ventilera mera skrev 2021-11-30 14:31:16 följande:
Jag försöker verkligen, VERKLIGEN vara helt neutral till andras familjekonstellationer så länge det inte påverkar barnen på ett negativt sätt. Behöver man bryta upp så behöver man. Man "skyller inte på barnen" för att man själv vill bli lycklig osv. Det är bara jävligt bajsnödigt att påstå att det är nåt folk skyller på vid uppbrott. Dåliga relationer eller samboskap eller vad det nu är ska man göra nåt åt.
Det jag kan tycka är ledsamt är när man som förälder presenterar barnen för en ny partner alldeles för snabbt och gör det om och om och om igen eftersom man presenterat dem innan man ens vet om man vill fortsätta tillsammans.
Jag har två barn i min närhet vars föräldrar har varit separerade i fem-sex år nu. Barnen har hemma hos mamma blivit presenterade för mammas nya kille uppemot 7-8 gånger och har ett helt knippe nummer till passerade bonussyskon i sina telefoner. Sist jag träffade barnen satt de och räknade upp alla killar och barn som de inte får träffa längre apropå att mamma precis brutit med den senaste killen (som hon presenterade för barnen en vecka efter att de träffats, vilket i sin tur var nån månad efter att den föregående killen flyttat ut ur lägenheten.)
Missförstå mig rätt. Jag tycker att mamman får göra precis som hon vill. Jag har också levt livet när jag separerat eller gjort slut med nån. Vill jag träffa nån ny så gör jag det. Vill jag ligga, så gör jag det. Vad jag däremot INTE gör, är att dra in mina ungar i det. DET gör jag när jag är 100% säker på att det är ett seriöst förhållande jag har.
Nej, precis. Ibland ser man folk som inte sköter det bra. Även det där att man skaffar en partner som bor längre bort - det är ju ganska självklart att det kommer att bli ett problem. Som förälder får man helt enkelt från början fundera på vad man kan och inte kan göra. Sånt som inte funkar i längden, eller som drabbar barnen - det är bara att låta bli från början.
Mina barn fick aldrig träffa nån man som jag dejtat. Det har visserligen hänt någon gång att de plötsligt kom när de egentligen var hos pappa och att jag hade besök av någon. Men då var det en bekant/kompis och så var det inget mer med det. När jag sedan träffade min nuvarande man fick barnen träffa honom ganska snart och som min pojkvän. Men där visste jag bara att var rätt.