• Majken91

    Mår dåligt över min mammakropp

    Det har nu gått 10 månader sedan min älskade dotter föddes och jag är inte i närheten av att vara tillbaka på min startvikt.

    Innan graviditeten låg jag på en normalvikt. Jag hade mycket svår havandeskapsförgiftning och var väldigt medtagen i slutet av graviditeten och ett bra tag efter förlossningen. Gick upp mer än 30 kg och gick ner ca 15 kilo inom 2 månader, men sedan dess står det helt stilla.

    Jag vet att jag kanske borde äta lite bättre men är alltid hungrig pga amningen. Känns som om det fungerar så bra för alla andra ?nya? mammor. Jag tänker att det kommer bli lättare när jag slutat amma men tycker ändå jag borde kommit längre på nästa ett år. Mår så fruktansvärt dåligt av att se mig i spegeln och vet inte vart jag ska ta vägen. Någon som har känt likadant? Hur kom ni över ångesten kring era mammakilon?

    OBS! Jag vill INTE höra från er som ?bara gick upp 10 kg under graviditeten? och idag väger MINDRE än ni gjorde innan. Det får mig inte att må bättre precis?

  • Svar på tråden Mår dåligt över min mammakropp
  • Belmadelfin

    Vet precis ... gick upp runt 20 kg denna graviditet (har tre barn) gick upp som en galning i början speciellt denna graviditet vilket jag aldrig gjort innan. Typ 15 kg redan första månaderna. Väldigt svårt att gå ner i vikt denna gång också, vet ej varför egentligen. Jo, en sak jag tänkt på är sömnbrist. Hur är det för dig med detta? Det är ju svårare att gå ner då.

    Hur man blir av med ångesten över kilorna... jag vet inte. Jag har nog inte gett upp tanken på att komma tillbaka till min ursprungliga form så jag håller på att tappa i vikt nu. Går sakta framåt.

    Efter förlossningen tappade jag kanske 12 kg. Sista gör jag såhär med. Jag går på nutrilett. Blir jag sugen på att äta hoppar jag över ett par nutrilett och skivar upp några goda grönsaker och kokar ägg istället. Dricker kaffe och te och tar kosttillskott för ammande. Har ett ätfönster på max 9h/dag. Det fungerar bra!

  • Gasellen87

    Lider med dig i dina tankar men vill ändå påpeka att det ?bara? är 10 månader sedan din dotter föddes och man ska INTE banta när man ammar utan äta bra mat. Om du mår dåligt och vill ändra på saker skulle jag istället rekommendera dig mammafitness. Visst kostar lite men kan vara värt om man mår dåligt över sin vikt. Har själv inte provat men kommer nog göra det efter denna graviditet. Där lär man sig äta och träna rätt för att nå sina mål. Man ska inte vara hungrig, då är något galet. Hitta en livsstil som du kan hålla. Annars är risken stor att du faller igenom och går upp igen.

    Jag har 3 barn och gravid med nr 4 just nu i v 29. Jag har gått upp mellan 20-25 kg med varje barn. Än så länge har jag gått upp drygt 10 kg denna gång och förväntar mig landa kring 20 igen. Haft olika svårt att gå ner efter barnen, ettan fick jag jobba lite med de sista 10 kg, tvåan rann allt av på grund av amningen. Trean tog drygt 1,5 år till jag hade 3 kg kvar till start men blev då gravid igen.

    Alla är olika och tar olika tid på sig.

  • Ebo88
    Majken91 skrev 2021-12-08 11:26:30 följande:
    Mår dåligt över min mammakropp
    Det har nu gått 10 månader sedan min älskade dotter föddes och jag är inte i närheten av att vara tillbaka på min startvikt.

    Innan graviditeten låg jag på en normalvikt. Jag hade mycket svår havandeskapsförgiftning och var väldigt medtagen i slutet av graviditeten och ett bra tag efter förlossningen. Gick upp mer än 30 kg och gick ner ca 15 kilo inom 2 månader, men sedan dess står det helt stilla.

    Jag vet att jag kanske borde äta lite bättre men är alltid hungrig pga amningen. Känns som om det fungerar så bra för alla andra ?nya? mammor. Jag tänker att det kommer bli lättare när jag slutat amma men tycker ändå jag borde kommit längre på nästa ett år. Mår så fruktansvärt dåligt av att se mig i spegeln och vet inte vart jag ska ta vägen. Någon som har känt likadant? Hur kom ni över ångesten kring era mammakilon?

    OBS! Jag vill INTE höra från er som ?bara gick upp 10 kg under graviditeten? och idag väger MINDRE än ni gjorde innan. Det får mig inte att må bättre precis?
    Känner med dig.

    Jag har haft 3 tunga graviditeter på 2.5 år.

    Min startvikt 2017 var 64kg, vilket var något lågt till mina 183cm. Men ändå. 2017 blev jag gravid och gick upp rätt fort, fick min son i v.25 via k.snitt och han dog 10 dagar senare. Gick upp kanske 13 kg och hann väl inte direkt gå ner så mycket innan jag 2.5 månader blev gravid på nytt.

    Men 2018 i v.25 så födde jag henne stilla och därefter så fick jag en svår infektion pga moderkaksrester och höll på att stryka med. Gick väl upp kanske 13 kg under den tiden med och ska tilläggas att under graviditeten så fick jag inte anstränga mig fysiskt och skulle vila mycket med risk för att föda för tidigt.

    Jag gick ner till ca 72 kg men hade inte muskler i kroppen som innan. Hade endast lagt om kosten och tränade inte så mycket (innan första graviditeten så tränade jag mycket.)

    2019 maj blev jag gravid med Stella och hon föddes i v.34+1 via k.snitt och därefter fick jag akutopereras pga inre blödning så jag låg 4 dagar på iva varav de 2 första var kritiska. Men sen fick jag komma ner till Stella och allt var väl. Dock så var min kropp helt slut. Hade gått upp 25 kg och efter förlossningen så ökade jag i vikt. Läkarna tror att det var pga allt trauma och min kropp gick igenom en chock.

    Så i januari 2020 så vägde jag 99kg. I mars hade jag gått ner till 94kg. Sen låg jag på 92kg länge. Jag var ute och gick varje dag och är väl hystat men medger absolut att jag slarvade en hel del. Tränade inget för jag hade så ont i kroppen (träning hade ju vart optimalt då egentligen) men kah var väl mest bara så lycklig över att äntligen få komma hem med ett barn och sen var jag väl lost i hur jag skulle ta mig an till att gå ner så mycket.

    Januari 2021 så fick jag jobb när vår dotter var 1 år och det var då jag började tappa vikt. När jag började jobba så låg jag på 88kg och i juni så var jag nere på 76kg. Jobbade bara, ingen träning eller så. Bara godis och så på helger, annars bara hemlagad mat.

    Nu är jag gravid igen och startvikten var 74kg. Är i v.16+5 idag och väger nu 80kg. Dock är problemet att jag är sängliggandes igen men tänker mer på kosten nu.

    Så får vi väl se hur det blir efter förlossningen, men redan nu känns det mer motiverat än innan för efter man kommer hem så har man ju en 2.5 åring att ta hand om också utöver en nyfödd så mer aktiv kommer man väl vara. Även fast jag var ute och gick myclet med Stella så blev det ju mycket vila och gos med henne. Prioriterade att ligga med henne i stället för att dra fram yoga mattan och träna. Kan väl inte säga att jag ångrar det men man mådde ju inte bra i kroppen.. ångesten kom jag över genom att ta vara på min tid med Stella och förstå att denna tid kommer inte igen men en hyfsad kropp kan jag alltid få om jag anstränger mig och lägger manken till, men jag tror helt enkelt att jag inte ville missa tiden med Stella. Och poff- nu är hon 2år och ska bli storasyster så jag könner väl att jag gjorde helt rätt trotts att sinnet fick sig en törn när man såg sig i spegeln.

    Men det finns alltid tid till egen förändring men tiden med våra barn glider förbi. (men med det sagt så ska vi INTE GLÖMMA OSS SJÄLVA)
  • Mrs Moneybags

    Jag tycker spontant att du bör vänta med mer viktminskning tills du har slutat amma. Det är så mycket hormoner i omlopp när man ammar att man inte vet om man är en av dem som lägger på sig eller magrar av. Det är så olika. När du har slutat amma kommer du sakta tillbaka till din egen balans igen. 

    Alla går ju inte ner i vikt av amning. 

  • Anonym539

    Jag vet precis hur du känner. Själv så gick jag upp 40 kg under graviditeten och gick bara efter någon månad ner 10 kg men efter det så har det stått helt still. Jag försöker äta nyttigt och tror att jag gör det ganska bra men jag går bara inte ner. Jag tränar då och då men resultat får man inte.

Svar på tråden Mår dåligt över min mammakropp