• Anonym (Undrar)

Orosanmälan mot barnfamilj som hämnd

Jag undrar om någon härinne har erfarenhet av att ha blivit anmälda till socialtjänsten av en granne om våld mot barnen som ?hämnd? för störande ljud?

Kan börja med att skriva att anmälan är helt obefogad. Det enda jag kan tänka mig att den grundar sig i är att barnen under dagtid leker högljutt/leksaker dras över golv och kastas ibland/det dunsas i golvet/barnen bråkar och kivas/gråter/protesterar och jag som vuxen ibland måste höja rösten och bestämt säga till dem att sluta. Ovanstående vill en granne konstatera till att jag misshandlar barnen verbalt och fysiskt.

Jag funderar på om anmälan är gjord som en hämnd för att vi stör grannen med våra lägenhetsljud. Grannen vet förmodligen att denne inte kan klaga hos hyresvärden eftersom en sådan anmälan inte leder någonstans eftersom vi inte gjort något fel förutom att låta som en livlig flerbarnsfamilj under normala tider. Grannen vill därför sätta press på oss till tystnad med en orosanmälan till socialtjänsten.

Har du någon erfarenhet av detta och kan berätta mera?

• Svar på tråden Orosanmälan mot barnfamilj som hämnd
  • Anonym (Förstår grannen)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-04 12:43:06 följande:
    Nej, grannen konstaterar att jag slår mina barn.
    Nu missade du poängen.

• Anonym (Måste)
    Anonym (Hände oss) skrev 2022-01-04 00:18:09 följande:

Det här är nackdelen med att folk kan anmäla anonymt. Om man nu är så genuint orolig att man gör en anmälan så borde man också kunna stå för det.

Det måste finnas ett anonymt alternativ. Jag har bara anmält en gång och den föräldern är farlig. Hade det inte gått att göra anonymt hade jag inte kunnat göra det alls och då hade barnen fortsatt att fara illa.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-03 20:13:46 följande:
    Orosanmälan mot barnfamilj som hämnd
    Jag undrar om någon härinne har erfarenhet av att ha blivit anmälda till socialtjänsten av en granne om våld mot barnen som ?hämnd? för störande ljud?

Kan börja med att skriva att anmälan är helt obefogad. Det enda jag kan tänka mig att den grundar sig i är att barnen under dagtid leker högljutt/leksaker dras över golv och kastas ibland/det dunsas i golvet/barnen bråkar och kivas/gråter/protesterar och jag som vuxen ibland måste höja rösten och bestämt säga till dem att sluta. Ovanstående vill en granne konstatera till att jag misshandlar barnen verbalt och fysiskt.

Jag funderar på om anmälan är gjord som en hämnd för att vi stör grannen med våra lägenhetsljud. Grannen vet förmodligen att denne inte kan klaga hos hyresvärden eftersom en sådan anmälan inte leder någonstans eftersom vi inte gjort något fel förutom att låta som en livlig flerbarnsfamilj under normala tider. Grannen vill därför sätta press på oss till tystnad med en orosanmälan till socialtjänsten.

Har du någon erfarenhet av detta och kan berätta mera?
    Ja. Jag och min familj hamnade i ett hyreshus där hyresvärden var ett riktigt as. Han satte ut övervakning på oss ( filmade oss) kom och skrek och hotade både mig och barnen han var ute efter att pressa oss på pengar. Jag var så rädd till slut att jag hade larm hemma så väktare skulle komma om han gjorde något. Han har skulder och hyr ut svart så jag började ringa runt så KF kommer sälja de huset nu, som hämd soc anm han oss. Jag skulle gå på droger springa runt blodig på gården och ha misär hemma. Pratade med soc i telefon som efter att pratat med de som träffat och varit hemma hososs la ner den utan att ens komma på besök efter detta kom en amn till på oss från samma gubbe de la ner den direkt . Allt var självklart lögn. Vi har flyttat nu
  • Anonym (Inte ok)

Smällar och skrik gissar jag, och grälande barn. Mycket möjligt att anmälan är befogad för det låter som barnen inte tas omhand och slår ihjäl varandra.

Ta ut ungarna är mitt tips och låt dem leka av sig. Att låta ungarna vara hemma och rastlösa ÄR inte bra föräldraskap.

Hur många som anmäls till soc tror du tycker det är befogat? Visst finns det de som söker hjälpen själva, men det krävs mycket för att inse att man har problem.

• Anonym (Förstår grannen)
    Anonym (Inte ok) skrev 2022-01-04 18:58:55 följande:

Smällar och skrik gissar jag, och grälande barn. Mycket möjligt att anmälan är befogad för det låter som barnen inte tas omhand och slår ihjäl varandra.

Ta ut ungarna är mitt tips och låt dem leka av sig. Att låta ungarna vara hemma och rastlösa ÄR inte bra föräldraskap.

Hur många som anmäls till soc tror du tycker det är befogat? Visst finns det de som söker hjälpen själva, men det krävs mycket för att inse att man har problem.

+1 på detta inlägg.

TS, ta till dig av detta.
  • Anonym

Börja bete er som goda grannar istället för att för att vara paranoid och tro att grannarna hämnas
    Det är inte bra att skrika på barnen så att tom grannarna reagerar. Ni verkar behöva föräldrastöd.
    När man bor i lägenhet tar man hänsyn till sina grannar och låter inte barnen röja inomhus. Ta ut dom i friska luften till en lekplats

• Anonym (iku)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-04 12:18:47 följande:
    I anmälan påstår grannen att jag misshandlar mina barn, inte hyser en oro.

Kan inte säga säkert att det är gjort som en hämndaktion för att vi stör, tycker bara att det är obehagligt med en granne som orosanmäler för barnmisshandel vid normala småbarnsfamilj-ljud. Därför undrar jag om det inte är som en hämndaktion för att försöka tysta oss.
    Kan man tysta barnfamiljer genom att socanmäla dem?

Isf hade jag anmält familjen som finns ovanför mig för längesedan. Men jag har inte samma tankegångar som dig, jag inser att barnen som busar ovanför inte kommer att bli tystare för att jag skulle soc-anmäla dem. Men hade en anmälan varit den dolda volymknappen så hade jag vridit ner den på studs!

Men önskar att de nyinflyttade barnen som "terroriserar" bla mig iaf kunde köpa lite mattor, skicka iväg barnen till förskola enligt schema och att gå ut iaf en gång om dagen. För jag inser ju själv att barn som aldrig får springa och leka med kompisar blir vilda i en liten lägenhet.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2022-01-04 19:31:21 följande:

Börja bete er som goda grannar istället för att för att vara paranoid och tro att grannarna hämnas

Det är inte bra att skrika på barnen så att tom grannarna reagerar. Ni verkar behöva föräldrastöd.

När man bor i lägenhet tar man hänsyn till sina grannar och låter inte barnen röja inomhus. Ta ut dom i friska luften till en lekplats

1. Jag skriker inte på mina barn.

2. Jag visar hänsyn till mina grannar så mycket jag bara kan och förmår.

3. När jag är ledig är vi ute flera timmar varje dag och leker i lekparker eller aktiverar oss på annat sätt. Vi är inte inne hela dagarna vecka ut och vecka in och röjer runt.

4. Du måste sluta med ditt beteende att tolka in egen fakta i det som skrivs och göra det till någon sorts sanning. Det är inte bra.
  • Anonym (Oooops, se upp.)

Jag vet en sak om såna människor som helt utan substans anmäler för att jävlas, det är att de kan gå väldigt långt, ger sig inte, och ogillar de dig så släpper inte det i första taget. De har dessutom till synes oändlig energi att försöka sabba för de dem ogillar, och verkar ha all tid i världen att lägga på detta. man kan tro att personen har lugnat sig, men samma sak kan dyka upp efter typ ett år som om ingenting hänt och så börjar de om processen.

Mitt tips är tyvärr att flytta. För såna människor ger sig bara inte och livet blir väldigt surt att bo granne med såna.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Oooops, se upp.) skrev 2022-01-04 20:20:06 följande:

Jag vet en sak om såna människor som helt utan substans anmäler för att jävlas, det är att de kan gå väldigt långt, ger sig inte, och ogillar de dig så släpper inte det i första taget. De har dessutom till synes oändlig energi att försöka sabba för de dem ogillar, och verkar ha all tid i världen att lägga på detta. man kan tro att personen har lugnat sig, men samma sak kan dyka upp efter typ ett år som om ingenting hänt och så börjar de om processen.

Mitt tips är tyvärr att flytta. För såna människor ger sig bara inte och livet blir väldigt surt att bo granne med såna.

Det låter som en riktigt fruktansvärd erfarenhet du har. Hoppas allt har ordnat sig nu.
    Anonym (Oooops, se upp.) skrev 2022-01-04 20:20:06 följande:

Det låter som en riktigt fruktansvärd upplevelse. Hoppas allt har ordnat sig nu.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ja) skrev 2022-01-04 18:12:23 följande:

Ja. Jag och min familj hamnade i ett hyreshus där hyresvärden var ett riktigt as. Han satte ut övervakning på oss ( filmade oss) kom och skrek och hotade både mig och barnen han var ute efter att pressa oss på pengar. Jag var så rädd till slut att jag hade larm hemma så väktare skulle komma om han gjorde något. Han har skulder och hyr ut svart så jag började ringa runt så KF kommer sälja de huset nu, som hämd soc anm han oss. Jag skulle gå på droger springa runt blodig på gården och ha misär hemma. Pratade med soc i telefon som efter att pratat med de som träffat och varit hemma hososs la ner den utan att ens komma på besök efter detta kom en amn till på oss från samma gubbe de la ner den direkt . Allt var självklart lögn. Vi har flyttat nu

Fruktansvärd erfarenhet du har av en obehaglig granne. Skönt att ni numera slipper bo granne med den där obehagliga typen.
  • Anonym
    Anonym (Hyresgästen) skrev 2022-01-03 21:46:19 följande:
    Anonym (M) skrev 2022-01-03 20:34:59 följande:

Grannen kan vara orolig.Höga röster och ledsna barn.Det kan vara störande.

Om ni väsnas så mycket och på det sättet så är det kanske inte så konstigt om grannen oroar sig för barnen. I en lägenhet brukar man vara mån om att inte låta så mycket. Så lär barnen att dämpa sig lite är ett tips så kanske du slipper fler orosanmälningar.
    Håller med!
Svar på tråden Orosanmälan mot barnfamilj som hämnd