• lägenhetskattt

    Inne kattunge

    Jag är en student på 20 år som nyss skaffade katt till lägenheten,
    Jag har haft katt hela mitt liv dock var de ute katter och aldrig kattungar under tiden vi hade dem, denna är såklart innekatt.
    Två gånger har den kissat i sängen (två dagar), dock har den bajsat i katt lådan alla gånger utan problem, problemet är dock inte toa gåendet då jag nog bara borde skaffa en till lite mindre kisslåda. 

    Självklart vet jag att kattungar är väldigt nyfikna men varje gång jag ska äta (under dessa 2 dagar) ger inte katten upp, den springer och hoppar upp på mitt bord och försöker hela tiden hitta vägar att ta sig till min mat. Så fort den hoppar upp tar jag ned den på golvet och säger bestämt NEJ. Det har ju dock bara gått 2 dagar men om den fortsätter så här kommer jag aldrig kunna äta. 

    Har andra lika problem eller är jag kanske inte en bra ägare som kan ta hand om katter. Börjar tveka på om jag borde skaffat en katt eller inte, mina föräldrar är dock villiga att ta hand om den och göra den till en utekatt där hemma om det blir för mycket. 

  • Svar på tråden Inne kattunge
  • Dexter dot com

    Kattungar kräver enormt med tid, ska inte lämnas ensamma dom första veckorna och man får räkna med att dom är överallt tills man lärt dom att inte vara på bord/bänkar vilket jag iof aldrig lyckats lära mina ;)
    Blötmat är inte dyrare än torrfoder och katter dricker oftast alldeles för lite så fri tillgång på bra torrfoder och bra blötmat med lite extra vatten i några g/dag är bra för friska urinvägar.

  • Mortiscia80
    lägenhetskattt skrev 2021-11-15 23:15:26 följande:

    Hmm, Den har alltid mat i en skål (torrfoder) som den äter i lite när den känner för det, så fort jag tar fram min mat blir den dock inte intresserad i sin egen utan rusar till min.

    Jag antar att det tar lite tid med sånt här, speciellt då den fortfarande är ung(14veckor).


    Ja det måste du! En katt kan inte leva på bara torrfoder. Den kan få fel på njurarna, få näringsbrist och lite allt möjligt. Har du ens försäkrat den?

    Ursäkta, men visste du ingenting om katter när du skaffade den...? Det bästa är nog om du lämnar tillbaka den faktiskt.
  • lägenhetskattt
    Mortiscia80 skrev 2021-11-16 06:54:29 följande:

    Ja det måste du! En katt kan inte leva på bara torrfoder. Den kan få fel på njurarna, få näringsbrist och lite allt möjligt. Har du ens försäkrat den?

    Ursäkta, men visste du ingenting om katter när du skaffade den...? Det bästa är nog om du lämnar tillbaka den faktiskt.


    Tack för alla insiktsfulla svar i tråden, då katterna jag hade när jag bodde hemma aldrig var unga så gick vi aldrig igenom ett sånt här stadie. Jag överdrev pengasituationen jag är inte helt knäpp, pengar har jag så det räcker ifall något skulle hända.

    Jag ska ta alla era tips och fortsätta att kämpa.
  • cosinus

    Vi är jourhem för katter. 

    Nu vet jag inte hur stort du bor men vi stänger alltid in våra katter på liten yta när de kommer tills jag vet att de hittat och använder kattsanden. Sen får de komma ut i övriga huset. Barnen får turas om att sova med katten så den inte behöver vara själv men det brukar bara ta typ 2-3 dygn.

    Kissar de i sängen får man vara noga med att bädda sängen för då blir det inte lika intressant. Stramt satt överkast går inte gräva runt i och brukar inte vara så intressant att kissa på. Tvätten kastar jag ibland i högar framför tvättmaskinen men har jag katter som inte är pålitliga är det strikt med tvätten i tvättkorgarna o s v. Helt enkelt se till att katten knappt kan misslyckas och kissa på del ställe.

    Vi har tagit emot katter som varit vana att bara äta torrfoder så det finns såna katter, dock skulle jag väl säga att alla katter jag haft att göra med föredrar att få blötmat iaf 2 ggr per dygn utöver torrfodret. Med en kattunge hade jag nog gett mindre och 3 ggr per dag utöver torrfoder.

    Den lär vilja busa, den lär vilja mysa och katter gör ju lite som den vill. Men du får fortsätta lyfta ner varje gång den är i din mat.

  • lägenhetskattt
    cosinus skrev 2021-11-16 09:28:35 följande:

    Vi är jourhem för katter. 

    Nu vet jag inte hur stort du bor men vi stänger alltid in våra katter på liten yta när de kommer tills jag vet att de hittat och använder kattsanden. Sen får de komma ut i övriga huset. Barnen får turas om att sova med katten så den inte behöver vara själv men det brukar bara ta typ 2-3 dygn.

    Kissar de i sängen får man vara noga med att bädda sängen för då blir det inte lika intressant. Stramt satt överkast går inte gräva runt i och brukar inte vara så intressant att kissa på. Tvätten kastar jag ibland i högar framför tvättmaskinen men har jag katter som inte är pålitliga är det strikt med tvätten i tvättkorgarna o s v. Helt enkelt se till att katten knappt kan misslyckas och kissa på del ställe.

    Vi har tagit emot katter som varit vana att bara äta torrfoder så det finns såna katter, dock skulle jag väl säga att alla katter jag haft att göra med föredrar att få blötmat iaf 2 ggr per dygn utöver torrfodret. Med en kattunge hade jag nog gett mindre och 3 ggr per dag utöver torrfoder.

    Den lär vilja busa, den lär vilja mysa och katter gör ju lite som den vill. Men du får fortsätta lyfta ner varje gång den är i din mat.


    Jag köpte Blöt mat nu imorse och det funkade nu under frukosten, dock luktar min frukost inte så starkt som kycklingen och riset jag åt igår men jag hoppas att det kommer funka, jag vill dock inte övermata den, men nu när den är så ung kanske 3 gånger om dagen funkar ( med blötmat ) och så har den alltid tillgång till torr foder såklart samt vatten. 

    att sätta 2 kattlådor verkar funka när det gäller att kissa. 

    Tack igen för alla svar. :) 
  • IceKitten
    lägenhetskattt skrev 2021-11-16 10:39:55 följande:

    Jag köpte Blöt mat nu imorse och det funkade nu under frukosten, dock luktar min frukost inte så starkt som kycklingen och riset jag åt igår men jag hoppas att det kommer funka, jag vill dock inte övermata den, men nu när den är så ung kanske 3 gånger om dagen funkar ( med blötmat ) och så har den alltid tillgång till torr foder såklart samt vatten. 

    att sätta 2 kattlådor verkar funka när det gäller att kissa. 

    Tack igen för alla svar. :) 


    Ta bort torrmaten helt och ge den endast blötmat eller färskmat 3-4 gånger om dagen när den blir äldre så har du en friskare katt när den blir gammal. Annars bra jobbat :)
  • Glinda från Oz

    Ett tips vad gäller blötmat är Mjau i tetra. Det är både bäst och billigare än små påsar. 

  • Guldnovan
    IceKitten skrev 2021-11-16 11:01:34 följande:

    Ta bort torrmaten helt och ge den endast blötmat eller färskmat 3-4 gånger om dagen när den blir äldre så har du en friskare katt när den blir gammal. Annars bra jobbat :)


    Min katt skulle döda mig om den inte fick båda. Hon älskar sitt torra Mjau (som finns i flera större påsar) och det finns alltid framme. Men ska ha blöt mat tre ggr varje dag. Lägger upp lite åt gången för om det torkat så äter hon inte. Så jag har kapitulerat och köper Latz i engångspåsar. Det blir billigare än burk för jag fick kasta.
  • Guldnovan
    IceKitten skrev 2021-11-16 11:01:34 följande:

    Ta bort torrmaten helt och ge den endast blötmat eller färskmat 3-4 gånger om dagen när den blir äldre så har du en friskare katt när den blir gammal. Annars bra jobbat :)


    Min katt skulle döda mig om den inte fick båda. Hon älskar sitt torra Mjau (som finns i flera större påsar) och det finns alltid framme. Men ska ha blöt mat tre ggr varje dag. Lägger upp lite åt gången för om det torkat så äter hon inte. Så jag har kapitulerat och köper Latz i engångspåsar. Det blir billigare än burk för jag fick kasta.
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2021-11-16 12:27:32 följande:

    Min katt skulle döda mig om den inte fick båda. Hon älskar sitt torra Mjau (som finns i flera större påsar) och det finns alltid framme. Men ska ha blöt mat tre ggr varje dag. Lägger upp lite åt gången för om det torkat så äter hon inte. Så jag har kapitulerat och köper Latz i engångspåsar. Det blir billigare än burk för jag fick kasta.


    Engångspåsar i kartong. 12 i varje.
  • IceKitten
    Guldnovan skrev 2021-11-16 12:27:16 följande:

    Min katt skulle döda mig om den inte fick båda. Hon älskar sitt torra Mjau (som finns i flera större påsar) och det finns alltid framme. Men ska ha blöt mat tre ggr varje dag. Lägger upp lite åt gången för om det torkat så äter hon inte. Så jag har kapitulerat och köper Latz i engångspåsar. Det blir billigare än burk för jag fick kasta.


    Nej det skulle hon inte, dock kan det ta tid att vänja dem vid förändringen, men det är långt från omöjligt. Massor av ägare har gjort det med sina torrfoderknarkare. Tillverkarna av torrfoder tillsätter dock ofta extra smak på utsidan av kulorna för att katter ska tycka om dem, typ som chips för oss människor.

    Och Mjau torrfoder (samt torrfoder överlag) är väldigt ohälsosamt och det finns flertal artiklar du kan läsa om det om du vill men i kort så skapar avsaknaden av vätska i maten (blandat med att dricka vatten ut en skål) chock för njurarna och kan ställa till framtida problem med njurarna, urinvägarna och diabetes då katter är ökendjur i grunden. Dessutom är katter (till skillnad från hundar) äkta rovdjur vilket innebär att deras kroppar inte kan använda majsen och allt annat som tillverkarna fyller ut torrfodret med för sänka sina produktionskostnader. I friheten får de alla sina "grönsaker" från deras bytesdjurs magar och det är inte första prioriteten när de äter direkt...
  • Guldnovan
    IceKitten skrev 2021-11-16 12:37:12 följande:

    Nej det skulle hon inte, dock kan det ta tid att vänja dem vid förändringen, men det är långt från omöjligt. Massor av ägare har gjort det med sina torrfoderknarkare. Tillverkarna av torrfoder tillsätter dock ofta extra smak på utsidan av kulorna för att katter ska tycka om dem, typ som chips för oss människor.

    Och Mjau torrfoder (samt torrfoder överlag) är väldigt ohälsosamt och det finns flertal artiklar du kan läsa om det om du vill men i kort så skapar avsaknaden av vätska i maten (blandat med att dricka vatten ut en skål) chock för njurarna och kan ställa till framtida problem med njurarna, urinvägarna och diabetes då katter är ökendjur i grunden. Dessutom är katter (till skillnad från hundar) äkta rovdjur vilket innebär att deras kroppar inte kan använda majsen och allt annat som tillverkarna fyller ut torrfodret med för sänka sina produktionskostnader. I friheten får de alla sina "grönsaker" från deras bytesdjurs magar och det är inte första prioriteten när de äter direkt...


    Hon har vattenfontän och dricker bra. Regelbunden hälsocheck.

    Tack för din omsorg.
  • neverpreggo

    Problemet är att om du lär katten att den alltid får mat när du äter så kommer du bara att flytta det dåliga beteendet.

  • neverpreggo
    Guldnovan skrev 2021-11-16 12:28:43 följande:
    Engångspåsar i kartong. 12 i varje.

    Varför inte Mjaus?


    Blev nyfiken.

  • Guldnovan
    neverpreggo skrev 2021-11-16 13:21:02 följande:

    Varför inte Mjaus?

    Blev nyfiken.


    Började väl med Latz (fd Pussy) och det funkade bra och var i mellanklass. Men för att vara konsekvent borde jag välja Mjau där också eftersom det är svenskt.

    Nestle tillverkar Latz ser jag nu och det var inte bra...
  • neverpreggo
    Guldnovan skrev 2021-11-16 13:32:09 följande:
    Började väl med Latz (fd Pussy) och det funkade bra och var i mellanklass. Men för att vara konsekvent borde jag välja Mjau där också eftersom det är svenskt.

    Nestle tillverkar Latz ser jag nu och det var inte bra...
    Här ligger de märkena lika i pris och Mjau brukar få bättre betyg pga kötthalten
  • Guldnovan
    neverpreggo skrev 2021-11-16 15:17:23 följande:

    Här ligger de märkena lika i pris och Mjau brukar få bättre betyg pga kötthalten


    Jag ska byta på stört. Hade dessutom missat att det var Nestlé faktiskt. Tack

    Den här donnan är otroligt bestämd av sig däremot.

    Det blev en miss i höstas och hon blev utan blöt mat i tre dar men torrt fanns. Hon plockade in 5 möss och en fågel. Hon är 5 år och har aldrig plockat in en mus eller fågel tidigare.
Svar på tråden Inne kattunge