• Anonym (TS)

Är jag en dålig mamma som inte lyckas helamma (än)?

Fått sån ångest efter att ha hamnat in på amningsgrupper där folk inte vill ge ersättning så lätt. Har själv haft en riktigt strulig amning där vikten inte gick åt rätt håll .

Som oroad förstagångsmamma har jag då kört en hel del med ersättning parallellt med amningen för att vara säker att min bebis är mätt. Men det känns som att många pratar ned ersättning så otroligt som föda för bebisar, så jag känner det som att jag ger min bebis dålig mat nu. Jag ammar verkligen allt jag kan, många timmar varje dag, och pumpar mellan varven för att min bebis ska få så mkt bröstmjölk jag kan ge. Tänker att allt är bättre än inget. Men eftersom vi inte fått till det så bra än med halvdant tag mellan varven, bebis som tappar taget, somnar lätt och jag som inte är en stjärna på amning än, så stödmatar jag med ersättning med. Bebis är drygt 2 månader.

Min bebis växer jättefint i både vikt och längd, över medel, är med, är bra på att följa med blicken, ler svarsleenden och ljudar. Är stark i nacken för sin ålder. Men när jag läser all skepsis mot ersättning känner jag mig ändå som jag borde göra mer för amningen. Vet dock snart inte vad, jag sliter som ett djur för den och den går bättre men det är långsamt.

Positiva erfarenheter av delamning önskas - nu som delammat och fått glada och hälsosamma barn får gärna dela era historier...

• Svar på tråden Är jag en dålig mamma som inte lyckas helamma (än)?
  • ElaineBenes
    Anonym (TS) skrev 2022-01-02 19:10:38 följande:

Tack. Menar det. Är så rädd att göra fel så bebis får nåt problem som äldre som jag skulle kunna ha förebyggt. Vill att han ska få alla möjligheter och alla de bästa förutsättningarna jag kan ge.

Verkligen en så mycket starkare känsla än jag trodde det skulle kännas som.

Det här hade kunnat varit jag som skrev för 2 år sedan. Tänkte med amning att går det så går det. Men när bebisen var där och det inte gick kunde jag gjort vad som helst för att amma. Kämpade dag och natt konstant för att få igång amning och mjölkproduktion.

Tror du vet innerst inne att det går utmärkt med ersättning, men tror också att det inte spelar någon roll vad alla vi säger. Det är en känsla som måste infinna sig.

Men kan lägga till lite på plussidan för ersättning:

-jag och maken kunde ha barnvakt några timmar för en dejt när dottern var 6 månader.

-vi kunde dela på nätter och tidiga morgnar.

-behövde inte vänja av bröstet

-sluta äta på natten kom av sig självt

-var lättare (tror jag) att sluta med flaska än bröst.

Och gällande närhet kan man ju ha supermycket närhet utan en tutte i munnen. Min dotter på 2,5 vill gärna sova på mig
  • Miramara

Absolut inga barn i Sverige lider av hälsoproblem orsakat av att de inte fått bröstmjölk.

• Anonym (Bäst)

Och fråga alla föräldrar vars barn helammades om de tror att deras barn slapp undan något tack vare amningen, när de radar upp förkylningar, magsjukor, öroninflammationer osv.

• Anonym (TS)

Tack hörni.

Tror min hangup är att jag blev uppskrämd rejält av några om detta med kort tungband.

Att om mitt barn har det och det är problemet med amningen så kommer bebis få massor av problem som äldre. Allt från sömnapne till sväljsvårigheter med kvävningsrisk till talfel till oförmåga att äta mjukglass, inte dregla, och kyssas.

Och att om jag inte tjatar på vården att gå det åtgärdat så är jag dålig.

De kommentarerna satte sig.

Jag tror det är lite kort, det finns indikationer på det, men det finns inget tydligt band så vården vill inte göra något. Det fick jag höra då att jag var tvungen att tjata mer så nån skulle åtgärda.

Bebis tar ju flaska och suger hårt på finger, rörligheten på tungan i sidled var god enligt läkare. Amning med napp går också okej nu.

Men hela detta skrämslet med hur dåligt det kan bli för bebisen annars oroar mig. Vill ju inte göra ingrepp i onödan på ett litet barn innan jag vet om problem, men alla de kommentarerna fick mig att känna mig så dålig. Slåss jag inte nog för mitt barn, liksom...tänk om det visar sig problem sen och så hade jag kunnat hjälpa bebis redan nu.

Sen med ersättning är jag nog okej nu efter tanke med att stödmata med det när det krävs, även om jag helst vill ge bröstmjölk för antikroppar. Men det finns ju fördelar att få avlastning i matningen med tex för nattsömnen.

• Anonym (Didde)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-02 21:37:51 följande:

Tack hörni.

Tror min hangup är att jag blev uppskrämd rejält av några om detta med kort tungband.

Att om mitt barn har det och det är problemet med amningen så kommer bebis få massor av problem som äldre. Allt från sömnapne till sväljsvårigheter med kvävningsrisk till talfel till oförmåga att äta mjukglass, inte dregla, och kyssas.

Och att om jag inte tjatar på vården att gå det åtgärdat så är jag dålig.

De kommentarerna satte sig.

Jag tror det är lite kort, det finns indikationer på det, men det finns inget tydligt band så vården vill inte göra något. Det fick jag höra då att jag var tvungen att tjata mer så nån skulle åtgärda.

Bebis tar ju flaska och suger hårt på finger, rörligheten på tungan i sidled var god enligt läkare. Amning med napp går också okej nu.

Men hela detta skrämslet med hur dåligt det kan bli för bebisen annars oroar mig. Vill ju inte göra ingrepp i onödan på ett litet barn innan jag vet om problem, men alla de kommentarerna fick mig att känna mig så dålig. Slåss jag inte nog för mitt barn, liksom...tänk om det visar sig problem sen och så hade jag kunnat hjälpa bebis redan nu.

Sen med ersättning är jag nog okej nu efter tanke med att stödmata med det när det krävs, även om jag helst vill ge bröstmjölk för antikroppar. Men det finns ju fördelar att få avlastning i matningen med tex för nattsömnen.

Jag föddes med kort tungband och det klipptes när jag var sex år gammal. Kan inte minnas att jag hade några direkta problem, förutom kanske läspade lite. Alltså det kan omöjligt vara akut att klippa i en bebis, om BVC inte specifikt råder dig att göra det.

Chilla och försök njuta av din bebis :)
  • Lönnsirap

Personligen tycker jag att man borde prata mer om ersättning och dessa produkter och inte förfasa sig över att barn får dessa. Mitt uppe i en rätt känslig tid får åsikter från "amningsmaffian" väldigt mycket utrymme, medan flaskmatning skammas på en nivå som faktiskt inte är ok. Innan man sitter där själv har man ingen aning om hur starkt vissa tror på amning som mirakel för allt möjligt.

Jag har ammat ett barn och pumpat, delammat mitt andra. Fortfarande idag skämtar jag och maken om skolresultat och amning och om hur jävligt viktigt en del tycker att amning är.

Jag säger som andra redan sagt. Gå ut ur grupper som inte ger stöd åt dig och bara ger dåligt samvete. Det är människor som brinner för amning, men som förälder är det mycket du ska orka. Fokus behöver vara på en helhet som fungerar.

Och har du ett barn som får näring, omsorg och att du faktiskt vill göra rätt, så har det barnet bra förutsättningar. Nu har du fått lite information och tips från de "kunniga" på amning och nu är det dags att själv landa i vad som är tillräckligt.

Ge barnet närhet och näring och lyssna på dess signaler. De flesta vuxna har ingen aning om de själva ammats, eller om de flaskmatas. Dessutom så behöver man som människa inte hålla på och göra saker så jävla "perfekt", utan det går alldeles utmärkt att faktiskt göra saker litegrann och utifrån eget omdöme.

• Anonym (TS)
    Anonym (Didde) skrev 2022-01-03 15:56:59 följande:

Jag föddes med kort tungband och det klipptes när jag var sex år gammal. Kan inte minnas att jag hade några direkta problem, förutom kanske läspade lite. Alltså det kan omöjligt vara akut att klippa i en bebis, om BVC inte specifikt råder dig att göra det.

Tack. Nej, jag hoppas ju att det inte är det, vill ju inte göra något i onödan men har blivit uppskrämd att det kan ge kvävningsrisker att barn inte kan svälja rätt annars, att de inte kan prata rent och får problem att kyssas. Och att det vore elakare att vänta pga större grej senare.

Skönt att höra från nån som fått det åtgärdat senare och inte är traumatiserad av det...

Njuter av bebis gör jag oavsett, bästa som hänt mig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Didde) skrev 2022-01-03 15:56:59 följande:

Fick sån ångest över detta idag när en grupp jag följer listade käkledsproblematik, ryggvärk och höftproblem som problem av tungband som inte är långt. Att folk sa sig mått dåligt länge i livet för att de inte åtgärdat problemet som barn.

Kändes som jag är en usel förälder igen nu som inte kräver en åtgärd, men har blivit avrådd av flera läkare som tycker man ska avvakta.
  • Äppelskrott

Jag förstår dig helt och hållet. Jag valde att gå ur alla amningsgrupper då jag kände att det var en rätt obehaglig stämning gällande allt annat utom amning, trots att jag själv ammade. Det var som att många (inte alla) satte amning på en enorm pedistal och att ersättning var något de inte ens skulle ta i med tång. Det var nästan aldrig något positivt om BVC och såfort någons distriktssköterska hade lyft frågan om ersättning så var det arga inlägg.

Jag själv har aldrig använt ersättning men tycker att det är enormt positivt att vi har denna möjlighet, då de finns de kvinnor som inte vill/kan/orkar amma.

Jag tror du är en helt otrolig mamma. Du ser efter ditt barns behov - det är det viktigaste. Snöa inte in dig på amningen. Gör det som passar dig och ditt barn bäst. Funkar inte amningen så funkar det inte. Jag har läst om så många som kämpat och kämpat och istället för att njuta av bebistiden endast minns hur jobbigt det var, just pga strul med amning. Ta ett steg tillbaka och tänk; är det värt att kämpa för?

Jag skickar dig de varmaste kramarna. Du är en supermamma. Njut av din tid med din lilla knodd.

• Anonym (TS)
    Äppelskrott skrev 2022-01-04 21:25:25 följande:

Jag förstår dig helt och hållet. Jag valde att gå ur alla amningsgrupper då jag kände att det var en rätt obehaglig stämning gällande allt annat utom amning, trots att jag själv ammade. Det var som att många (inte alla) satte amning på en enorm pedistal och att ersättning var något de inte ens skulle ta i med tång. Det var nästan aldrig något positivt om BVC och såfort någons distriktssköterska hade lyft frågan om ersättning så var det arga inlägg.

Jag själv har aldrig använt ersättning men tycker att det är enormt positivt att vi har denna möjlighet, då de finns de kvinnor som inte vill/kan/orkar amma.

Jag tror du är en helt otrolig mamma. Du ser efter ditt barns behov - det är det viktigaste. Snöa inte in dig på amningen. Gör det som passar dig och ditt barn bäst. Funkar inte amningen så funkar det inte. Jag har läst om så många som kämpat och kämpat och istället för att njuta av bebistiden endast minns hur jobbigt det var, just pga strul med amning. Ta ett steg tillbaka och tänk; är det värt att kämpa för?

Jag skickar dig de varmaste kramarna. Du är en supermamma. Njut av din tid med din lilla knodd.

Tack, fick nästan tårar i ögonen. Jag trodde inte man skulle kunna känna så extremt mycket för nån annan som jag gör för mitt barn. Vill göra allt jag kan.

Det är därför jag fått panik för detta med om tungbandet är problemet för amningen eftersom det finns så mycket skrämmande där, att folk hävdar att det kan ge så mkt problem i livet om det är oåtgärdat. Och på det då att amningen är så mycket bättre än ersättning att barn på ersättning får både mer allergi och lägre IQ.

Så sammantaget kanske jag ger mitt barn lägre intelligens, sämre immunförsvar och grava käkledsproblem.

Som förstagångsmamma har det varit jättejobbigt att förhålla mig till. Även om jag VET att mycket som folk hävdar inte har starka bevis så har det gnagt in sig i huvudet.
  • Äppelskrott
    Anonym (TS) skrev 2022-01-04 21:35:23 följande:

Tack, fick nästan tårar i ögonen. Jag trodde inte man skulle kunna känna så extremt mycket för nån annan som jag gör för mitt barn. Vill göra allt jag kan.

Det är därför jag fått panik för detta med om tungbandet är problemet för amningen eftersom det finns så mycket skrämmande där, att folk hävdar att det kan ge så mkt problem i livet om det är oåtgärdat. Och på det då att amningen är så mycket bättre än ersättning att barn på ersättning får både mer allergi och lägre IQ.

Så sammantaget kanske jag ger mitt barn lägre intelligens, sämre immunförsvar och grava käkledsproblem.

Som förstagångsmamma har det varit jättejobbigt att förhålla mig till. Även om jag VET att mycket som folk hävdar inte har starka bevis så har det gnagt in sig i huvudet.

Jag tycker du gör bäst i att inte vara med i sådana grupper och faktiskt ge dig själv google-förbud. Jag vet att det är svårt, speciellt när man är förstagångsmamma och man vill göra ALLT rätt. Jag googlade allt i början. Varenda grej som oroade mig sökte jag på och då får man svar som är mellan himmel och jord. Det är också mycket svar från självutnämnda experter.

Ta allt med en STOR nypa salt. Jag förstår dig dock. Kärleken man har till sitt barn är obeskrivligt. Jag trodde jag visste vad kärlek var innan men det var lite som en fjärt i rymden i jämförelse med den kärlek jag känner för mitt barn. Man vill göra allt rätt.

Försök att ge dig själv en klapp på axeln. Istället för att låta ditt barn vara hungrig och trilskas med amningen så valde du att tillgodose ditt barns behov. Amningen är som den är. Det är tråkigt att det inte funkar men situationen är som så att den inte funkar fullt ut, då är det ju helt otroligt bra att du har ersättning att stötta upp med och att ditt barn mår bra och är nöjt. Det är det viktigaste. Så låt dig inte skrämmas upp av något som någon stolle skriver om!
  • Anonym (TS)
    Äppelskrott skrev 2022-01-04 22:00:49 följande:

Jag tycker du gör bäst i att inte vara med i sådana grupper och faktiskt ge dig själv google-förbud. Jag vet att det är svårt, speciellt när man är förstagångsmamma och man vill göra ALLT rätt. Jag googlade allt i början. Varenda grej som oroade mig sökte jag på och då får man svar som är mellan himmel och jord. Det är också mycket svar från självutnämnda experter.

Ta allt med en STOR nypa salt. Jag förstår dig dock. Kärleken man har till sitt barn är obeskrivligt. Jag trodde jag visste vad kärlek var innan men det var lite som en fjärt i rymden i jämförelse med den kärlek jag känner för mitt barn. Man vill göra allt rätt.

Försök att ge dig själv en klapp på axeln. Istället för att låta ditt barn vara hungrig och trilskas med amningen så valde du att tillgodose ditt barns behov. Amningen är som den är. Det är tråkigt att det inte funkar men situationen är som så att den inte funkar fullt ut, då är det ju helt otroligt bra att du har ersättning att stötta upp med och att ditt barn mår bra och är nöjt. Det är det viktigaste. Så låt dig inte skrämmas upp av något som någon stolle skriver om!

Ja, det är helt extremt det jag känner. För andra vill jag göra allt rätt men ger mig själv marginal att saker ofta löser sig ändå. Med mitt barn vill jag bara göra allt rätt, att han alltid ska ha det bra, få alla de bästa förutsättningarna och må bra.

Jag ger ersättning när det krävs nu som komplement till amning för att han ska bli mätt. Och det blir han. Ammar också på minsta signal så han ska få närhet med, vi leker på golvet, myser i soffan, går promenader för att få frisk luft, läser sagor, sjunger och pratar... så jag hoppas ju någonstans att det kommer räcka som grund.

Det var det som knäckte mig lite, att då höra/läsa att ?om du inte gör mer eller kräver att vården gör mer så kommer ditt barn få alla de här problemen ska du veta, jag fick dem och önskar att mina föräldrar gjort mer?.

Ska nog pausa alla grupper ja. Sällan känt mig så otillräcklig.
  • Anonym (Didde)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-04 20:58:08 följande:

Fick sån ångest över detta idag när en grupp jag följer listade käkledsproblematik, ryggvärk och höftproblem som problem av tungband som inte är långt. Att folk sa sig mått dåligt länge i livet för att de inte åtgärdat problemet som barn.

Kändes som jag är en usel förälder igen nu som inte kräver en åtgärd, men har blivit avrådd av flera läkare som tycker man ska avvakta.

Jag tycker du ska sluta följa sådana grupper ;) Jag var verkligen inte traumatiserad av att göra det när jag var 6 år. Det var helt odramatiskt faktiskt, även om jag minns att det var en väldigt konstigt känsla med bedövad tunga.

Lita mer på läkare än folk som skriker högst på nätet. Det är ofta de som har dåliga saker att berätta som hörs mest. Samma sak med media, de saker som oroar oss är det som gör att de får flest klick.

Och det gäller med att kyssas ligger rätt långt fram i tiden tror jag :) skulle det vara ett problem så lär ni ha åtgärdat det till dess. Och vem vill ha en tunga nedtryckt i halsen liksom? ;)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Didde) skrev 2022-01-05 01:58:18 följande:

Jag tycker du ska sluta följa sådana grupper ;) Jag var verkligen inte traumatiserad av att göra det när jag var 6 år. Det var helt odramatiskt faktiskt, även om jag minns att det var en väldigt konstigt känsla med bedövad tunga.

Lita mer på läkare än folk som skriker högst på nätet. Det är ofta de som har dåliga saker att berätta som hörs mest. Samma sak med media, de saker som oroar oss är det som gör att de får flest klick.

Och det gäller med att kyssas ligger rätt långt fram i tiden tror jag :) skulle det vara ett problem så lär ni ha åtgärdat det till dess. Och vem vill ha en tunga nedtryckt i halsen liksom? ;)

Tack för ditt perspektiv. Kändes så jobbigt när det lät som att alla med kort tungband led alla kval i världen och fick typ vara stamkund hos kiropraktorn för att det saboterat så mycket.
Svar på tråden Är jag en dålig mamma som inte lyckas helamma (än)?