• Anonym (Johanna)

Själviska människor som skaffar ny familj

Är det bara jag som blir bestört över alla familjekonstellationer man ser i samhället idag?

Män och kvinnor som skiljt sig 3+ gånger

Med tillhörande barnskara.

Det känns som att familjelivet inte väger så tungt längre, och många är beredda att bryta upp för att själva bli lyckliga med nästa partner.

Detta resulterar i ett hattigt och flaxande liv för barn som får leva varannan vecka liv med bonus syskon och styvföräldrar.

Det verkar som att hela slit och släng samhället färgar av sig på familjebildning.

Samt att vi lever i ett väldigt ojämställt samhälle , och jag kan förstå de kvinnor som i ren besvikelse skiljer sig och hoppas på nästa äktenskap .

Men det är fascinerande hur själviskt det är , och hur oroligt struligt liv man är beredd att ha bara för att själv få känna lycka

• Svar på tråden Själviska människor som skaffar ny familj
  • Anonym (A)
    Anonym (Trött) skrev 2021-11-28 14:44:33 följande:
    Blir så trött på människor som tror sig veta vad alla andra människor behöver och vad som är bra och dåliga levnadssätt. Lev det liv som passar dig så lever jag det liv som passar mig, alla sätt har väl sina för- och nackdelar.
    +1
  • Zoegazz

Eftersom det är en enorm grej att separera med barn tror jag verkligen inte att folk gör det lättvindigt. Tror däremot det sker oftare idag av naturliga skäl, såsom att det är socialt acceptabelt samt att man klarar sig ekonomiskt som ensamstående vilket många kvinnor inte gjorde förr. Tycker mig snarare höra att folk stannar för barnens skull och istället skiljer sig när de flyttat hemifrån. En enorm uppoffring och martyrskap, enligt mig. 

• Anonym (Visar sin kärlek)

Har svårt för folk som träffas och skaffar barn snabbt. Sedan gör de slut efter något år och då träffar de nya och visar din nya kärlek med att få barn snabbt.

Det blir bara nya halvsyskon hela tiden och föräldrarna gör slut och blir tillsammans med någon som redan har barn inom ett år.

Tror att många kastar sig in i nya relatuoner för att de inte klarar av att vara ensamma. Ta familjeliv som ett exempel, hur många trådar finns det där person X blir ihop med person Y och flyttar in snabbt. Sedan kommer klagomålen på att barnen inte är uppfostrade och att de måste sköta hela familjen.

Pratar inte folk om gemensamma mål, hur hushållet ska skötas och hur man tillsammans ska ta hand om barnet?

Är könsorganen viktigare än att prata?

• LadyJane

Jag tycker du ska läsa lite historia. Skit i alla kungar och årtal och rikta istället in dig på hur människorna hade det.
    Det här är inte unikt någonstans. Det unika är att människor inte dör som flugor och kvinnor inte tvingas gifta om sig för att kunna överleva.

• Anonym (Vu)
    Norrländskan123 skrev 2021-11-28 14:42:02 följande:

Varken jag, mitt barn, mitt ex (som jag har barn med) och hans dotter från ett tidigare förhållande skulle var lyckliga om vi hade fortsatt som en familj. Varför då stanna kvar bara för att man ska värna om den familjen? Och om barnen mår dåligt av ett varannan vecka-liv så kan man faktiskt välja att barnet har en boende förälder och sedan umgänge några tillfällen i veckan med den andra föräldern. Men det bästa för barnet brukar vara att vara med båda föräldrarna, oavsett hur familjerna ser ut.

De gånger jag skakar på huvudet åt folks familjebildning är det aldrig åt de, som ni, som går isär utan åt dem som flyttar ihop och får barn alldeles för lättvindigt. Flytta isär när det behövs är bra. Flytta ihop och blanda in barn alldeles för snabbt är det inte.
  • Anonym (Förmodligen)

Jag är väl en sån tycker du nog

Två äldre barn 11 och 15, skilde mig från pappan för 7 år sedan.

Blev ihop med ny för fyra år sen och har nu en ettåring.

Skiter högaktningsfullt vad folk tycker om det eftersom de inte har hela historien utan bara ser glimtar av det.

Min exman och jag passade rakt inte ihop, när jag försökte frigöra mig så blev han dessutom våldsam!

Och hotfull!

Så att jag skulle vara kvar i det äktenskapet där det mot slutet förekom våld skulle ju vara bizzart.

Jag tog chansen och började om. Var inte så dömande mot andra om du inte vet precis hela bilden!

• LadyJane
    Anonym (Vu) skrev 2021-11-28 19:41:44 följande:
    De gånger jag skakar på huvudet åt folks familjebildning är det aldrig åt de, som ni, som går isär utan åt dem som flyttar ihop och får barn alldeles för lättvindigt. Flytta isär när det behövs är bra. Flytta ihop och blanda in barn alldeles för snabbt är det inte.
    Hur länge måste man vänta med att skaffa barn enligt dig för att du ska "godkänna" andras relationer?

• Anonym (Kalle)

Jag håller med dig TS, jag är så förbannat trött på alla barn som måste dela hem med föräldrarnas nya och kanske även deras barn.

Jag har två barn. Sen jag separerade har två relationer tagit slut för att jag inte har velat flytta ihop. Jag skulle aldrig göra så mot mina barn.

• Anonym (Dahlia)
    LadyJane skrev 2021-11-29 07:03:33 följande:
    Hur länge måste man vänta med att skaffa barn enligt dig för att du ska "godkänna" andras relationer?
    5 år hade jag som gräns för mig själv, och det fungerade alldeles lysande.
  • Anonym (Svärföräldrar och annat)

Jag tycker man ska separera om det finns behov. Helt klart. Men varför nya barn hela tiden? Halvsyskon, bonussyskon, nya svärföräldrar med jämna mellanrum....bara en sån sak. Hur många mormor/morfar/farmor/farfar och svärföräldrar kan man jonglera?

Jag undrar hur det fungerar om man t.ex har tre barn med olika. Det blir många inblandade...hur är jularna? Födelsedagar? Avbryter man relationen med exets familj och börjar på ny kula. Bonussyskon som plötsligt måste flytta isär får nya?

Behåller fd bonussyskon kontakten med varandra?

Jag är tacksam över att vi separerade som 50+ för det blir inga nya barn iaf.

Det blir ju inga bonussyskon heller eftersom alla är vuxna.

• Anonym (Sa)

Jag vet inte om jag tycker det är själviskt ..

Jag fick ett barn strax innan 20 med en kille som jag hade varit tillsammans med i flera år men som slog mig.. Lämnade honom när dottern var bebis men han och hans familj finns med i hennes liv och det funkar helt ok nu. Sen fick jag nästa barn när jag var 28 med en ny pojkvän, tyvärr tog relationen slut när jag var gravid och jag är nästan helt ensam med yngsta dottern.

Nu är jag 33 och väntar mitt tredje barn om ca 2 månader med en ny kille som jag är tillsammans med (som inte har barn sen innan).

Det var inte riktigt det här jag hade tänkt mig , att jag skulle ha barn med 3 olika killar men jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Jag är jätteglad att jag har mina döttrar och de är jätteglada nu när de ska få en lillebror. De ser ju varandra som syskon och tänker inte ens på att de ?bara? är halvsyskon. Och vi är en familj nu även om det inte är en traditionell kärnfamilj.

Hur ska man göra om förhållandet med den man har barn med tar slut tycker ni? Vara ensam resten av livet? Eller ska man stanna och ev skaffa fler barn i ett dåligt förhållande bara för att andra tycker det är fel att ha barn med fler än en?

Livet blir helt enkelt inte alltid som man har tänkt sig och man försöker göra det bästa av situationen.

• AndreaBD
    Anonym (Dahlia) skrev 2021-11-29 18:31:30 följande:
    Det går inte att säga, det är HELT individuellt. Min nuvarande man och jag flyttade ihop efter ett halvt år, och det har gått jättebra. Och vi visste att det skulle gå bra. Man kan inte göra så med vem som helst, det är ju klart. Men om man träffar en person där man verkligen känner att allt stämmer, då behöver man inte fem år. Och om det är "fel" person, så hjälper det inte att vänta fem år.

Dock hade jag inte gjort det om det hade inneburit att flytta på barnen eller att ändra något större i deras liv. Det var min man som flyttade in hos oss. Och då hade jag pratat med mina tre barn, var och en enskilt, och de var helt med på det. Den äldste var redan 20, de andra 14 och 12.
  • LadyJane
    Anonym (Dahlia) skrev 2021-11-29 18:31:30 följande:
    Och det anser du att alla andra ska göra också annars är de moraliskt förkastliga?
  • Anonym (Förmodligen)

Bland konservativa kretsar är det här ett vanligt synsätt. Exempelvis väldigt kristna svenskar men även tex syrianska kristna mfl. Det går i stort ut på att man ska helt undvika skilsmässa. Om man trots allt skiljer sig så ska det finnas starka skäl som otrohet, våld eller missbruk.

Sen när man väl är skild ska man fortsättningsvis vara singel och absolut inte gifta om sig.

Dina idéer låter väldigt bekanta dessa konservativa idéer.

• ventilera mera
    Jag försöker verkligen, VERKLIGEN vara helt neutral till andras familjekonstellationer så länge det inte påverkar barnen på ett negativt sätt. Behöver man bryta upp så behöver man. Man "skyller inte på barnen" för att man själv vill bli lycklig osv. Det är bara jävligt bajsnödigt att påstå att det är nåt folk skyller på vid uppbrott. Dåliga relationer eller samboskap eller vad det nu är ska man göra nåt åt.

Det jag kan tycka är ledsamt är när man som förälder presenterar barnen för en ny partner alldeles för snabbt och gör det om och om och om igen eftersom man presenterat dem innan man ens vet om man vill fortsätta tillsammans. 

Jag har två barn i min närhet vars föräldrar har varit separerade i fem-sex år nu. Barnen har hemma hos mamma blivit presenterade för mammas nya kille uppemot 7-8 gånger och har ett helt knippe nummer till passerade bonussyskon i sina telefoner. Sist jag träffade barnen satt de och räknade upp alla killar och barn som de inte får träffa längre apropå att mamma precis brutit med den senaste killen (som hon presenterade för barnen en vecka efter att de träffats, vilket i sin tur var nån månad efter att den föregående killen flyttat ut ur lägenheten.)

Missförstå mig rätt. Jag tycker att mamman får göra precis som hon vill. Jag har också levt livet när jag separerat eller gjort slut med nån. Vill jag träffa nån ny så gör jag det. Vill jag ligga, så gör jag det. Vad jag däremot INTE gör, är att dra in mina ungar i det. DET gör jag när jag är 100% säker på att det är ett seriöst förhållande jag har. 
  • AndreaBD
    ventilera mera skrev 2021-11-30 14:31:16 följande:
    Jag försöker verkligen, VERKLIGEN vara helt neutral till andras familjekonstellationer så länge det inte påverkar barnen på ett negativt sätt. Behöver man bryta upp så behöver man. Man "skyller inte på barnen" för att man själv vill bli lycklig osv. Det är bara jävligt bajsnödigt att påstå att det är nåt folk skyller på vid uppbrott. Dåliga relationer eller samboskap eller vad det nu är ska man göra nåt åt.

Det jag kan tycka är ledsamt är när man som förälder presenterar barnen för en ny partner alldeles för snabbt och gör det om och om och om igen eftersom man presenterat dem innan man ens vet om man vill fortsätta tillsammans. 

Jag har två barn i min närhet vars föräldrar har varit separerade i fem-sex år nu. Barnen har hemma hos mamma blivit presenterade för mammas nya kille uppemot 7-8 gånger och har ett helt knippe nummer till passerade bonussyskon i sina telefoner. Sist jag träffade barnen satt de och räknade upp alla killar och barn som de inte får träffa längre apropå att mamma precis brutit med den senaste killen (som hon presenterade för barnen en vecka efter att de träffats, vilket i sin tur var nån månad efter att den föregående killen flyttat ut ur lägenheten.)

Missförstå mig rätt. Jag tycker att mamman får göra precis som hon vill. Jag har också levt livet när jag separerat eller gjort slut med nån. Vill jag träffa nån ny så gör jag det. Vill jag ligga, så gör jag det. Vad jag däremot INTE gör, är att dra in mina ungar i det. DET gör jag när jag är 100% säker på att det är ett seriöst förhållande jag har. 
    Nej, precis. Ibland ser man folk som inte sköter det bra. Även det där att man skaffar en partner som bor längre bort - det är ju ganska självklart att det kommer att bli ett problem. Som förälder får man helt enkelt från början fundera på vad man kan och inte kan göra. Sånt som inte funkar i längden, eller som drabbar barnen - det är bara att låta bli från början. 

Mina barn fick aldrig träffa nån man som jag dejtat. Det har visserligen hänt någon gång att de plötsligt kom när de egentligen var hos pappa och att jag hade besök av någon. Men då var det en bekant/kompis och så var det inget mer med det. När jag sedan träffade min nuvarande man fick barnen träffa honom ganska snart och som min pojkvän. Men där visste jag bara att var rätt. 
  • Anonym (Som yngre ja)

Jag har barn på halvtid och är mycket äldre en någon 30-åring,då man vill fortvarande binda sig och söka.Jag trivs så bra ensam,enorm lycka!

Svar på tråden Själviska människor som skaffar ny familj