i sängen istället då så att du får sova. Just nu klagar du bara och försöker få din sambo att ändra ett beteende hon uppenbarligen inte vill ändra på. Så lösningen är enkel. Sov i sängen, få ostörd nattsömn och låt sambon få sova på soffan
  • Anonym (Ebba)
    Jemp skrev 2021-11-05 14:19:53 följande:
    Anonym (S) skrev 2021-11-05 11:27:52 följande:

    Nej, och det är därför det antagligen är bäst om ni går skilda vägar. Din tjej vill inte vara vuxen, hon tar inte ens sitt föräldraansvar, och inte för sig själv heller. Hon mår kanske inte bra men hon verkar inte heller vilja ändra på sig. Man kan iaf ge familjeterapi som förslag men utöver det känns det ganska kört.


    Va? Så man behöver terapi och tar inte sitt ansvar som förälder för att man somnar på soffan?

    Om man är mamma då. Som pappa är det helt okej att sova i ett annat rum och starta gräl med mamman för att man vill slippa vara förälder nattetid.
    Om det innebär att man inte tar hänsyn till sin partner och /eller kan kompromissa så kan man behöva en tredje part för att kunna förmedla vad det här beteendet innebär för förhållandet.
    Och nej, det omvända är förstås inte heller ok. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (F77) skrev 2021-11-05 14:30:23 följande:

    1. Hon vill sova med dottern. Det är mysigt på morgonen att de kan ligga och dra sig tillsammans.

    2. Hon säger att hon inte ska somna på soffan så jag kan lugnt sova i det andra rummet.

    Om hon sa att: I natt får du sova med dottern för jag vill sova på soffan. Fine, då vet jag det. Om hon säger att hon inte kommer somna på soffan men ändå gör det. Det är DET som är problemet. Speciellt när det händer 1-2 ggr i veckan.


    Nu gnäller du bara. Kanske sambon planerar att inte somna i soffan men gör det ändå. Nu vet du att hon har lätt för att somna i soffan och inte har självinsikt i det. Är det så hemskt?

    Jag tror det handlar om att du inte vill sova med dottern
Svar på tråden Sömn är viktigt