Är jag en dålig mamma som inte lyckas helamma (än)?
Fått sån ångest efter att ha hamnat in på amningsgrupper där folk inte vill ge ersättning så lätt. Har själv haft en riktigt strulig amning där vikten inte gick åt rätt håll .
Som oroad förstagångsmamma har jag då kört en hel del med ersättning parallellt med amningen för att vara säker att min bebis är mätt. Men det känns som att många pratar ned ersättning så otroligt som föda för bebisar, så jag känner det som att jag ger min bebis dålig mat nu. Jag ammar verkligen allt jag kan, många timmar varje dag, och pumpar mellan varven för att min bebis ska få så mkt bröstmjölk jag kan ge. Tänker att allt är bättre än inget. Men eftersom vi inte fått till det så bra än med halvdant tag mellan varven, bebis som tappar taget, somnar lätt och jag som inte är en stjärna på amning än, så stödmatar jag med ersättning med. Bebis är drygt 2 månader.
Min bebis växer jättefint i både vikt och längd, över medel, är med, är bra på att följa med blicken, ler svarsleenden och ljudar. Är stark i nacken för sin ålder. Men när jag läser all skepsis mot ersättning känner jag mig ändå som jag borde göra mer för amningen. Vet dock snart inte vad, jag sliter som ett djur för den och den går bättre men det är långsamt.
Positiva erfarenheter av delamning önskas - nu som delammat och fått glada och hälsosamma barn får gärna dela era historier...