Hur mycket bör man spara till sina barn i månaden?
Vi väntar nu vårt första barn och jag försöker förutspå hur mycket pengar som behövs för att säkra ett bra boende till barnet när hen fyller 18. Allt kommer att investeras på börsen så jag räknar med viss uppgång sett till en 18års period, men för enkelhetens skull försöker jag bortse från denna och se det som en bonus. Detta sparande skall endast vara till boende, så inget övrigt sparande till barnen eller liknande räknar jag med.
Mitt resonemang ligger lite i att barnen skall ha möjlighet att komma in på bostadsmarknaden så snabbt som möjligt (ergo när de är 18) och kunna välja fritt vilket område som passar dem (plugga i Stockholm, utomlands osv). En avsättning på 5.000 kr i månaden skulle ge ca 1 mSEK när de är 18 utan någon värdeökning. I nuläget hade det ju kanske räckt, men om prisökningarna i Stockholm fortsätter är det ju i det mindre laget. Hur hade ni resonerat, hade ni höjt sparandet eller skjutit in pengar ifall det skulle behövas när/om situationen uppstår?
Hur har ni själv resonerat med ert långsiktiga sparande till barnen, har ni delat upp det i olika kategorier (boende, lekpengar, större resa osv)?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-12-10 17:18
Jag menar inte att man BÖR spara till sitt barn. Jag menar hur mycket skall jag spara i förhållande till min frågeställning.