• Stolt Farsa

Festa på krogen när man har barn

Min son är hos sin mamma två helger av tre. Jag har fått höra att hon ibland är ute och festar eller är på kryssning och låter hennes sambo ta hand om vår son istället.

Hon har även under tiden då vi vart tillsammans varit ute och festat mycket under helgerna och jag har fått ta fulla ansvaret för vårt barn.

Jag har svårt att se varför man skall åka på kryssning och springa på krogen när man är en småbarnsfamilj och särskilt under den helgen då man är ämnad att ta hand om barnet. En personalfest någon gång är väl en sak men springa på krogen och dricka sig full tycker jag är en konstig prioritering. Då är det väl bättre att man är singel och inte inleder en ny relation och skaffar flera barn.

Hur kan man göra så konstiga val. Är det någon som håller med?

• Svar på tråden Festa på krogen när man har barn
  • Jemp
    Stolt Farsa skrev 2021-12-04 23:50:45 följande:

Hon berättar inte sånt för mig (vi är inte tillsammans längre om det inte var uppenbart). Jag fick reda på det av en slump. Sen tar jag redan ett enormt ansvar för vår son och då tycker väl jag hon kan planera sådant de helger han är hos mig.

Vad är det för enormt ansvar du tar? På vilket sätt träffar hon honom redan "väldigt lite"?

Låter ju som att hon har barnet större delen av tiden och ser till att han är trygg och omhändertagen. Även mammor kan vilja roa sig ibland, vet du.
  • Anonym (X)
    Stolt Farsa skrev 2021-12-04 22:44:33 följande:

Ja det stämmer

Vilket stämmer?
  • Anonym (annan tolkning)
    Jemp skrev 2021-12-05 00:07:32 följande:

Vad är det för enormt ansvar du tar? På vilket sätt träffar hon honom redan "väldigt lite"?

Låter ju som att hon har barnet större delen av tiden och ser till att han är trygg och omhändertagen. Även mammor kan vilja roa sig ibland, vet du.

Jag tolkar det som om mamman bara har sonen de aktuella helgerna och pappan har all övrig tid.
  • hammarhajen

Håller med dig TS. 

Självklart ska man kunna gå ut och roa sig ibland om man har en bra barnvakt, men den klara majoriteten av kvällarna ska ju vara med barnet.

Hade det varit en mamma som skrev om en pappa som gick ut ofta hade han kallats både oansvarig och mansbebis (hatar ordet) som inte vill växa upp. För många här inne är mammor ganska ofelbara och pappor har ändan bak åt vilket håll de än vänder sig.

• Anonym (Julia)

Hon får dra de helger hon inte har sonen. Hon låter som en oansvarig förälder som lägger över sitt eget ansvar på andra istället och inte där det hör hemma, hos sig själv. Klarar hon inte av att ta hand om sitt barn mer än ibland skulle jag om jag var du ta sonen själv och söka stöd hos kommunen ibland för avlastning och hos övrig familj om det är möjligt. Så kan hon ta honom är hon faktiskt är villig att ta hand om honom.

• Anonym (Emma)

Det är ju inte konstigt att åka på en weekendresa själv eller träffa vänner själv även när man har barn.

Är det däremot så att man träffar sitt barn sällan bör man förstås prioritera barnet de gånger man väl träffas. Lite två olika saker kan jag tycka, att få fortsätta att gå ut med vänner ibland trits att man har partner och barn och att skaffa barnvakt oftq trots att man träffar barnet sällan.

• Anonym (Emma)
    Jemp skrev 2021-12-05 00:07:32 följande:

Fast om hon bara träffar sitt barn varannan helg eller mer sällan så tycker i alla fall jag det är en udda prioritering att resa bort/gå ut utan barnet just den helgen. I alla fall om det sker merän i undantagsfall.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Emma) skrev 2021-12-05 07:43:02 följande:

Fast om hon bara träffar sitt barn varannan helg eller mer sällan så tycker i alla fall jag det är en udda prioritering att resa bort/gå ut utan barnet just den helgen. I alla fall om det sker merän i undantagsfall.

Läser nu noggrannare och ser att hon har barnet två helger av tre, så var tredje helg är hon barnledig. Är det så att pappan har barnet all annan tid än dessa helger tycker jag nog att det vore rimligt att i alla fall för det mesta lägga eget umgänge och i synnerhet barnfria resor på den helg då barnet är hos pappan. Nån gång då och då kan hon förstås ha barnvakt men om det är ofta tycker jag som sagt att det är en udda prioritering.

Däremot verkar det som att ts anser att det eent generellt är fel att gå ut med vänner eller resa på weekendresor om man har sambo och barn, att det är något man bara gör som singel. Och det håller jag inte med om.
  • Anonym (K)

Självklart kan man festa trots att man har barn! Däremot får man sköta det snyggt. Att lämna sitt barn som man träffar så pass sällan som ditt ex gör till en barnvakt för att festa, det är inte okej.

• Anonym (förälder)

Förstår inte riktigt upplägget med barnet, barnet är hos henne 2 av 3 helger och hos dig  1 av 3 helger, hon har alltså barnet fler helger än du har.
    Hur är det under veckorna? delar ni där eller är det hon eller du som har barnet mest då?

Du kan alltså hitta på saker dubbelt så ofta som hon på dina lediga helger.
    Menar du att hon festar de flesta helger eller någon gång ibland?
    Antar att kryssning inte sker hela tiden och om hon har barnet under helgen men är borta en kväll är hon väl ganska mycket med barnet ändå under helgen.
    Är hon borta varje helg är det ju konstigt men om det sker ibland är det ju inte konstigt om hon har barnet den mesta tiden.

Hur gammalt är barnet? om barnet gillar att vara med sin bonuspappa är ju det jättebra och även att bonuspappan vill ta hand om barnet.

Men allt beror som sagt på hur fördelningen är för barnet mellan er och hur ofta hon verkligen är borta och inte bara ryktesväg.

• Anonym (förälder)

Ok ser nu att du ju skrivit att hon enbart har barnet 2 av 3 helger och inte under veckorna, jag då är ju saken lite annorlunda.
    Men beror ändå hur ofta hon verkligen är ute och festar och inte bara rykte.
    Ska man träffa vänner blir det ju oftast under helgerna när man jobbar och inte på en vardag när det inkluderar flera person är det inte alltid lätt att bestämma just en specifik helg även om man tycker att det borde vara den helgen hon inte har barnet.
    Men du har ju som sagt dubbelt så många helger som hon att hitta på något.
    Men är hon ute nästan varje helg borde hon prioritera om.
    Men ändå snällt av bonuspappan att ta hand om barnet om hon ofta är borta.

• Jemp
    Anonym (annan tolkning) skrev 2021-12-05 00:56:45 följande:

Jag tolkar det som om mamman bara har sonen de aktuella helgerna och pappan har all övrig tid.

Jag tolkar det tvärtom men ts har inte gett ett begripligt svar så vi får väl se.

I så fall håller jag med att man vanligtvis bör prioritera barnet, beroende hur ofta "ibland" är, dvs hur ofta hon går ut.
Svar på tråden Festa på krogen när man har barn