Anonym (f) skrev 2021-12-04 10:59:38 följande:
Hur gör du för att få så låg förbrukning? Vi har inte ens så låg förbrukning sommartid när vi enbart använder datorer och knappt ens lampor. Vi gör liksom inget onormalt, det enda jag kan tänka mig drar mycket ström är ugnen. Vi bakar då och då.
Jag vet inte riktigt. Det blir ju lite samma svar som du, att jag inte tycker att vi gör något särskilt :) . Men vi tvättar inte kläder på rutin utan när de är smutsiga och då inte varmare än nödvändigt, har ingen torktumlare, har LED-lampor, låter inte tv mm stå på standby, kokar upp vatten till matlagning i vattenkokaren, lägger lock på kastrullerna, värmer rester i micron och inte på spis/i ugn, ställer inte in varm mat i kyl/frys. Kör disk- och tvättmaskin först när vi har till en full maskin.
Vi har en (1) TV. Det kanske är ovanligt? Förbrukningen har varit ganska lika i våra tre, fyra senaste boenden, så det är inte den här lägenheten som är extra energisnål. Förra hade tex större och äldre vitvaror (de vi har nu är bara några år gamla) men det gjorde ingen större skillnad.
Min sambo jobbar hemifrån, så datorn står på varje dag.
Kom på ett par saker!, vi använder inte brödrost eller hårtork särskilt ofta. Och vi har aldrig handdukstorken igång.
Men vi har adventsbelysning och balkongbelysning.