• Anonym (Jasmine)

Fler i tredje trimestern som inte vaccinerat sig mot covid?

Hej, finns det fler här än jag som är i tredje trimestern och inte vaccinerat sig mot covid?

Kommer ni vaccinera er trots att det inte är så lång tid kvar till BF? Berätta hur ni resonerar.

• Svar på tråden Fler i tredje trimestern som inte vaccinerat sig mot covid?
  • Anonym (Smart att avvakta)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-12 23:10:38 följande:
    Vilka långtidseffekter? Har du några seriösa källor som påvisar några långtidseffekter alls?
    Källor sa att 2 doser vaccin behövdes för skydd. Nu är vi uppe i 3, snart 4. Så långtidseffekterna är jäkligt oklara eftersom det inte passerat lång tid.
  • Talia88

Ja, visst ser man att gravida drabbas hårdare av Covid. Men ingen som har gett en procentuell risk till mig och ingen kan säga hur mycket värre det blir för en gravid med Covid.

Därav tycker jag att risken att drabbas av okända biverkningar, föra över det till fostret, drabbas av småblodproppar och ADE är högre än att drabbas av Corona.

Jag hade Covid hemma för några veckor sedan, min sambo som testades positivt och var sjuk, och jag drabbades inte. Jag var på apoteket och köpte tillskott innan vi visste att han var sjuk och då sa pharmaceuten att hennes dotter hade drabbats av Covid som gravid för några mån sedan (v 25). "Hur gick det då?" frågade jag. "Allting gick bra och det var som en förkylning bara där hon var sjuk i 4-5 dagar och pojken är född nu och mår bra och har inga men". Jah och sambon höll distans den veckan och jag drabbades inte.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det gravida med underliggande sjukdomar som drabbats, håll koll på er d-vitamin speciellt vintertid. 80% av alla covidpatienter har d-vitamin brist, ej mätt i Sverige för vi tar inga sådana prov men finns flera studier kring det.

• FuckGoggleAskMe
    Talia88 skrev 2021-11-13 09:57:55 följande:

Ja, visst ser man att gravida drabbas hårdare av Covid. Men ingen som har gett en procentuell risk till mig och ingen kan säga hur mycket värre det blir för en gravid med Covid.

Därav tycker jag att risken att drabbas av okända biverkningar, föra över det till fostret, drabbas av småblodproppar och ADE är högre än att drabbas av Corona.

Jag hade Covid hemma för några veckor sedan, min sambo som testades positivt och var sjuk, och jag drabbades inte. Jag var på apoteket och köpte tillskott innan vi visste att han var sjuk och då sa pharmaceuten att hennes dotter hade drabbats av Covid som gravid för några mån sedan (v 25). "Hur gick det då?" frågade jag. "Allting gick bra och det var som en förkylning bara där hon var sjuk i 4-5 dagar och pojken är född nu och mår bra och har inga men". Jah och sambon höll distans den veckan och jag drabbades inte.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det gravida med underliggande sjukdomar som drabbats, håll koll på er d-vitamin speciellt vintertid. 80% av alla covidpatienter har d-vitamin brist, ej mätt i Sverige för vi tar inga sådana prov men finns flera studier kring det.

Nej det verkar inte finns pålitliga siffror om hur mycket värre det blir för gravida kvinnor, infon på länken nedan är ny. Men riskerna att barnet föds för tidigt och diverse komplikationer för barn och mamma, inkl. akut kejsarsnitt och död, är tydligen dubbelt så stora om kvinnan har Covid19 vid födseln. 

Att ha svår brist på vitamin D verkar förvärra sjukdomen, men det är ju inte så att vitamin D förebygger att man får COVID19 eller att det botar. 

Experterna säger att bieffekter efter vaccination borde visa sig inom ett par veckor, sedan blir det inga följder. Tror mer på experterna än på amatörtyckare som spekulerar. 

https://www.rcog.org.uk/en/guidelines-research-services/guidelines/coronavirus-pregnancy/covid-19-virus-infection-and-pregnancy/#pregnancy
  • Anonym (M)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-13 11:27:43 följande:

Nej det verkar inte finns pålitliga siffror om hur mycket värre det blir för gravida kvinnor, infon på länken nedan är ny. Men riskerna att barnet föds för tidigt och diverse komplikationer för barn och mamma, inkl. akut kejsarsnitt och död, är tydligen dubbelt så stora om kvinnan har Covid19 vid födseln. 

Att ha svår brist på vitamin D verkar förvärra sjukdomen, men det är ju inte så att vitamin D förebygger att man får COVID19 eller att det botar. 

Experterna säger att bieffekter efter vaccination borde visa sig inom ett par veckor, sedan blir det inga följder. Tror mer på experterna än på amatörtyckare som spekulerar. 

www.rcog.org.uk/en/guidelines-research-services/guidelines/coronavirus-pregnancy/covid-19-virus-infection-and-pregnancy/

Experterna tyckte att Neurosedyn var säker och effektiv också.

Enda vi vet om covid vaccinen att vi vet för lite oavsett vad antivaccers och okritiska vaccindyrkare påstår som sanning.
  • Anonym (Jasmine)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-12 23:10:38 följande:

Vilka långtidseffekter? Har du några seriösa källor som påvisar några långtidseffekter alls?

Jag är rädd för att det SKA bli långtidseffekter av covid, jag uttryckte mig lite klumpigt. Men det är kanske något man inte kan se förrän om några år om vaccinet ger några negativa långtidseffekter eller ej. De inrapporterade misstänkta fall av covid vaccinet är ju i anslutning till vaccinationstillfället eller kort tid efter.

www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner
  • Anonym (Jasmine)
    Talia88 skrev 2021-11-13 09:57:55 följande:

Fast bara för att HON inte blev allvarligt sjuk som gravid när hon hade covid så innebär ju inte det att det är så för alla, dessutom kan man inte i ett så tidigt skede som spädbarnsåldern se om barnet är helt friskt, ibland upptäcks sådant först i förskoleåldern.

Du skriver mycket utifrån vad DU tycker men du har ingen fakta eller belägg för de saker du skriver. Hur kan du veta att risken att drabbas av små blodproppar och ADE är större än att drabbas av covid? Fakta på det tack.

Med det sagt så är jag själv kluven inför att ta vaccinet och därför har jag inte tagit det än och nu i vecka 33 känns det som om jag likväl kan låta bli eftersom det inte är många veckor kvar.
  • nernu

Ni vill inte vaccinera er för att ni har suttit på er kammare och knåpat ihop risker som det inte finns belägg för. Men ni kan tänka er att ta risken att bli jättesjuka i covid? Nej tack för min del. Jag kan inte tänka mig att isolera mig i flera månader för att inte bli smittad. Jag vill träffa min familj och fira jul utan att behöva akta mig. Men alla gör som dom vill.

• Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2021-11-13 11:55:12 följande:
    Experterna tyckte att Neurosedyn var säker och effektiv också.

Enda vi vet om covid vaccinen att vi vet för lite oavsett vad antivaccers och okritiska vaccindyrkare påstår som sanning.
    Tack och lov har iallafall västvärldens läkemedelsindustri såväl som statliga kontrollorgan och deras rutiner med olika tester lärt sig en läxa och förbättrat sig mycket sedan dess. Håller du inte med om det?

Läste för övrigt att USAs läkemedelverk (FDA) aldrig godkände deras motsvarighet till Neurosedyn.
    Men i Brasilien ser man fortfarande ibland bieffekterna av just det läkemedlet ännu idag.
  • Anonym (Jasmine)
    nernu skrev 2021-11-13 18:35:40 följande:

Ni vill inte vaccinera er för att ni har suttit på er kammare och knåpat ihop risker som det inte finns belägg för. Men ni kan tänka er att ta risken att bli jättesjuka i covid? Nej tack för min del. Jag kan inte tänka mig att isolera mig i flera månader för att inte bli smittad. Jag vill träffa min familj och fira jul utan att behöva akta mig. Men alla gör som dom vill.

Du som vaccinerad kan bli sjuk i covid och smitta andra.
  • Anonym (O)

Jag kanske inbillar mig, men det verkar som att många barn har dött under graviditeten det senaste året...

• nernu
    Anonym (Jasmine) skrev 2021-11-13 22:59:35 följande:

Du som vaccinerad kan bli sjuk i covid och smitta andra.

Det kan man absolut. Men det går inte att jämföra risken för mig som är vaccinerad och bara umgås med andra som är vaccinerad med någon som är ovaccinerad och kanske dessutom träffar flera andra ovaccinerade.

Man kan få covid ändå. Men det är mycket mycket mindre risk. Och att få allvarlig covid trots vaccin är ännu ovanligare. Det är bara äldre sjuka människor som har fått det hittills.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (O) skrev 2021-11-13 23:00:23 följande:

Jag kanske inbillar mig, men det verkar som att många barn har dött under graviditeten det senaste året...

Det har jag inte läst något om, men däremot vet man att riskerna för att barnet föds för tidigt, diverse förlossningskomplikationer, barnet dör etc är dubbelt så höga om mamman har COVID19 då. 
  • Tow2Mater
    Detta kan ju vara intressant for dem som vill ha info, från COPE studien som pågår:

En onlineföreläsning om hur COVID-19 påverkar graviditetsutfall och tidig barndom. COPE-studiens första forskningsresultat presenteras.

25 november 2021 kl 18-19

Föreläsare: Ola Andersson och Karolina Lindén

Föreläsningen är kostnadsfri men kräver föranmälan.

www.copestudien.se/nyheter/

• Pentra
    nernu skrev 2021-11-13 18:35:40 följande:
    Att bli sjuk o Covid är en droppe i havet gentemot att ta injektionen. För varje dag sedan Covid-19 började att spridas så har det kommit ut alltmer info i allt som rör denna världsomspännande apparat. Ariyana Love är ytterligare en av de pålästa som verkligen vet vad hon talar om. Hon levererar det jag gång på gång tidigare sagt i forumet, och väldigt mycket mer därtill.

Intervjun är lång, så orkar ni du/ni inte lyssna på hela så börja ca 48 min in i den. ... 

odysee.com/@yazkalove:7/8.11.2021-Yazkan-vieraana-Dr.-Ariyana-Love-(haastattelu-englanniksi):1

... 

Ariyanas hemsida: 

ambassadorlove.wordpress.com/2021/11/01/transgenic-hydras-parasites-a-biological-weapons-system-for-rapid-human-cloning/ 

... 

Mvh,
    Pentra
  • Talia88

Hej,

Jag blev tillfälligt avstängd för min kommentar ovannämnd och någon som anmälde mig. Jag har en sak att tillägga, gå in på Twitter och sök på "Stillborn" och se vad som kommer upp. Helt skrämmande. Nya Zeeland, UK och Irland håller just nu på att utreda en pik av barn som föds döda. Se här:

www.bbc.com/news/uk-scotland-59347464

Alla får såklart göra vad de vill, jag och min sambo kämpade som fan för att bli gravida och jag tänker inte utsätta vår son för risken att dö pga ett experimentellt vaccin.

• Tow2Mater
    Talia88 skrev 2021-11-24 19:56:55 följande:

Hej,

Jag blev tillfälligt avstängd för min kommentar ovannämnd och någon som anmälde mig. Jag har en sak att tillägga, gå in på Twitter och sök på "Stillborn" och se vad som kommer upp. Helt skrämmande. Nya Zeeland, UK och Irland håller just nu på att utreda en pik av barn som föds döda. Se här:

Alla får såklart göra vad de vill, jag och min sambo kämpade som fan för att bli gravida och jag tänker inte utsätta vår son för risken att dö pga ett experimentellt vaccin.

"Pregnant people infected with COVID-19 are more at risk for stillbirths, a Centers for Disease Control and Prevention (CDC) analysis found, providing further evidence supporting COVID-19 vaccines for those carrying a child. '

thehill.com/policy/healthcare/582375-covid-19-infected-pregnant-people-more-at-risk-for-stillbirths-cdc-study
  • Blomma5
    Talia88 skrev 2021-11-24 19:56:55 följande:

Hej,

Att folk fått sena missfall har det funnits tidigare trådar om som har tagits bort. Man behöver inte tro på allt man läser men finns det en chans att detta stämmer så måste detta självfallet kunna diskuteras. Att allt negativt om vaccinet är bullshit enligt vissa får dom tycka. Men lite risktänk måste andra också få ha en åsikt om. Har man vaccinerat sig, varför oroa sig så mycket över folk som inte gjort det?
  • Anonym (Cc)

I normalfallet skulle min åsikt vara att man är rätt blåst om man inte vaccinerar sig.

Men, med det sagt, så förstår jag oron och känslan av att bara skydda sin lilla bebis i magen. Jag var själv i samma sits, är i tredje trimester nu och jag, trots att jag normalt har väldigt tydlig åsikt i frågan, hade samma tankar och oro som andra i tråden. Vad vet vi om effekt på gravida och ofödda, vad är rätt, hur skyddar jag bebis bäst... Det är helt naturligt att man funderar.

För min del landade det i att vaccinera mig. Jag övervägde för- och nackdelar, och då blev valet faktiskt enkelt.

Vi VET att gravida har nedsatt immunförsvar.

Vi VET att sjukdom med påverkan på lungfunktion är riktigt dåligt i kombination med förlossning.

Vi VET att gravida som får covid löper betydligt högre risk att föda för tidigt vilket innebär risker för barnet.

Vi VET att vaccinet (Mrna, dvs moderna eller Pfizer) inte går över till fostret, men att fostret kommer att få antikroppar efter.

Vi VET att vaccinerade inte smittar andra lika mycket.

Vi VET att covid inte bara orsakar sjukdom och i vissa fall död, utan att många får allvarliga långtidseffekter av sjukdomen.

Det enda motargumenetet är att vi INTE vet allt om långtidseffekter ännu av just dessa vaccin. Men vi vet att inga konstiga långtidseffekter upptäcks för liknande vaccin (Mrna).

Så tittar vi på fakta och vad jag kunde göra för att bäst skydda mig själv, andra, och framförallt min bebis i magen, så finns egentligen bara ett rätt svar. Om man tycker att ett hypotetiskt kanske och allmän oroskänsla slår det vi faktiskt vet och de risker som finns... Well, to each their own, men jag värderar mitt barn över oro om något som verkar väldigt osannolikt.

Svar på tråden Fler i tredje trimestern som inte vaccinerat sig mot covid?