• lägenhetskattt

    Inne kattunge

    Jag är en student på 20 år som nyss skaffade katt till lägenheten,
    Jag har haft katt hela mitt liv dock var de ute katter och aldrig kattungar under tiden vi hade dem, denna är såklart innekatt.
    Två gånger har den kissat i sängen (två dagar), dock har den bajsat i katt lådan alla gånger utan problem, problemet är dock inte toa gåendet då jag nog bara borde skaffa en till lite mindre kisslåda. 

    Självklart vet jag att kattungar är väldigt nyfikna men varje gång jag ska äta (under dessa 2 dagar) ger inte katten upp, den springer och hoppar upp på mitt bord och försöker hela tiden hitta vägar att ta sig till min mat. Så fort den hoppar upp tar jag ned den på golvet och säger bestämt NEJ. Det har ju dock bara gått 2 dagar men om den fortsätter så här kommer jag aldrig kunna äta. 

    Har andra lika problem eller är jag kanske inte en bra ägare som kan ta hand om katter. Börjar tveka på om jag borde skaffat en katt eller inte, mina föräldrar är dock villiga att ta hand om den och göra den till en utekatt där hemma om det blir för mycket. 

  • Svar på tråden Inne kattunge
  • Dexter dot com

    Kattungar kräver enormt med tid, ska inte lämnas ensamma dom första veckorna och man får räkna med att dom är överallt tills man lärt dom att inte vara på bord/bänkar vilket jag iof aldrig lyckats lära mina ;)
    Blötmat är inte dyrare än torrfoder och katter dricker oftast alldeles för lite så fri tillgång på bra torrfoder och bra blötmat med lite extra vatten i några g/dag är bra för friska urinvägar.

  • Mortiscia80
    lägenhetskattt skrev 2021-11-15 23:15:26 följande:

    Hmm, Den har alltid mat i en skål (torrfoder) som den äter i lite när den känner för det, så fort jag tar fram min mat blir den dock inte intresserad i sin egen utan rusar till min.

    Jag antar att det tar lite tid med sånt här, speciellt då den fortfarande är ung(14veckor).