• Shalke04

Hur mycket bör man spara till sina barn i månaden?

Vi väntar nu vårt första barn och jag försöker förutspå hur mycket pengar som behövs för att säkra ett bra boende till barnet när hen fyller 18. Allt kommer att investeras på börsen så jag räknar med viss uppgång sett till en 18års period, men för enkelhetens skull försöker jag bortse från denna och se det som en bonus. Detta sparande skall endast vara till boende, så inget övrigt sparande till barnen eller liknande räknar jag med. 

Mitt resonemang ligger lite i att barnen skall ha möjlighet att komma in på bostadsmarknaden så snabbt som möjligt (ergo när de är 18) och kunna välja fritt vilket område som passar dem (plugga i Stockholm, utomlands osv). En avsättning på 5.000 kr i månaden skulle ge ca 1 mSEK när de är 18 utan någon värdeökning. I nuläget hade det ju kanske räckt, men om prisökningarna i Stockholm fortsätter är det ju i det mindre laget. Hur hade ni resonerat, hade ni höjt sparandet eller skjutit in pengar ifall det skulle behövas när/om situationen uppstår?

Hur har ni själv resonerat med ert långsiktiga sparande till barnen, har ni delat upp det i olika kategorier (boende, lekpengar, större resa osv)? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-12-10 17:18
    Jag menar inte att man BÖR spara till sitt barn. Jag menar hur mycket skall jag spara i förhållande till min frågeställning.
  • Svar på tråden Hur mycket bör man spara till sina barn i månaden?
  • Anonym (Can)
    Anonym (100papp) skrev 2021-12-11 23:43:03 följande:

Jag har räknat med att barnen ska ha ca 100 000 när dom flyttar hemifrån så jag spar varje månad utefter det.

Jag spar pengarna på mitt konto men låst, vilket innebär att jag bestämmer när barnen får pengarna men kan inte röra dom själv om jag inte går in på banken och ber om tillgången. Dessa pengar ska inte gå till skit utan dom kommer barnen få när dom är redo. Tex när dom ska flytta hemifrån.

Mina barn som är under tio år har redan dubbelt så mycket sparat.
  • Blomma5

Men alla har inte samma förutsättningar så låt bli att klanka ner på ?mindre summor?. Lön och vart du bor varierar och ingen ska behöva känna sig dålig för att dem inte kan lägga undan mer pengar, föräldrarrollen innebär så mycket annan press. Jag fick 25 000 kronor när jag fyllde arton vilket räckte till körkortet. Sen fick jag jobba och lära mig värdet i pengar. Inga problem alls och är supertacksam för det :)

• Anonym (E)
    Anonym (Can) skrev 2021-12-12 02:15:44 följande:

Mina barn som är under tio år har redan dubbelt så mycket sparat.

Akta dig så att du inte skämmer bort dina barn, det gör bara deras start in i vuxenlivet svårare. Kolla forskning på tex communityn Rika tillsammans, barn som får en massa pengar från föräldrarna när dom är myndiga får lägre motivation, psykisk ohälsa, hoppar av studier, lär sig inte att hålla i pengar eller skaffa sig extrajobb. Är det starten in i ett självständigt liv som du vill ge dina barn?
  • Shalke04
    Anonym (Ca) skrev 2021-12-11 06:04:29 följande:

Fint att du sparar. Men 1 miljon, kommer man någon vart med den summan? Nu vill jag inte låta dömande, men du pratar om innanför tullar lägenhet..

Lägg undan så mycket ni har råd med, men inte så det går ut över barnens uppväxt.

Vi sparar inte specifikt till barnen då vi inte behöver det. Själv hemmafru då jag inte behöver arbeta och därför hellre lägger tid på familjen. Min man arbetar.

Men våra prioriteringar är främst att barnen ska ta körkort och klara sig själv i vuxenlivet. Lära sig städa, laga mat, betala räkningar. Då vi har det så pass bra ställt med min mans arbete så vill vi absolut inte curla våra barn. Utan de måste lära sig att tjäna egna pengar i framtiden och bli självförsörjande och ta ansvar, det är vårt mål med föräldraskapet. Sen att våra barn är lyckliga med och mår bra.

Fundera över vad du och din partner har för målsättning med ert föräldrarskap. Men spara är alltid bra att göra om man inte har en buffert, så det låter väldigt sunt det ni redan funderar på.

1msek är ju utan värdeökning osv. Sen är det ju såklart till en insats på 15% och då kan man idag köpa en ok lägenhet innanför tullarna med 1msek i insats. Eller hur menar du? Du får ju 1or mellan 2-3 msek. Kanske är 3-4 msek när det faller sig, men förhoppningsvis har börsen gått upp då också.

Vi har klart vårt eget sparande då vi lägger undan mellan 30-40000 varje månad idag, så det finns utrymme att spara till barnen. Min fru kommer också att ta FL och sen gå ner ordentligt i tid då det inte påverkar vår ekonomi nämnvärt och då detta medför att hon får spendera mycket tid med dem. Så det har vi tänkt på.

Jag förstår ditt perspektiv, men tycker du det är fel att spara till barnen så de får en lättare start på vuxenlivet och kan göra bostadskarriär? För mig känns det som en investering i framtiden.
  • Shalke04
    Anonym (Ca) skrev 2021-12-11 06:13:08 följande:

Överspara kan man inte göra. Eller menar du att du inte har råd att spara 10 000 kr/mån?

Man kan inte lägga undan mer än vad man har råd med. Spara det du har råd med helt enkelt och krångla inte till det.

Jo det har vi råd med. Vi sparar ca 30-40000 varje månad men det handlar om vad vi skall öronmärka. Men jag håller med, kanske 10000 är ett bättre riktmärke.
  • Jemp
    Shalke04 skrev 2021-12-12 13:19:56 följande:

1msek är ju utan värdeökning osv. Sen är det ju såklart till en insats på 15% och då kan man idag köpa en ok lägenhet innanför tullarna med 1msek i insats. Eller hur menar du? Du får ju 1or mellan 2-3 msek. Kanske är 3-4 msek när det faller sig, men förhoppningsvis har börsen gått upp då också.

Vi har klart vårt eget sparande då vi lägger undan mellan 30-40000 varje månad idag, så det finns utrymme att spara till barnen. Min fru kommer också att ta FL och sen gå ner ordentligt i tid då det inte påverkar vår ekonomi nämnvärt och då detta medför att hon får spendera mycket tid med dem. Så det har vi tänkt på.

Jag förstår ditt perspektiv, men tycker du det är fel att spara till barnen så de får en lättare start på vuxenlivet och kan göra bostadskarriär? För mig känns det som en investering i framtiden.

När ska barnen få spendera tid med dig?
  • Shalke04
    Jemp skrev 2021-12-12 13:42:33 följande:

När ska barnen få spendera tid med dig?

Jag har ett jobb som är flexibelt så kommer att vara hemma väldigt mycket. Jobbar mycket hemma samt kan jobba olika tider då det passar. Så det är inga problem.
  • Anonym (W)
    Shalke04 skrev 2021-12-10 17:20:52 följande:
    Precis detta, det är därför vi också vill spara. Hur har ni lagt upp ert sparande? 

Har sparat 1500 i månaden till varje barn sedan födseln i aktiefonder i kapitalförsäkringar med barnen som förmånstagare. Värdet idag är ca 800000.Kalkylerar med att värdet ligger på ca 1.2-1.3 Mkr då det är dags att köpa lägenhet. Räcker till en bra kontantinsats utan att behöva skuldsätta sig för mycket.
  • Anonym (Nice)
    Shalke04 skrev 2021-12-12 13:23:36 följande:

Jo det har vi råd med. Vi sparar ca 30-40000 varje månad men det handlar om vad vi skall öronmärka. Men jag håller med, kanske 10000 är ett bättre riktmärke.

Om man kan spara 30-40 000 i månaden, hur mycket tjänar man då? Behöver man ens spara om man får in de summorna regelbundet? Kan man göra av med en lön i den storleken.

Vilket jobb har man om man kan spara 40 papp i månaden?
  • Anonym (Can)
    Anonym (E) skrev 2021-12-12 08:25:26 följande:

Akta dig så att du inte skämmer bort dina barn, det gör bara deras start in i vuxenlivet svårare. Kolla forskning på tex communityn Rika tillsammans, barn som får en massa pengar från föräldrarna när dom är myndiga får lägre motivation, psykisk ohälsa, hoppar av studier, lär sig inte att hålla i pengar eller skaffa sig extrajobb. Är det starten in i ett självständigt liv som du vill ge dina barn?

De vet inte ens om pengarna. Men ut ska de den dagen de fyller arton! Då är man vuxen enligt lagen. Att ha barn boendes hemma vid tjugo plus? Nej, tack! Jag bidrar till första hemmet-sedan får de fixa resten själv. Så som det ser utvidga så måste man vara beredd på att hjälpa dem ut ur boet. Är själv sjuttiotalist och det ser helt annorlunda ut än för tidigare generationer.

Jag vill inte att de ska behöva bo i ett skitområde.

Dessutom sparas pengarna i aktier och fonder som växer och backar (såklart) men det är inget bankkonto utan ränta. För det behöver man inte spara stora belopp.

Mina föräldrar var fattiga och betalade ändå körkort och min första lägenhet. Jag betalar bara tillbaka till nästa generation.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Can) skrev 2021-12-12 18:26:24 följande:

De vet inte ens om pengarna. Men ut ska de den dagen de fyller arton! Då är man vuxen enligt lagen. Att ha barn boendes hemma vid tjugo plus? Nej, tack! Jag bidrar till första hemmet-sedan får de fixa resten själv. Så som det ser utvidga så måste man vara beredd på att hjälpa dem ut ur boet. Är själv sjuttiotalist och det ser helt annorlunda ut än för tidigare generationer.

Jag vill inte att de ska behöva bo i ett skitområde.

Dessutom sparas pengarna i aktier och fonder som växer och backar (såklart) men det är inget bankkonto utan ränta. För det behöver man inte spara stora belopp.

Mina föräldrar var fattiga och betalade ändå körkort och min första lägenhet. Jag betalar bara tillbaka till nästa generation.

Hmm, är det inte lite väl överdrivet hårt? De flesta barn går fortfarande på gymnasiet när de fyller 18 med tanke på att man tar studenten det år man är 19 (om man inte har börjat skolan ett år tidigare än andra). Jag som är född i januari var nästan 19,5 när jag tog studenten så då skulle jag ha bott i egen lägenhet i tre terminer av gymnasiet om ditt tänk skulle ha gällt. Ska de inte ens få bo hos er tills de tagit studenten eller tänkte du lite för snabbt?
  • OupaOupa
    Shalke04 skrev 2021-12-10 15:55:52 följande:
    Hur mycket bör man spara till sina barn i månaden?
    Vi väntar nu vårt första barn och jag försöker förutspå hur mycket pengar som behövs för att säkra ett bra boende till barnet när hen fyller 18. Allt kommer att investeras på börsen så jag räknar med viss uppgång sett till en 18års period, men för enkelhetens skull försöker jag bortse från denna och se det som en bonus. Detta sparande skall endast vara till boende, så inget övrigt sparande till barnen eller liknande räknar jag med. 

Mitt resonemang ligger lite i att barnen skall ha möjlighet att komma in på bostadsmarknaden så snabbt som möjligt (ergo när de är 18) och kunna välja fritt vilket område som passar dem (plugga i Stockholm, utomlands osv). En avsättning på 5.000 kr i månaden skulle ge ca 1 mSEK när de är 18 utan någon värdeökning. I nuläget hade det ju kanske räckt, men om prisökningarna i Stockholm fortsätter är det ju i det mindre laget. Hur hade ni resonerat, hade ni höjt sparandet eller skjutit in pengar ifall det skulle behövas när/om situationen uppstår?

Hur har ni själv resonerat med ert långsiktiga sparande till barnen, har ni delat upp det i olika kategorier (boende, lekpengar, större resa osv)? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-12-10 17:18

Jag menar inte att man BÖR spara till sitt barn. Jag menar hur mycket skall jag spara i förhållande till min frågeställning.
    En sida som jag själv gillar att ta som en början är

rikatillsammans.se/borja-spara-till-barnen/

Vad som är tillräckligt är omöjligt att säga med tanke på att det inte är enkelt att förutse prisutvecklingen på bostadsmarknaden. Vi lägger undan så att det ska finnas till en handpenning, barnbidrag + presentpengar + lite extra varje månad (inte specificerat utan det kan variera).

Viktigast är att inte låta pengarna stå inne på en konto där de inte förräntar sig.
  • Shalke04
    Anonym (Nice) skrev 2021-12-12 15:06:04 följande:

Om man kan spara 30-40 000 i månaden, hur mycket tjänar man då? Behöver man ens spara om man får in de summorna regelbundet? Kan man göra av med en lön i den storleken.

Vilket jobb har man om man kan spara 40 papp i månaden?

Jag ligger på 82000kr + årlig bonus på varierande belopp och min sambo ligger på ca 45000kr om jag inte minns fel. Så svaret är nej, vi gör inte av med det eftersom vi sparar ovanstående belopp var månad.

Inte helt relevant vad vi jobbar med eller för tråden men jag jobbar på bank och min sambo är controller.

Sparar gör man ju för massa olika saker, ibland köper man ju dyrare saker som tar lite av bufferten osv. Att öronmärka till barnet kändes bara självklart för oss iallafall
  • Anonym (Can)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-12-12 19:16:34 följande:

Hmm, är det inte lite väl överdrivet hårt? De flesta barn går fortfarande på gymnasiet när de fyller 18 med tanke på att man tar studenten det år man är 19 (om man inte har börjat skolan ett år tidigare än andra). Jag som är född i januari var nästan 19,5 när jag tog studenten så då skulle jag ha bott i egen lägenhet i tre terminer av gymnasiet om ditt tänk skulle ha gällt. Ska de inte ens få bo hos er tills de tagit studenten eller tänkte du lite för snabbt?

Nej. Jag tänkte inte för snabbt.

De kommer kunna flytta vid arton. De kommer att ha eget boende.
  • Anonym (Nice)
    Shalke04 skrev 2021-12-12 21:36:42 följande:

Jag ligger på 82000kr + årlig bonus på varierande belopp och min sambo ligger på ca 45000kr om jag inte minns fel. Så svaret är nej, vi gör inte av med det eftersom vi sparar ovanstående belopp var månad.

Inte helt relevant vad vi jobbar med eller för tråden men jag jobbar på bank och min sambo är controller.

Sparar gör man ju för massa olika saker, ibland köper man ju dyrare saker som tar lite av bufferten osv. Att öronmärka till barnet kändes bara självklart för oss iallafall

Tack för att du svarade. Jo det är relevant för att det ska bli lättare att förstå vilket jobb/bransch som möjliggör en sån lön. Att säga att du "jobbar på bank" lär vara ett understatement med den lönen.

Jag skulle bli förvånad om du sitter i luckan på ett litet kontor i södra Norrlands inland.

Jag är helt fascinerad över att folk kan ha det som du beskriver er situation. Att man kan leva som jag gör, 55 år och 0 kr på kontot den 26:e kanske är märkligt för andra iofs.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Can) skrev 2021-12-12 21:46:37 följande:

Nej. Jag tänkte inte för snabbt.

De kommer kunna flytta vid arton. De kommer att ha eget boende.

Aha. Det måste vara väldigt ovanligt att tycka att barnen ska ut från föräldrahemmet direkt vid 18 när de fortfarande går på gymnasiet. Varför vill ni att de ska flytta så tidigt som möjligt innan de ens tagit studenten? Aldrig hört någon som gjort det om inte hemmet varit dysfunktionellt så att de själva har velat flytta ut av den anledningen.
  • Anonym (100papp)
    Anonym (Can) skrev 2021-12-12 02:14:40 följande:

100 000?

Vad ska de göra med den lilla summan?

Ja den ska inte försörja dom direkt. Mina barn ska studera och arbeta ihop sin egen inkomst. Detta sparmedel är bara en färdknapp inget dom kan gå hemma och leva på.
  • Shalke04
    Anonym (Nice) skrev 2021-12-12 21:52:57 följande:

Tack för att du svarade. Jo det är relevant för att det ska bli lättare att förstå vilket jobb/bransch som möjliggör en sån lön. Att säga att du "jobbar på bank" lär vara ett understatement med den lönen.

Jag skulle bli förvånad om du sitter i luckan på ett litet kontor i södra Norrlands inland.

Jag är helt fascinerad över att folk kan ha det som du beskriver er situation. Att man kan leva som jag gör, 55 år och 0 kr på kontot den 26:e kanske är märkligt för andra iofs.

Ja, jag sitter inte på ett litet bankkontor utan jobbar på huvudkontoret. Går ogärna in på detaljer mer än så på grund utav sekretess. Jag är hyfsat nöjd med min lön och arbetssituation, men det har ju kommit med ett pris. Man har fått studera hårt, jobba hårt för att komma till där jag är nu samt att pressen är hög och kommer alltid att vara det (jag är 30år idag så det är iallafall 30 år till som gäller). Så det är en trade-off där jag värderar pengar högt för mitt och familjens välmående. Man kan göra andra val, prioritera arbeten där pressen är lägre och få kanske mindre betalt men kanske mer fritid och inte behöva tänka så mycket utan allt bara rullar på. Känner lite att det är upp till vad som passar en själv. Det viktigaste är ju att man är lycklig!
  • Anonym (Ca)
    Shalke04 skrev 2021-12-12 13:19:56 följande:

Okej.. vi har inte köpt bostad med lån då vi har den ekonomin att vi helt enkelt inte behöver det. Skulle inte vilja skuldsätta mina barn heller, gissar att de vill prova studera utomlands mm. Vill inte styra deras liv. De måste även bli självförsörjande. Jag och min man äger idag flertalet lägenheter, som hyrs ut till företag, barnen får gärna hyra dessa senare. Men tvinga på barnen bolån mm skulle jag inte klara av.

Varför köper ni inte lägenhet tidigare? Går att hyra ut och det kan vara en investering.

Nej inte fel att spara, snarare bra att spara om man inte har den ekonomin att man bara kan plocka ut pengar från kontot. Hade jag haft knapert med pengar så hade jag med sparat.
  • Shalke04
    Anonym (Ca) skrev 2021-12-13 20:36:47 följande:

Okej.. vi har inte köpt bostad med lån då vi har den ekonomin att vi helt enkelt inte behöver det. Skulle inte vilja skuldsätta mina barn heller, gissar att de vill prova studera utomlands mm. Vill inte styra deras liv. De måste även bli självförsörjande. Jag och min man äger idag flertalet lägenheter, som hyrs ut till företag, barnen får gärna hyra dessa senare. Men tvinga på barnen bolån mm skulle jag inte klara av.

Varför köper ni inte lägenhet tidigare? Går att hyra ut och det kan vara en investering.

Nej inte fel att spara, snarare bra att spara om man inte har den ekonomin att man bara kan plocka ut pengar från kontot. Hade jag haft knapert med pengar så hade jag med sparat.

Jag förstår. För oss är det dock inte realistiskt att köpa bostad utan lån till barnen (iallafall inte i Stockholm). Sen kan jag ifrågasätta den bakomliggande rationalen med att casha lägenheter när räntor är så låga och inga amorteringskrav under 50% belåning? Borde inte alternativ investeringen vara väldigt mycket mer lönsamt? Kika på möjligheterna ni har att ta upp lån (50% genomgående) på ett fastighetsbestånd och investera på annat (start-ups, aktier, fonder.. helvete, statsobligationer ger bättre avkastning än att 100% äga alla bostäder)!

Vi kan absolut köpa lägenhet tidigare, men då måste man hitta rätt objekt som tillåtes att hyra ut samt att man då begränsar valet för barnet i fråga då denne skall få välja var den vill bo.

Spara är alltid bra oavsett hur mycket pengar man har. Sen om man använder det till investeringar, som jag gör, så är det ändå sparande.
Svar på tråden Hur mycket bör man spara till sina barn i månaden?