• Anonym (Kaffedraken)

    Överförda föräldradagar som tas tillbaks

    Om jag planerar att vara långledig med mitt barn med föräldrapenning och har dagar kvar som jag fått överfört till mig av barnets pappa, men pappan tar tillbaks dom här dagarna just innan jag ska gå på föräldraledigt vilket gör att jag inte kan ta ut föräldrapenning under den planerade perioden, och min chef kan inte erbjuda mig jobb just då pg a att han redan anställt en vikare för mig, finns det något jag kan göra? Finns det någon som varit med om en liknande situation?

    Ringde FK idag men det var så långa kötider så ska ringa igen Imorrn. Men det gnager i mitt huvud. Så tänkte höra ifall någon vart med om liknande. Pappan och jag kommunicerar inte.

  • Svar på tråden Överförda föräldradagar som tas tillbaks
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2021-11-20 13:25:54 följande:

    Du kan ge tillbaka underhållet till honom. Inget hindrar dig. Så kanske han ger dig dagarna. Underhåll är inte till barn, det är for barn. Kan man ge barnet allt det behover utan underhåll så spelar det ju ingen roll.


    Varför ska det ens vara en sak att förhandla om när det är boendeförälderns rättighet till ett underhåll för barnet? Enligt lag.

    Nej, inget hindrar mig. Men varför ska det ens vara en diskussion när det är umgängesförälderns skyldighet?
  • Anonym (Kaffedraken)
    S23 skrev 2021-11-20 13:23:11 följande:

    Det avtalet är knappast juridiskt bindande. Det kommer aldrig hålla i en domstol.

    Så nej. Inte så stor mening.

    Däremot tycker jag att du skall spara smsen med hot om att han kommer ta tillbaka sina dagar


    Det finns inga sms med sånt utan det var på telefon. Sen sa han det även på familjerätten. Men som sagt, han har rätt till sina dagar. Tycker bara det är tråkigt att det ska användas som utpressning.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är du inte glad att pappan ändrat sig och vill vara med barnet och skapa en relation? Eftersom ni separerat kommer han ju missa en stor del av barnets uppväxt. Du borde vara glad.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Norrländskan123 skrev 2021-11-20 15:03:00 följande:
    Varför ska det ens vara en sak att förhandla om när det är boendeförälderns rättighet till ett underhåll för barnet? Enligt lag.

    Nej, inget hindrar mig. Men varför ska det ens vara en diskussion när det är umgängesförälderns skyldighet?
    Som sagt då, han har rätt till sina dagar så sluta försöka förhandla om dem, bara låt honom ta/ha dem, de är hans.

    En orsak det borde lagstadgas om 50/50 fördelning av fl-dagarna och inte överlåtas. Det är föräldrars skyldighet att ta hand om sina barn.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2021-11-20 15:25:51 följande:

    Som sagt då, han har rätt till sina dagar så sluta försöka förhandla om dem, bara låt honom ta/ha dem, de är hans.

    En orsak det borde lagstadgas om 50/50 fördelning av fl-dagarna och inte överlåtas. Det är föräldrars skyldighet att ta hand om sina barn.


    Det är det. Men tyvärr väldigt många som inte tar ansvar. Pappan till mitt barn är en sån. Är med barnet då det passar honom. Känner inte att jag vill tvinga honom heller då jag vill att barnet ska vara med människor som vill vara med henne, inte för att dom måste.

    Det där med att dela dagarna exakt lika och att man inte ska kunna överföra är inte jämnlikt heller. Tex är barnet (i dom flesta fall) helt beroende av mamman första månaderna. Det rekommenderas att man helammar 6 månader. För mig funkade det inte att sitta och pumpa eftersom jag inte hade så mycket mjölk i brösten. Visst, man kan ge ersättning. Men bröstmjölk är mycket bättre för barnet. Så hur shysst är det mot barnet om man skulle sätta pappan på föräldraledighet första månaderna BARA för att det ska vara jämnlikt tex. Då ser man inte till barnets bästa. Men för vissa familjer kanske det funkar jättebra att göra så. Sen är det en ekonomisk fråga också. Alla kanske inte vill vara föräldraledig så varför ska man tvingas till det? Visst att barnet ska få vara både med mamma och pappa men i många familjer tar mamman gärna på sig det ansvaret medans pappan jobbar och tjänar pengar. Det bästa hade varit att man får välja själv med dagarna. Tyvärr blir det ju också situationer som min då det blir ett maktmissbruk. Men jag kanske skulle sagt till pappan då dottern föddes att jag vägrade vara mammaledig och så fick han ta det, sen skulle han inte haft råd att stå för sina utgifter och dra på sig skulder. Fast det är ju inte mitt bekymmer heller. Min ekonomi har funkat bra. Man blir inte rik på att vara mammaledig, ungefär plus minus noll. Vi kan diskutera i all oändlighet om detta men vi kommer nog aldrig se på saken på samma sätt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Norrländskan123 skrev 2021-11-20 15:43:22 följande:
    Det är det. Men tyvärr väldigt många som inte tar ansvar. Pappan till mitt barn är en sån. Är med barnet då det passar honom. Känner inte att jag vill tvinga honom heller då jag vill att barnet ska vara med människor som vill vara med henne, inte för att dom måste.

    Det där med att dela dagarna exakt lika och att man inte ska kunna överföra är inte jämnlikt heller. Tex är barnet (i dom flesta fall) helt beroende av mamman första månaderna. Det rekommenderas att man helammar 6 månader. För mig funkade det inte att sitta och pumpa eftersom jag inte hade så mycket mjölk i brösten. Visst, man kan ge ersättning. Men bröstmjölk är mycket bättre för barnet. Så hur shysst är det mot barnet om man skulle sätta pappan på föräldraledighet första månaderna BARA för att det ska vara jämnlikt tex. Då ser man inte till barnets bästa. Men för vissa familjer kanske det funkar jättebra att göra så. Sen är det en ekonomisk fråga också. Alla kanske inte vill vara föräldraledig så varför ska man tvingas till det? Visst att barnet ska få vara både med mamma och pappa men i många familjer tar mamman gärna på sig det ansvaret medans pappan jobbar och tjänar pengar. Det bästa hade varit att man får välja själv med dagarna. Tyvärr blir det ju också situationer som min då det blir ett maktmissbruk. Men jag kanske skulle sagt till pappan då dottern föddes att jag vägrade vara mammaledig och så fick han ta det, sen skulle han inte haft råd att stå för sina utgifter och dra på sig skulder. Fast det är ju inte mitt bekymmer heller. Min ekonomi har funkat bra. Man blir inte rik på att vara mammaledig, ungefär plus minus noll. Vi kan diskutera i all oändlighet om detta men vi kommer nog aldrig se på saken på samma sätt.
    Det bottnar i skyldigheter versus rattigheter. Foraldrar ar ofta snabba att papeka sina rattigheter, vilka inte egentligen finns (barnet har rattigheter) men vill inte se sina skyldigheter. Barn ar ingen rattighet, har man inte forutsattningarna att ta hand om ett barn ska man inte skaffa det.

    Barnet har rattighet till bada sina foraldrar!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Norrländskan123 skrev 2021-11-20 15:43:22 följande:
    Det är det. Men tyvärr väldigt många som inte tar ansvar. Pappan till mitt barn är en sån. Är med barnet då det passar honom. Känner inte att jag vill tvinga honom heller då jag vill att barnet ska vara med människor som vill vara med henne, inte för att dom måste.

    Det där med att dela dagarna exakt lika och att man inte ska kunna överföra är inte jämnlikt heller. Tex är barnet (i dom flesta fall) helt beroende av mamman första månaderna. Det rekommenderas att man helammar 6 månader. För mig funkade det inte att sitta och pumpa eftersom jag inte hade så mycket mjölk i brösten. Visst, man kan ge ersättning. Men bröstmjölk är mycket bättre för barnet. Så hur shysst är det mot barnet om man skulle sätta pappan på föräldraledighet första månaderna BARA för att det ska vara jämnlikt tex. Då ser man inte till barnets bästa. Men för vissa familjer kanske det funkar jättebra att göra så. Sen är det en ekonomisk fråga också. Alla kanske inte vill vara föräldraledig så varför ska man tvingas till det? Visst att barnet ska få vara både med mamma och pappa men i många familjer tar mamman gärna på sig det ansvaret medans pappan jobbar och tjänar pengar. Det bästa hade varit att man får välja själv med dagarna. Tyvärr blir det ju också situationer som min då det blir ett maktmissbruk. Men jag kanske skulle sagt till pappan då dottern föddes att jag vägrade vara mammaledig och så fick han ta det, sen skulle han inte haft råd att stå för sina utgifter och dra på sig skulder. Fast det är ju inte mitt bekymmer heller. Min ekonomi har funkat bra. Man blir inte rik på att vara mammaledig, ungefär plus minus noll. Vi kan diskutera i all oändlighet om detta men vi kommer nog aldrig se på saken på samma sätt.
    Men dina egna dagar räcker ju gott och väl under den tiden du pratar om. Varför är det maktmissbruk att pappan bestämt sig för att spendera tid med sitt barn?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Törstiga tuppen skrev 2021-11-20 15:49:17 följande:

    Men dina egna dagar räcker ju gott och väl under den tiden du pratar om. Varför är det maktmissbruk att pappan bestämt sig för att spendera tid med sitt barn?


    Nej jag kan inte vara föräldraledig ett år med bara mina dagar. Det som är maktmissbruk är att man ingår en överenskommelse men att sedan säga: om jag ska betala underhåll så tarmkanalen tillbaka mina föräldradagar som du fått av mig.

    Har man gett bort något så har man. Man får då innan ta sig en lång funderare vad det innebär innan man för över sina föräldradagar.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Norrländskan123 skrev 2021-11-20 17:19:15 följande:
    Nej jag kan inte vara föräldraledig ett år med bara mina dagar. Det som är maktmissbruk är att man ingår en överenskommelse men att sedan säga: om jag ska betala underhåll så tarmkanalen tillbaka mina föräldradagar som du fått av mig.

    Har man gett bort något så har man. Man får då innan ta sig en lång funderare vad det innebär innan man för över sina föräldradagar.
    Löfte om gåva gäller dock inte juridiskt. Förstår att du är besviken men barnet behöver såklart få tid med båda sina föräldrar. Lovade han när ni fortfarande var ett par, har ju alla förutsättningar ändrats.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Törstiga tuppen skrev 2021-11-20 17:26:24 följande:

    Löfte om gåva gäller dock inte juridiskt. Förstår att du är besviken men barnet behöver såklart få tid med båda sina föräldrar. Lovade han när ni fortfarande var ett par, har ju alla förutsättningar ändrats.


    Nej, detta lovade han efter separationen. Anledning var att han inte (enligt honom) kunde vara pappaledig så jag fick dagar av honom för att kunna vara ledig längre. När jag skulle återgå till arbetet skulle vi dela på resterande dagar.

    Visst att barnet behöver båda föräldrarna. Men senaste månaderna har pappan träffat barnet ca 6 tillfällen på 1 månad och endast korta stunder. För att han velat ha det så. Så vad han ska med föräldradagar till förstår jag inte. Men han kanske helt plötligt ska vara delaktig i sitt barn och kommer då få en medalj där det står father of the year..
  • Anonym (Kaffedraken)
    Norrländskan123 skrev 2021-11-20 15:43:22 följande:

    Det är det. Men tyvärr väldigt många som inte tar ansvar. Pappan till mitt barn är en sån. Är med barnet då det passar honom. Känner inte att jag vill tvinga honom heller då jag vill att barnet ska vara med människor som vill vara med henne, inte för att dom måste.

    Det där med att dela dagarna exakt lika och att man inte ska kunna överföra är inte jämnlikt heller. Tex är barnet (i dom flesta fall) helt beroende av mamman första månaderna. Det rekommenderas att man helammar 6 månader. För mig funkade det inte att sitta och pumpa eftersom jag inte hade så mycket mjölk i brösten. Visst, man kan ge ersättning. Men bröstmjölk är mycket bättre för barnet. Så hur shysst är det mot barnet om man skulle sätta pappan på föräldraledighet första månaderna BARA för att det ska vara jämnlikt tex. Då ser man inte till barnets bästa. Men för vissa familjer kanske det funkar jättebra att göra så. Sen är det en ekonomisk fråga också. Alla kanske inte vill vara föräldraledig så varför ska man tvingas till det? Visst att barnet ska få vara både med mamma och pappa men i många familjer tar mamman gärna på sig det ansvaret medans pappan jobbar och tjänar pengar. Det bästa hade varit att man får välja själv med dagarna. Tyvärr blir det ju också situationer som min då det blir ett maktmissbruk. Men jag kanske skulle sagt till pappan då dottern föddes att jag vägrade vara mammaledig och så fick han ta det, sen skulle han inte haft råd att stå för sina utgifter och dra på sig skulder. Fast det är ju inte mitt bekymmer heller. Min ekonomi har funkat bra. Man blir inte rik på att vara mammaledig, ungefär plus minus noll. Vi kan diskutera i all oändlighet om detta men vi kommer nog aldrig se på saken på samma sätt.


    I många familjer tvingas mamman ta majoriteten av föräldraledigheten för att pappan inte vill/har råd/orkar osv, med tillhörande inkomstförlust. Av nån anledning är det alltid kvinnorna som ska ordna upp detta när män skaffar barn de inte vill ta hand om.

    Att dela på föräldraledigheten hindrar inte helamning i 6 mån, man har fler dagar än så.
Svar på tråden Överförda föräldradagar som tas tillbaks