• Anonym (Ts)

Elen!

Herregud, elpriset just nu...
    I oktober förbrukade vi färre kilowattimmar än oktober förra året, och ändå blev räkningen tre gånger så hög det här året. Och det var som sagt oktober. Bor i Skåne. Förra vintern, när det var ganska kallt, så var elräkningen rejält hög, vågar knappt tänka på hur den blir i år...
    Bor i hus, så det är väl uppvärmningen som kostar mest.
    Förra vintern drog vi ner på duschandet, hängde tvätt istället för att tumla osv, men vet inte om det påverkar så mycket egentligen?

• Svar på tråden Elen!
  • Anonym (El-lisa)

Tack Sanna och f!

Men priset verkar inte säga så mycket. Vet ni hur många kWh ni gör av med?

• Anonym (f)
    Anonym (El-lisa) skrev 2021-12-02 18:34:55 följande:

Tack Sanna och f!

2818 kWh för 2021. 

Såg förresten att min nästa räkning kommer vara 1380. Herregud.
  • Anonym (f)
    Anonym (El-lisa) skrev 2021-12-02 18:34:55 följande:

Tack Sanna och f!

(januari-november. December är ju inte klart än)
  • Anonym (f)
    Anonym (El-lisa) skrev 2021-11-30 19:56:57 följande:

@ Limeblad och (Suck)

Jag menade de som INTE värmer sitt hem med el och ändå gör av med en massa. Jag undrar bara vad de gör med all el. I tråden finns ett ensamhushåll i lägenhet med fjärrvärme som hade bra mycket högre elräkning än vi (4 pers. 4 rok) före jättehöjningen. En annan bodde tre personer i en trea och hade nu elräkning på 1000 kr. Vet inte om prisläget är ännu värre i Skåne än i Småland (där vi bor), men vår månadsräkning nu är på betydligt mindre än hälften av deras (nät+förbrukning).

Är det så stor skillnad på priset? Eller är det förbrukningen som är så olika? Nätavgiften kan ju skifta och den kan man ju inte påverka. Vi gör av med i genomsnitt 170 kWh/månad.

Hur gör du för att få så låg förbrukning? Vi har inte ens så låg förbrukning sommartid när vi enbart använder datorer och knappt ens lampor. Vi gör liksom inget onormalt, det enda jag kan tänka mig drar mycket ström är ugnen. Vi bakar då och då.
  • Aniiee

Jag funderar också över hur elräkningen kommer bli nu i december och ffa hur den blir i januari. I Oktober låg den på 800 kr för oss två i vår hyrestrea. 2-300 över normala för månaden. Räknar kallt med att få betala en tusenlapp i Januari.

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (El-lisa)
    Anonym (f) skrev 2021-12-04 10:59:38 följande:

Hur gör du för att få så låg förbrukning? Vi har inte ens så låg förbrukning sommartid när vi enbart använder datorer och knappt ens lampor. Vi gör liksom inget onormalt, det enda jag kan tänka mig drar mycket ström är ugnen. Vi bakar då och då.

Jag vet inte riktigt. Det blir ju lite samma svar som du, att jag inte tycker att vi gör något särskilt :) . Men vi tvättar inte kläder på rutin utan när de är smutsiga och då inte varmare än nödvändigt, har ingen torktumlare, har LED-lampor, låter inte tv mm stå på standby, kokar upp vatten till matlagning i vattenkokaren, lägger lock på kastrullerna, värmer rester i micron och inte på spis/i ugn, ställer inte in varm mat i kyl/frys. Kör disk- och tvättmaskin först när vi har till en full maskin.

Vi har en (1) TV. Det kanske är ovanligt? Förbrukningen har varit ganska lika i våra tre, fyra senaste boenden, så det är inte den här lägenheten som är extra energisnål. Förra hade tex större och äldre vitvaror (de vi har nu är bara några år gamla) men det gjorde ingen större skillnad.

Min sambo jobbar hemifrån, så datorn står på varje dag.

Kom på ett par saker!, vi använder inte brödrost eller hårtork särskilt ofta. Och vi har aldrig handdukstorken igång.

Men vi har adventsbelysning och balkongbelysning.
  • Anonym (f)
    Anonym (El-lisa) skrev 2021-12-04 11:43:52 följande:
    Jag vet inte riktigt. Det blir ju lite samma svar som du, att jag inte tycker att vi gör något särskilt :) . Men vi tvättar inte kläder på rutin utan när de är smutsiga och då inte varmare än nödvändigt, har ingen torktumlare, har LED-lampor, låter inte tv mm stå på standby, kokar upp vatten till matlagning i vattenkokaren, lägger lock på kastrullerna, värmer rester i micron och inte på spis/i ugn, ställer inte in varm mat i kyl/frys. Kör disk- och tvättmaskin först när vi har till en full maskin.

Vi har en (1) TV. Det kanske är ovanligt? Förbrukningen har varit ganska lika i våra tre, fyra senaste boenden, så det är inte den här lägenheten som är extra energisnål. Förra hade tex större och äldre vitvaror (de vi har nu är bara några år gamla) men det gjorde ingen större skillnad.

Min sambo jobbar hemifrån, så datorn står på varje dag.

Kom på ett par saker!, vi använder inte brödrost eller hårtork särskilt ofta. Och vi har aldrig handdukstorken igång.

Men vi har adventsbelysning och balkongbelysning.
    Vi har inte ens tvättmaskin i lägenheten. Vi har bara en TV som vi nästan aldrig tittar på eller använder. 

Börjar kännas som något inte stämmer. Att någon apparat kanske drar ovanligt mycket.

Nej handdukstorken aktar jag mig för också, den stod på när jag var bortrest för några år sedan, elen steg med 500 kr den månaden, så den drar massor.

Vattenkokare har vi ju, men vi använder den mest på morgonen för te. Brödrost en gång i veckan. Micron kanske drar mycket? Den är ganska gammal.
  • Anonym (El-lisa)

Kollade lite el-spartips och inser att vi gör så utan att riktigt tänka på det. Har LED-TV som nästan aldrig står på standby. Drar alltid ut laddare efter användning mm. Tydligen gör sånt större skillnad än jag trodde.

• Anonym (El-lisa)
    Anonym (f) skrev 2021-12-04 11:50:11 följande:

Vi har inte ens tvättmaskin i lägenheten. Vi har bara en TV som vi nästan aldrig tittar på eller använder. 

Börjar kännas som något inte stämmer. Att någon apparat kanske drar ovanligt mycket.

Nej handdukstorken aktar jag mig för också, den stod på när jag var bortrest för några år sedan, elen steg med 500 kr den månaden, så den drar massor.

Vattenkokare har vi ju, men vi använder den mest på morgonen för te. Brödrost en gång i veckan. Micron kanske drar mycket? Den är ganska gammal.

Gammal frys/kyl som dessutom är dammiga på baksidan?

Gammal spis?

Att koka upp vatten på spisen drar mer el än i vattenkokaren. Frysta grönsaker kokar vi alltid i micron. Även om er micro är gammal lär den inte dra lika mycket som en spisplatta.

Det är väl främst vitvarorna som drar el, så mest troligt att eltjuven finns där. Men nu när jag läste på lite stod det någonstans att apparater i standby-läge står för 2% av landets elkonsumtion. Helt galet mycket om det är sant.
  • Anonym (f)
    Anonym (El-lisa) skrev 2021-12-04 12:00:35 följande:

Kollade lite el-spartips och inser att vi gör så utan att riktigt tänka på det. Har LED-TV som nästan aldrig står på standby. Drar alltid ut laddare efter användning mm. Tydligen gör sånt större skillnad än jag trodde.

Det gör sällan jag heller med laddare. Ska testa denna månad och utvärdera :)
  • Anonym (El-lisa)

Alltså som förklaring. När jag tex ska koka potatis häller jag bara salt plus ett par cm vatten på potatisarna i grytan och sätter på plattan. Kokar upp resten av vattnet i vattenkokaren. Det brukar börja koka samtidigt i grytan och kokaren och då häller jag över vattnet från kokaren till grytan.

• Anonym (f)
    Anonym (El-lisa) skrev 2021-12-04 12:07:09 följande:
    Gammal frys/kyl som dessutom är dammiga på baksidan?

Gammal spis?

Att koka upp vatten på spisen drar mer el än i vattenkokaren. Frysta grönsaker kokar vi alltid i micron. Även om er micro är gammal lär den inte dra lika mycket som en spisplatta.

Det är väl främst vitvarorna som drar el, så mest troligt att eltjuven finns där. Men nu när jag läste på lite stod det någonstans att apparater i standby-läge står för 2% av landets elkonsumtion. Helt galet mycket om det är sant.
    Spisen är 5 år gammal. Dammigt kan det vara ja (har inte kollat på ett tag, är för svag för att dra ut åbäket själv), men kyl-frysen (kombinerad) är bara 3 år gammal.

Ska börja använda vattenkokare för hett vatten då. Mest när man gör pasta eller soppa kanske. 

Drar riskokare mycket? Den använder vi ofta, slår av den när riset är klart, det håller sig varmt väldigt länge.

Tyvärr betalar vi även för varmt vatten, annars var det bra att tina saker varmt vatten eller kompensera kylig och dragig lägenhet med en varm dusch.
  • BroderBjörn

Ja, elen ja.....

Tur att man hann o binda upp sitt elpris. Som husägare är det aldrig kul att få elräkningen när de kalla årstiderna nalkas.

Har installerat en massa smarta "pluggar" som kontrollerar många av mina rums nöjesanläggningar så som datorer och tv mm. Dessa går att automatisera så att inget står och drar smygström under de timmar man inte närvarar. Något jag kan rekommendera. Nedan är en liknande den typ och modell jag använder.

Nedis WiFi Smart Plug med energimätning 16A - Smarta Hem - Webhallen.com

Tävla om årets julklapp! Mat för 10.000! bit.ly/mat-hela-aret
  • Anonym (El-lisa)
    BroderBjörn skrev 2021-12-06 23:14:38 följande:

Ja, elen ja.....

Tur att man hann o binda upp sitt elpris. Som husägare är det aldrig kul att få elräkningen när de kalla årstiderna nalkas.

Har installerat en massa smarta "pluggar" som kontrollerar många av mina rums nöjesanläggningar så som datorer och tv mm. Dessa går att automatisera så att inget står och drar smygström under de timmar man inte närvarar. Något jag kan rekommendera. Nedan är en liknande den typ och modell jag använder.

Nedis WiFi Smart Plug med energimätning 16A - Smarta Hem - Webhallen.com

Vad är fördelen med pluggarna jämfört med att bara stänga av när man är klar?
  • Anonym (El-lisa)
    Anonym (f) skrev 2021-12-04 12:14:35 följande:

Spisen är 5 år gammal. Dammigt kan det vara ja (har inte kollat på ett tag, är för svag för att dra ut åbäket själv), men kyl-frysen (kombinerad) är bara 3 år gammal.

Ska börja använda vattenkokare för hett vatten då. Mest när man gör pasta eller soppa kanske. 

Drar riskokare mycket? Den använder vi ofta, slår av den när riset är klart, det håller sig varmt väldigt länge.

Tyvärr betalar vi även för varmt vatten, annars var det bra att tina saker varmt vatten eller kompensera kylig och dragig lägenhet med en varm dusch.

Det låter ju som nya vitvaror. Hyr ni? I så fall får man ju bara de vitvaror som värden har valt. Är det bostadsrätt får man tänka på att köpa energisnåla.

Elapparater brukar vara märkta med hur många Watt de drar. Men spontant tänker jag att riskokaren borde dra mindre än en spisplatta.
  • Anonym (g)

Appropå att hänga tvätt istället för att tumla. Vi har testat det men det krävs att man räknar långsiktigt på det. Vi bor i illa isolerad villa vid kusten. Viktigt att tänka på. Vi tyckte att vår elförbrukning var för hög så vi började hänga tvätten istället. Vid kusten... Asflabb. Till slut hade vi tvätt överallt för det kan ta en vecka innan det torkar. Just betyder fuktig luft om ingen hajjar. Inget ont i att inte förstå det för vi gjorde det inte heller först. Eller rättare, vi förstod inte vilken inverkan kustklimatet hade på torktider. Sen jämförde vi årsvis. Året med torktumling och och året utan. Det sista kräver mer värme och eftersom vi har direktverkande el så ökade förbrukningen utan tumlare.

• Anonym (El-lisa)
    Anonym (g) skrev 2021-12-07 09:09:13 följande:

Appropå att hänga tvätt istället för att tumla. Vi har testat det men det krävs att man räknar långsiktigt på det. Vi bor i illa isolerad villa vid kusten. Viktigt att tänka på. Vi tyckte att vår elförbrukning var för hög så vi började hänga tvätten istället. Vid kusten... Asflabb. Till slut hade vi tvätt överallt för det kan ta en vecka innan det torkar. Just betyder fuktig luft om ingen hajjar. Inget ont i att inte förstå det för vi gjorde det inte heller först. Eller rättare, vi förstod inte vilken inverkan kustklimatet hade på torktider. Sen jämförde vi årsvis. Året med torktumling och och året utan. Det sista kräver mer värme och eftersom vi har direktverkande el så ökade förbrukningen utan tumlare.

Så är det absolut. Det går åt energi för att torka tvätt, oavsett hur det görs. Viktigt är att ha riktigt bra centrifug, om jag förstått saken rätt. Och att inte tvätta mer än nödvändigt.
  • Anonym (f)
    Anonym (El-lisa) skrev 2021-12-07 08:58:19 följande:
    Det låter ju som nya vitvaror. Hyr ni? I så fall får man ju bara de vitvaror som värden har valt. Är det bostadsrätt får man tänka på att köpa energisnåla.

Elapparater brukar vara märkta med hur många Watt de drar. Men spontant tänker jag att riskokaren borde dra mindre än en spisplatta.
    Ja, vi har en hyresrätt. 
  • Anonym (Elen)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-11-29 14:50:52 följande:

Har alla andra rörligt elpris eller hur kommer det sig att ni får så höga räkningar? Vi har fast pris på våra kwh, får ändå högre räkningar nu men det beror till stor del på att vi behöver mer värme också.

Vi band våra avtal för två månader sen, tur det! Vi bor i en lägenhet på 125 kvm, och flera barn så tycker sista elräkningen var dyr! Fast vi låst- 800 kr.

Får se vad den hamnar på denna gången!
Svar på tråden Elen!