• Pope Joan II

Religiösa undantagna

Jag finner det enormt provocerande att Lund nu inför vaccintvång för nyanställda men med undantag för religiösa. Jag ser ingen som helst skillnad på vaccinmotståndarnas alla märkliga idéer och på de religiösas alla löjliga fantasifoster. Hade de religiösas absurda påhitt alls fungerat så hade ingen av dem vare sig fått eller dött av covid. Och ja, jag är medveten om att ni religiösa förklarar sådant med prövningar hit och dit men det är förstås lika idiotiskt som alla de märkliga saker vaccinmotståndarna kokar ihop. 

Bedrövligt.

• Svar på tråden Religiösa undantagna
  • FDFMGA

Haha, den här nyheten kommer man inte att hitta i Sydsvenskan eller någon annan seriös tidning.

Däremot kan man läsa att det gjorts undantag för personer som av medicinska skäl av behandlande läkare avråtts från vaccination, som t ex för vissa autoimmuna sjukdomar.

• Drottningen1970
    FDFMGA skrev 2021-12-17 14:23:55 följande:

Haha, den här nyheten kommer man inte att hitta i Sydsvenskan eller någon annan seriös tidning.

Däremot kan man läsa att det gjorts undantag för personer som av medicinska skäl av behandlande läkare avråtts från vaccination, som t ex för vissa autoimmuna sjukdomar.

Fast jag har läst det i helt seriösa sammanhang.
  • FDFMGA
    Drottningen1970 skrev 2021-12-17 17:11:13 följande:
    Fast jag har läst det i helt seriösa sammanhang.
    Okej. Kan du presentera en länk?
  • FDFMGA
    Okej, då ger jag mig.

Helt befängt - finns det överhuvudtaget några religiösa sekter vars tro hindrar utövarna från att vaccinera sig?

Och varför inte av politiska skäl om man nu ändå bestämt sig för att i minsta möjliga mån begripa vad det är man påstår och vilka konsekvenser det får.
  • Pope Joan II
    Tack.

Exakt samma ordalydelse som i det jag läste högt för min man men då var det inte Bollnäs utan en annan kommun det gällde, och det var visst en seriös tidning jag läste det ur. Bara det att jag inte kan hitta det igen, jag skulle ha startat tråden då när jag läste det så jag sluppit bli misstänkt för att ljuga och dessutom skrattad åt.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-12-17 18:22:23 följande:
    Tack.

Exakt samma ordalydelse som i det jag läste högt för min man men då var det inte Bollnäs utan en annan kommun det gällde, och det var visst en seriös tidning jag läste det ur. Bara det att jag inte kan hitta det igen, jag skulle ha startat tråden då när jag läste det så jag sluppit bli misstänkt för att ljuga och dessutom skrattad åt.
    Ta inte allt så personligt.

Det är Bollnäs man bör skratta åt, där man lyckats med konststycket att formulera en text som bara borde vara för dum för att kunna vara sann. Men det händer ibland att verkligheten överträffar dikten.

Vilken glädje för en Bollnäsnbo att hen blev smittad av kommunpersonal som hade giltiga religiösa skäl att avstå vaccination.
  • Drottningen1970

Det är ett oerhört märkligt resonemang. Man är ju inte mindre farligt för sårbara grupper för att man är religiös. Om nu syftet är att skydda dessa från smitta.

Lika märkligt resonemang som om man är abortmotståndare för att man tycker det mänskliga livet och värdet uppstår i befruktningsögonblicket, men samtidigt kan tänka sig att tillåta abort om nån blivit våldtagen.

• Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2021-12-17 18:55:49 följande:
    Ta inte allt så personligt.

Det är Bollnäs man bör skratta åt, där man lyckats med konststycket att formulera en text som bara borde vara för dum för att kunna vara sann. Men det händer ibland att verkligheten överträffar dikten.

Vilken glädje för en Bollnäsnbo att hen blev smittad av kommunpersonal som hade giltiga religiösa skäl att avstå vaccination.
    Nej, det är ju inte mig dumstruten sitter på. 
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-12-17 19:10:23 följande:
    Nej, det är ju inte mig dumstruten sitter på. 
    Precis, och då behöver du ju inte vara ledsen för att t ex jag skrev att det inte kan vara sant.

Som du vet har jag inte svårt för att erkänna att jag haft fel: Jag hade fel.

Men jag undrar om formuleringen bara hängt med från något annat prydnadsdokument - finns det överhuvudtaget något religiöst samfund som motsätter sig vaccin, inte ens Jehovas vittnen verkar göra det.

Formuleringen funktionshindrade, tror att det stod så, är ju också tveksam, vore bättre med medicinska skäl.
  • Drottningen1970
    FDFMGA skrev 2021-12-17 19:17:06 följande:

Precis, och då behöver du ju inte vara ledsen för att t ex jag skrev att det inte kan vara sant.

Men jag undrar om formuleringen bara hängt med från något annat prydnadsdokument - finns det överhuvudtaget något religiöst samfund som motsätter sig vaccin, inte ens Jehovas vittnen verkar göra det.

Formuleringen funktionshindrade, tror att det stod så, är ju också tveksam, vore bättre med medicinska skäl.

Kan tänka mig att det finns extrema falanger inom de flesta trosinriktningar.
  • FDFMGA
    Drottningen1970 skrev 2021-12-17 20:26:05 följande:
    Kan tänka mig att det finns extrema falanger inom de flesta trosinriktningar.
    Ja, så antingen vill man inte försvåra möjligheterna för extrema fanatiker att få jobb inom omsorgen eller också handlar det om oförblommerad dumhet - att man inte förstår vad det är man beslutat.

Jag tror på det senare.
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2021-12-17 19:17:06 följande:

Men så larvigt av dig, jag har aldrig blivit ledsen över något du skrivit. 
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-12-17 18:22:23 följande:
    Bara det att jag inte kan hitta det igen, jag skulle ha startat tråden då när jag läste det så jag sluppit bli misstänkt för att ljuga och dessutom skrattad åt.
    Pope Joan II skrev 2021-12-18 09:52:05 följande:

Som jag skrev tidigare tycker jag att du blev personligt berörd - "misstänkt för att ljuga och dessutom skrattad åt".

Innehållet i Bollnäsdokumentet är så fruktansvärt absurt att det var en i mitt tycke självklarhet att ifrågasätta dess existens när du inte kunde länka.

Jag har redan skrivit att jag hade fel - även om ditt påstående gällde Lund och inte Bollnäs, det kan ju inte uteslutas att man i Bollnäs har kopierat ett lundensiskt dokument.

• Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2021-12-18 10:11:43 följande:
    Pope Joan II skrev 2021-12-18 09:52:05 följande:

Som jag skrev tidigare tycker jag att du blev personligt berörd - "misstänkt för att ljuga och dessutom skrattad åt".

Innehållet i Bollnäsdokumentet är så fruktansvärt absurt att det var en i mitt tycke självklarhet att ifrågasätta dess existens när du inte kunde länka.

Jag har redan skrivit att jag hade fel - även om ditt påstående gällde Lund och inte Bollnäs, det kan ju inte uteslutas att man i Bollnäs har kopierat ett lundensiskt dokument.
    När jag blir misstänkt eller anklagad för att ljuga och när någon dyker upp och avfärdar det jag återgett med ett "Haha" så är det inte ledsen jag blir. 

Och det var som sagt inte Bollnäs jag läste om, och det var som sagt i en seriös tidning jag läste det, och jag borde som sagt ha startat tråden då eller i alla fall sparat notisen som jag läste högt ur och ondgjorde mig över till senare. 

Nog nu. 
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-12-18 10:19:09 följande:
    När jag blir misstänkt eller anklagad för att ljuga och när någon dyker upp och avfärdar det jag återgett med ett "Haha" så är det inte ledsen jag blir. 

Och det var som sagt inte Bollnäs jag läste om, och det var som sagt i en seriös tidning jag läste det, och jag borde som sagt ha startat tråden då eller i alla fall sparat notisen som jag läste högt ur och ondgjorde mig över till senare. 

Nog nu. 
    Det borde inte vara dina reaktioner den här tråden mynnar ut i - utan galenskapen hos dem som kläcker ur sig en formulering att man av religiösa skäl ska undantas från att kunna visa att man är vaccinerad inför en eventuell anställning.

Om Stefan Löfvens handlande förra julen var så dumt att klockorna stannande, så kan man undra vad klockorna ska ta sig för denna gång - visa Medeltid?
Svar på tråden Religiösa undantagna