• Anonym (TS)

Flera 35+ som vill bli gravida?Hur bråttom är det mes tanke på ålder?

Jag är en kvinna på 36 år, som gärna skulle villa ha en eller två sladdisar. Har redan barn, som är rätt stora. Haft lätt att bli gravid innan, men är nu livrädd att jag skall vara för gammal.

Jag fick ett missfall i år, vilket lämnat spår

psykiskt. Missfallet blev utdraget. Blev gravid utan att försöka.

Men nu till frågan. Hur bråttom har jag egentligen? Måste vi försöka

genast med tanke på åldern? Har sådan ångest efter missfallet.Rädd att kroppen inte fungerar längre. har regelbunden mens. Mannen närmar sig 40.

Jag tänkte länge att jag var färdig med barn, men ändrade mig efter mf?

• Svar på tråden Flera 35+ som vill bli gravida?Hur bråttom är det mes tanke på ålder?
  • Aliona

Det går inte att svara på hur bråttom just du har, för det är ju högst individuellt vid vilken ålder fertiliteten sjunker. Man brukar ju säga att det sjunker rejält vid 35, men jag vet personer med dåliga värden långt yngre än så medan jag själv tex hade inga tecken på sjunkande fertilitet vid 38 och blev gravid vid 39. Om det är något som du går och funderar på och oroar dig över så tycker jag att du ska prata med din gynekolog. De kan ta enkla blodprov. Sen är det ju inte säkert att man blir gravid ändå trots bra värden, men det vet du så klart!

• Anonym (Olika)

Att du kunnat få barn utan problem tyder på att du borde vara fertil fortfarande. Fertiliteten sjunker efter 35, men inte drastiskt förrän efter 40. Sen finns det såna som får barn spontant vid 47 som en bekant till mig och såna som jag som inte lyckades öht med egna ägg fast jag började vid 37.

• Anonym (TS)
    Aliona skrev 2021-11-05 19:20:40 följande:

Det går inte att svara på hur bråttom just du har, för det är ju högst individuellt vid vilken ålder fertiliteten sjunker. Man brukar ju säga att det sjunker rejält vid 35, men jag vet personer med dåliga värden långt yngre än så medan jag själv tex hade inga tecken på sjunkande fertilitet vid 38 och blev gravid vid 39. Om det är något som du går och funderar på och oroar dig över så tycker jag att du ska prata med din gynekolog. De kan ta enkla blodprov. Sen är det ju inte säkert att man blir gravid ändå trots bra värden, men det vet du så klart!

Vad kan man ta för enkla test, vet du?
  • Anonym (Olika)
    Anonym (TS) skrev 2021-11-05 19:33:24 följande:
    FSH, AMH, LH, prolaktin och progesteron.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Olika) skrev 2021-11-05 20:48:02 följande:

FSH, AMH, LH, prolaktin och progesteron.

orkar södu förklara vad det betyder? tacksam i

förhand?
  • Anonym (Olika)
    Anonym (TS) skrev 2021-11-05 20:55:40 följande:
    orkar södu förklara vad det betyder? tacksam i
    förhand?
    FSH och AMH kollar din äggreserv. Prolaktin är amningshormon. Vid för högt värde kan det påverka fertiliteten och bero på en tumör- dock ofarlig. Progesteron ger svar på om man haft ägglossning. LH är hormonet som föregår ägglossningen. Du har säkert bra värden iom att du nyligen varit gravid. Vid riktigt usla värden kan man inte bli spontant gravid och kanske inte alls med egna ägg. 
  • Aliona
    Anonym (TS) skrev 2021-11-05 19:33:24 följande:

Det vanligaste är ett hormontest, FSH, för att kolla äggreserven, och lite andra markörer. Minns inte riktigt allt, det var 6-7 år sedan jag gjorde min fertilitetsutredning. Men det är iaf enkla blodprov.
  • Anonym (TS)

Tack för svar! Kanske helt enkelt ska be om det, eftersom det skulle ge

mig sinnesro. Skulle gärna vänta ett

litet tag på att bli gravid. Att inte behöva stressa genast.

• Anotherone

Jag har två barn och båda har blivit till på första aktiva försöket. Så antingen har jag haft tur två gånger eller så är jag fertil och kompatibel med min man. Omöjligt att säga. Men har du blivit gravid hyfsat nyligen så ska det ju inte vara helt kört i alla fall.
    Jag var 25 när första barnet föddes och 36 när andra barnet blev till.

• Anonym (TS)
    Anotherone skrev 2021-11-06 08:53:37 följande:

Jag har två barn och båda har blivit till på första aktiva försöket. Så antingen har jag haft tur två gånger eller så är jag fertil och kompatibel med min man. Omöjligt att säga. Men har du blivit gravid hyfsat nyligen så ska det ju inte vara helt kört i alla fall.

Jag var 25 när första barnet föddes och 36 när andra barnet blev till.

Jag fick mina innan 30? Så mycket jobbiga tankat angåede detta. Har ny man, och vi är ett väldigt färskt par så att säga. Så skulle gärna ge detta lite tid. Men han vill ha två barn, och jag inser ju att då är det bråttom?

Sen skulle det vara trevligt att ?ta det som det kommer?, utan tester och taimat sex osv.

Jag tror inte han öht förstår detta med åldern, att man liksom inte kan vänta i 100år heller.
  • Anonym (Tvillingmamma)

Du är absolut inte för gammal, inte mannen heller. Jag och maken fick våra tvillingar när jag var 36 och han 33. (Inga barn sen innan). Jag blev gravid efter några månaders försök. Men det är väldigt individuellt, och du får räkna med att det kan ta längre tid när du närmar dig 40, än före 30. Missfall är dock relativt vanligt oavsett ålder. Var fjärde tidig graviditet slutar väl i missfall om jag minns rätt? Det är jobbigt, men den risken får man leva med. Jag vet flera kvinnor som fick missfall före 30. Bara en av dem verkar ha svårt att bli gravid eller behålla barnen, de andra har flera barn. Missfallsrisken ökar med stigande ålder, men inte lika mycket som svårigheten att bli gravid öht.

• Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (TS) skrev 2021-11-06 12:16:44 följande:
    Jag fick mina innan 30 Så mycket jobbiga tankat angåede detta. Har ny man, och vi är ett väldigt färskt par så att säga. Så skulle gärna ge detta lite tid. Men han vill ha två barn, och jag inser ju att då är det bråttom Sen skulle det vara trevligt att ta det som det kommer, utan tester och taimat sex osv. Jag tror inte han öht förstår detta med åldern, att man liksom inte kan vänta i 100år heller.

Vill du ha två barn till? Visst låter det som att du är sugen, men jag hoppas att du inte försöker få fler barn än du vill ha, för mannens skull.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2021-11-06 13:06:28 följande:

Du är absolut inte för gammal, inte mannen heller. Jag och maken fick våra tvillingar när jag var 36 och han 33. (Inga barn sen innan). Jag blev gravid efter några månaders försök. Men det är väldigt individuellt, och du får räkna med att det kan ta längre tid när du närmar dig 40, än före 30. Missfall är dock relativt vanligt oavsett ålder. Var fjärde tidig graviditet slutar väl i missfall om jag minns rätt? Det är jobbigt, men den risken får man leva med. Jag vet flera kvinnor som fick missfall före 30. Bara en av dem verkar ha svårt att bli gravid eller behålla barnen, de andra har flera barn. Missfallsrisken ökar med stigande ålder, men inte lika mycket som svårigheten att bli gravid öht.

Du har så rätt. Det var mitt första missfall,

som var en missed abortion. Så känns såklart jobbigt, även om jag vet att det är vanligt. Jo jag räknar med att det tar ett tag, därför upplever jag att det blir lite bråttom, tvillingar vore ju win win tidsmässigt?
  • fornminne
    Anonym (TS) skrev 2021-11-06 13:09:21 följande:
    Du har så rätt. Det var mitt första missfall, som var en missed abortion. Så känns såklart jobbigt, även om jag vet att det är vanligt. Jo jag räknar med att det tar ett tag, därför upplever jag att det blir lite bråttom, tvillingar vore ju win win tidsmässigt

Men hur många barn vill DU ha? Det handlar ju inte bara om mannen, även om jag kan förstå att han vill bli pappa.
  • Anonym (TS)
    fornminne skrev 2021-11-06 13:17:32 följande:

Men hur många barn vill DU ha? Det handlar ju inte bara om mannen, även om jag kan förstå att han vill bli pappa.

gärna ett eller max två. Självklart inte bara vad han vill.
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (TS) skrev 2021-11-06 13:09:21 följande:
    Du har så rätt. Det var mitt första missfall, som var en missed abortion. Så känns såklart jobbigt, även om jag vet att det är vanligt. Jo jag räknar med att det tar ett tag, därför upplever jag att det blir lite bråttom, tvillingar vore ju win win tidsmässigt

Nu är ju barn inga leksaker man köper på postorder. Om du redan har barn, vet du hur krävande det kan vara. För oss var det lite chockartat att upptäcka att vi väntade tvillingar, även om vi förstås blev glada. Det mesta har gått jättebra, men att få två på en gång är inte alltid en dans på rosor. Och då kunde vi ändå lägga allt fokus på dem, eftersom vi inte har några andra barn. Hur många har du? Hur många har du tid för, ork för? Det låter som att din nya partner hetsar lite för att han själv är barnlös. Har ni ganska nyligen träffats bör ni absolut vänta ett tag till.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2021-11-06 13:23:13 följande:

Nu är ju barn inga leksaker man köper på postorder. Om du redan har barn, vet du hur krävande det kan vara. För oss var det lite chockartat att upptäcka att vi väntade tvillingar, även om vi förstås blev glada. Det mesta har gått jättebra, men att få två på en gång är inte alltid en dans på rosor. Och då kunde vi ändå lägga allt fokus på dem, eftersom vi inte har några andra barn. Hur många har du? Hur många har du tid för, ork för? Det låter som att din nya partner hetsar lite för att han själv är barnlös. Har ni ganska nyligen träffats bör ni absolut vänta ett tag till.

Absolut. Håller med dig till 100. Det är nog mera jag som stressar, inte han. Jag skämtade mest om twins.
Svar på tråden Flera 35+ som vill bli gravida?Hur bråttom är det mes tanke på ålder?