• Wed 17 Nov 2021 18:18
    14316 visningar
    43 svar
    43
    14316

    Hunden bet mig ordentligt i handen

    Har en hund på 1,5 år ca som idag bet mig i handen. Den har visat en del resursförsvar tidigare o häromveckan när vi var i skogen hittade den ett ben (kanske nån jägare som lämnat jag vet inte) och när jag gick fram till honom morrade han och attackerade mig. Han bet mig i skon då så ingen skada skedd men det kändes rätt obehagligt att han blev så aggressiv. Förstår han försvarade sin skatt men är det normalt beteende ändå?

    Så idag blev han illamående o började kräkas på vardagsrummet. Jag gick dit och höll honom runt bringan liksom o då vänder han sig om morrar och hugger i mitt finger. Han biter länge flera sekunder o jag skriker högt. Sen släppte han och har flera sår på fingret nu. Det är en liten hund på ca 5 kg. Jag förstår han mådde illa men samtidigt känns hans beteende obehagligt. Det här är min fjärde hund o har aldrig varit med om att dom betett sig så här. Har en 12årig dotter o två små barnbarn på 1,5 o 3 år. Vet inte om jag kan/bör ha kvar honom? Går han lita på?

    Min dotter är helt förtvivlad nu, jag säger jag vet inte om vi kan ha kvar honom. Vad gör jag??

  • Svar på tråden Hunden bet mig ordentligt i handen
  • Sun 21 Nov 2021 11:57
    #31
    Millie11 skrev 2021-11-21 11:53:38 följande:
    Jag menade liten som i storleken på rasen...
    Det spelar ingen roll, små hundar har också vassa tänder som kan göra stor skada.
  • Sun 21 Nov 2021 11:58
    #32

    Vad är det för ras?

  • Sun 21 Nov 2021 12:03
    #33
    Mortiscia80 skrev 2021-11-21 11:57:30 följande:

    Det spelar ingen roll, små hundar har också vassa tänder som kan göra stor skada.


    Jag vet, fick känna på det häromdagen... tro mig jag tar det på största allvar. Men tänker försöka få bukt med det. Om inte veterinären såg det mer allvarligt än han gjorde tänker inte jag bara avliva honom sådär.

    Cesar Millan t ex har ju rehabiliterat massor av aggressiva hundar...
  • Sun 21 Nov 2021 12:14
    #34
    EpicF skrev 2021-11-21 11:39:15 följande:

    Så varför gör du totalt motsatsen då? Ska du ens ha hund, är min fråga... Den hund du har nu som bits ska iallafall avlivas.


    Jag har pratat med veterinären. Han såg det inte så allvarligt att han behöver avlivas. Tro mig jag tar det på största allvar o kommer träna honom annorlunda nu för att se om jag får bukt med problemet. Inte mitt fel om alla råd man får därute inte funkar.

    Nu är han aggressiv bara vid resursförsvar OCH bara mot mig. Tänker försöka lära honom innan jag ger upp.
  • Sun 21 Nov 2021 12:25
    #35
    -1
    Millie11 skrev 2021-11-21 12:14:46 följande:

    Jag har pratat med veterinären. Han såg det inte så allvarligt att han behöver avlivas. Tro mig jag tar det på största allvar o kommer träna honom annorlunda nu för att se om jag får bukt med problemet. Inte mitt fel om alla råd man får därute inte funkar.

    Nu är han aggressiv bara vid resursförsvar OCH bara mot mig. Tänker försöka lära honom innan jag ger upp.


    En hund som biter ska avlivas. Finns inget alternativ.
  • Sun 21 Nov 2021 12:25
    #36
    Millie11 skrev 2021-11-21 12:03:15 följande:
    Jag vet, fick känna på det häromdagen... tro mig jag tar det på största allvar. Men tänker försöka få bukt med det. Om inte veterinären såg det mer allvarligt än han gjorde tänker inte jag bara avliva honom sådär.

    Cesar Millan t ex har ju rehabiliterat massor av aggressiva hundar...
    Han har exceptionellt bra hand med hundar, det går inte att jämföra sig med någon som är en expert inom området.
  • Sun 21 Nov 2021 12:26
    #37
    -1
    Millie11 skrev 2021-11-21 11:39:38 följande:

    Problemet kan inte trappas upp för det är redan väldigt illa. Jag tycker inte man bara kan säga det inte är okej för en hund att bitas. Det är för det första skillnad på bett o bett finns en skala som graderad nivån av bitande. Han bet ohämmat o nu är han så lite att skadan inte blev så stor. Men tillräckligt för att läkaren skrev ut antibiotika. Säg han var en schäfer, eller pitbull... Han hade skadat handen ordentligt då....


    Nej, det är ingen skillnad på bett och bett. En hund som biter ska avlivas vid första bettet. Oavsett hur litet bettet är.
  • Sun 21 Nov 2021 12:26
    #38

    Även en dvärgras behöver ju en del mental aktivering för att vara balanserad och harmonisk. Hur och hur mycket aktiverar du din hund?

  • Sun 21 Nov 2021 12:27
    #39
    -1 +1
    Millie11 skrev 2021-11-21 12:03:15 följande:

    Jag vet, fick känna på det häromdagen... tro mig jag tar det på största allvar. Men tänker försöka få bukt med det. Om inte veterinären såg det mer allvarligt än han gjorde tänker inte jag bara avliva honom sådär.

    Cesar Millan t ex har ju rehabiliterat massor av aggressiva hundar...


    Nej, du tar det inte på största allvar. Då hade du avlivat med en gång, utan tvekan
  • Sun 21 Nov 2021 12:48
    #40
    +1
    Mortiscia80 skrev 2021-11-21 12:25:26 följande:

    Han har exceptionellt bra hand med hundar, det går inte att jämföra sig med någon som är en expert inom området.


    Poängen var att Millan anser inte dom ska avlivas, det gör inte heller min veterinär eller hundpsykolog jag kontaktade... så tänker ta hjälp först. Kan händ jag måste avliva honom till slut men tänker åtminstone försöka få bukt med resursförsvaret
  • Sun 21 Nov 2021 12:56
    #41
    EpicF skrev 2021-11-21 12:26:11 följande:

    Nej, det är ingen skillnad på bett och bett. En hund som biter ska avlivas vid första bettet. Oavsett hur litet bettet är.


    Jo det är skillnad... finns nivåer:

    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=www.animalwised.com/the-6-levels-of-dog-bites-the-dunbar-bite-scale-1929.html%3Famp%3D1&ved=2ahUKEwjE5-Xgsqn0AhWplIsKHTuYDjoQtwJ6BAgmEAE&usg=AOvVaw2Tu_94aLXJma-GfptBc5pN&ampcf=1
  • Sun 21 Nov 2021 14:18
    #42
    -1 +1
    Millie11 skrev 2021-11-21 12:48:54 följande:

    Poängen var att Millan anser inte dom ska avlivas, det gör inte heller min veterinär eller hundpsykolog jag kontaktade... så tänker ta hjälp först. Kan händ jag måste avliva honom till slut men tänker åtminstone försöka få bukt med resursförsvaret


    Vad Millan anser är irrelevant. Hundar som bits ska avlivas. Punkt slut.
  • Sun 21 Nov 2021 14:19
    #43
    Millie11 skrev 2021-11-21 12:56:14 följande:

    Jo det är skillnad... finns nivåer:

    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=www.animalwised.com/the-6-levels-of-dog-bites-the-dunbar-bite-scale-1929.html%3Famp%3D1&ved=2ahUKEwjE5-Xgsqn0AhWplIsKHTuYDjoQtwJ6BAgmEAE&usg=AOvVaw2Tu_94aLXJma-GfptBc5pN&ampcf=1


    Nej, ett bett är ett bett. Hundar ska inte bitas. Vaplar kan bitas men det ska växa bort.
Svar på tråden Hunden bet mig ordentligt i handen